نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از جنگ‌های صلیبی تا ولفنشتاین

در این قسمت از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، هم دو بازی شدیدا خاطره‌انگیز داریم و هم آثاری نسبتا جدید. همراه زومجی باشید.

به رسم چهارشنبه‌های گذشته، این هفته هم در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به سراغ معرفی چهار بازی مختلف در چهار سبک متفاوت می‌رویم. برای بازی‌های این هفته، هم سراغ آثار خاطره‌انگیز و قدیمی رفتیم و هم بازی‌هایی نسبتا جدید داریم. پس همراه این قسمت از مقاله آخر هفته چی بازی کنیم باشید:

گیم پلی بازی جنگ های صلیبی

Stronghold: Crusader

بدون شک سری Stronghold، جزو محبوب‌ترین و پرطرفدار‌ترین بازی‌های استراتژی برای خیلی از ما به‌حساب می‌آید. نسخه اول این مجموعه که در سال ۲۰۰۱ با اسم Stronghold منتشر شد، بازی جذابی بود اما قطعا محبوب‌ترین و مشهور‌ترین قسمت آن، چیزی نیست جز Stronghold: Crusader که یک سال بعد و در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و بازیکنان را به دوران جنگ‌های صلیبی می‌برد. اگر خاطرتان باشد، این بازی در ایران یک نسخه دوبله‌شده هم داشت که قطعا خیلی‌هایمان با صداگذاری‌های جالبش خاطره داریم!

اما اصلا چرا Stronghold: Crusader؟ خب راستش را بخواهید به‌زودی نسخه جدیدی از این مجموعه با اسم Stronghold: Warlords منتشر می‌شود و باید دید که آیا قدرت احیای این مجموعه را دارد یا باز هم نسخه‌ای ضعیف خواهد بود. پس فارغ از اینکه چه اتفاقی برای Warlords بی‌افتد، چه چیزی بهتر از اینکه به سراغ Stronghold: Crusader برویم و ساعت‌ها غرق ساخت قلعه، تربیت نیرو و حمله به دشمنان شویم؟ بازی هم یک بخش کمپین داستانی دارد که مراحل متعددی را در اختیارتان قرار می‌دهد و علاوه بر آن، می‌توانید در بخش Skirmish سناریو دلخواه خودتان را بچینید یا اینکه حتی قسمت نبرد‌های تاریخی بازی را تجربه کنید. 

با اینکه سال‌های زیادی از انتشار Stronghold: Crusader می‌گذرد، اما هنوز هم این بازی، مخصوصا برای طرفداران سبک استراتژی، ارزش تجربه بالایی خواهد داشت و قطعا از رفتن به سراغ آن پشیمان نخواهید شد. 

مبارز زن در بازی Absolver

Absolver

هفته گذشته و در جریان رویداد State of Play پلی‌استیشن، استودیو Sloclap از بازی جدیدش به اسم Sifu رونمایی کرد. یک بازی با محوریت مبارزات تن به تن که از قضا نمایش جالبی هم داشت. خب اگر تریلر Sifu را دوست داشتید، می‌توانید با رفتن به سراغ بازی Absolver، ساخته قبلی همین استودیو، تجربه نزدیکی به آن را داشته باشید. Absolver که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، یک اثر اکشن نقش آفرینی است که تمرکز اصلی مبارزات آن، روی نبرد‌های تن به تن است. 

در Absolver، کنترل شخصیتی را برعهده می‌گیرید و وارد جهانی می‌شوید که از نظر هنری، طراحی شدیدا زیبایی هم دارد. گرافیک خاص بازی بدون شک یکی از ویژگی‌های مثبت آن به‌حساب می‌آید و صد البته که در کنار این جلوه‌های بصری چشم‌نواز، گیم‌پلی Absolver هم سرگرم‌کننده و مفرح است. به مرور قادر خواهید بود حرکات رزمی جدیدی را یاد بگیرید و با ترکیب درست آن‌ها،‌ به نبرد با دشمنان‌تان بروید. گیم‌پلی بازی عمق زیادی دارد و تنوع خوب حرکات و همینطور آزادی‌عملی که در ترکیب و استفاده از آن‌ها دارید، باعث می‌شود تا Absolver ارزش تکرار خوبی هم داشته باشد. 

بی جی در بازی قلعه ولفنشتاین

Return to Castle Wolfenstein

طرفداران سبک شوتر اول‌شخص، قطعا با سری ولفنشتاین آشنا هستند یا حداقل اسم آن را شنیده‌اند؛ چرا که نسخه‌های جدید این بازی مثل Wolfenstein: The New Order یا Wolfenstein II: The New Colossus، آثار بسیار مفرح و موفقی بودند. با این حال امروز، به سراغ یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر مجموعه رفتیم که به شخصه هنوز هم از بازی کردنش لذت زیادی می‌برم و خب اگر شما هم تا امروز به هر دلیلی فرصت تجربه آن را نداشتید، قطعا بازی کردنش را پیشنهاد می‌کنم. 

در Return to Castle Wolfenstein که سال ۲۰۰۱ منتشر شد، با بی.جی.بلازکویچ، شخصیت آشنای سری ولفنشتاین همراه می‌شویم و بازی، از یک قلعه مخوف نازی‌ها آغاز می‌شود. هرچند که این قلعه، تنها محیط بازی نیست و به مرور شاهد مناطق دیگری هم هستیم. یکی از خصوصیاتی که Return to Castle Wolfenstein را به اثر جذابی تبدیل می‌کند، پررنگ بودن حس ترس در آن است؛ به طوریکه بازی در قسمت‌هایی به دلیل حضور موجودات جهش‌یافته و غیرانسانی، رسما به یک اثر ترسناک تبدیل می‌شود و شدیدا حس ترس و وحشت عمیقی دارد. 

از طرف دیگر، با اینکه معمولا آثار شوتر اول‌شخص با گذر زمان کمی بیش از حد قدیمی می‌شوند و شاید مکانیک‌هایشان دیگر جذابیت زمانِ عرضه را نداشته باشد، ولی مطمئن باشید که Return to Castle Wolfenstein هنوز هم آنقدر قدیمی نشده که نتوان کلا به سراغش رفت. مخصوصا که تنوع بالای سلاح‌های بازی و طراحی خوب آن‌ها و همینطور کیفیت بالای طراحی مراحل بازی، این اثر را به شوتر لایق‌احترامی تبدیل می‌کند.

باغ وحش بازی Planet Zoo

Planet Zoo

آخرین بازی این هفته، برای آن دست از گیمر‌هایی است که دنبال تجربه آرامش‌بخشی با گیم‌پلی طولانی می‌گردند و صد البته که از بازی کردن آثار شبیه‌ساز و مدیریتی هم لذت می‌برند. Planet Zoo که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نمایش‌های بسیار خوبی داشت و پس از انتشار هم به تجربه موفقی تبدیل شد؛ به طوریکه اگر سری به صفحه استیم آن هم بزنید، نقد‌های بسیار مثبت بازی را خواهید دید. 

همانطور که از اسم Planet Zoo هم مشخص است، بازیکنان در این اثر وظیفه ساخت و مدیریت یک باغ‌وحش را برعهده دارند. یکی از موارد خیلی خوب در رابطه با Planet Zoo، تعادل خوب آن بین چالش‌برانگیز بودن و لذت‌بخش بودن است؛ به طور دقیق‌تر، از یک طرف بازی آنقدر ساده و بدون چالش نیست که خیلی زود حوصله‌سربر شود و از طرف دیگر، چالش‌های بازی منطقی و متعادل هستند و حتی اگر قبلا هم خیلی سابقه بازی کردن آثار مدیریتی را نداشته باشید، با کمی صبر و حوصله می‌توانید مکانیک‌های Planet Zoo را یاد بگیرید و از آن لذت ببرید. 

پس اگر شما هم دنبال بازی آرامش‌بخشی می‌گردید که بتوانید ساعت‌های طولانی مشغول مدیریت یک باغ‌وحش در آن شوید، Planet Zoo گزینه مناسبی برای‌تان خواهد بود.

نظر شما در مورد بازی‌های این هفته چیست؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با زومجی به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده