نویسنده: میلاد فاطمی
// پنجشنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۳

The Day Before؛ تقلیدی از The Last of Us یا یک بازی نوآورانه

پس از گذشت نزدیک‌به دو ماه از زمان معرفی بازی The Day Before، حال با جمع‌آوری تمام اطلاعات موجود، تصمیم گرفتیم شما را بیشتر با این اثر آشنا کنیم.

یکی از دلایلی که بازی‌های ویدیویی و کلا این صنعت به چنین جایگاه منحصربه‌فردی در دنیا رسیده، تنوع سبکی فوق‌العاده در آثار تولید شده و همچنین ارایه و تجربه شرایطی که در دنیای واقعی شاید غیرممکن به‌نظر بر‌سد، است.

فرض کنید صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که شهر کاملا به‌هم‌ریخته و به‌نوعی سقوط کرده است و دوستان و افرادی که تا روز گذشته با آن‌ها همسایه بودید و درمورد مسائل روزمره گپ‌وگفت می‌کردید امروز به شکل دیگری که پیش‌تر در فیلم‌های ترسناک شاهدشان بودیم، تبدیل شده‌اند. تصور کنید این افرادی که به‌نظر مهربان و دلسوز می‌آمدند اکنون برای نجات خود و عزیزانشان حاضر به انجام چه کارهای وحشتناکی خواهند بود.

حدود دو ماه پیش بود که در پی همکاری دو استودیوی Fntastic و MyTona اثری معرفی شد که تمام تلاش خود را روی نشان دادن ذات واقعی انسان‌ها در شرایط این‌چنینی معطوف کرده است. اثری‌ که طیف وسیعی پس از نمایش تریلر و گیم‌پلی آن معتقد بودند که بازی درواقع ترکیبی از چندین اثر شاخص در سبک خود است. آیا این موضوع حقیقت دارد؟ با ما در ادامه همراه باشید تا با مروری بر اطلاعات منتشر شده از این بازی، نتیجه بهتری درخصوص The Day Before بگیریم.  

کاراکترهای بازی آخرالزمانی The Day Before در حال ورود به تونل

از همین ابتدای کار بهتر است خدمتتان عرض کنم که در The Day Before با یک بازی شوتر سوم‌شخص چندنفره زامبی‌محور در سبک بقا در یک دنیای آخرالزمانی جهان‌باز با چاشنی مخفی‌کاری روبه‌رو هستیم. همین موضوع نیز یکی از ویژگی‌های جالب توجه این بازی به حساب می‌آید؛ چراکه ما تاکنون انواع بازی‌های چندنفره، جهان‌باز و آخرالزمانی را به‌طور جداگانه تجربه کرده‌ایم، اما اینکه تیم سازنده سعی دارد با The Day Before به‌نوعی یک آش شله‌قلمکار تحویل مخاطب دهد، می‌تواند ریسک بزرگی برای آن‌ها تلقی شود.

طیق توضیحات ارایه شده توسط استودیوی MyTona در مقام ناشر بازی: «بازی The Day Before در امریکای نابود شده پس از همه‌گیری یک ویروس در جریان است. کشوری که پر شده از موجودات گرسنه و مردمانی که برای پیدا کردن غذا، ماشین و اسلحه به یکدیگر نیز رحم نمی‌کنند.»

اگر از دنبال کنندگان سرسخت بازی‌های ویدیویی باشید، احتمالا از سابقه تیم تولید بازی The Day Before مطلع هستید. استودیوی Fntastic تاکنون باوجود سابقه نه‌چندان طولانی اما ساخت پروژه‌هایی از قبیل Dead Dozen، بازی Radiant One و The Wild Eight را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

دانلود ویدیو از آپارات

درصورت تماشای تریلر منتشر شده، اولین صحنه‌ای که احتمالا برایمان جلب توجه می‌کند، نوشته روی روزنامه است؛ نوشته‌ای که به وضعیت میلیاردها پس از همه‌گیری ویروس پخش شده در دنیای بازی اشاره دارد. شاید هر زمان دیگری اگر با چنین تیتری برخورد می‌کردیم، تا این حد برایمان ملموس و باورپذیر نمی‌بود؛ اما حالا که در دنیای واقعی نیز شرایط نسبتا مشابه‌ای رخ داده است، بیش‌از هر زمانی احساس همذات‌پنداری به ما دست می‌دهد.

تا این لحظه طبق اطلاعات موجود و با تماشای تریلر معرفی بازی، به‌نظر می‌رسد The Day Before نیز مانند اکثر بازی‌های این سبک، روایتگر داستان خاص و پیچیده‌ای نخواهد بود. طق معمول گیمر باید در نقش کاراکتر اصلی بازی در ابتدا با دست خالی به‌دنبال اسلحه، مهمات و خوراکی بگردد تا راهی برای نجات خود و بشر و رهایی از این شرایط وخیم پیدا کند. به همین دلیل هم مهم‌ترین مسئله در بازی‌های سبک بقا فارغ از نوع داستان، گیم‌پلی آن است.

خوشبختانه تیم سازنده در خصوص ویدیوی معرفی بازی، همانند بسیاری به سراغ انتشار یک تریلر سینمایتیک نرفته و قسمت‌هایی از گیم‌پلی بازی را در این ویدیو گنجانده است. همین امر نیز به مخاطب کمک شایانی می‌کند تا با اثری که قرار است در آینده روانه بازار شود، ارتباط بیشتری برقرار کند.

نبرد با زامبی ها در بازی آخرالزمانی The Day Before

یکی از اهداف نمایش گیم‌پلی بازی The Day Before نشان دادن آزادی عمل بازیکن در آن است؛ به‌طوریکه گیمر در بازی می‌تواند با وسیله نقلیه به مکان دلخواه خود گشت‌وگذار کرده، در شهر و خیابان‌های آن چرخی زده و به‌منظور یافتن وسایل مورد نظر ساختمان‌های اطراف خود را زیرورو کند. این آزادی عمل حتی این امکان را به بازیکن می‌دهد تا بنابه سلیقه خود تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد مأموریت‌های بازی را به‌ تنهایی انجام داده یا به کمک دوستانش.

طبق ادعای تیم سازنده یکی از ویژگی‌های بازی The Day Before سیستم لوت آن است. به کمک این مکانیزم حتی تجهیزات افرادی هم که کشته می‌شوند نیز در دسترس سایرین قرار خواهد گرفت تا آن‌ها را جمع‌آوری کنند.

علاوه‌بر زامبی‌ها، برخی از انسان‌ها نیز دشمنان شما در بازی خواهند بود

در جریان تریلر پخش‌شده شاهد آن هستیم که کاراکتر بازی در حال مکالمه با افراد دیگری است. طبق شواهد موجود گیمر می‌تواند در بازی با دوستان خود ازطریق هدست صحبت کند. قابلیتی که درصورت اجرای درست و بی‌نقص، می‌توان آن را یک نکته جالب و متمایزکننده تلقی کرد.

در جریان IGN Fan Fest 2021 بود که استودیوی Fntastic دومین تریلر رسمی بازی این‌بار با محوریت گیم‌پلی و بخش‌های مبارزه بازی را منتشر کرد. یکی از اهداف انتشار این تریلر درکنار نمایش مکانیزم‌ها و حال‌وهوای بازی، نشان دادن ذات انسان‌ها در مواجه با چنین شرایط اسفناکی بود. در همین رابطه دو تن از اعضای تیم سازنده ضمن تایید این موضوع اعلام کردند که «ما در استودیوی Fntastic اعتقاد داریم درصورتیکه واقعا دنیا به این سمت حرکت کند، انسان‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارند که بدون هیچ چشم‌داشتی به هم‌نوع خود کمک خواهند کرد. ما تمام تلاشمان را کردیم تا سرشت واقعی افراد را در این تریلر نشان دهیم.»

دانلود ویدیو از آپارات

با استناد به ویدیوی منتشر شده به‌نظر می‌رسد The Day Before قرار است یک تجربه چالش‌برانگیزی را به مخاطبان خود ارایه دهد؛ چراکه برای کشتن دشمنان تعداد خشاب و تیری که دراختیار دارید محدود است.

بازیکنان در طول مسیر بازی ممکن است نه‌تنها مجبور به مبارزه با زامبی‌های داخل شهر شوند، بلکه حتی با گروه‌هایی از انسان‌هایی که نیت شوم دارند نیز درگیر خواهند شد.

طبق صحبت‌های سران استودیوی Fntastic این زامبی‌ها به نور و صدا به‌شدت حساس هستند. به همین دلیل چنانچه گیمر در بازی وسایل زیادی را با خود حمل کند احتمال ایجاد صدا و در نتیحه شناسایی آن توسط زامبی‌ها نیز وجود دارد.

موضوعی که در ویدیوی معرفی بازی خودنمایی می‌کند، بخش HUD بازی است. این قسمت سه فاکتور مهم میزان دما، انرژی و تشنگی گیمر را به او نشان می‌دهد. این سه المان به‌نظر می‌رسد نقش مهمی در زنده ماندن کاربر ایفا خواهند کرد و در نتیجه در طول مسیر باید مرتب بررسی شوند.

شهر نابود شده در بازی آخرالزمانی The Day Before

باوجود اینکه بازی The Day Before درواقع روایتگر یک دنیای پساآخرالزمانی و خشن به‌حساب می‌آید، اما تیم سازنده مکان‌هایی در بازی به‌‌نام Woodberry Survior Colony تدارک دیده تا بازیکنان بتوانند در آن‌جا همدیگر را ملاقات کرده و لحظات امن و شادی را درکنار هم بدون هیچ هیاهویی بگذرانند و گروه‌های مختلفی تشکیل بدهند.

یکی از اهداف اصلی تیم سازنده در بازی The Day Before انتقال حس واقعی زندگی در یک شهر آشفته و سقوط ‌کرده و مملو از زامبی بوده است. از همین‌رو به‌عنوان مثال زمانیکه برای سفر از نقطه‌ای از وسیله نقلیه استفاده می‌کنید، کاملا همچون دنیای واقعی باید حواستان به میزان سوخت و بنزین داخل باک ماشین خود باشد؛ چراکه هرچند خودروی شما در بعضی مواقع حکم فرشته نجات را بازی می‌کند، اما درصورت عدم توجه به یک سری نکات می‌تواند سخت شما را نیز گرفتار کند.

مقایسه بازی آخرالزمانی The Day Before و The Last of Us 2

حال اما می‌رسیم به بحثی که بلافاصله پس از معرفی و نمایش بازی The Day Before راجع‌به آن زیاد مطرح شد. شاید شما هم پس از تماشای تریلر The Day Before آثاری چون The Last of Us Part 2، بازی Days Gone یا حتی The Division در ذهنتان تداعی شده است. البته این حقیقت که نوع تصویر شخصت اصلی بازی، فونت نوشتاری اسم آن و از همه‌ مهم‌تر حال‌وهوا و گیم‌پلی بازی یادآور ساخته استودیوی ناتی‌داگ است را نمی‌توان کتمان کرد. با علم به این موضوع که درواقع سری Last of Us در میان آثار این سبک به یک ایده‌آل و منبع الهام برای بسیاری از بازی‌سازها تبدیل شده، سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که آیا اصلا شباهت و قیاس The Day Before با Last of Us یک نکته منفی برای تیم سازنده تلقی می‌شود یا خیر؟

از آنجاییکه بسیاری سری Last of Us را از نظر روایت و گیم‌پلی تقریبا بی‌نقص می‌دانند، پس چنانچه تیم سازنده The Day Before توانسته اثری را که یادآور ساخته ناتی داگ است تولید کند، شاید این موضوع حتی یک نکته مثبت برای این بازی تلقی شود. البته باتوجه به ادعاهای عوامل تولید بازی، شباهت ساخته استودیوی Fntastic تنها به همین نکات جزیی محدود شده و نه‌تنها The Day Before یک تقلید صرف و کورکورانه نخواهد بود، بلکه تجربه جدیدی را نیز به علاقه‌مندان خود ارایه خواهد داد.

هواپیمای منهدم شده در بازی آخرالزمانی The Day Before

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده تا این لحظه قرار است بازی The Day Before به‌صورت انحصاری برای کاربران پی سی و تنها ازطریق فروشگاه استیم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد. چنانچه به صفحه مربوط ‌به بازی در این فروشگاه مراجعه کنید در بخش توضیحات آن آمده است که:

«تو کاملا تنها در جهانی از خواب بیدار می‌شوی که هیچ ذهنیتی از آن نداری. ازهمین‌رو باید خود را برای یافتن پاسخ برای پرسش‌های ایجاد شده و همچنین زنده ماندن آماده کنی.»

درحالیکه هنوز مشخصات دقیق و کامل سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای بازی اعلام نشده، اما مسیله‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که برای دانلود The Day Before به ۷۵ گیگابایت فضای خالی نیاز خواهید داشت.

حرکت کاراکترهای بازی آخرالزمانی The Day Before به سوی کلبه در شب

خبر امیدوارکننده برای کاربران کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس این است که دو تن از اعضای تیم سازنده معرفی و عرضه بازی The Day Before در آینده برای این پلتفرم‌ها را محتمل دانستند.

حال باید منتظر ماند و دید باتوجه به اینکه استودیوی Fntastic سابقه طولانی در امر بازی‌سازی ندارد، می‌تواند با توسعه بازی The Day Before قدم موفقیت‌آمیز و بلندی برای آینده خود بردارد یا باید منتظر یک شکست در کارنامه کاری خود باشد؟ لطفا شما هم نظرات و پیش‌بینی‌های خود از این بازی را با ما نیز به اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده