// جمعه, ۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۹

همه چیز در مورد بازی Elden Ring | از داستان تا جزییات گیم پلی

بازی Elden Ring در بهمن ماه عرضه می‌شود و در این مقاله نگاهی به اطلاعات و جزئیات منتشر شده از بازی خواهیم انداخت.

در رویداد E3 2019 بود که بازی جدید فرام‌سافتور معرفی شد. این بار نه خبری از بلادبورن بود و نه نسخه جدید Dark Souls، بلکه فرام‌سافتور همانند Sekiro: Shadows Die Twice، به‌سراغ محصولی رفته که با تمام ظاهر آشنای خود، قرار است یه تجربه جدید و گسترده‌تر از آن‌چه تابه‌حال از این استودیو ژاپنی دیده‌ایم، ارائه دهد. تابه‌امروز اطلاعات مختلفی از بازی Elden Ring ارائه شده که در این مقاله آن‌ها را گردآوری کردیم تا کاربران بتوانند اطلاعات کامل و جالبی را درارتباط با این بازی جدید کسب کنند.

قبل از شروع هر بحثی، بگذارید به‌سراغ این مورد برویم که الدن رینگ، تنها دست‌پخت میازاکی و تیم او نیست، بلکه جرج آر آر مارتین، خالق کتاب نغمه آتش و یخ، هم در این بازی نقش دارد. اسطوره شناسی Elden Ring توسط وی نوشته شده است و وظیفه داستان‌سرایی و ساخت بازی هم برعهده فرام‌سافتور بوده است. ازاین‌رو در گذشته شاهد این بودیم که میازاکی برای بازی‌های خود ابتدا گیم‌پلی بازی را طراحی می‌کرد و سپس داستان و اسطوره شناسی را برپایه آن خلق می‌کرد، این در حالی است که Elden Ring برخلاف این قاعده در حال توسعه است. به‌عبارتی ابتدا داستان و اسطوره شناسی بازی شکل گرفته و سپس تیم سازنده به‌سراغ طراحی گیم‌پلی و محیط‌های بازی رفته است.

لوگو بازی Elden Ring

داستان بازی الدن رینگ

داستان الدن رینگ حول سرزمین Lands Between و وقایع داخل آن می‌چرخد. در این سرزمین، الدن رینگ و قدرت آن مایه حیات Erdtree به حساب آمده و حال الدن رینگ در حال نابودی است. قدرت الدن رینگ در قالب شارد‌های مختلف در اختیار لردهای ملکه ماریکا جاویدان قرار گرفته و حال بازیکن در نقش یک Tarnished، وظیفه دارد تا شاردهای الدن رینگ را جمع‌آوری کرده، قدرت آن را بازیابی و با نابودی تمامی موانع به الدن لرد سرزمین Lands Between تبدیل شود.

اولین نکته داستانی جالب بازی الدن رینگ، وجود Erdtree است که اگر این دو کلمه را از هم تفکیک کنیم، Erde به‌معنی زمین بوده و در زبان آلمانی به‌معنی جهان است. ازاین‌رو می‌توان از Erdtree که ظاهر بزرگی هم در جهان بازی دارد، به‌عنوان World Tree (اشاره به افسانه‌های نورس) اشاره کرد. البته می‌توان این درخت را به World Spiral Tree انیمه برسرک هم نسبت داد که از نظر ظاهر، شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

NPC بازی Elden Ring

در هر یک از بازی‌های میازاکی، قهرمان داستان با یک اسم خاص خطاب می‌شد و در Elden Ring هم قهرمان داستان با اسم Tarnished شناخته می‌شود. کمی در معنی Tarnished دقیق‌تر شویم. اولین و عامه‌ترین معنی Tarnished، لکه‌دار و کم شدن درخشش فلز است که اگر به نمایش‌های بازی الدن رینگ نگاه کنیم، به‌وضوح این مورد را می‌توان در بخشی دید که یک زن که احتمالا یکی از باس‌های بازی است، یک بازوی فلزی را به بدن خود وصل می‌کند. بازویی که لکه‌دار بوده و درخشش سابق را ندارد. دراین‌میان Tarnished یک معنی دیگر هم دارد. اگر شخصی یا چیزی ارزش یا اعتبار کمتری داشته باشد، از واژه Tarnished برای آن استفاده می‌کنند.

در هر یک از بازی‌های میازاکی، قهرمان داستان با یک اسم خاص خطاب می‌شد و در Elden Ring هم قهرمان داستان با اسم Tarnished شناخته می‌شود

اگر به توضیحات رسمی داستان بازی نگاه کنیم، نوشته شده که «تارنیشد (قهرمان داستان) توسط Grace of Gold رد و از سرزمین Lands Between تبعید شده است.» ازاین‌رو شخصی را می‌بینیم که دیگر ارزش یا احترام گذشته خود را ندارد. انتخاب واژه Tarnished از سوی تیم سازنده مورد بسیار دقیق و خلاقانه‌ای بوده و شاهد استفاده از هر دو معنی واژه ذکر شده در جهان بازی هستیم. یکی از مواردی که همیشه میازاکی در بازی‌های خود به آن اهمیت می‌دهد، وجود NPC و کاراکترهایی است که بیش‌ازپیش به داستان بازی شکل و شمایل می‌دهند.

در الدن رینگ هم شاهد کاراکترهایی هستیم که بازیکنان با رویارویی با آن‌ها و انجام مأموریت‌های‌شان، می‌توانند داستان را بهتر متوجه شوند. درواقع میازاکی معتقد است که این کاراکترها تاثیر به‌سزایی روی روند بازی کردن و دید شما نسبت به اتفاقات داخل بازی دارند. همچنین اعلام شده که اصلی‌ترین دلیل برای گشت‌وگذار در جهان بازی، NPCها و داستانی است که دراختیار مخاطب قرار می‌دهند.

یکی از باس‌های Elden Ring

گیم‌پلی بازی Elden Ring

یکی از ویژگی‌های جالب گیم‌پلی بازی، وجود یک Spirit Mount است که به‌واسطه‌ی آن می‌توانید کارهای متفاوتی را انجام دهید. Spirit Mount بازی اسم مشخصی ندارد و باتوجه‌به شایعات، ظارها تنها یک نوع Spirit Mount در بازی وجود دارد و به‌خاطر شباهت‌های بسیار زیادی که به Red ELK انیمه شاهزاده مونونوکه دارد، تعدادی از کاربران به آن یاکول می‌گویند. در جهان بازی پلتفرم‌هایی قرار دارند که بازیکن می‌تواند ازطریق یاکول به بالای یک صخره بپرد. احتمال می‌رود درابتدا این پلتفرم‌ها در دسترس نباشند و با گشت‌و‌گذار درجهان بازی، قادر به آزادسازی آن‌ها باشید. ازطرفی در جریان نبردها هم شاهد استفاده از یاکول هستیم. در بخشی از تریلر گیم‌پلی بازی Tarnished سوار بر یاکول را می‌بینیم که وارد میدان نبرد شده و ناگهان یاکول محو شده و نبرد آغاز می‌شود.

پریدن فقط شامل یاکول نمی‌شود و قهرمان داستان هم می‌تواند بپرد و از پرش برای اعمال ضربات مختلف استفاده کند

 ازاین‌رو شاهد Jump Attackهایی برای شروع مبارزه به‌واسطه یاکول هستیم و برای فرار از نبردهای سرسخت و مواقعی که سلامت‌تان در خطر است، می‌توانید از یاکول استفاده کنید و سریعا از محیط خطر دور شوید. یاکول دارای ویژگی دوبار پرش هم است و میازاکی در گفت‌وگوی اخیر خود تایید کرده که بازیکنان به‌واسطه‌ی یاکول می‌توانند نبردهایی را انجام دهند. البته بعضی از مبارزات هم حتما باید بدون حضور وی انجام شود. بااین‌حال در بعضی از نبردها هم حضور وی، الزامی است. برای مثال، در جریان نبرد با درگن بازی، Tarnished سوار بر اسب و در حال نبرد با او است. پریدن فقط شامل یاکول نمی‌شود و قهرمان داستان هم می‌تواند بپرد و از پرش برای اعمال ضربات مختلف استفاده کند. این در حالی است که Fall Damage در این بازی شدیدا کاهش پیدا کرده تا بازیکنان درجریان گشت‌و‌گذار خود تجربه‌ی بهتری را کسب کنند.

مبارزات خونین Elden Ring

بازیکنان درطول بازی می‌توانند از Spirit Bodyها استفاده کنند

در بخش دیگری از اولین تریلر گیم‌پلی بازی Elden Ring، شاهد کاروانی هستیم که نگهبان آن با Mount خود به سمت Tarnished حمله کرده و با یکدیگر نبرد انجام می‌دهند. ازاین‌رو یکی دیگر از ویژگی‌های گیم‌پلی بازی، مبارزه درحالی است که سوار Spirit Mount خود هستید. در همین سکانس می‌توان برداشت دیگری هم از جهان بازی و سرزمین Lands Between داشت. به‌نظر می‌رسد فرام‌سافتور به‌سراغ رویارویی‌های تصادفی در جهان بازی رفته است. به‌عبارتی باید همیشه منتظر رخ دادن اتفاق‌های مختلف در جهان بازی باشید. از رد شدن کاروان‌های مختلف گرفته تا رویارویی با یک غول عظیم الجثه که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به نحوی شما را به چالش بکشند.

ویژگی‌های چندنفره بازی Elden Ring

همانند مجموعه سولز، در الدن رینگ هم بازیکنان می‌توانند درکنار سایر دوستان خود به‌تجربه‌ی بازی بپردازند و تیم سازنده اعلام کرده که این بازی هم دارای PvP است تا بازیکنان بتوانند یکدیگر را به‌چالش بکشند. همچنین در بخشی از تریلر معرفی بازی هم شاهد احضار شدن یک پرنده هستیم و باتوجه‌به اطلاعاتی که در سایت بازی نوشته، بازیکنان درطول بازی می‌توانند از Spirit Bodyها استفاده کنند. ازاین‌رو قهرمان داستان به‌واسطه‌ی آیتمی که دارد، قادر به احضار Spiritهای متفاوت است و اشاره کنم که Spiritهای شما قابلیت ارتقای سطح و احتمالا شخصی‌سازی را دارند. اما نکته جالب Elden Ring، مربوط‌به کمپ‌هایی می‌شود که قهرمان داستان درکنار آن‌ها مشغول استراحت است. شاید با خود بگویید که این کمپ‌ها همان بن‌فایرهای بازی هستند که در گوشه و کنار جهان بازی قرار گرفته‌اند.

دوئل در Elden Ring

بااین‌حال بگذارید به‌سراغ یک ایده جالب برویم. پس از انتشار اطلاعاتی از محتویات کات شده بازی Dark Souls 3، مشخص شد که فرام‌سافتور درحال آزمایش کردن بن‌فایرهای قابل حمل بوده است. بدین صورت که بازیکن بتواند بن‌فایر خود را حمل کرده و در هر منطقه که دوست دارد، از آن استفاده و بازی را ذخیره کند. حال Elden Ring یک بازی جهان باز است و استفاده از کمپ‌های قابل حمل برای ذخیره کردن بازی در مناطق مختلف، آن‌چنان دور از ذهن نیست و احتمال می‌رود فرام‌سافتور از ایده آزمایش شده خود، در این بازی استفاده کند.

الدن رینگ از ویژگی مهارت استفاده کرده که ترکیبی از Combat Art و Weapon Art ساخته‌های قبلی میازاکی است

هیدتاکا میازاکی، در جریان مصاحبه خود به این مورد اشاره کرد که در الدن رینگ شاهد بازگشت نوار استامینا برای قهرمان داستان هستیم. استامینا و عملکرد آن در بازی به‌گونه‌ای نیست که مدام ضربات و حملات خود را اسپم کنید، اما همچنان شاهد نبردها و مبارزات سرعتی هستیم. همچنین تیم سازننده همانند Sekiro: Shadows Die Twice، از عنصر مخفی‌کاری در الدن رینگ استفاده کرده است. بازیکنان می‌توانند درحالت نشسته به دشمنان نزدیک شده و به آن‌ها آسیب برسانند یا درمیان بعضی از بوته‌های بازی مخفی‌شده و منتظر فرصت مناسب برای حمله کردن باشند.

در دارک سولز و سکیرو، دارای دو ویژگی Weapon Art و Combat Art بودیم که کاربران می‌توانستند درکنار ضربات عادی سلاح خود، از آن‌ها استفاده کنند و به شخصه معتقدم که شاید آنطور که باید و شاید در عملکرد و شیوه مبارزه‌ای بازیکنان تأثیرگذار نبودند. این در حالی است که الدن رینگ از ویژگی مهارت استفاده کرده که ترکیبی از Combat Art و Weapon Art ساخته‌های قبلی میازاکی است. تیم سازنده مهارت‌های متعددی را برای لدن رینگ طراحی کرده و بازیکنان می‌توانند باتوجه‌به شیوه بازی کردن خود، مهارت‌های مدنظرش را انتخاب و استفاده کند.

احضار اسپریت در Elden Ring

دراین‌میان بد نیست اشاره‌ای هم به سیستم ساخت و ساز بازی داشته باشیم. بازیکنان با گشت‌وگذار در جهان بازی متریال‌هایی را پیدا کرده و از آن‌ها برای ساخت و ساز استفاده خواهند کرد. کارگردان بازی اعلام کرده که این آیتم‌ها بیشتر آیتم‌های بازیابی نوار سلامت بوده تا بازیکنان بتوانند گشت‌وگذار عمیق‌تری در جهان بازی داشته باشند. البته که درجه سختی یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در بازی‌های میازاکی است. همانند سری سولزبورن، در Elden Ring هم روش‌های مختلفی درنظر گرفته شده تا بازیکن بتواند به درجه سختی بازی غلبه کند. از گشت‌وگذار بیشتر در جهان بازی و ارتقای سطح گرفته تا استفاده مناسب از مهارت‌ها، حالت مشارکتی بازی و حتی Spirit bodyها، همه مواردی هستند که به شما برای پیش‌روی در جهان بازی کمک می‌کنند.

نقشه بازی الدن رینگ

 بازیکنان با گشت‌وگذار در جهان بازی متریال‌هایی را پیدا کرده و از آن‌ها برای ساخت و ساز استفاده خواهند کرد

یک بازی جهان باز بدون نقشه معنی ندارد و Elden Ring هم دارای یک نقشه است تا بازیکنان بتوانند پیش‌رفت خود را مشاهده و همچنین مکان‌های مدنظر خود را علامت‌گذاری کنند. دراین‌میان اشاره کنم که بازی دارای ۶ منطقه اصلی است که هرکدام نقشه مخصوص‌به خود را دارد و شامل محیط‌های کوچک‌تری مثل سیاه‌چاله‌ها و موارد مشابه می‌شود. ساختار پیشرفت در الدن رینگ بدین گونه است که بازیکن نیازی ندارد که تمامی مراحل فرعی و فعالیت‌های جانبی را انجام داده تا داستان او را به آخرین نقطه از بازی برساند، بلکه همانند بازی‌هایی نظیر The Legend of Zelda: Breath of the Wild، می‌توانید از همان ابتدا با کمی تلاش و ارتقای شخصیت، خود را به آخرین نقطه از بازی برسانید.

Erdetree در بازی Elden Ring

به‌عبارتی در الدن رینگ بازیکنان می‌توانند بیخیال رویارویی با نیمی از باس‌های بازی شوند. همچنین فعالیت‌های جانبی، سیاه‌چاله‌‌ها و آیتم‌های مهم داخل بازی، روی نقشه‌ علامت‌گذاری نشده‌اند، بلکه بازیکن باید نقطه‌به‌نقطه جهان بازی را بگردد و مکان‌های مدنظر خود را علامت‌گذاری کند. همچنین یک هاب کلی هم برای کاربران درنظر گرفته شده که می‌توانند به‌واسطه‌ی آن به هریک از ۶ منطقه اصلی بازی سفر کنند. البته اعلام شده که بازی دارای سیستم Fast Travel است تا روند گشت‌وگذار در محیط‌ها سریع‌تر شود.

یکی از دشمنان Elden Ring در حال آماده شدن برای حمله

اتمسفر بازی الدن رینگ

از نظر طراحی، Elden Ring را می‌توان ترکیبی از ساخته‌های قبلی فرام‌سافتور دانست. اگر به شروع تریلر دقت کنیم، شخصی را می‌بینیم که به‌سراغ قهرمان داستان رفته و به او نگاه می‌کنم که تاحدی یادآور نحوه شروع بازی Sekiro: Shadows Die Twice است. ازطرفی، نوع طراحی باس‌ها و دشمنان هم شباهت‌هایی به ساخته‌های قبل دارد، اما به‌خاطر اسطوره‌شناسی و فضاسازی بازی، فرام‌سافتور به‌سراغ خلق موارد جدیدی هم رفته که درنوع خود جالب هستند.

NPCهای داستانی هم روی فضاسازی و اتمسفر بازی تأثیرگذار هستند و می‌توانند شرایط بازی کردن و نگاه کاربر به جهان بازی را تغییر دهند

البته اشاره کنم که الهام گرفتن از آثار خارج از استودیو مثل برسرک چیزی است که فرام‌سافتور درگذشته هم آن را انجام داده و حال شاهد ترکیب این دسته از الهام‌ها با ویژگی‌های ساخته‌های قبلی میازاکی هستیم. سولزبورن و حتی سکیرو، دارای فضاسازی و اتمسفری تاریک بود و احتمال می‌رود در الدن رینگ هم شاهد این ویژگی باشیم. همچنین وجود NPCهای داستانی هم روی فضاسازی و اتمسفر بازی تأثیرگذار هستند و می‌توانند شرایط بازی کردن و نگاه کاربر به جهان بازی را تغییر دهند. از نظر بصری هم فعلا نمی‌توان نظر قطعی داد و باید تا انتشار نمایش‌های بیشتر، منتظر بمانیم.

سیاه‌چاله‌های بازی Elden Ring

معمولا فرام‌سافتور در بازی‌های خود بیش‌ازپیش روی گیم‌پلی و اسطوره شناسی سرمایه‌گذاری می‌کند تا اینکه یک بازی جلوه‌های بصری خارق‌العاده را ارائه دهد. بااین‌حال احتمال می‌رود در الدن رینگ شاهد بهتر شدن بازی‌های فرام‌سافتور از نظر بصری باشیم.

تاریخ عرضه الدن رینگ

در انتها، بازی Elden Ring در تاریخ دو بهمن ماه (۲۱ ژانویه ۲۰۲۲) برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس عرضه خواهد شد.

پرسش‌های متداول

بازی Elden Ring کی عرضه می‌شود؟

بازی Elden Ring در تاریخ دو بهمن ماه (۲۱ ژانویه ۲۰۲۲) برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس عرضه خواهد شد.

آیا الدن رینگ شبیه به دارک سولز و بلادبورن است؟

الدن رینگ به‌عنوان جدیدترین ساخته استودیو فرام‌سافتور شباهت‌هایی از حیث ساختار کلی به بازی‌های قبلی این استودیو از جمله دارک سولز و بلادبورن خواهد داشت. بااین‌حال جهان بازی و اتمسفر کلی آن حالتی خاص و منحصربه‌فرد دارد. 

نظر شما کاربران زومجی دراین‌باره چیست؟ تا چه اندازه درانتظار تجربه‌ی الدن رینگ هستید؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده