نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۳

معرفی بازی «سفیر عشق»

با انتشار بازی «سفیر عشق»، فرصتی پیش آمد تا این ساخته جدید رسانه شکوه کویر را تجربه کنیم. در ادامه با معرفی کلی و نگاهی به این بازی همراه زومجی باشید.

استودیو رسانه شکوه کویر، از جمله شرکت‌های بازیسازی ایرانی است که تا به امروز چند اثر مختلف را روانه بازار کرده است؛ از قتل در کوچه‌های تهران گرفته تا بازی‌های دیگر. این شرکت در جدید‌ترین ساخته خودش که بزرگ‌ترین پروژه آن‌ها تا به امروز هم به‌نظر می‌رسد، بازی «سفیر عشق» را در دسترس قرار داده که یک تجربه اکشن هک اند اسلش با فضای تاریخی مذهبی است. این بازی چند روز پیش در اختیار ما هم قرار گرفت و تصمیم گرفتیم تا پس از تجربه بازی، یادداشت کوتاهی در مورد ویژگی‌ها و حال‌و‌هوای بازی داشته باشیم. ابتدا می‌توانید معرفی ویدیویی سفیر عشق را تماشا کنید تا بعد هم مفصل‌تر در مورد آن صحبت کنیم:

تماشا در یوتیوب

سفیر عشق در مورد شخصیتی به اسم مهران است. مهران کاراکتری ایرانی و خیالی است که طبق تعریف خودِ بازی، از یاران وفادار امام حسن (ع) به‌حساب می‌آید. پس از صلح امام حسن و معاویه، مهران به شهر خود یعنی شهرری برمی‌گردد تا خودش را درگیر زندگی روزمره در کنار همسرش کند. با این حال سرنوشت چنین زندگی را برای او در نظر نگرفته و اتفاقات مختلفی، دست به دست هم می‌دهند تا مهران راهی شهر کوفه شود و در آنجا، نظاره‌گر و درگیر اتفاقاتی باشد که به دعوت مردم کوفه از امام حسین (ع)، سفر مسلم بن عقيل به این شهر و رخداد‌های بعد از آن ختم می‌شوند. 

داستان سفیر عشق، در بازه‌های زمانی و همینطور منطقه‌های مختلفی روایت می‌شود. بازی با فضایی سورئال و عجیب شروع می‌شود و در ادامه به ماجراهای مهران در مخصوصا شهر کوفه می‌رسد. در این بین شخصیت‌های مختلفی هم حضور دارند که اگر آثار مربوط به واقعه کربلا را قبلا تماشا کرده باشید، نام‌های آشنایی در بین آن‌ها خواهید دید؛ کاراکتر‌هایی مثل مختار ثقفی که در طول بازی هم ماموریت‌هایی برای مهران در نظر می‌گیرند. 

چهره مهران در بازی سفیر عشق

سفیر عشق از حیث روند بازی، یک تجربه اکشن هک اند اسلش با دوربین سوم‌شخص است. مبارزات بازی، مهران را در برابر دشمنانی قرار می‌دهند که در ابتدا، در دسته‌های کم با او روبه‌رو می‌شوند اما رفته رفته، تعداد دشمنانی که همزمان باید با آن‌ها مبارزه کنید بیش‌تر شده و همینطور تنوع آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند؛ به طوریکه مثلا شاهد کماندارانی هستیم که در بالای پشت‌بام‌ها کمین کرده‌اند یا دشمنانی قدرتمند‌تر که مثلا با سپر و نیزه یا در دست داشتن همزمان دو شمشیر به سراغ‌تان می‌آیند. 

اما برای مبارزه با این دشمنان، تجهیزات و قابلیت‌های مختلفی هم در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. برای مثال، مهران امکان استفاده از ضربات سبک و سنگین را دارد و همینطور می‌توانید از ضربات دشمنان جاخالی بدهید یا اینکه با نگه داشتن کلید مربوطه، با شمشیر و جلوتر سپر خودتان در برابر ضربه آن‌ها دفاع کنید. همچنین مکانیک آشنای ضدضربه یا همان کانتر هم در بازی در نظر گرفته شده و اگر کلید دفاع را در لحظه درست بزنید، این شانس را خواهید داشت تا به‌لطف وارد شدن دشمن به حالتی مخصوص، فرصت مناسبی برای ضربه زدن به او داشته باشید. 

مسجد کوفه در سفیر عشق

برای تنوع بخشیدن به مبارزات، سازندگان اولا تجهیزات مختلفی را به مرور زمان در اختیار بازیکن قرار می‌دهند. مثلا در حالی که ابتدا فقط یک شمشیر معمولی دارید، به مرور سلاح‌های جدیدی چون تیر و کمان، شمشیر دوم که امکان استفاده همزمان از دو شمشیر را فراهم می‌کند و همینطور سپر را به‌دست خواهید آورد که مخصوصا برای دفاع در برابر دشمنان کمان‌دار بسیار کاربردی است. در کنار این تجهیزات جدید، با انجام دادن ماموریت‌ها و همینطور کشتن دشمنان، سطح شخصیت مهران افزایش پیدا کرده و یک سری منابع در دو رنگ زرد و قرمز هم به‌دست می‌آورد که با آیتم قرمز رنگ، امکان ارتقای سلاح‌ها و با آیتم زرد هم امکان خرید کبمو‌ها یا ضربات ترکیبی جدید را خواهید داشت؛ ضرباتی که در آن‌ها با ترکیب ضربه‌های سبک و سنگین، می‌توانید حرکات ویژه‌ای انجام بدهید و آسیب بیش‌تری به دشمن وارد کنید. 

هرچند اکثر دقایق و به بیان بهتر مبارزات بازی حال و هوای اکشن دارند، اما سفیر عشق یک سری مکانیک‌های مخفی‌کاری هم تدارک دیده که در بخش‌هایی از آن درگیرشان خواهید بود. در این حالت مهران با استفاده از دو خنجری که دارد، به شکل مخفی‌کاری دشمنان را از پا درمی‌آورد. مثلا می‌توانید به آرامی خودتان را به پشت دشمن برسانید و او را بُکُشید یا اینکه با ورود به حالت کاور، دشمنانی را که نزدیک‌تان می‌شوند از بین ببرید. همچنین یک حالت هجوم هم در دسترس است که در آن مهران با سرعت بالایی به سمت دشمن حمله می‌کند و با ضربه‌ای ویژه، او را می‌کُشد. در کنار تمام این مکانیک‌ها و تجهیزاتی که بازی برای مبارزه در اختیار شما قرار می‌دهد، یک حالت خشم هم در نظر گرفته شده که با پُر شدن نوار مربوطه، می‌توانید از آن استفاده کنید و برای مدت کوتاهی با قدرت بسیار بالا دشمنان را به‌سادگی شکست دهید. 

ارتقای سلاح در بازی سفیر عشق

از حیث روند کلی، بخش زیادی از سفیر عشق در شهر کوفه جریان دارد؛ جایی که در آن باید افراد مختلفی را ملاقات کنید و هرکدام از آن‌ها، ماموریت‌هایی برای شما در نظر می‌گیرند که تقریبا همگی در قالب رفتن به نقطه خاصی از شهر هستند و در این بین هم معمولا دزدان یا نیروهای امنیتی شهر، برای شما ایجاد مزاحمت خواهند کرد که باید با آن‌ها روبه‌رو شوید. با این حال بازی یک سری مراحل متفاوت هم دارد و مثلا در بخشی از آن، در اردوگاهی که وسط صحرا برپا شده، باید در مقابل حمله راهزنان و دزدان مقاومت کنید. همچنین برای رفتن به نقاط مختلف محیط، امکان استفاده از اسب را هم دارید و گاهی می‌توانید سراغ مسیر پشت‌بام هم بروید که معمولا باعث دسترسی‌تان به گنجینه‌ها و آیتم‌های مخفی خواهد شد که کاربرد‌هایی چون ارتقای سطح کلی سلامت مهران دارند. 

بازی سفیر عشق، با استفاده از موتور آنریل ساخته شده که نتیجه آن، گرافیک و جلوه‌های بصری مناسبی در برخی زمینه‌ها است. به‌طور دقیق‌تر، طراحی محیط‌ها و زیبایی بصری آن‌ها، نقطه عطف بحث بصری و گرافیکی بازی است و کلا هم اینطور به‌نظر می‌رسد که سازندگان به این بخش از سفیر عشق، بیش‌ترین توجه را نشان داده‌اند تا نتیجه کار اثری چشم‌نواز از حیث طراحی محیط و فضا باشد. چه محیط‌های شهری کوفه و چه مناطق دیگر بازی، مخصوصا قسمت‌های سرسبز دقایق ابتدایی یا فضاهای عجیبی که در این بخش شاهدش هستیم، انصافا چشم‌نواز و با کیفیت از آب درآمده‌اند. البته که چنین کیفیت بصری چشم‌نوازی در جنبه‌های دیگر، مخصوصا در طراحی انیمیشن چهره‌ها یا حرکات کاراکتر‌ها دیده نمی‌شود، اما به‌شکل کلی سفیر عشق از نظر بصری و گرافیکی کیفیت قابل‌قبولی دارد و از نظر فنی هم با وجود یک سری باگ‌های بصری و همینطور افت فریم‌های جزئی، در کل روان اجرا می‌شود.

شهر کوفه در بازی سفیر عشق

سازندگان سفیر عشق، برای موسیقی‌های آن سراغ نواهایی با حال‌و‌هوای عربی رفته‌اند و مخصوصا در دقایقی که مشغول قدم زدن در محیط آن هستید، نوایی با ریتم آرام به‌گوش می‌رسد. با ورود به نبرد‌ها البته این موسیقی، جایش را به آهنگی با ریتم تندتر می‌دهد که حتی کمی از آن حال‌و‌هوای عربی هم فاصله می‌گیرد. همچنین برای صداگذاری‌ها، از صداپیشه‌های مشهوری استفاده شده است و کاراکتر‌های مختلف بازی صداپیشه‌های خاص خودشان را دارند؛ اتفاق مثبتی که البته کمی زیرسایه دیالوگ‌نویسی نه‌چندان جالب بازی قرار می‌گیرد و آنطور که باید به‌چشم نمی‌آید. 

در مجموع، سفیر عشق به‌عنوان ساخته جدید استودیو رسانه شکوه کویر، یک تجربه اکشن هک اند اسلش است که اگر به وقایع تاریخی‌اش علاقه داشته باشید، می‌توانید به سراغ آن بروید. اگر شما هم این اثر را تجربه کرده‌اید، نظرات خود را در مورد آن با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده