// یکشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۸

نگاهی به واکنش یوتیوبرهای ژاپنی به تجربه کار با پلی استیشن 5

بعد از اینکه چندین و چند یوتیوبر شناخته‌شده‌ی ژاپنی به تجربه‌ی بازی با پلی استیشن 5 سونی پرداختند، حالا اطلاعات رسمی تازه‌ای راجع به این کنسول نسل ۹ منتشر شده‌اند.

با اینکه احتمالا به‌زودی کنسول پلی استیشن 5 سونی به‌دست رسانه‌های غربی هم می‌رسد، فعلا فقط افراد شناخته‌شده در ژاپن توانستند به تجربه‌ی بازی با آن بپردازند. به همین خاطر و باتوجه‌به همه‌ی واکنش‌های منتشرشده از سوی آن‌ها، حالا مخاطبان شناخت بیشتری از PS5 دارند. در این بین شاید نکته‌ای که به سریع‌ترین حالت ممکن توجه همگان را به خود جلب کرد، تاکید روی داغ نشدن و بی‌صدایی کنسول بوده باشد. برای نمونه Dengeki Online، یکی از یوتیوبرهای معروف ژاپنی در این رابطه می‌گوید:

«کنسول جدید سونی از همه‌ی مدل‌های پلی استیشن 4، پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو کم‌صداتر است. پس از ۸۰ دقیقه تجربه‌ی گادفال، دویل می کرای 5 اسپشیال ادیشن و بازی Astro's Playroom، بدنه‌ی کنسول همچنان سرد بود. وقتی بعد از ساعت و ۲۰ دقیقه می‌خواستیم از مقابل کنسول بلند بشویم، از یکدیگر پرسیدیم که آیا اصلا فن این کنسول چرخید؟ تقریبا هیچ صدایی از کنسول نشنیدیم».

دانلود ویدیو نگاه نزدیک رسانه‌ی ژاپنی فامیتسو به دوال‌سنس

در سه بازی تجربه‌شده توسط یوتیوبرهای ژاپنی، طولانی‌ترین لودینگ‌ها بین ۳ تا ۴ ثانیه زمان بردند

کانال یوتیوبی 4Gamer هم دقیقا چنین تجربه‌ای از کار با کنسول پلی استیشن 5 داشته است و می‌گوید شاید به سختی در بعضی از ثانیه‌های ۸۰ دقیقه تجربه، صدایی از آن شنیده باشد. حتی 4Gamer می‌گوید پس از بیشتر از یک ساعت بازی با کنسول، وقتی شدیدا به آن نزدیک می‌شوید، فقط جریان هوای گرمی را احساس می‌کنید که اصلا داغ نیست.

یکی از نکات جالب دیگر این بود که تیم 4Gamer سعی کرد با نگاه انداختن به نقاط مختلف کنسول، دقیقا به ساختار سیستم خنک‌کننده‌ی آن پی ببرد. اما آن‌ها موفق به انجام این کار نشدند و صرفا حدس‌هایی راجع به نحوه‌ی عملکرد خنک‌کننده‌ی PS5 دارند. مارک سرنی، معمار ارشد پلی استیشن 5 پیش‌تر گفته بود که سیستم خنک‌کننده‌ی این کنسول مخاطبان را راضی خواهد کرد.

دانلود ویدیو گیم‌پلی جدید بازی Godfall

دانلود ویدیو گیم‌پلی جدید بازی Astro's Playroom

یوتیوبرهای ژاپنی می‌گویند که کنترلر دوال‌سنس احساس بهتری نسبت به دوال‌شاک 4 به مخاطب می‌دهد و لایت‌بار آن هم برخلاف لایت‌بار دوال‌شاک 4، هرگز نوری آزاردهنده را از خود ساطع نمی‌کند. لایت‌بار دوال‌سنس می‌تواند آبی، سبز، زرد و بنفش باشد و شدت نور آن هم در صورت نیاز، کم و زیاد می‌شود. تازه اگر می‌خواهید شارژ کنترلر را برای مدت بیشتری نگه دارید، می‌توانید حالت پخش نور لایت‌بار را به شکل نقطه‌ای درآورید. در حقیقت گیمر می‌تواند به‌جای مواجهه با کل نوار پخش نور، تنها چند نقطه از آن را روشن بگذارد تا هم شارژدهی دسته طولانی‌مدت‌تر باشد و هم همچنان بتوان رنگ‌های مختلف نور لایت‌بار را مشاهده کرد. دوال‌سنس به خاطر میکروفون داخلی قوی خود، توانایی تشخیص جریان هوا را نیز دارد و مثلا در یکی از مراحل بامزه‌ی بازی Astro's Playroom، یوتیوبرها باید با فوت کردن به سمت دسته مرحله را پشت سر می‌گذاشتند.

عملکرد SSD کنسول باعث می‌شود که نه‌تنها اکثر لودینگ‌ها لحظه‌ای باشند، بلکه در خود بازی‌ها هم با لحظاتی مواجه بشویم که سرعت بالای رخ دادن برخی اتفاقات در آن‌ها بسیار زیاد است. کانال یوتیوبی 4Gamer ادعا می‌کند که در بازی Astro's Playroom و بازی Godfall لحظاتی را دیده است که بدون وجود یک SSD بسیار پرسرعت نمی‌توانستند جایی در یک بازی ویدیویی داشته باشند.

در بازی Astro's Playroom، فاصله‌ی زمانی بین زدن دکمه‌ی Start در منو اصلی و شروع به تجربه‌ی گیم‌پلی بازی فقط ۳.۸ ثانیه است

دانلود ویدیو نمایش عملکرد SSD کنسول پلی استیشن 5 سونی

یوتیوبرهای ژاپنی هنوز اجازه‌ی دیدن سیستم‌عامل پلی استیشن 5 سونی را نداشته‌اند. در نتیجه ما فعلا نه UI/رابط کاربری کنسول را دیده‌ایم و نه به‌صورت رسمی می‌دانیم که SSD آن چه حجمی از حافظه را در اختیار گیمر قرار می‌دهد. اما دیگر در سریع بودن عملکرد کنسول پلی استیشن 5 به خاطر برخورداری از یک SSD عالی، شکی وجود ندارد. زیرا مثلا رسانه‌ی معتبر فامیتسو اعلام کرد که پس از هر مرگ در بازی Godfall، بازگشت بازیکن به گیم‌پلی فقط حدودا دو ثانیه زمان می‌برد.

در پاسخ به یکی از مخاطبان که پرسیده بود آیا ممکن است خنکی اتاق به کنسول کمکی کرده باشد، رسانه‌ی 4Gamer گفت که آن‌ها در اتاقی با دمای بالاتر از ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد حضور داشتند. 4Gamer باور دارد اگر کنسول می‌خواست داغ کند یا صدای فن زیادی را به گوش برساند، حتما در طول این یک ساعت و ۲۰ دقیقه چنین اتفاقی رخ می‌داد. کانال یوتیوب Dengeki هم در ویدیو خود گفت که به نظر می‌رسد نگرانی گیمرها راجع به صدای خنک‌کننده‌ی PS5 و داغ شدن این کنسول، بی‌مورد بوده است. همچنین او و یوتیوبرهای دیگر گفتند که از تجربه‌ی بازی با رزولوشن 4K و فریم‌ریت ۶۰ (به‌صورت همزمان) روی کنسول پلی استیشن 5 رضایت کامل دارند.

دانلود ویدیو تصاویر کنسول پلی استیشن 5 از زوایای متفاوت

پس از هر بار مردن در بازی Godfall، بازیکن حدودا دو ثانیه برای بازگشت دوباره به گیم‌پلی صبر می‌کند

راستی به نظر می‌رسد که سونی برخلاف همیشه، تمام دوال‌سنس‌ها یعنی دسته‌ی بازی کنسول پلی استیشن 5 را بدون درنظرگرفتن ریجن عرضه‌ی آن‌ها طراحی کرده است. در حقیقت نه‌تنها همه‌ی دسته‌های دوال‌سنس چینش یکسانی برای محل قرارگیری دکمه‌ها دارند، بلکه همه‌ی دکمه‌ها هم روی پلی استیشن 5 عملکرد یکسانی را ارائه می‌کنند. به بیان بهتر برخلاف گذشته که در کنسول‌های ریجن ۱ و ریجن ۳ به ترتیب دکمه‌ی ضربدر و دایره دکمه‌ی اصلی تایید بودند، حالا در همه‌ی PS5ها دکمه‌ی ضربدر این کار را انجام می‌دهد. ما می‌دانیم که برخلاف نسل‌های قبلی، پلی استیشن در نسل ۹ فقط یک شعار تبلیغاتی در سرتاسر دنیا خواهد داشت؛ Play Has no Limits (بازی کردن هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد). پس عجیب نیست که سونی بخواهد زبان طراحی دسته‌های بازی خود و کارکرد هرکدام از دکمه‌های آن در کل دنیا را هم به این شکل، یک‌پارچه سازد.

پلی استیشن 5 سونی به رنگ سیاه و سفید و تصویر زیبا نوار آبی پیرامون آن


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده