// یکشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۱

بازی Sherlock Holmes Chapter One | ماجراهای شرلوک جوان

بازی شرلوک هلمز چپتر وان، بازیکنان را با شرلوک جوان و البته کم‌تجربه همراه می‌کند تا با سرکشی به کوچه پس کوچه‌های کوردونا پرده از راز قتل بردارد.

داستان شرلوک در بازی‌ها مثل داستان زندگی بنیامین باتن شده است، با هر نسخه‌ی جدید از سری بازی Sherlock Holmes تیم توسعه‌ی Frogwares شرلوکی جوان‌تر را به میدان می‌فرستد. این بار شرلوک جوانتر تنها ۲۱ سال سن دارد او پالتو معروف خود را کنار گذاشته و جلیقه‌ای چرمی به تن کرده است. بازی شرلوک هلمز چپتر وان ما را به دوران قبل از آشنایی شرلوک با واتسون می‌برد و این بار جاناتان را به‌عنوان شریک شرلوک قرار داده است. جاناتان که در بازی به او جان گفته می‌شود شخصیت شلوغ و پر انرژی دارد و با شوخی‌های خود ما را از دنیای پر خشونت بازی دور می‌کند.

شرلوک هلمز و جاناتان (جان)

شرلوک و جان برای دفن مادر شرلوک به جزیره‌ مدیترانه‌ای کوردونا سفر می‌کنند. اما در بدو ورودشان به هتل با جسدی روبه‌رو می‌شوند. شرلوک با استفاده از قدرت‌هایش در ذهن خود محل اشخاص را تجسم می‌کند و سعی می‌کند از این طریق به سرنخ برسد تا به چگونگی جنایت پی ببرد. اولین اشاره به تازه‌کار بودن شرلوک در نگرش او در اشخاص دیده می‌شود که کوچک‌ترین خراش و حتی یک انگشتر ممکن است چند نتیجه به شرلوک بدهند و در تشکیل پرونده برای مظنون‌ها تاثیر بزرگی ایجاد کنند.

انتخاب‌های نادرست شرلوک باعث عصبانیت اشخاص درگیر ماجرا می‌شود و در مقابل شرلوک بازخورد تندی از جان می‌بیند. هنوز تاثیر دوستی جان و شرلوک در روند بازی مشخص نیست ولی می‌دانیم جان نوعی میزان سنجش برای عملکرد شرلوک است تا شرلوک بتواند از قدرت‌های کارآگاهی خود بهره‌ی درست را ببرد.

شخص در حال بازجویی

حالت تمرکز یکی دیگر از توانایی‌های ذهن حریص کارآگاه جوان است که اطلاعاتی در مورد سبک زندگی و نوع شخصیت شهروندان جزیره کوردونا را نمایان می‌کند. در بازی شرلوک هلمز چپتر وان امکان صحبت کردن با هر NPC وجود دارد تا شرلوک سرنخ‌هایی به‌دست بیاورد و از سردرگمی و کنایه‌های جان در امان بماند اما بزرگی و تاثیر امکان مکالمه و دستیابی به اطلاعات از NPCها در بازی بعد از خروج از هتل بیشتر به چشم می‌آید، چرا که در پرونده هتل که چندان پیچیده نیست شرلوک کافی است با پرس‌وجو از خدمتکاران یا ازطریق مهمان‌ها، بتواند شاهد بلقوه‌ای پیدا کند. همچنین خبر کارهای شرلوک در سرتاسر جزیره‌ی کوردونا می‌پیچد و تصمیم نهایی در پرونده برای شرلوک عواقبی به همراه خواهد داشت.

بازی شرلوک هلمز چپتر وان از نشانه در نقشه استفاده نمی‌کند

سرکشی شرلوک در کوچه‌ها یا بریدن نوار زرد پلیس و ورود سرخود به صحنه‌ها‌ی جرم (البته‌که ریگشا‌(گونه‌ای گاری) برای فست ترول در دسترس‌اند) در ظاهر به کنجکاوی شرلوک جوان اشاره می‌کنند اما استودیوی فراگ‌ورز این ایده‌ها را برای بازی شرلوک هلمز چپتر وان از دنیای جهان باز بازی The Sinking City گرفته است.

همچنین تردد در جزیره‌ کوردونا نسبت به شهر Oakmont در بازی سینکینگ سیتی که برگرفته از داستان‌های Lovecraft است جذابیت بیشتری دارد چرا که در دنیای Sinking City هر چقدر هم کارآگاه خوبی باشید دیگر امیدی به بهبود آن نیست اما در بازی شرلوک هلمز چپتر وان شرلوک می‌تواند در جزیره کوردونا تغییراتی ایجاد کند. بازی شرلوک هلمز چپتر وان از نشانه در نقشه استفاده نمی‌کند بلکه شرلوک باید سرنخ‌ها را به هم متصل کند و خودش مسیر‌ها را پیدا کند اما بازی کاملا بازیکن را رها نکرده است شرلوک می‌تواند از قدرت تمرکز استفاده کند تا رد‌های بجا مانده را دنبال کند تا به هدف برسد. با کم شدن مپ مارکر‌ها (Map Markers) بازیکن وادار می‌شود تا سرنخ‌های به‌دست آمده را محدود کند تا بتواند مقصد درست در جزیره‌ کوردونا را پیدا کند قطعا جست‌وجو برای رسیدن به هدف برای طرفداران این سبک از بازی لذت بخش خواهد بود.

شرلوک هلمز در لباس مبدل

سرنخ‌های موجود در صحنه‌ی جرم به‌سادگی در اختیار شرلوک قرار نمی‌گیرند و شرلوک برای مثال باید جهت شناسایی مواد مرموزی که در صحنه جرم پیدا شده در مینی‌گیم‌‌ها ماده را شناسایی کند یا با شنود به حرف‌های اهالی سرنخ‌هایی به‌دست بیاورد که گاهی اوقات محل مأموریت‌های جانبی را مشخص می‌کنند. یکی از این مأموریت‌ها سرقتی است که در خیاطی اتفاق افتاده و نوعی مأموریت آموزشی است که اهمیت لباس‌های مبدل را در بازی نشان می‌دهد.

بازیکن‌ها می‌توانند لباس‌های جدید را از فروشگاه‌ها خریداری کنند (امکان خرید اسباب اثاثیه برای تزیین خانه شرلوک نیز وجود دارد) یا در نتیجه‌ی کار‌های شرلوک امکان استفاده از لباس‌های جدید فراهم شود. تغییر قیافه دادن به شرلوک اجازه صحبت کردن با اشخاص خاص یا ورود به محل‌هایی را می‌دهد که قبلا ممکن نبود. با تنوع‌ موجود در مکانیک‌های کارآگاهی بازیکن می‌تواند بهره لازم از امکان‌‌هایی را ببرد که شهر و اهالی آن در اختیارش گذاشته‌اند و از آن‌ها علیه مجرمین استفاده کند.

فراگ‌ورز با ایجاد ابهاماتی در پرونده‌ها که کمی کار را برای شرلوک دشوارتر می‌کنند داستان سری بازی‌های شرلوک هلمز را جذاب‌تر کرده است، مثلا در تحقیقات قتل هتل دو مظنون اصلی وجود دارند که مدارک لازم برای مجرم شناختن هر دو آن‌ها کافی است. شرلوک می‌تواند با استفاده از قدرت Mind-Palace در نتایج به‌دست آمده تغییراتی ایجاد کند تا پرونده‌ای متقاعد کننده تشکیل دهد. اما مهم‌ترین نکته در سری بازی‌های شرلوک هلمز خارج از بازی و در ذهن بازیکن اتفاق می‌افتد، وجود مدارکی که احتمال دارد از چند تئوری حمایت کنند، تصمیم را بر عهده بازیکن قرار می‌دهد تا مجبور شود از برداشت خود در به نتیجه رساندن پرونده استفاده کند.

شرلوک هلمز اسلحه

مشاهدات اولیه از مبارزات در بازی شرلوک هلمز چپتر وان به تمرکز بیشتر در استفاده از محیط برای غلبه بر دشمنان اشاره می‌کند که پیشرفت خوبی نسبت به مبارزات خسته‌کننده‌ بازی سینکینگ سیتی داشته است اما نقش مبارزه در بازی هنوز مشخص نیست.

حال در روند بازی شرلوک هلمز چپتر وان مشخص خواهد شد که چه عواملی در سال‌های اول کارآگاهی شرلوک در شکل گیری شخصیت او تاثیر گذاشته‌اند که جوان دوست داشتنی و خوش برخورد را به اسطوره‌ای ضد اجتماعی تبدیل کرده‌اند. همچنین از برداشتی که تاکنون داشته‌ایم می‌توان نتیجه گرفت که بازیکن‌ها نباید به جان که دوست دوران کودکی شرلوک است وابسته شوند.

بازی Sherlock Holmes Chapter One در سال ۲۰۲۱ برای کنسول‌های نسل نهم و هشتم سونی و مایکروسافت و همینطور پی‌سی عرضه می‌شود. آیا تاکنون بازی‌های مجموعه شرلوک هلمز را تجربه کرده‌اید؟ نظر شما در رابطه با بازی شرلوک هلمز چپتر وان چیست؟ 


منبع مجله Edge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده