نویسنده: علی گودرزی
// یکشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۳

بازی The Callisto Protocol | از ارتباط با پابجی تا اشاره به Dead Space

در این مطلب به چگونگی ارتباط بازی Callisto Protocol با جهان سری پابجی (PUBG) نگاهی می‌اندازیم و از اشاره‌های آن به دنیا و قهرمان داستان Dead Space می‌گوییم. همراه زومجی باشید.

بازی کالیستو پروتکل (The Callisto Protocol)، اولین اثر استودیو استرایکینگ دیستنس (Striking Distance) در جریان رویداد گیم آواردز ۲۰۲۰ با پخش یک تریلر، رسما معرفی شد. کالیستو پروتکل از جنبه‌های مختلف، یک بازی مهم به‌شمار می‌رود. این اثر، توسط جمع کثیری از افرادی ساخته می‌شود که در سال ۲۰۰۸ میلادی،‌ با بازی Dead Space توانستند روح تازه‌ای را به ژانر ترس - بقا/اکشن سوم‌شخص بدمند. کالیستو پروتکل زیر نظر گلن اسکافیلد که خالق سری دد اسپیس است، همراه با جمع کثیری از اعضای سابق تیم ویسرال گیمز (Visceral Games) مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد. اسکافیلد و تیم‌ش با سری دد اسپیس به‌خوبی نشان دادند که روی موضوع ترس به‌خصوص «ترس فضایی/روانی»، سلطه‌ی خوبی دارند و با تولید این سه‌گانه، بازی‌هایی که زاده‌ی شوق و علاقه‌ی آن‌ها به ژانر وحشت بود، توانستند تحسین منتقدان و گیمرها را از آن خود کنند.

معرفی شدن بازی کالیستو پروتکل در جریان مراسم گیم آورادز ۲۰۲۰، زمانی صورت گرفت که غیبت سری دد اسپیس در نسل هشتم کاملا احساس می‌شد. اثری که به‌نظر می‌رسد ناشر و مالک آن که شرکت الکترونیک آرتز باشد، دیگر میلی به سرمایه‌گذاری روی آن ندارد. اینجاست که بازگشت خالقان دد اسپیس پس از پس حدود ۸ سال آن هم با اثری هم‌سبک با سری دد اسپیس، برای گیمرها به‌خصوص عاشقان ژانر وحشت، یک مورد برجسته و مهم به‌شمار. نکته‌ی مهم دیگر اما، دنبال شدن ماجراهای بازی کالیستو پروتکل در جهان سری پابجی (PUBG) است. موردی تقریبا شوکه‌کننده که در این مقاله، قرار است به آن بپردازیم و صدالبته، به سرنخ‌هایی از دنیای دد اسپیس در بازی کالیستو پروتوکل اشاره کنیم که احتمالا در زمان تماشای تریلر معرفی اثر مورد بحث، از چشم تعداد بالایی از ما، دور مانده بود. همراه زومجی باشید.

بررسی ارتباط بین پابجی با The Callisto Protocol

شاید برایتان جالب و حتی شوکه‌کننده باشد که بدانید، داستان بازی «کالیستو پروتکل» که محصول ترسناکِ جدید خالقان دد اسپیس به‌شمار می‌رود، در دنیای بازی پابجی (PUBG) روایت می‌شود. اثری که در آن، ۱۰۰ بازیکن با چتر نجات در یک نقشه فرود می‌آیند و باید برای زنده ماندن تلاش کنند. پابجی یک بازی در سبک بتل‌رویال است که در سال ۲۰۱۷ میلادی، ژانر نام‌برده را بر سرزبان‌ها انداخت و رسما، موج تولید بازی‌های بتل‌رویال را آغاز کرد. بازی‌های آنلاین کلان به‌خصوص آثار ژانر بتل‌رویال که صرفا در آن‌ها هدف پیروزی با زنده ماندن مترادف می‌شود، داستان چندان پررنگی ندارند. بازی پابجی هم از این قائده مستثنی نیست. و به همین دلیل است که احتمالا برایتان سوال شده که روایت داستان کالیستو پروتکل در این دنیا چطور ممکن می‌شود؟

برخلاف فورتنایت که این روزها بنیان داستانی بسیار خوبی را برای خودش سروشکل داده است و جهانی کاملا نظام‌دار را با قوانین خاص خودش بنا کرده، پابجی اثری است که طی ۴ فصل ابتدایی‌اش، هیچ محتوای داستانی خاصی برای‌ش طراحی و روایت نشد. در چهارمین فصل از برپایی رقابت‌های پابجی، و حدود چند ماه پس از عقد قرارداد مابین تیم گلن اسکافیلد (خالق سری دد اسپیس و بازی کالیستو پروتکل) و شرکت پابجی‌کورپ (که حالا زیر نظر شرکت کره‌ای Krafton حالا با نام پابجی استودیوز شناخته می‌شود)، یک تریلر داستانی برای چهارمین فصل از بازی‌های پابجی منتشر شد. تریلری که در آن، شاهد روایت شدن پیشینه‌ی داستانی نقشه‌ی ارنگل (Erangel) بودیم.

گلن اسکافیلد و استیو تپوسیس - خالقان سری دد اسپیس و بازی کالیستو پروتکل

کالیستو پروتکل زیر نظر گلن اسکافیلد و استیو تپوسیس، خالقان سری دد اسپیس ساخته می‌شود. این ۲ شخص را جمع کثیری از اعضای تیم ویسرال گیمز که پیش‌تر سه‌گانه‌ی دد اسپیس را ساختند و تیم‌شان توسط EA منحل شد، همراهی و استودیوی استرایکینگ دیستنس (Striking Distance) را تاسیس کرده‌اند.

تریلر نام‌برده، شکل‌گیری ایده‌ی داستان پابجی را به سال ۱۹۶۵ میلادی می‌برد. زمانی که تنها بازمنده‌ی حمله‌ی نظامی صورت گرفته به نقشه‌ی مذکور، سال‌ها بعد دست به برپایی یک رقابت عظیم می‌زند که طی آن، ۱۰۰ نفر باید بر سر مرگ یا زندگی خود شرط‌بندی کنند. دقیقا به‌همان شکل‌وشمایل که شخص برگزارکننده‌ی رقابت، در جزیره‌ی ارنگل مابین نیروهای شبه‌نظامی متجاوز، رشد کرد و زنده ماند. این روایت کوتاه، از جمله تنها سرنخ‌های داستانی موجود در جهان پابجی است. داستان بازی کالیستو پروتکل اما نه در سال ۱۹۶۵ یا یک پنجره‌ی زمانی نزدیک به آن، بلکه در سال ۲۳۲۰ روایت می‌شود. یعنی ۳۰۰ سال پس از رخ‌دادهای دنیای امروز پابجی. داستان این بازی آنقدر از وقایع حال حاضر جهان پابجی دور است که برای پی‌ریزی منطق روایی خود، به رخ‌دادهای حال حاضر این دنیا نیاز ‌آنچنانی نداشته باشد.

خالقان PUBG با تامین بودجه‌ی «کالیستو پروتکل»، از سازندگان اثر می‌خواهند تا داستان بازی در دنیای پابجی جریان پیدا کند. این موضوع، درحال حاضر، محتمل‌ترین سناریوی ممکن است که می‌تواند اشتراک جهان کالیستو و پابجی را توجیه کند

داستان کالیستو پروتکل ۳۰۰ سال بعد از جریانات امروز دنیای PUBG شکل می‌گیرد. گیمرها در کالیستو پروتکل کنترل یک زندانی را در دست می‌گیرند. شخصی که در یکی از قمرهای سیاره‌ی زحل یعنی قمر «ژوپیتر» در زندانی شدیدا مخوف با نام بلک آیرون (Black Iron) اسیر شده و در صدد فرار از آن است. فرار کردن از یک زندان، آن هم زندانی که در فضا قرار داشته باشد یک داستان واقعا هیجان‌انگیز و استرس‌زا را پدید می‌آورد. حالا شما بیایید و موجودات بیگانه‌ (و بسیار وحشتناک) فضایی را هم به‌این ماجرا اضافه کنید تا این داستان ظاهرا پرتنش، به یک روایت ترسناک و خفقان‌آور تبدیل شود. زندان بلک آیرون توسط یک تیم بزرگ با نام یونایتد ژوپیتر کمپانی (United Jupiter Company) اداره می‌شود و طبق چیزی که در تریلر دیدیم، شخص گرداننده‌ی این تیم از حضور بیگانگان فضایی و کشته شدن یک به یک زندانی‌های بلک‌ آیرون توسط این موجودات،‌ باخبر است.

تصویری احتمالی از نوار سلامتی در بازی کالیستو پروتکل

تصویری از (احتمالا) نوار سلامتی بازیکن در بازی کالیستو پروتکل که دقیقا یادآور مورد مشابه در سری دد اسپیس است. آیا سازندگان بازی دوباره می‌توانند آن طراحی خارق‌العاده‌ی رابط کاربری و دیزان گیم‌پلی که در دد اسپیس انجام دادند را در کالیستو پروتکل پیاده‌ و تکرار کنند؟

اینکه واکنش یونایتد ژوپیتر کمپانی به این حوادث چه خواهد بود؛ اینکه آیا این اتفاقات زیر سلطه‌ی یک انسانِ گرداننده (مثل رقابت‌های پابجی) هدایت می‌شوند و اینکه چطور حوادثِ دنیای پابجی سر از فضا و سیاره‌ی زحل درآورده است؛ همگی از جمله سوال‌هایی هستند که در ذهن گیمرها و دنبال‌کنندگان بازی پابجی ایجاد شده‌اند. سوال‌هایی که احتمالا، در فصل‌های آینده‌ی بازی پابجی، برای پاسخ دادن به آن‌ها مقدمه‌چینی خواهد شد. مقدمه‌چینی‌هایی که با عرضه‌ی کالیستو پروتکل در سال ۲۰۲۲ میلادی، بازیکنان را برای قصه‌ی این اثر، آماده خواهند کرد. چرا که یک شکاف بزرگ مابین داستان کالیستو پروتکل و جهان سری پابجی وجود دارد که منطقی‌ترین راه برای رفع آن، ترسیم بنای داستانی (Lore) جهان پابجی طی فصل‌های آینده‌ی این بازی و اتصال تمامی این محتویات روایی، به داستان کالیستو پروتکل است.

تصویری از قرارگیری زندانی کنار یک هولوگرام وحشتناک در کالیستو پروتکل

وقایع حال حاضر دنیای پابجی، به احتمال بسیار زیاد، تاثیر و نمود آنچنانی در روند داستانی کالیستو پروتکل نخواهند داشت

نکته‌ی مهمِ موجود پیرامون دنیای پابجی، این است که این جهان درحال حاضر، مولفه‌ی خاصی ندارد و کاملا خام است. برخلاف دیگر بازی‌های بتل‌رویال مثل فورتنایت و ایپکس لجندز که به شکل‌های مختلف آمدند و با مولفه‌های خاص خود، دنیاسازی‌شان را انجام دادند، دنیای پابجی کاملا خام است و درحال حاضر، هیچ مولفه‌ی خاصی ندارد. یک دنیای کاملا عادی که هر اتفاقی در آن ممکن است رخ بدهد و ساختارش را تعیین کند. استودیوی استرایکینگ دیستنس با بهره‌گیری از این فرصت، روایت کالیستو پروتکل را عَلَم می‌کند. پابجی اثری که اتفاقات (و رقابت‌های موجود در آن) در یک تا شش جزیره‌ی مختلف جریان پیدا می‌کنند. و برای همین موضوع، یک توجیه داستانی بسیار ساده تعریف شده و می‌شود. کالیستو پروتکل هم در همین دنیا اتفاق می‌افتد اما، نه در سیاره‌ی زمین بلکه در قمر سیاره‌ی زحل. در نتیجه، دست تیم تولید کالیستو کاملا باز است تا روایتی را سرهم کنند که در عین پذیرش قوانین (نه چندان زیاد) جهان پابجی، کاملا آزادانه به روایت یک داستان وحشت‌آور مشغول شود.

کالیستو پروتکل درعین حال که می‌تواند یک بازی شدیدا مستقل از دنیا و رقابت‌های پابجی باشد، هم‌زمان می‌تواند به مهم‌ترین قطعه‌ی پازلِ دنیاسازی پابجی تبدیل شود و مولفه‌هایی اساسی را برای دنیاسازی این اثر، تعیین کند؛ این قضیه کاملا به تصمیم تولیدکنندگان بازی پابجی برمی‌گردد. اینکه آیا تا زمان عرضه‌ی کالیستو شاهد انتشار محتویاتی در راستای توجیه رخ‌دادهای آن خواهیم بود یا خیر، پرسش مهمی است که تنها گذر زمان و نگرش پابجی استودیوز به آن، پاسخ‌ش را خواهد داد.

دانلود از آپارات

مورد نسبتا عجیب و جالبی که اخیرا پیرامون بنیان داستانی بازی پابجی شکل گرفته، به نقشه‌ی ششم این اثر که پارامو (Paramo) نام دارد، مربوط می‌شود. حقیقت جالبی که به این نقشه مربوط می‌شود، این است که اشخاص مراجعه کننده به منطقه‌ی پارامو، در جست‌وجوی یافتن نیروی جوانی لاینتناهی، کارشان به مرگ و جنون کشیده می‌شود. چنین موضوعی به‌صورت کاملا رسمی، در یک ویدیوی کوتاه از مجموع ویدیوهای کانال یوتیوب بازی پابجی، مطرح شده‌اند. حالا باید صبر کنیم و ببینیم که آیا این مورد خاص به آینده‌ی سری و بازی کالیستو پروتکل ختم می‌شود یا خیر.

اشاره‌های موجود از جهان دد اسپیس در تریلر معرفی بازی The Callisto Protocol

تریلر کالیستو پروتکل با آن هوای مرده و فضای ترسناکی که داشت، حال‌وهوایی به‌خصوص را پدید آورد که عاشقان ژانر وحشت را به‌یاد سه‌گانه‌ی دد اسپیس می‌انداخت. اشاره‌های تریلر نام‌برده به سه‌گانه‌ی دد اسپیس اما، تنها به این فضاسازی به‌خصوص ختم نمی‌شود. چرا که تیم تولید کالیستو پروتکل در این تریلر، مواردی بسیار خاص را در گوشه‌وکنار تریلر ذکر شده کاشته‌ است تا عاشقان سه‌گانه‌ی وحشتناک ویسرال‌گیمز را برای این اثر جدید، هیجان‌زده بکند. قبل از اینکه وارد تحلیل این موارد شویم، ابتدا باید بگوییم که سه‌گانه‌ی دد اسپیس همچنان در مالکیت شرکت الکترونیک آرتز قرار دارد و مواردی همچون اشاره به آیزاک کلارک در تریلر کالیستو، به‌احتمال زیاد صرفا جهت ادای احترام به آن کاراکتر و آن جهان از بازی‌های ویدیویی است. بنابراین، بهتر است منتظر حضور کاراکتر نام‌برده و موارد این‌چنینی در کالیستو پروتکل نباشیم.

اشاره به تاریخ تولد آیزاک کلارک

اشاره به تاریخ تولد آیزاک کلارک در تریلر بازی کالیستو پروتکل

از آنجایی که حق استفاده از نام کاراکترهای سری دد اسپیس همچنان در اختیار EA است، اشاره‌های کالیستو پروتکل به آن شخصیت‌ها را فعلا می‌توانیم در حد و اندازه‌ی «ادای احترام» بپذیریم

در همان قاب‌های ابتدایی تریلر، دو رفرنس جالب از دنیای دد اسپیس به‌چشم می‌خورند. مورد اول، اشاره به تاریخ تولد آیزاک کلارک است. از آنجایی که ممکن است برخی از افراد با نام آیزاک کلارک آشنا نباشند، باید اشاره شود که آیزاک کلارک قهرمان داستان سه‌گانه‌ی دد اسپیس است. آثاری که پیش‌تر توسط تعداد بالایی از اعضای تیم استرایکینگ دیستنس (ویسرال گیمز سابق) تولید شد. عدد 06052466 را در اولین تماس چشمی، به‌عنوان کد این زندانی قبول می‌کنیم. حالا اگر سری به بنیان داستانی جهان دد اسپیس بزنیم، می‌توانیم این عدد را به‌صورت 06.05.2466 هم بخوانیم. که ترجمه‌اش می‌شود «پنجمین روز از ماه جوئن از سال ۲۴۶۶». تاریخ تولد آیزاک کلارک.

مورد بعدی که آن هم به جهان دد اسپیس اشاره می‌کند، وجود یک کتاب به‌خصوص دقیقا بالای سر شخص زندانی است. اما مورد جالب درمورد این کتاب چیست؟ اولین نکته، نام کتاب است. The Engeener's Handbook که نام این کتاب باشد، موضوع محتویات کتاب که پیرامون علوم و فنون مهندسی است را به‌ما گوش‌زد می‌کند. شاید با خودتان بپرسید که چیز چیزی پیرامون این لفظ «مهندسی» ممکن است برایمان جالب توجه باشد؟ در جواب باید گفت که پیشه‌ی آیزاک کلارک به‌عنوان یک مهندس، توجه ما را به این مورد جلب کرده است. مورد دوم اما، نام نویسنده‌ی این کتاب است. E.Langford که در قسمت پایینی کتاب توجه را جلب می‌کند، در واقع یک اشاره‌ی نامحسوس به «الی لنفگورد»‌است. کاراکتری که از ۳ شخصیت مهم دنیای دد اسپیس به‌شمار می‌رود. می‌بینیم که استرایکینگ دیستنس در همین قاب ابتدایی، هم به تاریخ تولد آیزاک کلارک اشاره کرده، همه به پیشینه‌ی حرفه‌ای او یعنی علوم مهندسی و هم به الی لنگفورد که پس از آیزاک، مهم‌ترین شخصیت سری دد اسپیس بود.

نوشته‌ی یادگاری آیزاک کلارک و جان کارور روی دیوار زندان

یادگاری‌نویسی‌های آيزاک کلارک روی دیوار زندان در بازی کالیستو پروتکل

یکی دیگر از قاب‌های ابتدایی تریلر و اشاره‌ای دیگر به جهان دد اسپیس. در نظر اول ممکن است متوجه این مورد نشویم چون نمایش مورد بحث از بازی کالیستو پروتکل، به‌شدت تاریک و با نورپردازی بسیار نمور، سروشکل گرفته است. به‌همین دلیل، اگر نور تصویر را زیاد بکنید،‌ جزئیات بیشتری از ایما و اشاره‌های تیم کالیستو پروتکل به‌چشم خواهد‌ آمد. حالا توجه شما را به آن نقطه که با رنگ قرمز هایلات شده است، جلب می‌کنم.

سرنخ‌های دد اسپیس در نمایش بازی کالیستو پروتکل

نوشته‌ی مورد بحث‌ ما از این نما بیشتر و بهتر قابل خواندن است. ۲ نوشته که این متن را روی دیوار زندان بلک آیرون، نگاشته است:

I.C Was Here

آی.سی اینجا بود

J.C Was Here

جِی.سی هم اینجا بود

این ۲ مورد هم اشاره‌هایی به‌خصوص به قهرمان داستان سری دد اسپیس یعنی آیزاک کلارک و صدالبته، کاراکتر جان کارور هستند که در دد اسپیس ۳، شخصیت همراه آیزاک بود. کاراکترهایی که نام و نام خانوادگی آن‌ها، با حروف انگلیسی I و C (برای آیزاک کلارک) و J و C (برای جان کارور) آغاز می‌شود. از آنجایی که مالکیت سری دد اسپیس در اختیار شرکت الکترونیک آرتز است، تیم استرایکینگ دیستنس برای ادای احترام به کاراکترهای آن مجموعه، تصمیم گرفتند با مخفف کردن نام‌شان، هم از فشارهای قانونی احتمالی که EA می‌توانست برایشان ایجاد کند، دور شوند و هم اینکه به شخصیت‌هایی که خلق کردند، ادای احترام کرده باشند.

اشاره به دیگر کاراکترهای دنیای دد اسپیس (دنیلز - مرداک - مرسر)

اشاره به کاراکترهای دنیای دد اسپیس در تریلر معرفی کالیستو پروتکل

در لحظات پایانی تریلر، شخصی که به‌نظر مشغول تماشای سلول‌های زندان است، از مقابل دوربین می‌گذرد و می‌توانیم صفحه‌هایی که او مشغول تماشا کردن‌شان است را ببینیم. روی هر یک از این صفحه‌ها، نام یک زندانی ذکر شده است. نام‌هایی که قطعا برای طرفداران سه‌گانه‌ی دد اسپیس، آشنا هستند. مورد اول با نام «سی.مرسر/C.Mercer» به کاراکتر «دکتر چلیس مرسر» اشاره می‌کند. یک دکتر و دانشمند که در جهان دد اسپیس، غرق در تحقیق پیرامون گونه‌ی نکرومورف‌ها شده بود. مورد بعدی، «کِی.دنیلز/K.Daniels» به شخصیت کندرا دنیلز اشاره می‌کند که یکی از شخصیت‌های منفی جهان دد اسپیس بود. در پایان، نام «ال.مرداک/L.Murdoch» را می‌بینیم که به شخصیت «لکسی مرداک»، یکی از کاراکترهای Dead Space: Extraction اشاره می‌کند.

سفینه‌ی حمل و نقل زندانیان در بازی کالیستو پروتکل

نام کیرُن (Charon) که روی این سفینه‌ی مخصوص حمل‌ونقل زندانی‌ها گذاشته شده، به یکی از ایزدهای یونان باستان اشاره دارد. خدایی که وظیفه‌اش، سوار کردن ارواح انسان‌های مرده به‌کشتی خود و بردن آن‌ها به جهنم است. اشاره‌ای استعاری که زندان بلک‌آیرون در جهان کالیستو پروتکل را با «جهنم» هم‌عرض می‌کند. پخش شدن ملودی Twinkle Twinkle Little Starدر لحظه‌ی پایانی تریلر، یکی دیگر از اشاره‌های ریز به جهان دد اسپیس است

در پایان و پس از نگاهی به چگونگی ارتباط کالیستو پروتکل با دنیای پابجی، و همچنین پس از اینکه اشاره‌های تریلر معرفی کالیستو به دنیای دد اسپیس را بررسی کردیم، می‌توانیم بگوییم که گلن اسکافیلد با دور هم آوردن تعداد بالایی از اعضای سابق تیم ویسرال گیمز، حالا قصد دارد تا هدف تیم مذکور که EA آن را منحل کرد، یعنی تولید بازی‌های ترسناک/علمی‌تخیلی داستان‌محور و تک‌نفره را ادامه بدهد. کالیستو پروتکل که پربی‌راه نیست از آن به‌عنوان دنباله‌ی معنی سه‌گانه‌ی دد اسپیس یاد کنیم، در تاریخی ناشخص از سال ۲۰۲۲ میلادی، راهی کنسول‌های نسل ۹ و پی‌سی خواهد شد.

نظر شما در مورد بازی The Callisto Protocol و ارتباطات آن با پابجی و دد اسپیس چیست؟ نظرات خود را با زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده