نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۵

آخر هفته چی بازی کنیم: از Dying Light تا یک ادونچر اشاره و کلیک

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، یک اثر زامبی‌کشی داریم و سراغ آثار مستقل ارزشمندی هم می‌رویم.

به رسم چهارشنبه‌های گذشته، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله آخر هفته چی بازی کنیم سراغ معرفی چهار بازی خواهیم رفت که در سبک‌های مختلفی هستند و هرکدام می‌توانند در جایگاه خود، تجربه ارزشمندی باشند. در ادامه با معرفی بازی‌ها همراه ما باشید:

زامبی سیاه در بازی دایینگ لایت

Dying Light

دیشب و در جریان کنفرانس گیمزکام ۲۰۲۱ مایکروسافت، شاهد نمایش جدیدی از بازی Dying Light 2 بودیم و همین بهانه‌ای شد تا یکی از بازی‌های این هفته را به نسخه اول این مجموعه اختصاص بدهیم. بازی که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و توسط استودیو تک‌لند ساخته شده است. 

Dying Light ما را با یک مامور مخفی همراه می‌کند که راهی منطقه‌ای در خاورمیانه می‌شود؛ منطقه‌ای که مملو از زامبی‌های ترسناک و وحشتناک است. بازی در شهر نسبتا بزرگی جریان دارد که بازیکنان می‌توانند با آزادی‌عمل کار‌های مختلفی را در آن انجام بدهند. Dying Light یک سری ویژگی جالب دارد که آن را از آثار مشابه‌اش متمایز می‌کنند. برای مثال، شاهد چرخه روز و شب تاثیرگذار در روند بازی هستیم؛ به این صورت که زامبی‌ها در صبح، سرعت پایینی دارند اما در شب، وحشی‌تر می‌شوند و شاهد گونه‌های خطرناک‌تری از آن‌ها هستیم که همین مساله، باعث می‌شود تا بازیکن مجبور شود بسته به این شرایط تصمیمات متفاوتی اتخاذ کند. 

همچنین Dying Light جدا از اینکه اثری با محوریت کشتن زامبی‌ها است، تمرکز ویژه‌ای هم روی بحث حرکت در محیط به‌وسیله حرکات پارکور دارد. موضوعی که آن هم جذابیت خاص خودش را به روند بازی می‌دهد و حرکت در شهر را متفاوت و جالب می‌کند. ساخته استودیو تک‌لند، در زمان عرضه مشکلاتی هم داشت که باعث شد نمره‌های خیلی بالایی نگیرد ولی پشتیبانی خوبی که از بازی صورت گرفت، هم بسیاری از این مسائل را حل کرد و هم موارد جدیدی برایش به‌همراه داشت. در نتیجه اگر شما هم قبلا سراغ Dying Light نرفته‌اید، الان فرصت بسیار خوبی برای این کار است.

شوالیه و دختر بچه بازی Ender Lilies: Quietus of the Knights

Ender Lilies: Quietus of the Knights

برای دومین بازی این هفته، سراغ اثر مستقلی می‌رویم که از قضا همین چند ماه پیش هم منتشر شده است. Ender Lilies: Quietus of the Knights یک تجربه دوبعدی با فضایی تاریک و فانتزی است که توانسته نمره متای بسیار خوب ۸۵ را هم کسب کند و مخصوصا برای آن‌ها که دنبال مبارزاتی چالش‌برانگیز در بازی‌ها هستند، گزینه خیلی خوبی به‌حساب می‌آید. 

Ender Lilies: Quietus of the Knights ما را به جهانی می‌برد که در اثر بارش باران مرگ، به خرابه تبدیل شده و حال شما باید در نقش کاراکتر‌های بازی، به آن سفر کنید و در محیط‌های مختلفش از یک جنگل ترسناک گرفته تا یک قلعه عجیب، با دشمنان مبارزه داشته باشید. در جریان این مبارزه‌ها، قابلیت‌های مختلفی از حملات ساده گرفته تا جاخالی دادن در اختیار دارید که باید با استفاده درست از آن‌ها، شانس موفقیت‌تان را بالا ببرید. همچنین بازی به مرور امکان دریافت مهارت‌های جدیدی را هم فراهم کرده تا حال و هوای نقش آفرینی هم داشته باشد. 

در Ender Lilies: Quietus of the Knights داستان هم به‌اندازه مبارزات مهم است و می‌توانید بسته به انتخاب‌هایتان، به سرانجام متفاوتی برسید. در مجموع برای آن‌هایی که به آثار فانتزی علاقه دارند، این اثر تجربه لذت‌بخشی خواهد بود.

دو شخصیت بازی Broken Age

Broken Age

این روز‌ها شاهد عرضه بازی جدید استودیو دابل‌فاین و تیم شیفر یعنی Psychonauts 2 هستیم و همین بهانه‌ای شد تا در مقاله این هفته، سراغ یکی دیگر از آثار آن‌ها یعنی Broken Age برویم؛ یک اثر ادونچر اشاره و کلیک که برای طرفداران این سبک تجربه مناسبی خواهد بود. 

Broken Age از طریق یک پروژه جمع‌آوری بودجه در کیک‌استارتر ساخته شد؛ جایی که بازی برای جمع‌آوری ۴۰۰ هزار دلار هدف‌گذاری کرده بود اما توانست چیزی حدود ۳.۴۵ میلیون دلار بودجه به‌دست بیاورد و تا آن زمان، به موفق‌ترین پروژه کیک استارتر در زمینه بازی‌ها تبدیل شود. Broken Age در دو اکت عرضه شده و البته یک نسخه کامل از آن هم در دسترس قرار گرفت که شامل هردو می‌شد. تیم شیفر سابقه‌ای طولانی در زمینه بازی‌های ادونچر دارد و خب Broken Age هم به‌لطف همین تجربه، اثر خوش‌ساختی در این سبک است که البته ایراد‌هایی هم به آن وارد است. 

یکی از مواردی که جذابیت خاصی به Broken Age داده، حضور دو شخصیت قابل‌بازی در آن است. بازیکنان می‌توانند بین آن‌ها سوییچ کنند و ماجراهایش را دنبال کنند. همچنین تیم شیفر در این بازی به‌جای رفتن به سراغ سیستم کنترل آثار کلاسیک ادونچر و استفاده از افعال، شیوه مدرن‌تری برای تعامل داشتن با اشیا و افراد در پیش گرفته که حال و هوایی امروزی‌تر به بازی می‌دهد. طراحی‌های بصری خوب، معما‌هایی که اکثرشان به‌خوبی ذهن مخاطب را به چالش می‌کشند و داستانی که ارزش دنبال کردن را دارد، Broken Age را به اثری تبدیل کرده‌اند که طرفداران سبک ادونچر از بازی کردنش پشیمان نخواهند شد. 

ژنراتور بزرگ بازی Frostpunk

Frostpunk

استودیو ۱۱ بیت در سال‌های اخیر آثار ارزشمندی ساخته و عرضه کرده که Frostpunk، قطعا یکی از بهترینِ آن‌ها است و چندی پیش هم نسخه دومش معرفی شد. Frostpunk یک تجربه شبیه‌ساز شهرسازی بقامحور است که ترکیب ژانری جالب به‌حساب می‌آید و از قضا بازی، خیلی خوب هم توانسته تجربه‌ای سرگرم‌کننده و چالشی از دل این ترکیب بیرون بکشد. 

وقتی صحبت از یک بازی با محوریت ساخت شهر می‌شود، خیلی‌هایمان ذهن‌مان سمت آثاری چون Sim City می‌رود. با این حال در Frostpunk، قرار نیست شهری بزرگ بسازید و به فکر گسترش آن باشید؛ بلکه باید فضایی بسازید که بتواند در حد توان در برابر سرمای وحشتناک محیط و البته طوفان خطرناکی که در راه است، مقاومت کند. همین مساله باعث می‌شود تا بازیکن مدام در موقعیت ضعف باشد و بدون آنکه قدرت فوق‌العاده و ماورایی داشته باشد، برای گرفتن بهترین تصمیم‌های ممکن و مراقبت از مردم تلاش کند. 

Frostpunk جزییات خیلی زیادی در گیم‌پلی خودش دارد و مدام باید در حال تصمیم‌گیری باشید و حتی گاهی یک سری چیز‌ها را فدای مواردی ارزشمند‌تر کنید. همین مساله یک نوع تنش و استرس عجیب بر بازی حاکم کرده که هیجان فوق‌العاده‌ای به بازی می‌دهد. اگر به هر دلیلی تا امروز فرصت تجربه Frostpunk را پیدا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتما به سراغش بروید که مخصوصا به‌لطف محتویاتی که پس از انتشار دریافت کرده، تجربه کامل‌تر و بهتری هم به‌حساب می‌آید. 

در پایان لطفا نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده