نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۹

چرا سونی استودیو Firesprite را به خانواده پلی استیشن اضافه کرد؟

هرمن هالست و مدیرعامل فایراسپرایت از دلایل همکاری این استودیو و سونی می‌گویند.

تابستان داغ امسال با روزهای شلوغی برای پلی استیشن همراه بود و شرکت سونی در این ماه‌ها به سراغ خرید سه استودیوی جدید رفت؛ استودیو هاوس مارک (Housemarque) سازنده‌ی بازی ریترنال (Returnal)، استودیو Nixxes که سابقه‌ی زیادی در پورت کردن بازی‌ها برای پلتفرم‌های مختلف دارد، و به‌تازگی هم استودیو فایراسپرایت (Firesprite).

این استودیوی واقع در لیورپول شاید چندان معروف نباشد، ولی دوست‌داران واقعیت مجازی و دارندگان هدست پلی استیشن VR، آن را با بازی The Persistence می‌شناسند و پیش از این در تولید بازی The Playroom و نسخه‌ی واقعیت مجازی آن هم به سونی کمک کرده است. ولی با وجود شهرت نه‌چندان زیاد Firesprite، این استودیو به‌هیچ‌وجه شرکت کوچکی محسوب نمی‌شود و بیش از ۲۵۰ نفر در آن مشغول فعالیت هستند؛ عددی که برای درک بهتر آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که از مجموع تعداد اعضای دو استودیوی انگلیسی دیگر سونی یعنی استودیو لندن و مدیا مولکول (Media Molecule) هم بزرگتر است.

نکته‌ی جالب دیگر در مورد استودیو Firesprite به سابقه‌ی مؤسسان آن برمی‌گردد؛ افرادی که پیش از تأسیس این شرکت در استودیو لیورپول حضور داشتند؛ خالق سری بازی‌های Wipeout که از سال ۱۹۹۳، یعنی پیش از عرضه‌ی اولین کنسول پلی استیشن به زیرمجموعه‌ای از سونی تبدیل شد و در سال ۲۰۱۲ به کار خود پایان داد و اکنون می‌توان گفت که به‌نوعی شاهد احیای آن در قالبی جدید و متفاوت هستیم.

هرمن هالست، رئیس استودیوهای پلی استیشن در مورد ملحق شدن Firesprite به سونی می‌گوید: «ما با تمام اعضای تیم مدیریتی استودیو از قدیم آشنا بوده‌ایم و واقعاً حس فوق‌العاده‌ای دارد که می‌توانیم دوباره با افرادی کار کنیم که سابقه‌ی آن‌ها به دوران Wipeout برمی‌گردد. من به‌طور مستقیم با گرِیم انکرز، استوارت تیلی و دکتر لاوگروو روی پروژه‌های مختلفی کار کردم و در تولید بازی Killzone 2 نیز با یکدیگر همکاری داشتیم. آن‌ها کارنامه‌ی پُرباری با آثاری مثل بازی‌های فرمول یک (Formula One) داشته‌اند و بازگشت دوباره‌ی آن‌ها به خانواده‌ی پلی استیشن خیلی لذت‌بخش است.»

مسابقه در یکی از پیست‌های بازی Wipeout Omega Collection

بازی Wipeout، معروف‌ترین ساخته‌ی استودیو لیورپول

هالست صحبت‌های خود را با اشاره به ابعاد بزرگ استودیو ادامه می‌دهد: «چیزی که دراین‌میان خیلی دوست دارم، رشد قابل‌توجه استودیو است که باعث شده آن‌ها با بیش از ۲۵۰ کارمند، به یک استودیوی بزرگ و حسابی تبدیل شوند؛ استودیویی که به‌عنوان یک شرکت مستقل توانست به چنین جایگاهی برسد و در تولید آثار خود به‌دنبال حال و هوایی تجربی و متفاوت با قدرت ریسک‌پذیری بالا برای رسیدن به اهداف بزرگ بوده است. همین شرایط هم باعث شده آن‌ها به گزینه‌ای مناسب برای همکاری با سونی در خلق بازی‌های انحصاری تبدیل شوند.»

تعداد زیادی از اعضای ارشد استودیو فایراسپرایت، پیش از این در قالب استودیو لیورپول با سونی همکاری کرده بودند و شاید بتوان در آینده شاهد احیای Wipeout توسط آن‌ها بود

گریم انکرز، مدیرعامل Firesprite نیز چنین نظری دارد: «از زاویه‌ای که من به ماجرای همکاری سونی و Firesprite نگاه می‌کنم، آن را اتفاقی تاریخی می‌بینم. شمال غربی انگلیس همیشه از دید من قطب بزرگ صنعت بازی‌سازی این کشور بوده و از دهه‌ها قبل به منطقه‌ای مهم برای رشد استودیوها و نوآوری‌های مختلف در این صنعت تبدیل شده است. ریشه‌های استودیوی ما هم به سال‌ها قبل و دوران طلایی صنعت بازی انگلیس برمی‌گردد. ما و پلی استیشن تاریخچه‌ی در هم تنیده‌ای داریم و از خود من و هرمن گرفته تا سایر مؤسسان استودیو و اعضای ارشد آن، سال‌ها قبل با یکدیگر در سونی همکاری می‌کردیم. اکنون هم قرار است این همکاری‌ها در قالب جدیدی ادامه پیدا کند و با حال و هوایی نوآورانه به پیش خواهیم رفت.»

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، استودیو Firesprite چند سال قبل هم با استودیوهای پلی استیشن همکاری داشته و آن‌ها به تیم اسوبی (Team Asobi) در راه تولید بازی‌های The Playroom برای پلی استیشن 4 کمک کرده بودند. ولی از این به بعد قرار است این استودیو روی پروژه‌های مخصوص خود کار کند.

به‌گفته‌ی هالست: «این بهترین زمان ممکن برای آن‌ها بوده که به ما ملحق شوند و از این به بعد همراه یکدیگر پروژه‌های خود را پیش ببریم. برای محکم‌تر کردن روابط خود با این استودیو و در اختیار قرار دادن جایگاهی مناسب به آن‌ها در جمع خانواده‌ی پلی استیشن، اعضای استودیو روابط نزدیکی با سایر زیرمجموعه‌های سونی پیدا کرده‌اند و از همین ابتدای کار، به تعدادی از استودیوهای فرست پارتی سونی نزدیک شده‌اند. البته هدف ما این است که Firesprite تنها روی پروژه‌های مخصوص خود کار کند و با وجود کمک‌های قبلی استودیو به سایر زیرمجموعه‌های ما، از این پس آن‌ها هویت جداگانه‌ای برای خلق آثار مخصوص خود خواهند داشت و یک استودیوی کمکی نخواهند بود. ما فکر می‌کنیم این استودیو به مرحله‌ای از رشد و تکامل خود رسیده که آمادگی تولید بازی‌های انحصاری بزرگی را برای پلی استیشن دارد.»

استودیو Firesprite پیش از خریداری توسط سونی، در حال جذب نیرو برای تولید دو پروژه بود: «یک بازی چندنفره‌ی عظیم و منحصربه‌فرد» و «یک بازی ماجرایی روایت‌محور و جاه‌طلبانه با حال و هوایی تاریک». در حال حاضر هالست و انکرز نمی‌توانند صحبت زیادی در مورد پروژه‌های در دست تولید استودیو کنند، ولی روی این نکته تأکید کرده‌اند که بازی‌های آن‌ها آثاری متفاوت نسبت به سبک بازی‌های مطرح سونی در این سال‌ها خواهند بود.

شخصیت‌های بازی The Playroom VR

بازی The Playroom VR که فایراسپرایت در تولید آن به تیم اسوبی کمک کرده بود

هالست در این مورد می‌گوید: «من به‌دنبال این هستم که بازی‌هایی بزرگ و درعین‌حال متنوع را از استودیوهای پلی استیشن شاهد باشیم. بهترین حالت ممکن این است که بازی‌های ساخته شده توسط یک استودیو، به‌طور کامل با فرهنگ حاکم بر آن استودیو و توانایی‌های تیم مطابقت داشته باشند و Firesprite نیز در همین مسیر جلو می‌رود و به‌عنوان استودیویی که علاقه‌ی زیادی به انجام کارهای تجربی و متفاوت دارد، روی آثار موردنظر خود کار خواهد کرد. شاید بتوان گفت Firesprite از جهاتی حال و هوایی مشابه تیم اسوبی دارد. البته نه لزوماً به این معنی که بازی‌های آن‌ها هم شبیه آثار تیم اسوبی خواهند بود، بلکه از این جهت که آن‌ها تیمی انعطاف‌پذیر هستند که به سراغ هر چیزی می‌روند، با عشق و علاقه از پسِ چالش‌های آن برمی‌آیند. »

او با اشاره به حال و هوای زیرمجموعه‌های سونی می‌گوید: «استودیوهای پلی استیشن فرهنگ‌های کاملاً متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، هرچند از جهات مختلف هم شباهت‌های زیادی بین آن‌ها دیده می‌شود و برای مثال همگی به‌دنبال دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن هستند و همکاری‌های نزدیکی نیز با یکدیگر دارند. دراین‌میان آثاری که از Firesprite خواهید دید، با ساخته‌های سایر استودیوهای پلی استیشن بسیار متفاوت خواهد بود و من این قضیه را خیلی دوست دارم. مخاطبان ما و جامعه‌ی علاقمندان پلی استیشن سزاوار تجربه‌ی آثاری بسیار ارزشمند و متفاوت هستند و این همان چیزی است که ما را قدرتمندتر می‌کند.»

هرمن هالست: بازی‌های فایراسپرایت نسبت به آثار سایر استودیوهای پلی استیشن بسیار متفاوت خواهند بود

انکرز هم می‌گوید: «امیدوارم که بتوانم در آینده‌ای نزدیک به صحبت در مورد پروژه‌های استودیو بپردازم؛ بازی‌هایی زیبا در دنیاهایی فوق‌العاده که مخاطبان لذت زیادی از حضور در آن‌ها خواهند برد، ولی متأسفانه در حال حاضر نمی‌توانم صحبت زیادی در مورد این پروژه‌ها و حال و هوای آن‌ها بکنم. ما در هر بازی به سراغ چیزهای تازه و نوآورانه‌ای می‌رویم که دوست داریم با کمک آن‌ها سبک‌های رایج را تغییر دهیم؛ موضوعی که امیدوارم در بازی‌های قبلی ما هم آن‌ها را دیده باشید. ارائه‌ی آثار تازه و متفاوت، فلسفه‌ی استودیوی ما است و دوست داریم مخاطبان آثاری جالب‌تر از قبل را بازی کنند و در زمینه‌های مختلف بهترین تجربه‌های ممکن را ارائه دهیم، چه از نظر تکنیکی و چه موارد دیگر.»

اشاره‌ی انکرز به مباحث تکنیکی را می‌توان ارجاعی به ساخته‌های قبلی استودیو دانست؛ استودیویی که تا امروز روی پلتفرم‌های مختلفی از پی سی و کنسول تا موبایل و واقعیت مجازی کار کرده و هر بار هم سعی کرده استفاده‌های مناسبی از قابلیت‌های هر پلتفرم کند. از جمله بازی The Persistence Enhanced که نسخه‌ی بهبودیافته‌ای از اثر قبلی آن‌ها است و به خوبی از تکنولوژی‌های پلی استیشن 5 مثل قابلیت‌های کنترلر دوال سنس (DualSense) پشتیبانی می‌کند.

از آنجایی که این استودیو پیش از این تجربه‌ی کار با پلی استیشن VR را داشته، خیلی‌ها پس از خریداری آن توسط سونی به این فکر افتادند که گزینه‌ی مناسبی برای تولید بازی‌های واقعیت مجازی برای هدست جدید پلی استیشن 5 خواهد بود، ولی هرمن هالست چنین می‌گوید: «این‌طور نیست که Firesprite حتماً به سراغ تولید بازی‌های واقعیت مجازی برود. بله، آن‌ها در این زمینه تجربه‌های خیلی خوب و ارزشمندی با The Persistence و The Playroom VR داشته‌اند، ولی هنوز خیلی زود است که در مورد همکاری‌های جدید سونی و این استودیو صحبت کنیم.»

بازی The Persistence، یک بازی شوتر از استودیو جدید خریداری‌شده توسط پلی استیشن

بازی The Persistence، بزرگ‌ترین اثر استودیو فایراسپرایت

انکرز هم در این مورد می‌گوید: «همان‌طور که گفتم، فلسفه‌ی استودیوی ما تلاش در راه خلاقیت و نوآوری روی پلتفرم‌های مختلف (چه واقعیت مجازی و چه آثار استاندارد) است. واقعیت مجازی را می‌توان یکی از بخش‌های جالب صنعت بازی دانست که حس حضور و غرق شدن در بازی‌های ویدیویی را نسبت به قبل تغییر می‌دهد، ولی خود را به آن محدود نمی‌کنیم و از هر راهی برای خلق تجربیات نوآورانه استفاده خواهیم کرد، چه در قالب واقعیت مجازی و چه غیر از آن.»

مدیرعامل Firesprite به این موضوع اشاره می‌کند که آن‌ها تا جای ممکن از تمام امکانات برای غنی‌تر کردن آثار خود استفاده می‌کنند و مثلاً در بازی The Persistence، امکان وصل شدن سایر بازیکن‌ها به بازی نفر اصلی را ازطریق موبایل و تبلت داده بودند تا با وجود ذات تک‌نفره‌ی بازی، یک حالت همکاری متفاوت را هم ارائه دهند. انکرز دوست دارد Firesprite به یکی از استودیوهای برتر انگلیس تبدیل شده و به نقطه‌ای برسد که میلیون‌ها مخاطب را در سراسر جهان با بازی‌ها و داستان‌های جذاب خود همراه کند.

فایراسپرایت روی دو پروژه‌ی متفاوت کار می‌کند که یکی اثری چندنفره است و دیگری یک بازی ماجرایی روایت‌محور با حال و هوای تاریک

او در ادامه می‌گوید: «ما در استودیوی خود به مواردی مثل شجاعت در تولید آثار متفاوت، ارائه‌ی کارهای نوآورانه و درعین‌حال مناسب برای سلیقه‌های مختلف و همین‌طور حرفه‌ای بودن در تولید اهمیت زیادی می‌دهیم. هرمن هم به‌عنوان رئیس استودیوهای پلی استیشن چنین دیدگاه‌هایی دارد و بنابراین همکاری خیلی خوبی بین ما شکل خواهد گرفت. شما برای همکاری با یک شرکت دیگر باید سلیقه‌های مشترک و دیدگاه‌های یکسانی داشته باشید و وقتی این قضیه درکنار تاریخچه‌ی در هم تنیده‌ی سونی و استودیوی ما قرار می‌گیرد، می‌توانیم امید زیادی نسبت به آینده‌ی این همکاری داشته باشیم. ما هر دو به یک شکل کار می‌کنیم، به یک شکل فکر می‌کنیم و به یک شکل پیش می‌رویم و بنابراین ملحق شدن به سونی را به فال نیک می‌گیریم و به سراغ نوآوری‌های بیشتری می‌رویم، این بار به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی پلی استیشن.»

البته با وجود سابقه‌ی زیاد اعضای Firesprite و همکاری‌های قبلی آن‌ها با سونی، هرمن هالست همچنان این استودیو را شرکتی جوان و تازه‌نفس می‌داند و یکی از دلایل ذوق و شوق او از خریداری استودیو نیز همین قضیه است؛ موضوعی که باعث می‌شود آن‌ها به شکل بهتری جذب سونی شده و به‌تدریج به یکی از اعضای بزرگ خانواده‌ی پلی استیشن تبدیل شوند و در آینده درکنار استودیوهایی چون ناتی داگ، سانتا مونیکا و گوریلا گیمز قرار گیرند.

به‌گفته‌ی هالست: «این تیم به سرعت در حال رشد و قدرتمندتر شدن است و میزان جاه‌طلبی حاضر در پروژه‌هایی که این روزها روی آن‌ها کار می‌کنند به اندازه‌ای است که باعث می‌شود زیر نظر سونی به یکی از استودیوهای بزرگ پلی استیشن تبدیل شوند. گرِیم توانسته در این مدت استعدادهای خیلی خوبی را جذب تیم کند و اعضای استودیو درکنار همکاری با سایر زیرمجموعه‌های سونی می‌توانند خیلی سریع به رشد خود ادامه داده و به آن درجه از کیفیت در تولید بازی و روایت داستان برسند که از استودیوهای پلی استیشن انتظار می‌رود. در مجموع ایده‌ی رشد و پرورش یک استودیوی تازه‌نفس و تبدیل آن به یکی از استودیوهای فوق‌العاده‌ی پلی استیشن را خیلی دوست دارم.»

لوگوی استودیو Firesprite با حضور اعضای شرکت

پیش از این به خریداری دو استودیوی دیگر در این مدت توسط سونی اشاره کردیم؛ موضوعی که البته فقط منحصر به سونی نبوده و این روزها خیلی از شرکت‌های بزرگ از جمله مایکروسافت، الکترونیک آرتز و گروه امبریسر در حال خریداری استودیوهای دیگر هستند. دراین‌میان سونی سعی کرده استراتژی خاص خود را دنبال کند و بیشتر به سراغ خرید استودیوهایی می‌رود که سابقه و تاریخچه‌ای نزدیک به سونی داشته و با حال و هوای آن مرتبط هستند؛ موضوعی که هالست در مورد آن می‌گوید: «استودیوهای پلی استیشن مطمئناً به رشد خود ادامه خواهند داد، ولی ما در زمینه‌ی جذب تیم‌های جدید حساسیت‌های خاص خود را داریم و دست به انتخاب مواردی می‌زنیم که دیدگاهی در راستای اهداف خود ما داشته باشند؛ استودیوهایی که دوست دارند با کمک محصولات خلاقانه‌ی خود، درون خانواده‌ی پلی استیشن به رشد ادامه داده و به استودیوهایی نمونه و جهانی تبدیل شوند.»

رئیس استودیوهای پلی استیشن در پایان می‌گوید: «ما به‌دنبال این نیستیم که فقط بزرگتر شویم، بلکه خریدهای خود را با دقت انتخاب می‌کنیم و به سراغ موارد باکیفیتی می‌رویم که طرز تفکر یکسان و روابط نزدیکی با آن‌ها داریم. تیم گرِیم انکرز هم تیمی باکیفیت محسوب می‌شود که به شخصه شناخت زیادی از اعضای ارشد آن دارم؛ تیمی با فرهنگ قوی که همواره سعی در جذب استعدادهای فوق‌العاده داشته که هرچند همه‌ی آن‌ها را از نزدیک نمی‌شناسم، ولی از همکاری با آن‌ها در راه خلق تجربه‌هایی جدید و جاه‌طلبانه هیجان‌زده هستم. این همان روند رشد ارگانیکی است که ما در پلی استیشن دنبال می‌کنیم و اعضای تیم درکنار یکدیگر به بازی‌سازهای قدرتمند و درجه یک تبدیل می‌شوند؛ فرهنگی که در آن استعدادها، استودیوها و پروژه‌ها را پرورش می‌دهیم و به جایگاهی می‌رسانیم که هدف نهایی ما در تولید آثاری باکیفیت محسوب می‌شود.»

شما همراهان زومجی چه نظری در مورد خریداری Firesprite توسط سونی دارید؟ آیا به آینده‌ی این استودیو امیدوار هستید یا دوست داشتید سونی به سراغ گزینه‌های دیگری می‌رفت؟


منبع Games Industry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده