نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از گوردون فریمن تا یک نقش آفرینی ورزشی

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ یک بازی از استودیو سوپرجاینت گیمز رفتیم و تجربه‌ای با فضای آخرالزمانی معرفی می‌کنیم. همراه زومجی باشید. 

به‌رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، چهار بازی مختلف معرفی خواهیم کرد. مثل همیشه سعی کردیم تا این هفته هم بازی‌هایی در سبک‌های متنوع داشته باشیم و هم سراغ آثار معروف برویم و هم بازی‌های مستقل شاید کم‌تر شناخته‌شده. پس بدون توضیح بیش‌تر، به‌سراغ معرفی بازی‌ها برویم:

لوگوی بازی Black Mesa

Black Mesa

سری هف-لایف از آن دست بازی‌های به‌معنی واقعی شاهکار تاریخ است. شرکت ولو در این مجموعه اثری خلق کرد که نه‌تنها از زمان خودش سال‌ها جلوتر بود، که روی بازی‌های مختلفی هم تاثیر غیرقابل‌انکاری گذاشت و صد البته که هنوز هم با گذشت سال‌های زیادی، ارزش تجربه بسیار بالایی دارد. اگر طرفدار هف لایف هستید یا به‌هر دلیلی تا امروز فرصت تجربه این مجموعه را نداشتید، پیشنهاد می‌کنم حتما وقتی برای بازی کردن Black Mesa کنار بگذارید که یک بازسازی از نسخه اول مجموعه است. 

به‌طور دقیق‌تر، Black Mesa در اصل یک پروژه از طرف طرفداران هف لایف به‌حساب می‌آید که آن را با هدف بازسازی نسخه اول آغاز کردند و در حالی که ابتدا دو تیم مختلف بودند، در نهایت در قالب استودیو Crowbar Collective کنار هم جمع شدند و خب این پروژه، با استقبال شرکت ولو هم همراه شد تا به‌شکل تجاری هم عرضه شود. Black Mesa یک ریمیک باکیفیت است که مخصوصا برای آن‌هایی که دلیل‌شان برای تجربه نکردن بازی اصلی بحث گرافیک آن است، گزینه جایگزین ایده‌آلی به‌حساب می‌آید و تا حد خیلی زیادی آن لذت فراموش‌نشدنی Half Life از تمام جنبه‌ها را هم حفظ کرده است. 

تیم سه نفره در بازی Pyre

Pyre

هرچند این روز‌ها وقتی صحبت از استودیو سوپرجاینت گیمز می‌شود همه ذهن‌شان به سمت بازی Hades، ساخته جدید آن‌ها می‌رود، اما واقعیت این است که این استودیو قبل از Hades هم بازی‌های واقعا خوبی داشت که یکی از آن‌ها بازی Pyre است. اثری در سبک نقش آفرینی که خلاقیت اصلی آن، آوردن یک سری ویژگی از بازی‌های ورزشی به این سبک بود و بدین ترتیب هم گیم‌پلی خلاقانه و جالبی را در بازی شاهد هستیم. 

Pyre بازیکنان را به جهانی فانتزی می‌برد که در آن، شخصیت‌هایی در تلاش برای پیدا کردن راه برگشت هستند و قابلیت‌های شخصی اصلی بازی هم می‌تواند در این راه کمک‌حال آن‌ها باشد. داستان بازی برای افرادی که حوصله خواندن متن را داشته باشند، جذابیت زیادی خواهد داشت اما ویژگی مهم و اصلی در پایر، مکانیک‌های مبارزات بازی هستند. در این اثر به‌جای اینکه با شمشیر و جادو به‌نبرد با دشمن برویم، با انتخابی تیمی سه‌نفره از کاراکتر‌های در دسترس، باید آن‌ها را در یک مسابقه ورزشی شکست دهیم! در مبارزات، دو Pyre در طرفین زمین قرار دارند و یک توپ که باید آن را به پایر حریف بیندازید. این وسط هر شخصیت قابلیت ویژه‌ای دارد که چینش درست تیم‌ها را مهم می‌کند و دشمنان شما هم هرکدام با سبک متفاوتی به‌سراغ‌تان می‌آیند. 

Pyre هرچند بازی بی‌نقصی نیست، اما شدیدا ارزش تجربه بالایی دارد و اگر دلتان تجربه‌ای متفاوت در سبک نقش آفرینی می‌خواهد، لذت زیادی از بازی کردنش خواهید برد. 

جهان آخرالزمانی بازی S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

بازی‌هایی با فضای آخرالزمانی، طرفداران خیلی زیادی دارند؛ از سری مشهور فال‌اوت گرفته تا مترو و لست آو آس که هرکدام تجربه‌ای متفاوت از یک جهان آخرالزمانی را ارائه می‌دهند. این وسط یکی دیگر از بازی‌های واقعا ارزشمند که از قضا نسخه دومش هم این روزها در دست ساخت است، مجموعه استاکر به‌حساب می‌آید که امروز، نسخه اول آن یا همان S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl را برای معرفی در نظر گرفتیم. 

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl، همانطور که از اسمش هم می‌توان حدس زد، بازیکنان را به منطقه‌ای نزدیک نیروگاه اتمی چرنوبیل می‌برد که تحت‌تاثیر انفجار این نیروگاه وضعیت خطرناکی دارد. استاکر، به‌معنی واقعی کلمه اثری تلخ و دارک است که فضاسازی فوق‌العاده آن، از حیث به‌تصویر کشیدن جهانی بی‌رحم حتی به مرحله ترسناک و آزاردهنده بودن هم وارد می‌شود. از روبه‌رو شدن با انواع تهدید‌های محیطی گرفته تا روبه‌رو شدن با موجوداتی به‌واقع وحشتناک اتمسفری پدید آورده‌اند که در سال ۲۰۰۷، جایزه ویژه سایت گیم‌اسپات برای بهترین اتمسفر را هم برای بازی به‌ارمغان آورد. 

البته که استاکر فقط برای اتمسفر خوبش مشهور نشده و روند بازی هم با تنوع بالایی از ماموریت‌ها جذابیت خوبی دارد و مخصوصا الان که دیگر خبری از آن باگ‌های زمان‌عرضه هم نیست، می‌تواند تجربه ارزشمندی برای‌تان رقم بزند. در صورتی که از بازی کردن S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl لذت بردید، دو نسخه بعدی آن هم پیشنهاد می‌شوند.

فرمانده وایکینگ ها در بازی Ancestors Legacy

Ancestors Legacy

چهارمین بازی این هفته هم اثری در سبک استراتژی همزمان است که به‌احتمال زیاد برای خیلی‌ها اثری ناشناخته به‌حساب می‌آید اما قطعا برای طرفداران این سبک ارزش تجربه کردن را خواهد داشت. Ancestors Legacy اولین بار در سال ۲۰۱۸ برای کامپیوتر منتشر شد و بعدا روی کنسول‌ها هم در دسترس قرار گرفت. همچنین بازی بسته‌های الحاقی متفاوتی هم دریافت کرده است. 

Ancestors Legacy، چندان تجربه متفاوتی در سبک استراتژی نیست ولی خب خیلی از اصول کلی این سبک را رعایت کرده و تجربه کلی خوبی هم ارائه می‌دهد. جذابیت اصلی بازی البته در بخش کمپین آن است؛ جایی که چندین مرحله مختلف برای بازیکنان با محوریت تمدن‌هایی چون وایکینگ‌ها یا حتی اعراب به رهبری صلاح‌الدین طراحی شده‌اند و در قالب آن‌ها، می‌توانید نبرد‌هایی تاریخی را تجربه کنید. البته که بازی به‌جز بخش کمپین قسمت Skirmish هم دارد و در آن می‌توانید مواردی چون ساخت پایگاه و مبارزه با دشمنانی که به سلیقه خودتان انتخاب کرده‌اید، تجربه کنید. 

هرچند Ancestors Legacy بازی نیست که تجربه متفاوتی در سبک استراتژی رقم بزند، ولی از آن آثار کم‌تر شناخته‌شده این سبک به‌حساب می‌آید که طرفداران آن از تجربه کردنش پشیمان نخواهند شد. 

مثل همیشه، نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی در میان بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده