نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۶

آخر هفته چی بازی کنیم: از Far Cry 3 تا جنرالز

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سری زدیم به یک بازی استراتژی قدیمی بسیار محبوب و یکی از نسخه‌های خوب فارکرای را معرفی کردیم.

به رسم چهارشنبه‌های گذشته، یک بار دیگر در مقاله آخر هفته چی بازی کنیم سراغ معرفی چهار بازی مختلف رفته‌ایم و سعی کرده‌ایم بازهم آثاری در نظر گرفته شوند که هر سلیقه‌ای، بتواند در بین آن‌ها گزینه‌ای برای تجربه پیدا کند. پس در ادامه با زومجی و معرفی بازی‌ها همراه باشید. 

پوستر کاراکتر واس در Far Cry 3

Far Cry 3

یکی از بازی‌هایی که در جریان کنفرانس E3 2021 یوبیسافت نمایش مفصلی داشت، نسخه جدید فارکرای یعنی Far Cry 6 بود که مخصوصا تریلر مربوط به سیزن پس آن و نمایش برخی کاراکتر‌های آشنای قدیمی، بهانه‌ای شد تا برای مقاله این قسمت سراغ یکی از نسخه‌های قبلی این مجموعه یعنی Far Cry 3 برویم که طرفداران زیادی هم دارد. 

فارکرای ۳ در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و ویژگی‌های زیادی دارد که آن را دوست‌داشتنی می‌کنند. محیطی که سازندگان برای بازی خلق کرده‌اند، هم وسعت بالایی دارد و هم از نظر بصری زیبا و پر جزییات است. به همین ترتیب روند کلی گیم پلی، تنوع قابل قبول کارها و مواردی از این دست هم باعث می‌شوند تا حتی با گذشت مدت زمان طولانی هم کماکان بتوان از بازی کردن این اثر لذت برد. 

اما کنار تمام این ویژگی‌های مثبت، آنچه که فارکرای ۳ را نسخه‌ای خاص در مجموعه کرده چیزی نیست جز شخصیت واس مونته‌نگرو، آنتاگونیست بازی که حتی خود یوبیسافت هم بارها سعی کرده تا دوباره آنتاگونیستی شبیه یا نزدیک به او برای بازی معرفی کند و به جرات می‌توان گفت که چندان هم در رسیدن به این سطح موفق نبوده است. واس چه از نظر شخصیتی و چه از نظر تاثیری که در بازی دارد واقعا شخصیتی قدرتمند و تاثیرگذار به‌حساب می‌آید و اگر به هر دلیلی قبلا فارکرای ۳ را تجربه نکرده‌اید و فرصت آشنایی با او را از دست داده‌اید، قطعا هنوز هم برای ملاقات با او و لذت بردن از ایفای نقشش در بازی دیر نشده است. 

شخصیت سامورایی در بازی Katana Zero

Katana Zero

دومین بازی این هفته‌مان را هم به‌نوعی به E3 که پشت سر گذاشتیم ربط بدهیم.دیوالور دیجیتال که یکی از شرکت‌های حاضر در E3 هم بود و باز کنفرانس خاصی برگزار کرد، در سال‌های گذشته ناشر تعدادی از بهترین و مفرح‌ترین بازی‌های مستقل بوده و به همین دلیل هم سراغ یکی از بهترین بازی‌های منتشر‌شده توسط آن‌ها یعنی Katana Zero رفته‌ایم. 

داستان کاتانا زیرو در مورد شخصیتی به نام Subject Zero است که با استفاده از کاتانای خودش، باید ماموریت‌هایی را که دریافت می‌کند به سرانجام برساند. برای این منظور، بازی شما را در یک فضای ۲ بعدی وارد مراحل می‌کند و باید ضمن جلوگیری از مرگ کاراکترتان، با دشمنان مبارزه کنید و با استفاده از مهارت‌های شخصیت بازی و حتی بهره بردن از برخی عوامل محیطی، آن‌ها را از بین ببرید. شخصیت بازی در این راه حتی یک سری قابلیت‌های ویژه مثل قدرت کُند کردن زمان را هم دارد که تحت تاثیر یک دارو به‌دست می‌آید. 

در مجموع Katana Zero یک بازی دوبعدی اکشن پلتفرمر جذاب است که می‌توان از گیم‌پلی نفس‌گیر و هیجان‌انگیز آن، طراحی‌های جذابش و همینطور موسیقی‌های بسیار شنیدنی بازی لذت برد و به همین دلیل هم تجربه آن به همه پیشنهاد می‌شود. 

فرماندهان سه جناح در بازی Generals

Command & Conquer: Generals

تا به امروز آثار استراتژی مختلفی را در زومجی معرفی کرده‌ایم و خب نوبتی هم که باشد، نوبت مجموعه بسیار ریشه‌دار Command & Conquer و نسخه‌ای شدیدا محبوب از آن یعنی Generals است. بازی که بعدا یک بسته الحاقی با نام Zero Hour هم دریافت کرد که خیلی‌ها آن را نسخه دوم بازی خطاب می‌کردند. اما در واقع این محتوا حکم یک بسته الحاقی را برای جنرالز داشت و نسخه دوم بازی مدتی در دست ساخت بود که بعدا هم پس از اتفاقات عجیب و غریبی در نهایت لغو شد. 

اما از این موضوع که بگذریم، Generals یک بازی استراتژی همزمان کاملا کلاسیک و صد البته بسیار دوست‌داشتنی است. بازیکنان اولا می‌توانند مراحل بخش داستانی بازی را با انتخاب یکی از سه گروه حاضر در بازی پشت سر بگذارند که انصافا هم برای یک بازی استراتژی، داستان و جزییات خوبی دارند. گروه‌های بازی شامل آمریکا، چین و GLA می‌شوند که یکی از بهترین ویژگی‌های جنرالز در کل، طراحی آن‌ها با ویژگی‌های کاملا منحصربه‌فرد برای هرکدام و در عین حال ارائه بالانس و تعادلی عالی در کل بازی است. 

این تعادل ایده‌آل حتی باعث شده تا تجربه حالت‌های Skirmish و مخصوصا در زمان خودش چندنفره بازی هم بسیار لذت‌بخش باشد و البته که اگر از بازی کردن جنرالز لذت بردید و پس از پشت سر گذاشتن مراحل داستانی‌اش و ساعت‌ها تجربه بخش Skirmish دلتان کماکان محتوای بیش‌تری مرتبط با آن خواست، حتما سراغ Zero Hour هم که بالاتر اشاره کردیم بروید.

جنبه مثبت و منفی شخصیت در بازی Fable

Fable

مایکروسافت در کنفرانس E3 2021 خود نمایش‌های جذابی از بازی‌های مختلف زیادی داشت اما خب خبری از نسخه جدید Fable که چند وقت پیش معرفی شده بود، نشد. پس چه چیزی بهتر از اینکه برای تجدید خاطره یا حتی آشنا شدن با این مجموعه،‌ سراغ نسخه اول آن برویم که شاید زمان زیادی از انتشارش گذشته باشد، اما هنوز هم تجربه ارزشمندی به‌حساب می‌آید.

نسخه اول Fable، در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و یک سال بعد، نسخه‌ای کامل‌تر از آن تحت عنوان Fable: The Lost Chapters برای ایکس باکس 360 و کامپیوتر در دسترس قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴ هم یک نسخه سالگرد از بازی که در واقع نسخه‌ای ریمستر‌شده و بهبود‌یافته بود منتشر شد که می‌توانید برای داشتن بهترین تجربه بصری ممکن، سراغ آن بروید. 

اما اصلا چرا Fable اثر مهمی است و چرا همیشه در سال‌های گذشته، طرفدارانش منتظر نسخه‌ای جدید از بازی بودند. راستش را بخواهید به عنوان یک بازی اکشن نقش آفرینی فانتزی، Fable در زمان خودش تقریبا همه‌چیز داشت؛ از یک طرف جهان بازی واقعا چشم‌نواز بود و تنوع محیطی خوبی هم داشت که گشت و گذار و انجام دادن ماموریت‌ها را لذت‌بخش می‌کرد. از طرفی دیگر پیتر مولینیو، طراح ارشد بازی و تیمش ویژگی‌های نقش آفرینی و مخصوصا انتخاب بین خوبی و بدی را در بازی به شکل واقعا خوبی پیاده کرده بودند و بازیکنان بسته به سلیقه خودشان می‌توانستند تاثیر زیادی روی چگونگی پیش‌برد بازی بگذارند. 

تمام این‌ها در کنار سیستم مبارزات جالب و داستانی ارزشمند، Fable را به بازی موفق و دوست‌داشتنی تبدیل کردند که این روز‌ها نسخه جدیدش هم در دست ساخت قرار دارد و باید منتظر ماند و دید که چه زمانی جزییات بیش‌تری از آن ارائه خواهد شد. تا فرا رسیدن آن زمان، قطعا تجربه نسخه اول بازی می‌تواند لذت‌بخش باشد. 

در پایان لطفا نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده