// دوشنبه, ۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

بازی Metroid Dread | بازگشت متروید دو بعدی

بعد از دو دهه انتظار درنهایت بازی جدید از سری دو بعدی متروید با نام Metroid Dread معرفی شد.

معرفی بازی جدید Metroid برای طرفداران این سری اتفاق بزرگی است، چرا که آخرین بازی دو بعدی از سری متروید در سال ۲۰۰۲ با اسم Metroid Fusion عرضه شده بود. البته دراین‌میان دو بازی Metroid Samus Returns و بازی Metroid Zero Mission را داشتیم ولی این دو بازسازی بازی‌های گذشته بودند. جدا از زمان طولانی در ساخت بازی جدید داستان بازی Metroid Fusion در نقطه‌ای به اتمام رسید که نیازمند یک دنباله بود. Nintendo در رویداد نینتندو دایرکت امسال به انتظارها پایان داد و بازی دو بعدی Metroid Dread را با نمایش گیم‌پلی معرفی کرد.

توسعه بازی Metroid Dread

اسم Metroid Dread (متروید درد) قطعا برای طرفداران سری متروید آشنا خواهد بود زیرا از ابتدای سال‌های ۲۰۰۰ میلادی آوازه‌های از این اسم به گوش می‌رسید و در سال ۲۰۰۵ اطلاعاتی از بازی Metroid Dread درز کرد که گمان می‌رفت بازی به‌زودی برای پلتفورم DS معرفی شود. البته این اتفاق نیفتاد و به‌جای آن توسعه‌ بازی وارد وقفه جدی شد. بعد از آن نینتندو اعلام کرد که اگر قصد ادامه‌ بازی Metroid را داشته باشند توسعه‌ی آن را از سر خواهند گرفت و درنهایت این کار را با تیم توسعه MercurySteam انجام دادند. تیم توسعه مرکوری‌استیم که قبلا روی بازی متروید سموس ریتورنز کار کرده بود توسعه‌ی بازی Metroid Dread را برعهده گرفت. البته Yoshio Sakamoto تهیه‌کننده سری متروید بر این پروژه نظارت دارد.

داستان بازی Metroid Dread

بازی Metroid Dread پنجمین بازی از مجموعه اصلی بازی‌های دو بعدی متروید و دنباله‌ی بازی متروید فیوژن است. بازی متروید درد در سیر زمان‌بندی سری متروید آخرین بازی به‌شمار می‌رود. داستان بازی Metroid Dread در سیاره‌ ZDR رخ می‌دهد که Galactic Federation بعد از دریافت یک ویدئو از منبعی ناشناس به وجود احتمالی انگل X در سیاره‌ ZDR شک می‌کند و سموس که در مقابل انگل X ایمن است برای پیگیری این موضوع به سیاره‌ ZDR می‌رود.

بازی Metroid Dread قرار است پایانی برای داستان سموس و رابطه‌ی او با متروید‌ها باشد که با اولین بازی متروید در دوران NES شروع شده بود. حال اینکه بازی Metroid Dread قصد داشته باشد تا داستانی به بازی اضافه کند تا بتوان آن را در بازی‌های جدید دنبال کرد، موضوعی است که باید منتظر آن بمانیم. اما همین که شاهد به پایان رسیدن این داستان طولانی هستیم خود بسیار جالب خواهد بود.

Samus و ربات EMMI

ربات‌های E.M.M.I در بازی Metroid Dread

می‌توان گفت ربات‌های E.M.M.I رکن اصلی بازی Metroid Dread هستند، شاید هم علت نام‌گذاری بازی به اسم Dread (وحشت) وجود ربات‌های E.M.M.I باشد. اما داستان این ربات‌ها چیست؟ هفت ربات‌ E.M.M.I توسط Galactic Federation به سیاره‌ی ZDR فرستاده شدند تا بتوانند DNA موجودات شناخته نشده‌ای را که شک بر وجود انگل X در آن‌ها است به‌دست بیاورند اما ربات‌های E.M.M.I به شکل اسرار‌آمیزی ناپدید می‌شوند. حدس بر این است که ربات‌های E.M.M.I به وسیله‌ انگل X فاسد شده‌اند و سموس که DNA متروید‌ها را دارد به‌عنوان تنها کسی که در جهان به انگل X ایمن است برای پیگیری این موضوع به سیاره‌ ZDR سفر می‌کند. ربات‌های E.M.M.I در بازی Metroid Dread دشمنان تعقیب‌گر (Stalker) هستند و قصد کشتن سموس و استخراج DNA او را دارند و هر یک از این هفت ربات در مناطقی که ورود آن‌ها با در‌های پیکسلی شکل مشخص شده است پرسه می‌زنند. ربات‌های E.M.M.I در مقابل اکثر حملات سموس مقاوم هستند. اگر سموس توسط یکی از آن‌ها گرفتار شود بازه‌ زمانی کوتاهی به سموس داده می‌شود تا با ضدحمله (Melee Counter) از دست آن‌ها فرار کند، اگر موفق نشود کشته می‌شود و بازی به اتمام می‌رسد.

مخفی‌کاری در بازی Metroid Dread

با معرفی دشمنان تعقیب‌گر بازی متروید درد روش‌های جدیدی جهت مخفی‌کاری به بازی اضافه کرده است. ربات‌های E.M.M.I از صدای پای سموس محل او را پیدا می‌کنند و اگر سموس وارد محدوده دید آن‌ها بشود، سموس را تعقیب خواهند کرد. بازیکن می‌تواند با قدم‌های آهسته و پناه گرفتن پشت موانع از دید ربات‌های E.M.M.I پنهان شود. همچنین Phantom Cloak که توانایی جدید سموس است او را نامرئی می‌کند و برای پنهان شدن از دید ربات‌ها استفاده می‌شود اما زمان استفاده از Phantom Cloak محدود است و در پی استفاده متعدد به سموس آسیب می‌زند.

Omega Cannon در بازی Metroid Dread

ربات‌های E.M.M.I نسبت به اکثر سلاح‌های سموس ایمن هستند اما این ربات‌ها کاملا شکست ناپذیر نیستند. راه‌هایی برای شکست ربات‌های E.M.M.I وجود دارد که یکی از آن‌ها Omega Cannon است. امگا کنن نوعی ارتقاء برای سلاح سموس است که به وسیله‌ واحد‌ مرکزی که یک هوش مصنوعی اسرار آمیز است به سموس داده می‌شود و در نقشه بازی پراکنده شده‌اند. بازیکن با استفاده از امگا کنون می‌تواند ربات‌های E.M.M.I را شکست بدهد اما امگا کنن با دوام نیست و بعد از هر بار استفاده روی ربات‌های E.M.M.I غیرفعال می‌شود و بابت ارتقاء مجدد سموس باید یک واحد مرکزی جدید پیدا کند.

Spider Magnet Samus Metroid Dread بازی دو بعدی

Spider Magnet در بازی Metroid Dread

یکی از قدرت‌هایی که سموس در بازی متروید درد به‌دست می‌آورد Spider Magnet است. به‌گفته ساکاموتو سموس با استفاده از اسپایدرمگنت می‌تواند به سقف و دیوار متصل شود و روی آن‌ها حرکت کند. اسپایدرمگنت برای طرفداران سری متروید آشنا خواهد بود چرا که تشابه زیادی با Spider Ball دارد. قدرت‌های دیگری هم در بازی متروید درد وجود دارند مانند Charge Beam که قبلا در سری متروید با آن‌ها آشنا شده‌ایم.

Free Aim و Melee Counter در بازی Metroid Dread

تیم توسعه مرکوری‌استیم تغییرات زیادی در مبارزات بازی Metroid Samus Returns از جمله Free Aim (فیری ایم) ایجاد کرد. Free Aim به سموس اجازه می‌داد درحالی‌که ثابت ایستاده در جهت دلخواه تیراندازی کند حال مرکوری‌استیم با بهبود این حالت قصد دارد به سموس امکان نشانه‌گیری در حال حرکت را هم بدهد. تغییر دیگر در سری اضافه شدن امکان Melee Counter (مِی‌لِی کانتر) است که با زمان‌بندی صحیح در استفاده از آن سموس توانایی دفع حملات دشمنان را دارد. فیری ایم و می‌لی کانتر تجربه بازی سموس ریتورنز را جذاب‌تر کرده بودند و اضافه شدن این دو مکانیزم به بازی متروید درد خبر خوشایندی است.

Samus در حال لیز خوردن

Dash Melee و Slide در بازی Metroid Dread

تیم توسعه مرکوری‌استیم نه‌تنها از Free Aim و Melee Counter در بازی Metroid Dread استفاده می‌کند بلکه دو مکانیزم جدید Dash Melee و Slide نیز به بازی اضافه کرده است. سموس با استفاده از Dash Melee می‌تواند در حال دویدن حملات دشمنان را مهار کند و از Melee Counter که در حالت ایستاده و برای دفاع انجام می‌شد به‌عنوان حرکتی حمله‌ای استفاده کند. بازی متروید درد همچنین قابلیت Slide (لیز خوردن) را به بازی اضافه کرده است که به سموس اجازه عبور از جاهای باریک را می‌دهد و نیاز به تغییر حالت دادن از شکل عادی سموس به Morph Ball (حالت گوی شکل سموس) را کمتر می‌کند. در کل مبارزه‌ و حرکت‌ در بازی Metroid Dread سرعت بیشتری پیدا کرده‌اند.

Amiibo Samus Aran و E.M.M.I

Metroid Dread Special Edition

Amiibo بازی متروید و Metroid Dread Special Edition

Amiibo اصطلاحا به مجسمه‌هایی گفته می‌شود که با بازی در ارتباط هستند و می‌توان از آن‌ها در بازی بهره برد. نینتندو اولین آمیبو را در سال ۲۰۱۴ با بازی Super Smash Bros منتشر کرد و حالا با بازی متروید درد دو آمیبو جدید Samus و E.M.M.I را معرفی کرد. بازیکنان با اسکن آمیبو سموس می‌توانند یک منبع انرژی بیشتر دریافت کنند که میزان سلامت سموس را افزایش می‌دهد و در روز یک بار سلامت سموس را بازمی‌گرداند. همچنین با اسکن آمیبو E.M.M.I یک منبع موشک بیشتر به سموس افزوده می‌شود که تعداد موشک‌هایش را زیاد می‌کند و یکبار در روز چند موشک به مهمات اضافه می‌کند. قیمت آمیبوها ۳۰ دلار است و در یک پک منتشر می‌شوند. جدا از آمیبوها Nintendo از وجود Metroid Dread Special Edition خبر داد. محتویات Special Edition بازی متروید درد شامل قاب استیل برای بازی به همراه پنج کارت که هر کدام هنر‌های یکی از بازی‌های دو بعدی سری متروید را نمایش می‌دهند و یک آرت‌بوک ۱۹۰ صفحه‌ای می‌شود. قیمت نسخه‌ی Special Edition بازی متروید درد ۹۰ دلار است.

تاریخ عرضه‌ بازی Metroid Dread

Metroid Dread در زمان نه چندان دوری در تاریخ ۸ اکتبر (۱۶ مهر) به‌طور انحصاری برای Nintendo Switch عرضه می‌شود. پیش خرید بازی از سایت نینتندو امکان‌پذیر است همچنین سایت نینتندو حجم بازی Metroid Dread را ۶.۹ گیگ اعلام کرده است که نسبت به استاندارد سوییچ حجم مناسبی است.


منبع GamingBolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده