// جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۱

مقایسه بازی God of War روی پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

به‌تازگی به‌روزرسانی جدیدی برای بازی God of War عرضه شد تا روی پلی استیشن 5 سونی به آن قابلیت اجرا با فریم‌ریت ۶۰ و رزولوشن 4K را بدهد. حالا باید نسخه قدیمی را با نسخه‌ی تازه مقایسه کرد.

فریم‌ریت God of War روی پلی استیشن 5 سونی، قفل‌شده روی عدد ۶۰ به نظر می‌رسد و ظاهرا بازی هیچ افت فریمی ندارد

با اینکه یک آپدیت ساده نمی‌تواند تفاوت‌هایی اساسی را برای یک بازی ویدیویی عرضه‌شده در سال ۲۰۱۸ میلادی رقم بزند، اما نسخه پلی استیشن 5 بازی God of War واقعا با آپدیت 1.35 تبدیل به بهترین نسخه‌ی آن شده است. برای مقایسه خدای جنگ روی پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، ابتدا به سراغ زمان لودینگ برویم.

لودینگ آغازین بازی God of War روی کنسول پلی استیشن 4 پرو ۳۴ ثانیه و روی پلی استیشن 5 سونی ۲۵ ثانیه زمان می‌برد. همچنین وقتی از همان منو ابتدایی بازی قصد باز کردن یک فایل ذخیره را دارید، لودینگ روی پلی استیشن 4 پرو ۱۸ ثانیه و روی پلی استیشن 5 سونی ۱۴ ثانیه زمان می‌برد. اما تفاوت اصلی وقتی به چشم می‌آید که بخواهید داخل یکی از مراحل بازی، یکی از Saveهای خود را لود کنید. در این حالت لودینگ روی پلی استیشن 4 عادی ۴۸.۹۶ ثانیه، روی پلی استیشن 4 پرو ۴۵.۸۶ ثانیه و روی پلی استیشن 5 سونی ۲۲ ثانیه طول می‌کشد.

در مقایسه‌ی رزولوشن، بازی God of War روی پلی استیشن 4 عادی به‌صورت دائم با رزولوشن Full HD 1080P و فریم‌ریت 30 اجرا می‌شود. همچنین گیمر می‌تواند موقع اجرای بازی God of War روی پلی استیشن 4 پرو، یکی از دو گزینه «فریم‌ریت 60 و رزولوشن 1080P» و «فریم‌ریت 30 و رزولوشن 4K پویا» را انتخاب کند. البته روی پلی استیشن 5 دیگر نیازی به انتخاب از بین این دو گزینه نیست و بازی God of War فقط به یک حالت اجرا می‌شود؛ فریم‌ریت 60 و رزولوشن 4K پویا.

رزولوشن واقعی و سرعت لودینگ نسخه پلی استیشن 5 بازی God of War مقداری بهتر از نسخه‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو هستند

عبارت «رزولوشن 4K پویا با توانایی رسیدن به 4K واقعی» (4K Checkerboard Resolution) به این معنی است که بازی از رزولوشن متغیر بهره می‌برد و در برخی دقایق به شکل واقعی و برخی هم به شکل آپ‌اسکیل‌شده، به رزولوشن 4K می‌رسد.

در همین حین مقایسه‌ی نسخه پلی استیشن 5 بازی God of War با حالت «رزولوشن 4K پویا و فریم‌ریت 30» نسخه پلی استیشن 4 پرو نشان می‌دهد که تصاویر در PS5 اندکی شفاف‌تر هستند. در حقیقت ظاهرا طی تمامی ثانیه‌ها، تعداد پیکسل‌های خروجی داده‌شده در پلی استیشن 5 حتی بیشتر از حالت 4K با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه پلی استیشن 4 پرو است. با اینکه بازی روی PS5 مدام با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. همین پیشرفت اندک رزولوشن هم کاری می‌کند که چشم‌اندازهای دوردست، تکسچرها و سایه‌ها اندکی در نسخه پلی استیشن 5 بهتر به نظر بیایند. ولی این تفاوت را به هیچ عنوان نمی‌توان محسوس خطاب کرد.

با همه‌ی این‌ها بدون شک برتری اصلی نسخه پلی استیشن 5 در فریم‌ریت آن به چشم می‌آید که به خوبی می‌تواند روی جذابیت تجربه‌ی بازی God of War برای مخاطب تاثیر بگذارد. نسخه پلی استیشن 4 بازی God of War به خوبی روی فریم‌ریت 30 قفل شده است و نسخه پلی استیشن 4 پرو هم وقتی با حالت «رزولوشن 4K پویا و نرخ فریم ۳۰» اجرا شود، دائما قفل‌شده روی فریم‌ریت 30 می‌ماند. اما وقتی بازی God of War را روی حالت «نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن 1080P» در پلی استیشن 4 پرو اجرا کنید، می‌بینید که ساخته‌ی استودیو سانتا مونیکا تقریبا هرگز به فریم‌ریت 60 نمی‌رسد و دائما نرخ فریم آن بین ۴۱ فریم بر ثانیه تا ۵۴ فریم بر ثانیه در حال تغییر است.

ولی نسخه پلی استیشن 5 بازی God of War نه‌تنها رزولوشن 4K پویای بهتری را ارائه می‌دهد و لودینگ‌های نسبتا سریع‌تری دارد، بلکه مدام با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود؛ بدون آن که افتی داشته باشد. درنهایت نباید فراموش کرد که همه‌ی این‌ها دستاورد یک آپدیت عادی برای یک بازی نسل ۸ در سال ۲۰۱۸ میلادی است. پس فکر کنید دنباله بازی God of War که به Ragnarök (رگناروک) می‌پردازد و در استودیو سانتا مونیکا سونی با تمرکز روی قدرت پلی استیشن 5 ساخته می‌شود، تا چه اندازه می‌تواند تماشایی و از نظر فنی معرکه باشد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده