بازی Tales of Arise | رویکردی جدید در بازیهای نقش آفرینی شرقی
سری Tales یکی از مجموعههای قدیمی در صنعت بازیهای ویدیویی به حساب میآید که اولین نسخه از آن در سال ۱۹۹۵ روانه بازارد شد و باندای نامکو (Bandai Namco Entertainment) وظیفه نشر و ساخت آن را برعهده دارد. از نظر ساختار، با مجموعهای طرف هستیم که دارای ظاهری انیمهای با نبردهای نوبتی بود، اما با گذشت زمان گیمپلی بازی دستخوش تغییرات شد و به سمت نبردهای بازیهای نقشآفرینی غربی پیش رفت.
تیم سازنده طی مصاحبههای مختلف ادعا کرده Tales of Arise یک بازی جاهطلبانه است
حال پس از عرضه شدن ۱۶ نسخه از مجموعه Tales، نوبت به Tales of Arise رسیده تا خودی نشان دهد. آن هم زمانیکه تیم سازنده طی مصاحبههای مختلف ادعا کرده که با یک بازی جاهطلبانه طرف هستیم؛ بازیای که قصد دارد یک تحول را در مجموعه Tales بهوجود آورد. داستان Tales of Arise دو سرزمین متفاوت را به تصویر میکشد. Dahna یک سرزمین با حال و هوای قرون وسطایی و Rena که دارای تکنولوژیهای پیشرفته است.
بهخاطر تکنولوزی و پیشرفتهایی که سرزمین Rena به خود دیده، از آن بهعنوان یک قدرت برتر نسبت به Dahna یاد میشود و از مردم این سرزمین بهعنوان یک برده برای سرزمین خود استفاده میکند. در جریان داستان، بازیکنان هدایت آلفین از سرزمین Dahna را برعهده میگیرید که به همراه یک دختر به اسم شیون از سرزمین Rena وارد ماجراجویی میشود. دراینمسیر، شخصیتهای دیگری را هم ملاقات میکنید که هرکدام از این دو سرزمین بوده و داستان خود را روایت میکنند.
ازطرفی زمانیکه وارد محیطهای جدید میشوید یا داستان بازی را پیش میبرید، میتوانید به گفتوگو با همتیمیهای خود بپردازید. این گفتوگو باعث میشود بیشازپیش با آنها و شخصیتی که دارند، آشنا شوید. بااینحال موردی که در Tales of Arise نسبتبه نسخههای پیشین دستخوش تغییرات شده، گیمپلی است. Tales of Arise یک بازی نقش آفرینی شرقی با نبردهای مدرن و غربی است که سعی کرده همچنان شالوده کلاسیک بودن خود را هم حفظ کند.
داستان بازی بهگونهای است که کاراکترها بهصورت دونفره به شما معرفی میشوند
با مشاهدهی دشمنان، وارد میدان مبارزه شده و بهصورت آزادانه مشغول اعمال ضربات سنگین و معمولی میشوید. همچنین با پر شدن نوار مخصوص به Artها یا همان مهارتهای مبارزهای خود، میتوانید از آنها در راستای آسیب رساندن بیشتر، استفاده کنید. نکتهای که این وسط وجود دارد، این است که مهارتها در قالب شورتکاتهایی قرار گرفتهاند که با فشردن دکمههای مختلف از آنها استفاده میکنید. همچنین هرکاراکتر دارای مهارتهای مخصوص بهخود است. بعضی از این مهارتها، از نوار CP تیم کم میکند که مخصوص کاراکترهایی است که از جادو استفاده میکنند.
مهارتها در قالب شورتکاتهایی قرار گرفتهاند که با فشردن دکمههای مختلف میتوانید از آنها استفاده کنید
سایر شخصیتهای بازی هم که از جادو استفاده نمیکنند، یا دارای نوار مخصوصی برای این بخش هستند یا از نوار سلامتشان کاسته میشود. دراینمیان اشاره کنم که در طول نبرد نمیتوانید هدایت سایر شخصیتهای تیم را برعهده بگیرید، بلکه میتوانید از مهارت ویژه آنها استفاده کنید. هر کاراکتر دارای یک مهارت ویژه است که با ضربه زدن و آسیب رساندن، پر میشود. زمانیکه پر شد با دیپد کنترلر میتوانید از آنها استفاده کنید. طراحی دشمنان هم بدین صورت است که با آسیب رساندنهای مناسب به آنها، در وضیعی به نام Break قرار میگیرند. دراینهنگام میتوانید از یک مهارت ترکیبی استفاده کنید.
داستان بازی بهگونهای است که کاراکترهای داستانی بهصورت دونفره به شما معرفی میشوند. برای مثال آلفین و شیون یک زوج مبارزهای برای یکدیگر به حساب میآیند. ازاینرو مهارت ویژهی دونفره آنها، یک ضربه ترکیبی است که آسیب بسیار زیادی را وارد میکند. البته عدم سوییچ کردن میان کاراکترها بدین معنا نیست که کلا نمیتوانید شخصیت قابل بازی خود را تغییر دهید. زمانیکه در خارج از میدان نبرد هستید، میتوانید وارد منوی پارتی شده و لیدر را تغییر دهید. ازاینرو کاراکتر قابل بازی هم تغییر میکند. ساختار و طراحی کاراکترهای داستانی بهگونهای است که هرکدام در نقش یک کلاس متفاوت ظاهر میشوند. برای مثال آلفین یک Swordmaster به حساب میآید و با شمشیر مبارزه میکند. این در حالی است که شیون دارای یک سلاح دوربرد و مهارتهایی برای بازیابی نوار سلامت و زنده کردن همتیمیها است. ازطرفی کیسارا یک کاراکتر تانک به حساب میآید و مهارت ویژه او قابلیت دفع کردن هر نوع ضربهای را دارد.
نحوه بازیابی نوار سلامت و CP هم بدین صورت است که باید آیتمهای ویژهای را از فروشندههای بین راهی یا فروشگاههای داخل هر شهر خریداری کرده و از منوی آیتمها از آنها استفاده کنید. همچنین در هر محیط، کمپهایی درنظر گرفته شده که ازطریق آنها میتوانید به استراحت کردن مشغول شوید. ازاینرو نوار سلامت و CP تیم بهصورت کامل پر شده و همچنین سیستم غذا درست کردن Tales of Arise هم به شما اجازه میدهد تا غذای مد نظر خود را بپزید. غذاها در گیمپلی در نقش تقویت کننده ظاهر میشوند. برای مثال بعضی از آنها نوار سلامت یا میزان آسیبرسانی تیم را برای مدت محدودی تقویت میکند.
غذاها در گیمپلی Tales of Arise در نقش تقویت کننده ظاهر میشوند
طراحی محیطهای Tales of Arise بهگونهای است که باید به گشتوگذار بپردازید. گشتوگذار در جهان بازی میتواند سلاحهای بهتری را در اختیار تمامی اعضای تیم قرار دهد یا متریالهای بهتری را برای سیستم ساختوساز بازی پیدا کنید. سیستم ساخت و ساز بدین شکل کار میکند که میتوانید ازطریق آن لوازم جانبیهایی را بسازید. لوازمی که در نقش آیتمهای پوشیدنی ظاهر شده و باعث افزایش قدرت کاراکتر مدنظر در بخشهای مختلف میشود.
طراحی نقطه ضعف برای باسها و دشمنان سرسخت بازی، مورد دیگری است که به شما اجازه میدهد مبارزات سادهتر از قبل پشت سر بگذارید
جلوههای بصری، مورد دیگری است که در Tales of Arise دستخوش تغییرات بسیاری شده است. تیم سازنده در این نسخه بهواسطهی موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ سعی کرده تا جلوههای بصری بهتری را نسبت به نسخههای پیشین در اختیار کاربران قرار دهد. ازاینرو جلوههای بصری و گرافیک هنری بازی درکنار طراحی محیطها، در این نسخه پیشرفت بهسزایی نسبتبه قبل داشته است. دراینمیان بد نیست اشارهای هم به میانپردههای Tales of Arise داشته باشیم. درواقع داستانسرایی بازی و شخصیتها بهواسطهی میانپردههای سینمایی، میانپردههای کمیک محور و همچنین دیالوگهای معمولی بین شخصیتها انجام میشود.
جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، شاهد مکانیسم جاخالی دادن هم برای هر کاراکتر هستیم تا در طول نبردها بتوانند ضربات دشمنان را بهنوعی دفع کنند. همچنین طراحی نقطه ضعف برای باسها و دشمنان سرسخت بازی، مورد دیگری است که به شما اجازه میدهد مبارزات سادهتر از قبل پشت سر بگذارید. تابهاینجای کار Tales of Arise بازی جذابی بهنظر میرسد و نسبتبه نسخه قبل خود، پیشرفت بسیاری داشته است.
بااینحال باید تا تاریخ ۱۹ شهریور ماه (۱۰ سپتامبر) منتظر بمانیم و ببینیم که Tales of Arise چه عملکردی را از خود بهنمایش میگذارد. Tales of Arise برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس در دسترس قرار میگیرد.