نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۳

آخر هفته چی بازی کنیم: از Dead Space تا Tomb Raider

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی چند بازی بزرگ و مستقل خواهیم پرداخت. همراه زومجی باشید.

به رسم چهارشنبه‌ها، قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم را داریم که در آن چهار بازی مختلف را معرفی کرده‌ایم. این هفته، هم سراغ بازی‌های بزرگ و نام آشنایی رفتیم و هم یک ادونچر کلاسیک و یک تجربه مستقل بسیار موفق را داریم. پس بدون مقدمه بیشتر، سراغ معرفی بازی‌ها برویم:

شخصیت بازی Dead Space

Dead Space

شاید این روز‌ها خیلی‌هایمان موافق بسیاری از سیاست‌های عجیب و غریب الکترونیک آرتز نباشیم، اما در گذشته این شرکت ناشر برخی از بازی‌های خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی بود که هنوز هم تجربه آن‌ها می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. یکی از این بازی‌ها، چیزی نیست جز مجموعه ترسناک Dead Space از استودیو ویسرال گیمز که البته در زمان ساخت نسخه اول، با نام EA Redwood Shores شناخته می‌شد. برای مقاله این هفته، قسمت اول این مجموعه را انتخاب کرده‌ایم. 

اولین نسخه از Dead Space در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و گلن اسکافیلد، کارگردان آن، در زمان ساختش اعلام کرده بود که می‌خواهد یک بازی بسیار ترسناک بسازد و برای این منظور، در مدیوم بازی از آثاری چون رزیدنت ایول ۴ هم الهام گرفت. نتیجه کار اسکافیلد و البته تیم توسعه بازی هم اثری شد که حتی وقتی پس از این همه سال هم سراغش بروید، متوجه خوش‌ساخت بودن آن و کیفیت بالایش در زمینه ارائه یک گیم پلی ترسناک و همینطور روایت و فضاسازی بسیار تاثیرگذار خواهید شد. 

داستان بازی در مورد شخصیت آیزاک کلارک است که در یک سفینه فضایی که موجوداتی به نام نکرومورف آن را تصرف کرده‌اند، برای بقا تلاش می‌کند. در راه مبارزه با دشمنان بازی، اسلحه‌های خاصی از جمله پلاسما کاتر معروف در اختیار خواهید داشت و البته که کل بازی هم به اکشن خلاصه نمی‌شود و پازل‌هایی هم برای حل کردن داریم. به‌علاوه دد اسپیس واقعا از حیث ارائه ترس اثر پرتنش و موفقی است و اگر طرفدار ژانر وحشت باشید، قطعا از آن لذت خواهید برد. همینطور مجموعه دد اسپیس به جز نسخه اول، دو قسمت دیگر هم دارد و می‌توانید پس از پایان این نسخه، سراغ آن‌ها هم بروید. این روز‌ها که ریمستر سه گانه مس افکت تجربه بسیار خوبی در اختیار طرفداران قرار داده، می‌توان امیدوار بود که EA اقدام مشابهی برای دد اسپیس هم انجام بدهد. 

بن تروتل در بازی Dead Space

Full Throttle Remastered

در قسمت‌های قبلی مقاله هم به دوران طلایی بازی‌های ادونچر اشاره و کلیک و مخصوصا استودیو لوکاس آرتس اشاره کرده‌ایم و خب به عنوان یکی از بازی‌های این هفته، نسخه ریمستر‌شده یکی از بازی‌های همین دوره را به اسم Full Throttle Remastered داریم. نسخه اصلی این بازی، در سال ۱۹۹۵ و توسط لوکاس آرتس منتشر شد و طراح اصلی آن هم تیم شیفر مشهور بود. شیفر بعدها استودیو دابل فاین را تاسیس و Full Throttle را در قالب یک ریمستر در سال ۲۰۱۷ در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. 

Full Throttle Remastered در مورد بن تروتل است؛ رهبر یک گروه از موتور سواران که درگیر ماجراهای عجیبی می‌شود و شما باید با کنترل او و حل معما‌های بازی، به راز این ماجرا پی ببرید. Full Throttle داستان قابل قبولی دارد و آن طنز همیشگی آثار لوکاس آرتس و ویژگی‌های منحصر به فردشان را می‌توان در این بازی هم مشاهده کرد. همچنین نسخه ریمستر اثر، به معنی واقعی کلمه بهبودهای بسیار خوبی چه در جنبه‌های بصری و چه صوتی بازی در پی داشته و کافی است از طریق قابلیت تعبیه‌شده، بین نسخه اصلی و ریمستر سوییچ کنید تا متوجه حجم بالای این تغییرات شوید که جدا از بهتر کردن ظاهر، باعث شده‌اند تا موسیقی‌های راک و متال بسیار خوب آن هم کیفیت بهتری داشته باشند. 

اگر دلتان یک ادونچر کلاسیک از نوع اشاره و کلیک می‌خواهد، Full Throttle Remastered گزینه بسیار مناسبی است. 

لارا کرافت اسلحه به دست در توم ریدر

Tomb Raider

نوبتی هم که باشد، نوبت مجموعه بسیار محبوب و قدیمی Tomb Raider و لارا کرافت است که در این مجموعه مقالات به آن بپردازیم. نسخه‌ای از که این مجموعه انتخاب کردیم هم چیزی نیست جز Tomb Raider سال ۲۰۱۳ که در واقع یک ریبوت به‌حساب می‌آید و از قضا حسابی هم بازی لذت‌بخش و باکیفیتی است که توسط کریستال داینامیکس ساخته شده است. 

در این نسخه از توم ریدر، با لارا کرافت همراه می‌شویم که به دنبال تمدن Yamatai می‌گردد. با این حال سفر لارا از همان ابتدا با چالش‌های عجیبی روبه‌رو می‌شود و پس از غرق شدن کشتی‌اش، پای لارا که از همراهانش هم جدا شده، به جزیره‌ای می‌رسد که در آن، اتفاقات عجیبی انتظارش را می‌کشند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم ریبوت توم ریدر، ارائه گیم‌پلی بسیار متعادل و گسترده است که هم شامل اکشن‌های نفس‌گیر با استفاده از سلاح‌های مختلف یا مخفی‌کاری می‌شود و هم آن حال و هوای ماجراجویی خاص توم ریدر را ارائه می‌دهد که در جریان آن، باید محیط‌های چشم‌نواز بازی را بگردید و موانع را با استفاده از توانایی‌های لارا پشت سر بگذارید.

همچنین سازندگان در این نسخه حتی امکاناتی برای ارتقا قابلیت‌های لارا هم فراهم کرده‌اند و جنبه بقای بازی هم کیفیت خوبی دارد که تنوع بیش‌تری به گیم پلی بازی می‌دهد. توم ریدر ۲۰۱۳ یک ریبوت بسیار خوب از این مجموعه قدیمی است که قطعا هنوز هم ارزش تجربه بسیار بالایی دارد. 

ساعت شنی در بازی Braid

Braid

وقتی صحبت از پیشرفت بازی‌های مستقل و رسیدن آن‌ها به جایگاه فعلی می‌شود، یکی از آثاری که نقش بسیار پررنگی در این موضوع ایفا کرده Braid، ساخته جاناتان بلو است که هنوز هم پس از گذشت ۱۳ سال از انتشار، تجربه بسیار ارزشمندی به‌حساب می‌آید و خیلی سخت می‌توان آن را تجربه کرد و دوست نداشت. Braid جدا از اینکه موفقیت تجاری بسیار خوبی بود، بازی بسیار باکیفیتی است و نمره متای ۹۳ آن هم این موضوع را نشان می‌دهد.

داستان بازی Braid در مورد شخصیتی به اسم تیم است که به دنبال نجات شاهزاده از دست یک هیولا است؛ داستانی به‌ظاهر ساده و رایج در بازی‌های ویدیویی که البته به مرور زمان و پشت سر گذاشتن مراحل بازی، جزییات بیش‌تری از آن ارائه می‌شود و به سبک روایت خاص بازی، بیش‌تر در مورد این شخصیت و اتفاقات بازی اطلاعات به‌دست می‌آوریم. اما Braid نه به خاطر داستانش که به خاطر گیم پلی و روند عالی خود مورد استقبال قرار گرفت و مطمئن باشید که حتی گذشت ۱۳ سال هم باعث نشده تا وقتی امروز به سراغش می‌رویم، از آن لذت نبریم. 

Braid یک بازی پازل پلتفرمر است و از آن آثاری به‌حساب می‌آید که حسابی توانایی‌های ذهنی بازیکن را به چالش می‌کشند. پشت سر گذاشتن مراحل شاید در ابتدا ساده به‌نظر برسد ولی رفته رفته پیچیدگی بازی بیش‌تر می‌شود و البته که این پیچیدگی، هرگز حالتی آزاردهنده ندارد. همچنین ساخته جاناتان بلو از نظر هنری واقعا زیبا است و شاید بهترین و درست‌ترین توصیف از آن، این باشد که بگوییم Braid یک پکیج کامل از تمام آن چیزهایی است که می‌توانند یک بازی ویدیویی موفق و ارزشمند خلق کنند و همین کافی است تا اگر تا امروز به هر دلیلی سراغ بازی نرفته‌اید، بیش‌تر از این زمان را هدر ندهید!

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده