نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

آخر هفته چی بازی کنیم: از سفر به رپچر تا شگفتی این روزهای استیم

در پنجمین مقاله «آخر هفته چی بازی کنیم»، سراغ یک اثر مستقل جذاب رفتیم و سری هم به یکی از بازی‌های فراموش‌نشدنی و شدیدا خاطره‌انگیز زده‌ایم. همراه زومجی باشید.

در چهارشنبه‌ای دیگر، سراغ پنجمین قسمت از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم خواهیم رفت که در آن، چهار بازی مختلف را برای معرفی در نظر گرفته‌ایم. این هفته، سعی کردیم تا ترکیبی از بازی‌های نسبتا قدیمی و جدید داشته باشیم و طبق روال کلی این سری مقالات، سری به سبک‌های مختلف بزنیم. پس بدون مقدمه بیش‌تر، سراغ بازی‌ها برویم:

دشمنان بازی بایوشاک

BioShock

مگر برای رفتن به سراغ یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین بازی‌های تاریخ و مخلوق بی‌نهایت خاطره‌انگیز کن لوین، نیاز به بهانه یا دلیل خاصی است؟ خیر! پس اجازه بدهید یکی از بازی‌های این هفته را به نسخه اول بایوشاک اختصاص بدهیم. راستش را بخواهید چندی پیش پس از مدت‌های طولانی دوباره سراغ بایوشاک ۱ رفتم و خب انگار گذر زمان، هیچ اثر منفی روی این بازی نگذاشته است! ساخته کن لوین هنوز هم به اندازه زمان عرضه نسخه اصلی‌اش شگفت‌انگیز است و نسخه ریمستر آن هم که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تجربه‌ای به مراتب بهتر و جذاب‌تر از هر نظر ارائه می‌دهد. 

در واقع هنوز هم دنیای زیرِ آبِ رپچر پُر از شگفتی و زیبایی است و البته که گیم‌پلی هم کماکان در اوج قرار دارد و باعث می‌شود تا هم غرق مبارزه با دشمنان و گشت‌و‌گذار در این دنیای شگفت‌انگیز شویم و هم در عین حال از تجربه داستان فوق‌العاده بازی لذت ببریم. اگر تا امروز سراغ بایوشاک نرفته‌اید، بیش از این به خودتان ظلم نکنید؛ چرا که قطعا با تجربه نسخه اول عاشق آن خواهید شد و پس از آن دو نسخه درجه یک دیگر هم برای مدت خیلی طولانی شما را در دنیا‌هایی تکرار‌نشدنی غرق خواهند کرد. اگر هم قبلا بازی را تجربه کرده‌اید، گفتم که؛ برای رفتن مجدد به سراغ بایوشاک و لذت بردن از آن، هیچ بهانه خاصی لازم نیست!

شخصیت وایکینگ در بازی والهایم

Valheim

به‌نظر می‌رسد Valheim قرار است آن بازی غیرمنتظره بعدی باشد که حسابی در بین گیمر‌ها محبوب می‌شود و همه جا اسمش را خواهیم شنید. این اثر در سبک بقا، توسط تیم بسیار کوچکی از بازیسازان ساخته شده و با قیمت ۲۰ دلار، در قالب نسخه ایرلی اکسس روی استیم منتشر شده است. البته اگر استیم روسی (یا ریجن‌های مشابه) داشته باشید، قیمت بازی هم به مراتب پایین‌تر است. Valheim در مدت زمان کمی که از عرضه آن گذشته، هم فروش ۲ میلیون نسخه را پشت سر گذاشته و هم اینکه حسابی در چارت محبوب‌ترین بازی‌های استیم در حال پیشرفت است!

اما Valheim چیست؟ والهایم یک بازی در سبک بقا است که می‌توانید به‌تنهایی یا به‌شکل Co-Op، وارد دنیای آن بشوید که از جهان وایکینگ‌ها الهام گرفته‌شده و در هر تجربه هم به شکل تصادفی ساخته می‌شود تا جلوی تکراری شدن محیط‌ها را بگیرد. مثل بازی‌های دیگر سبک بقا، در والهایم هم می‌توانید با جمع‌آوری منابع،‌ برای خودتان سرپناه یا تجهیزات مختلف نبرد بسازید. جدا از بحث ساخت‌و‌ساز، باید حواس‌تان به یک سری عناصر حیاتی شخصیت‌تان هم باشد.

همچنین یکی دیگر از مواردی که Valheim را شدیدا محبوب کرده، سیستم مبارزات آن است که مکانیک بسیار مناسبی دارد و باید در مبارزه با دشمنان معمولی و مخصوصا باس‌های بازی، حسابی برنامه‌ریزی کنید و استراتژی مناسبی داشته باشید. اگر دنبال یک ماجراجویی وایکینگی هستید، والهایم گزینه جذابی به‌نظر می‌رسد. سعی خواهیم کرد در زومجی در مقاله مفصل‌تری هم به‌سراغ این پدیده این روز‌های صنعت بازی برویم.

جان کوپر در Desperados

Desperados: Wanted Dead or Alive

در قسمت قبلی مقاله، یکی از کاربران درخواست معرفی بازی Desperados 3 را داشت که خب واقعیت به دلیل جدید بودن این بازی و اینکه مفصل در مقاله بررسی بازی Desperados 3 به آن پرداخته‌ایم، شاید معرفی مجددش صرفا تکرار یک سری اطلاعات آشنا باشد. پس با در نظر گرفتن این پیشنهاد، تصمیم گرفتم سراغ نسخه اول Desperados برویم که در سال ۲۰۱۱ و با اسم کامل Desperados: Wanted Dead or Alive منتشر شده است و اگر شما هم اخیرا از بازی کردن نسخه سوم لذت برده‌اید، مطمئن باشید از آن هم خوشتان می‌آید. 

یکی از دلایلی که با این اطمینان می‌گویم از بازی لذت می‌برید، این است که Desperados: Wanted Dead or Alive اولا با وجود گذشت ۱۰ سال، هنوز هم از نظر بصری آنقدر کهنه نشده که نتوان بازی‌اش کرد و از آن مهم‌تر، مکانیک‌های گیم‌پلی آن، هنوز هم در اوج منطقی بودن، دقیقا مثل نسخه سوم آن چالش شیرین یک اثر تاکتیکی را دارند. داستان بازی در مورد جان کوپر مشهور است که در طول داستان شخصیت‌های دیگری، هرکدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودشان او را همراهی می‌کنند. 

اگر دلتان یک تجربه تاکتیکی می‌خواهد، Desperados: Wanted Dead or Alive قطعا ارزش وقت گذاشتن را دارد و حسابی می‌توانید از آزادی‌عملی که در چگونگی انجام دادن ماموریت‌ها به شما می‌دهد، لذت ببرید. 

قهرمان به همراه کلاغ در بازی Grim Dawn

Grim Dawn

این روز‌ها اخبار متعددی از احتمال ساخته شدن ریمستر یا شاید هم ریمیک دیابلو ۲ به‌گوش می‌رسند و خب اگر شما هم مثل من با شنیدن آن‌ها، حسابی دل‌تان برای ساخته خاطره‌انگیز بلیزارد تنگ شده و به هر دلیلی هم نمی‌خواهید خود دیابلو ۲ را بازی کنید، Grim Dawn گزینه جایگزین شدیدا ایده‌آلی است. این بازی مستقل ارزشمند، اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و با انتشار دومین بسته الحاقی‌اش در سال ۲۰۱۹، الان در وضعیت بسیار کامل و مناسبی قرار دارد و می‌توان بازی کردنش را به طرفداران سبک اکشن نقش آفرینی پیشنهاد کرد. 

Grim Dawn، اثری با دوربین ایزومتریک است و سازندگانش تقریبا هرآنچه را که بازی‌هایی مثل دیابلو یا تایتان کوئست را به آثار موفقی تبدیل کرده بود، در این اثر پیاده کرده‌اند و صد البته که به جای یک تقلید صرف، این کار را با نوآوری‌های خاصی انجام داده‌اند که ارزش بازی کردن Grim Dawn را بیش از پیش می‌کند. 

بازی در یک دنیای فانتزی و شدیدا پرجزییات جریان دارد؛ دنیایی که هم از نظر ظاهری تنوع بالایی دارد و هم اینکه آنقدر رمز و راز در گوشه و کنارش مخفی شده که می‌توان ساعت‌های طولانی در آن گشت و موارد جدیدی پیدا کرد. علاوه بر این، سیستم مبارزاتی بازی هم حسابی جذاب و اعتیادآور است و به‌لطف غنی بودن عناصر نقش آفرینی، می‌توانید شخصیت خودتان را با همان سبک بازی که دوست دارید بسازید و از آن مهم‌تر، با پیدا کردن لوت یا خرید آیتم‌های مختلف و ارتقا دادن توانایی‌ها، وی را قوی و قوی‌تر کنید. Grim Dawn بازی اکشن نقش آفرینی واقعا جذابی است که مخصوصا اگر دنبال تجربه‌ای طولانی هستید، تجربه کردنش پیشنهاد می‌شود. 

نظر شما در مورد بازی‌های این هفته چیست؟ نظرات خود را با زومجی و کاربرانش در میان بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده