نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۱

آخر هفته چی بازی کنیم: از مکس پین تا شوتری نفس‌گیر

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، هم بازی‌های شدیدا خاطره‌انگیزی داریم و هم آثاری کم‌تر شناخته‌شده. همراه زومجی باشید.

به‌رسم چهارشنبه‌ها، قسمتی دیگر از سری مقاله‌های «آخر هفته چی بازی کنیم» را داریم که در آن، به‌معرفی چهار بازی مختلف خواهیم رفت که طبق معمولی، در سبک‌های مختلفی هستند. این هفته، از طرفی چند بازی مشهور داریم که حتی اگر بارها هم تجربه کرده باشیم، باز هم ارزش بازی بسیار بالایی دارند و البته که بازی‌های کم‌تر شناخته‌شده را هم فراموش نکرده‌ایم. پس بهتر است هرچه سریع‌تر، سراغ بازی‌های این هفته برویم:

تصویر سیاه و سفید از مکس پین

بازی Max Payne

گل سرسبد بازی‌های این هفته، چیزی نیست جز مکس پین دوست‌داشتنی و فراموش‌نشدنی. بالاخره هرچه که باشد، پس از بازی‌های متعددی که طی هفته‌های گذشته معرفی کردیم، انصاف نیست که سراغ این شخصیت و مجموعه بی‌نهایت خاطره‌انگیز نرویم و اسمی از آن در این سری مقالات نیاوریم؛ چرا که حتی اگر بارها و بارها هم مکس پین را تجربه کرده باشید، هنوز هم روبه‌رو شدن با این کاراکتر فوق‌العاده و دنبال کردن ماجراهای او برای گرفتن انتقام همسر و فرزندش در نسخه اول، نه تکراری می‌شود و نه جذابیتش را از دست می‌دهد. 

نسخه اول مکس پین، در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و ترکیبی ایده‌آل از هنر نویسندگی سم لیک با تیمی از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای در استودیو رمدی است که خب هم داستان بسیار درجه‌یکی تعریف می‌کند و هم هنوز هم با گذشت ۲۰ سال گان‌پلی آن از نفس نیوفتاده و کماکان آن صحنه‌های آهسته سینمایی و کشتن دشمنان با اسلحه‌های مختلف لذت‌بخش است. صد البته که با گذشت این همه سال، طبیعتا مکس پین بازی‌ای نیست که بتوان خیلی از گرافیکش صحبت کرد اما به‌عنوان یک پیشنهاد دوستانه، توصیه می‌کنم به این دلیل قید بازی را نزنید؛ چرا که تنها پس از گذشت چند دقیقه، چنان در اتمسفر غم‌زده و سرد مکس پین غرق خواهید شد که گرافیک، آخرین چیزی است که به چشم‌تان می‌آید.

اگر مکس پین را بازی کرده‌اید، تجربه مجدد آن همیشه لذت‌بخش است و اگر هم به هر دلیلی تا امروز با ماجراهای این مامور پلیس نیویورک همراه نشده‌اید، لطفا بیشتر از این خودتان را از آن محروم نکنید! همچنین پیشنهاد می‌کنم ابتدا سراغ نسخه اول بروید و بعد هم نسخه دوم بازی را تجربه کنید که این دو پشت سر هم، تجربه‌ای شدیدا لذت‌بخش هستند.

شخصیت آرورا در بازی چاید آو لایت

بازی Child of Light

با اینکه وقتی صحبت از یوبیسافت می‌شود ناخودآگاه ذهن‌مان به سمت مجموعه‌های مشهوری چون اسسینز کرید، Prince of Persia یا فارکرای می‌رود، اما این شرکت فرانسوی تجربه‌های کم سر و صداتری هم در سال‌های گذشته داشته که برخی از آن‌ها واقعا بازی‌های جذاب و ارزشمندی هم هستند. Child of Light یکی از همین دست بازی‌ها است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و در استودیو مونترال یوبیسافت ساخته شده است. 

Child of Light داستان دختر بچه‌ای به اسم آرورا را روایت می‌کند که پس از اتفاقی ناگوار، در حالی بیدار شده که باید خورشید، ماه و ستارگانی را که در دست ملکه شب اسیر هستند نجات دهد و زندگی را به جهانش برگرداند. راستش را بخواهید، Child of Light از آن دست بازی‌هایی است که در تمامی جنبه‌ها حرفی برای گفتن دارد و همین مسئله هم این قضیه را که دنباله این بازی با همه صحبت‌ها و شایعه‌ها تا امروز ساخته نشده، دردناک‌تر می‌کند. به‌طور دقیق‌تر، از یک طرف طراحی‌های بازی به‌شکل دستی صورت گرفته‌اند و به همین دلیل وقتی سراغ بازی بروید، هنوز هم از زیبایی هنری و بصری آن شگفت‌زده خواهید شد که موسیقی هم به بهترین شکل ممکن این زیبایی را کامل می‌کند. 

جدا از جنبه‌های بصری، Child of Light از نظر گیم‌پلی هم پرجزییات است و چه وقتی که مخصوصا گشت‌و‌گذار در محیط‌های بازی، حل معما‌هایش یا پشت سر گذاشتن موانعش هستید این جزییات به‌چشم می‌آیند و چه در زمان مبارزات بازی که ترکیبی جالب و ایده‌آل از مبارزات نوبتی و مهارت‌محور هستند و حسابی بازیکن و توانایی‌هایش را به‌چالش می‌کشند. Child of Light شاید برای برخی در بین آثار یوبیسافت کم‌تر شناخته‌شده باشد، اما به‌هیچ وجه نباید تجربه آن را از دست داد. 

استفاده از قابلیت شلاق در بازی بولت استورم

بازی Bulletstorm

به‌مناسبت انتشار بازی Outriders، تصمیم گرفتم تا یکی از بازی‌های این هفته را به ساخته دیگر استودیو پیپل کن فلای یعنی بازی Bulletstorm اختصاص بدهم که اپیک گیمز هم در توسعه آن همکاری داشته و کلیف بیلزینسکی مشهور هم طراح بازی بوده است. 

در یک کلام، خلاصه‌ترین و مفید‌ترین توضیح برای Bulletstorm، یک شوتر اول‌شخص دیوانه‌وار، سریع و شدیدا نفس‌گیر است که خیلی وقت‌ها حتی ثانیه‌ای بازیکن را به حال خودش رها نمی‌کند و در آن مدام غرق مبارزه با تعداد زیادی دشمن و تلاش برای کشتن آن‌ها به شیوه‌های خاص و متفاوت خواهید بود. بازی جدا از اینکه اسلحه‌های رایجی چون شات‌گان در اختیارتان می‌گذارد، اولا همین سلاح‌ها را به ویژگی‌های ثانویه جالبی مجهز کرده است و جدا از آن سراغ یک سری تجهیزات حتی می‌توان گفت گاهی اغراق‌شده هم رفته تا شدت اکشن‌هایش را تا جای ممکن بالا ببرد. در راس این تجهیزات هم شلاق خاص بازی قرار دارد که با آن می‌توانید بلاهای جالب و متنوعی بسته به خلاقیت خودتان سر دشمنان بیاورید. 

در مجموع اگر همیشه طرفدار شوتر‌های سریعی مثل Doom بودید، Bulletstorm هم قطعا بازی مناسبی برای‌تان خواهد بود. 

مرحله زرد رنگ در بازی Audiosurf 2

بازی Audiosurf 2

اما آخرین بازی این هفته، یک تجربه متفاوت، خلاقانه و ارزشمند است که پتانسیل این را دارد تا مدت‌های طولانی سرگرم‌تان کرده و غرق دنیایی کند که خودتان نقش خیلی مهمی در ساخت آن دارید! Audiosurf 2، دنباله‌ای بر قسمت اول این بازی است که خیلی از ویژگی‌های آن را گسترش می‌دهد. 

در Audiosurf 2، مراحل بازی با تصمیم خودِ بازیکن ساخته می‌شوند! به‌این صورت که بازیکن، می‌تواند موسیقی دلخواهش را وارد بازی کند و بعد Audiosurf 2، مرحله‌ای وابسته به ریتم آن موسیقی طراحی خواهد کرد و از اینجا به‌بعد، شما هستید و دنیایی خلق‌شده از موسیقی انتخابی‌تان که در آن باید مراقب برخورد به موانع باشید و در عین حال آیتم‌های دیگر را هم بردارید تا به امتیاز بالاتری برسید. نسخه اول Audiosurf هم از چنین سیستمی بهره می‌برد اما خب نسخه دوم، هم این ویژگی بازی را به کمال خوبی رسانده و واقعا بسته به تفاوت بین موسیقی‌های انتخابی، مرحله طراحی‌شده تفاوت‌های چشم‌گیری دارد و پیشنهاد هم می‌کنم که حتما سراغ سبک‌ها و آهنگ‌های مختلفی بروید؛ چرا که هرکدام تجربه منحصربه‌فردی به‌تان ارائه می‌کنند. 

جدا از این، نسخه دوم همچنین حالت‌های بازی بیشتر و قابلیت‌های بی‌شماری برای شخصی‌سازی جنبه‌های مختلف هم ارائه می‌دهد و در کل، اگر دنبال یک تجربه متفاوت هستید و حتی اگر می‌خواهید موسیقی‌های دلخواه‌تان را به شیوه‌ای متفاوت و در قالب یک بازی گوش بدهید، Audiosurf 2 تجربه خاص و جذابی به‌حساب می‌آید. 

نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی به‌اشتراک بگذارید و اگر شما هم بازی در نظر دارید، آن را به ما و کاربران دیگر معرفی کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده