بررسی دموی بازی System Shock Remake | بازگشت ترس فضایی
سیستمشاک که وارناسپکتور، سازندهی آثار تحسینشده همچون Deus Ex و بازی Thief: The Dark Project را در مقام تهیهکنندهاش میدید، در سال ۱۹۹۴ عرضه شد و توانست به یک اثر بسیار بسیار مهم تبدیل شود. در بازی سیستمشاک، مثل آثاری همچون سری «دئوس اکس» یا سری «تیف»، بازیکنان میتوانستند از روشهای مختلف و متنوعی که در مقابلشان قرار میگرفت، چالشها را یکی پس از دیگری از مقابل بردارند. اثر نامبرده یک بازی اتمسفریک در سبک «وحشت/بقا» است که جریان پیدا کردنش در فضای میان ستارگان، باعث شد تا آن را مابین آثار ژانر «ترس فضایی» قرار بدهیم.
در این بازی، گیمرها کنترل یک هکر را برعهده دارند که حالا در سفینهای مخوف، در بند یک هوشمصنوعی ردهبالا که حالا یاغی شده است، گیر میافتند. اینجاست که تلاشهای بازیکن برای فرار و مقابله با این هوشمصنوعی مجنون که شودان (Shodan) نام دارد، آغاز میشود. بازی سیستمشاک از جنبههای بسیار زیادی، یک اثر بهشدت مهم است. سیستمشاک از جمله اولین بازیهایی بود که به روایت یک قصهی جدی از طریق مکانیزمهای اکشن/وحشت پرداخت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آفرینش بازی و سری سیستمشاک، در ادامه به تولد سری «بایوشاک» در استودیوی «ایرشنالگیمز» زیر نظر «کن لوین» انجامید. سیستمشاک از جمله اولینهای سبک Immersive sim است که با ارائهی یک تجربهی وحشتناکِ ناب، الهامبخش تولید آثاری مثل سری دد اسپیس شد.
برای اثری بااهمیت و کلاسیک مثل سیستمشاک که از انتشار آن سالهای زیادی میگذرد، هرگز عجیب و دور از انتظار نیست که یک استودیو در جریان ریمیکهای پرتعداد نسل هشتمی، بیاید و این اثر را بازسازی کند. بهدنبال مراحل پرفراز و نشیب بازسازی اولین نسخه از سری سیستمشاک بهدست تیم نایتدایو استودیو (Nightdive Studios) اثر مورد بحث بالاخره به یک سوم پایانی ساخت خود رسیده است. حالا که تنها چند ماه بهعرضهی این بازی در تابستان زمان باقی است، یک دموی قابل بازی از آن منتشر شده که هماکنون گیمرها میتوانند سراغش را بگیرند. در این مطلب، نگاهی کوتاه به این دمو میاندازیم تا بدانیم در بازی «سیستمشاک ریمیک»، با چه جنسی از تجربه مواجه خواهیم شد. همراه زومجی باشید.
نورپردازی عالی و در کل، اتمسفرسازی رضایتبخش، یکی از برجستهترین مولفههای مثبت System Shock Remake است
دموی نسخهی بازسازی شدهی سیستمشاک دقیقا از همان جایی که نسخهی کلاسیک شروع میشد، آغاز میشود؛ یعنی در «عرشهی پزشکی/Medical Deck». قهرمان بینام قصه با بیدار شدن و پیدا کردن خود در یکی از اتاقهای سرد و نمور سفینه، میداند که برای زنده ماندن تنها کاری که میتواند بکند، فرار کردن است. در ادامه بازیکنان باید وسایلی که برای زنده ماندن بهآنها نیاز خواهند داشت را بردارند. برای اشخاصی که نسخهی اوریجینال را تجربه کرده باشند، اولین موردی که در کنار جلوههای گرافیکی چشمنواز توجه آنها را جلب میکند، بروزرسانی شدن شمایل رابط کاربری (UI) است. رابط کاربری بازی همچنان مثل نسخهی اصلی همان ساختار بهخصوص را حفظ کرده است اما حالا، ضمن شکیلتر شدن، دسترسی به موارد مختلف آن سادهتر شده است.
جایگزاری بسیار خوب دشمنان در راستای وحشتآفرینی و بهروز شدن رابط کاربری نسبت به نسخهی کلاسیک، از جمله اولین مواردی است که توجه بازیکنان را جلب میکند
در ادامه، بازیکنان با استفاده از لولهی فلزی که پیدا کردهاند، باید یک ربات مهاجم را از بین ببرند. نکتهای که پیرامون سیستم مبارزات بازی وجود دارد، عمق مناسب آن جهت بهچالش کشیدن مخاطب است. دموی قابل بازی System Shock اما در همان لحظات ابتدایی، تمامی مکانیزمهای مبارزاتی خود را بهبازیکنان معرفی نمیکند. این دموی ۳ ساعته طی حدود ۲۰ دقیقهی ابتداییاش، بیشتر بهمعرفی مکانیزمهای نبرد تنبهتن و نمایش عمومیترین گونه از دشمنان میپردازد. نکتهی دیگری که در حدود نیم ساعت تا یک ساعت ابتدایی احتمالا حواس بازیکنان را به خودش جلب میکند، جایگذاری و پراکندگی بسیار خوب دشمنان در نقشهی بازی است. پراکندگی دشمنان در نقشهی اثر کاملا در خدمت عنصر «وحشتآفرینی» بوده و در این زمینه، کاملا موفق است.
کیفیت پایین تکسچرها از همان اولین لحظات تجربهی نسخهی دمو، در ذوق بازیکن میزند. امیدواریم این مشکل در زمان عرضه وجود نداشته باشد
به مرور و با جلوتر رفتن بازیکن در راهروهای تاریک و نقشهی مخوف سفینه، دشمنان تازهتر و ادوات جنگی بهتر، پیشِ پای بازیکن قرار میگیرند. کیفیت بالای بازی در بحث «اتمسفرسازی» کنار جایگذاری بسیار خوب دشمنان در نقاط بعضا کور و غیرمنتظره، ضمن بهوحشت انداختن گاهوبیگاه بازیکن، عنصر تعلیق را بهخوبی در جایجای نقشه میکارد. طی همین دموی حدودا ۳ الی ۴ ساعته، بازی با انوع و اقسام دشمنان مختلف، بازیکن را بهچالش میکشد. از گونههای جهشیافتهی مهاجم گرفته تا رباتهای یاغی و سایبورگهایی که با تفنگهای پلاسمایی و مسلسلهای مرگبار سراغتان میآیند، همگی از مواردی هستند که روال پرچالش بازی را سرحال نگه میدارند. و کاری میکنند تا انتظار داشته باشیم که نسخهی نهایی هم به همین منوال، بالا بودن تنوع در گونههای دشمنان را حفظ بکند.
همانقدر که انواع دشمنان رفته رفته متنوعتر و تازهتر میشوند، بازیکن هم در ادامه میتواند از ادوات جنگی بیشتری استفاده کند. از میلهی آهنی گرفته تا سلاح کمری، نارنجکهای مرگبار، سلاح پلاسمایی و تفنگهای اتوماتیک، همگی در طول این ۳ ساعت تجربهی دمو، در دسترس بازیکنان قرار میگیرند. با توجه به شرایط بقامحور در دنیای اثر، بازیکنان باید حواسشان به کولهپشتی خود و آیتمهای داخل آن باشد. در نتیجه، باید حسابی حواستان بهنحوهی مصرف مهمات سلاحهایتان باشد. یکپارچه نبودن مهمات برای تمامی سلاحها و تفنگها، باعث میشود تا بازیکن برای تک تک تفنگهای خود، دنبال مهمات خاصشان برود که این مورد هم به چالشهای روال بازی میافزاید.
در این دمو، مولفههای ژانر مترویدوینیا در حد استاندارد و رضایتبخش، اجرا شدهاند
فارغ از سیستم مبارزات با سلاحهای سرد و گرم، بازیکنان باید با کاوش در محیط و سروکلهزدن با پازلهای مختلفی که در سفینه موجود هستند، اتفاقات «سیستم شاک ریمیک» را پشت سر بگذارند. نقشهی محیطی که اتفاقات دموی قابل بازی در آن جریان دارد، در ابتدا کمی ساده بهنظر میرسد اما رفته رفته، پرپیچوخمتر، جذابتر و ترسناکتر میشود. بازیکنان باید با توجه به صحبتهای کاراکترها و محتویاتی که در دایرهالمارف بخش کولهپشتی وجود دارد، بهدنبال اهداف خود بروند. حرکت در نقشهی بازی در ابتدا شاید تو در تو و پیچیده ظاهر شود اما، در ادامه بازیکن با پیدا کردن و باز کردن دربهای مختلفی که یک راه میانبر را به یکی از راهروهای ابتدایی نقشه بازی میکند، سبب میشوند تا نقشهی اثر حالتی کاملا یکپارچه و «در دسترس» را به خود بگیرد. تیم تولید بازی با این دمو نشان میدهد که سیستمشاک ریمیک، بهدنبال اجرای صحیح مولفههای ژانر مترویدوینیا است.
در نقشهی بازی یکسری معما وجود دارد که حل کردن برخی از آنها ضروری و برخی دیگر، غیرضروری است. حل کردن و پشت سر گذاشتن معماهای اصلی، به باز شدن یکی از مسیرهای اصلی پیشروی داستان میانجامد. معماهای غیرضروری اما بهوقت و انرژیای که بازیکن برای حل کردن آنها میگذارد، پاداشهایی درخور و رضایتبخش را پیشکش میکنند. بهعنوان مثال با حل کردن یک معما و ایجاد یک الگوی مناسب برای بهجریان افتادن برق، یک درب باز میشود که در آن، میتوانید آیتمهای متنوعی مثل انواع خشابها، نارنجکها و بیشتر را پیدا کنید.
بازی از منظر نورپردازی، رنگآمیزی و جلوههای دیداری هنری، در سطح بسیار خوبی قرار دارد
از نظر فنی، نسخهی ریمیک بازی سیستمشاک در حد و اندازههای آثار بزرگ و AAA هنر هشتم ظاهر نشده است
تا بهاینجای مقاله هنوز سراغ جلوههای نامطلوب بازی نرفتیم. چرا که اثر از منظر گیمدیزاین، یک تجربهی واقعا خوب و استاندارد را ارائه میکند. بازی از منظر فنی اما، مشکلدار است. البته که از یک تیم ایندی نمیتوان انتظار جلوههای گرافیکی همسطح با آثار تریپلای (AAA) را داشت. حالا که این اثر با پسوند «بازسازی/Remake» میخواهد راه خود را به سمت گیمرها باز کند، خودبهخود انتظارها از منظر جلوههای گرافیکی (حداقل) بالا میرود. چرا که در سالیان اخیرِ نسل هشتم از بازیهای ویدیویی، بازیهایی که با پسوند «ریمیک» منتشر شده بودند آنقدر از منظر گرافیکی، باکیفیت ظاهر شدند که دیگر سایر آثاری که پسوند ریمیک دارند، خواه ناخواه زیر سایهی جلوههای دیداری چشمگیر آثار همرده، دفن میشوند.
دموی سهساعتهی سیستمشاک ریمیک نشان میدهد که تیم تولید اثر در زمینهی نورپردازی، اتمسفرسازی و رنگآمیزی، یک ساخته شدیدا باکیفیت را قرار است تحویل مخاطبش بدهد. بازی در اجرا و نمایش یک سری از جلوههای دیداری اما، خوب عمل نمیکند. در کل باید گفت که اثر از یک سری باگ فنی رنج میبرد. که طراحی و اجرای انیمیشنها کنار هوش مصنوعی نهچندان خوب و سطح دشمنان، اصلیترین ایرادهایش هستند. در کنار این ۲ مورد، لود نشدن بافتها را داریم که از همان ابتدا، با ظاهر عجیب خود در ذوق گیمر میزند. از منظر صوتی اما، سیستمشاک ریمیک یک اثر درخور بهنظر میرسد. در این دموی ۳ ساعته، از صداگذاری و تمامی افکتهای صوتی گرفته تا دوبلاژ و موسیقی، همگی بهبهترین شکل ممکن در حسآمیزی و اتمسفرسازی، دخالت دارند و گیمر را درگیر فضای محیط میکنند.
با گرفتن یک برآیند از تمامی نقاط قوت و ضعف این دمو، به System Shock Remake میتوانیم لقب «امیدوارکننده» را بدهیم
دموی بازی System Shock Remake نشان میدهد که تیم نایتدایو استودیوز توانسته مولفههای پرتعدادی از المانهای ژانر وحشت بهخصوص وحشت فضایی را طراحی و اجرا کند. اثری امیدوارکننده که در مواردی مثل سیستم کامبت، تنوع دشمنان، اتمسفرسازی بسیار خوب، صداگذاری و موزیک گیرا، طراحی نقشهی خوب و اجرای موفقیتآمیز عناصر مترویدوینا، چشمگیر است. درحال حاضر و با استناد به موارد دیدهشده در این این دمو، بازی از منظر فنی همچنان کار دارد و انتظار میرود در زمان عرضه، با یک ساختهی بهتر (از منظر فنی) طرف باشیم. انیمیشنهای نهچندان جالب (برای سال آغازین نسل نه) در کنار هوش مصنوعی نهچندان عمیق دشمنان و صدالبته، لود نشدن بسیاری از تکچسرها، مواردی هستند که از ارزش این اثر میکاهند. باید صبر کنیم و ببینیم که تیم نایتدایو در زمان عرضه، با چه اثری سراغ گیمرها میآید.
بازی System Shock Remake تابستان سال ۲۰۲۱ راهی کامپیوتر و کنسولها میشود.