پیش نمایش بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time

پیش نمایش بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time

پنجشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹

بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time به‌زودی برای پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه می‌شود. آیا این بازی که دو استودیو عاشق سری «کرش بندیکوت» آن را ساختند، از پس راضی کردن طرفداران برمی‌آید؟

کرش بندیکوت نارنجی با کفش قرمز و شلوار آبی

مجموعه‌ی محبوب Crash Bandicoot تا امروز پذیرای نزدیک به ۲۰ بازی بوده است. اما وقتی از طرفدران جدی این سری بازی بپرسید که کدام «کرش»ها را به خاطر می‌آورند، احتمالا فقط به سه‌گانه‌ی اصلی مجموعه که توسط استودیو بزرگ ناتی داگ خلق شد، فکر می‌کنند. به همین خاطر استودیو Toys for Bob هم به وضوح اعلام کرد که فقط سه «کرش بندیکوت» ساخته‌شده توسط ناتی‌داگ را به رسمیت می‌شناسد و بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time را به‌عنوان دنباله‌ای مستقیم بر آن سه‌گانه‌ی ارزشمند ساخته است.

ماجرا هم وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم استودیو Toys for Bob با مجموعه‌ی «کرش بندیکوت» غریبه نیست. آن‌ها پیش از آن که بازی Spyro Reignited Trilogy را به بازار بفرستند و با تحسین طرفداران قدیمی روبه‌رو بشوند، با ساخت بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy گل کاشتند؛ آن‌ها با این بازسازی، نسخه‌ی باکیفیت و تازه‌ای از سه‌گانه‌ی اصلی مجموعه‌ی «کرش بندیکوت» را تقدیم گیمرهای کامپیوترهای شخصی، نینتندو سوییچ، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان کردند. پس وقتی به استودیو Toys for Bob فکر می‌کنیم، باید بازی‌سازهای کاربلد و جواب پس‌داده‌ای را به ذهن بیاوریم که در جلب اعتماد طرفداران موفق بوده‌اند.

این وسط نباید از یاد برد که برخی مراحل خاص در بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time را استودیو Beenox خلق می‌کند. استودیو Beenox سازنده‌ی اثری تحسین‌شده و جدید یعنی بازی Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 است و در سال ۲۰۱۹ میلادی با بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled، دل عاشقان «کرش بندیکوت» را به‌دست آورد. پس هر دو استودیو سازنده‌ی بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time به «کرش بندیکوت» علاقه دارند، مجموعه‌ی مورد بحث را می‌شناسند و بازی‌سازهای اثبات‌شده‌ای به حساب می‌آیند.

حالا برای اینکه کمی هیجان‌زده‌تر شوید، باید بدانید که بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time بیشتر از ۱۰۰ مرحله‌ی قابل بازی دارد. تازه وقتی که این ۱۰۰ مرحله را به پایان رساندید، مراحل فرعی تازه و جذابی را مقابل خود می‌بینید.

استودیو Toys for Bob می‌گوید Crash Bandicoot 4: It's About Time خالی از خریدهای درون‌برنامه‌ای است. ولی اکتیویژن به‌عنوان ناشر، در سال‌های اخیر بارها یک بازی را بدون خریدهای درون‌برنامه‌ای عرضه کرد و پس از چند هفته سراغ افزودن آن‌ها به اثر رفت

بازی کرش بندیکوت جدید و دکتر خطرناک با نمایشگرهای سبزرنگ

بازی فقط برای پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه می‌شود. اما احتمال عرضه‌ی آن روی کامپیوتر و نینتندو سوییچ در آینده وجود دارد

تعداد مراحل بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time از مجموع تعداد مراحل سه‌گانه‌ی اصلی «کرش بندیکوت» بیشتر است. این یعنی درحالی‌که یک بازی پلتفرمر به سختی می‌تواند چرایی قیمت‌گذاری ۶۰ دلاری خود را برای مخاطب امروز توضیح بدهد، ظاهرا «کریش بندیکوت 4» اصلا در کمیت محتوا کمبود ندارد. همچنین ظاهرا بازی بخش‌های مولتی‌پلیر را هم کنار بخش تک‌نفره خواهد داشت و در کل حجم محتوای قابل توجهی را درون خود جا داده است. پس با خیال آسوده، اصلا انتظار نداشته باشید که گیمرها بگویند بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time باید با قیمتی پایین‌تر به بازار می‌آمد.

ولی باید پرسید که چگونه می‌توان هسته‌ی گیم‌پلی «کرش بندیکوت»های اصلی را انقدر پرورش داد که بتواند بیشتر از ۱۰۰ مرحله‌ی جذاب را به وجود بیاورد؟ مراحلی که قرار است با گذر زمان خسته‌کننده نشوند. مگر پریده از روی سکوهای متفاوت و فرار از دست دشمنان بزرگ تا چه اندازه می‌تواند متنوع و برای طولانی‌مدت، سرگرمی‌ساز باشد؟ استودیو Toys for Bob که پرشده از بازی‌سازهای خوش‌سابقه است، پاسخ‌های متعددی برای این پرسش دارد.

کوکو با موهای زیبا کنار ماسک بزرگ در بازی کرش بندیکوت 4

فارغ از اینکه سازندگان می‌گویند مراحل مختلف بازی از چالش‌های متفاوتی بهره می‌برند، قدرت‌های کرش و کوکو هم در گذر زمان به‌روز می‌شوند. برای نمونه ۴ ماسک در دنیای بازی وجود دارد که پیدا کردن هرکدام از آن‌ها، یک قدرت را در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا یکی از ماسک‌ها باعث می‌شود که زمان را به‌صورت موقت متوقف کنید و واقعیت این است که در چندین و چند مرحله‌ی بازی، بدون استفاده‌ی درست از این ماسک، توانایی پشت سر گذاشتن چالش‌ها را ندارید.

یکی از ماسک‌های حاضر در بازی به کرش و کوکو اجازه‌ی غیب و ظاهر کردن برخی از اجسام قرارگرفته در محیط را می‌دهد

البته استودیو Toys for Bob سورپرایزهای زیادی برای ما خواهد داشت و مثلا هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که چهارمین ماسک، چه قابلیتی را تقدیم گیمر می‌کند. به همین خاطر شاید اصل گیم‌پلی در تمامی مراحل یکسان باشد، ولی دشمنان شما، چالش‌های مقابل شما و توانایی‌های شما مدام تغییر می‌کنند. تازه نباید فراموش کرد که تک‌تک مراحل اصلی بازی در هر لحظه قابلیت تجربه شدن با کوکو و کرش را دارند؛ در نتیجه همین که می‌توانید دائما بین این دو شخصیت دوست‌داشتنی سوئیچ کنید، خود به خود تنوع تجربه‌ی ارائه‌شده به بازیکن را افزایش می‌دهد.

در آن سو نباید فراموش کرد که کوکو و کرش تنها شخصیت‌های قابل بازی در Crash Bandicoot 4: It's About Time نیستند! در حقیقت بازی مراحلی دارد که از زبان‌های طراحی متفاوتی بهره می‌برند و برای نمونه شما را در نقش دکتر نئو کورتکس و Dingodile قرار می‌دهند. تازه سازندگان به همه اطمینان داده‌اند که کاراکترهای قابل بازی در Crash Bandicoot 4: It's About Time بیشتر از چهار شخصیت هستند.

کوکو با موهای بلوند و عینک باحال در کرش بندیکوت 4

در مراحلی که وظیفه‌ی کنترل شخصیتی مثل نئو کورتکس به ما داده می‌شود، باز هم چالش‌ها از جنس گیم‌پلی پلتفرمر و پیروز شدن بر دشمنان متفاوت هستند. اما فراموش نکنید که توانایی‌های این شخصیت‌ها انقدر با هم فرق دارند که عملا کل چالش‌ها و نحوه‌ی پشت سر گذاشتن آن‌ها در مراحل مختلف تغییر می‌کند. پس بازی از این نظر هم برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده است تا ۱۰۰ مرحله‌ی قرارگرفته در خود را سرگرم‌کننده و به دور از تکرارهای آزاردهنده نگه دارد.

راستی بازیکن‌هایی که به شخصی‌سازی نه‌چندان پیچیده و همزمان جذاب کاراکترها علاقه دارند، حتما لحظات مفرحی را با Crash Bandicoot 4: It's About Time سپری خواهند کرد. چون این‌جا برای هر شخصیت لباس‌هایی متفاوت در نظر گرفته شده است که حداقل مطابق آن‌چه در تریلرها می‌بینیم، همگی از طراحی بصری چشم‌نوازی برخوردار هستند. باید امیدوار بود همان‌گونه که استودیو سازنده گفت، بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time هرگز پذیرای خریدهای درون‌برنامه‌ای نشود و به بهانه‌ی تسریع پروسه‌ی رسیدن به لباس‌های بیشتر، اکتیویژن بازی را پر از این ابزارهای سودجویانه نکند. Crash Bandicoot 4: It's About Time جذاب‌تر و زیباتر از آن به نظر می‌رسد که بخواهیم چند هفته پس از انتشار، اکثر اخبار مرتبط با آن از طمع نهفته در پشت خریدهای درون‌برنامه‌ای بازی بگویند.

کرش بنیکوت در مقابل شهر خرابه در بازی جدید اکتیویژن

کوکد، خواهر کرش بندیکوت با لباس بامزه و جذاب در دنیای شلوغ بازی

تحلیل‌گرهای دنیای ویدیوگیم بارها گفته‌اند که یکی از دلایل برنگشتن مجموعه‌های بزرگ آن است که نمی‌توان به‌شدت برای آن‌ها خرج کرد. در حقیقت وقتی بخواهید دنباله‌ای بر یک سری محبوب در گذشته را خلق کنید، یا باید این کار را با بودجه‌ی پایین انجام دهید و به نتیجه‌ای نه‌چندان دل‌چسب برسید. راه دوم نیز آن است که بودجه‌ی زیادی خرج کنید، بازی خوبی بسازید و آماده‌ی پذیرش شکست سنگین مالی باشید.

بازی‌سازی در دنیای امروز انقدر پرخرج شده است که در اکثر مواقع، تکیه‌ی صرف به محبوبیت یک بازی در گذشته نمی‌تواند برای اطمینان داشتن از سودآوری آن کافی باشد. در نتیجه سازندگان هوشمند، آن‌هایی هستند که به گسترش گروه مخاطبان یک بازی ویدیویی می‌اندیشند؛ افرادی که فکر می‌کنند چگونه هم مخاطب پروپاقرص قدیمی و هم گیمرهای تازه‌نفس را سرگرم کنند. استودیو Toys for Bob نیز همین هدف را دنبال کرده است؛ راضی نگه داشتن طرفداران قدیمی کرش و جذب بازیکنانی که به این سبک بازی‌ها علاقه دارند، اما تا امروز «کرش بندیکوت» را تجربه نکرده‌اند.

آن‌ها برای دستیابی به این مهم، بهترین گزینه یعنی احترام به تمام مخاطبان را انتخاب کردند. بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time دارای دو درجه‌ی سختی اصلی با نام «حالت رترو» و «حالت مدرن» است. حالت اول به شما اجازه می‌دهد که به مانند زمان تجربه‌ی «کرش بندیکوت»های ناتی‌داگ، مدام مشغول جمع‌آوری جان برای کرش در هر مرحله باشید و حالت دوم می‌گذارد که با تعداد جان بی‌نهایت، صرفا روی بارها و بارها تلاش برای شکست نخوردن و رسیدن به موفقیت نهایی وقت بگذارید. این شما هستید که انتخاب می‌کنید؛ شما می‌گویید که چگونه می‌خواهید از این بازی ویدیویی لذت ببرید.

کرش بندیکوت در حال دب زدن میان آتش نشان در بازی Crash Bandicoot 4: It

داستان بازی از همان‌گونه که اسم‌گذاری آن پیدا است، به زمان و بعدهای موازی مربوط است! در Crash Bandicoot 4: It's About Time، کرش و خواهر او کوکو باید مجددا دربرابر دکتر نئو کورتکس بایستند. زیرا نئو کورتکس می‌خواهد با نقشه‌ای جدید، مولتی‌ورس را به کنترل خود در بیاورد و تبدیل به ارباب تمامی ابعاد موازی فضا و زمان شود.

دکتر نئو کورتکس و دکتر نفاریوس تروپی که در آخرین قسمت سه‌گانه‌ی اصلی از کرش بندیکوت شکست خوردند، با خشم پایان‌ناپذیر Uka Uka روبه‌رو می‌شوند؛ جادوگری قدیمی و پلید. آن‌ها که فکر می‌کنند دیگر تا ابد در گذشته گیر افتاده‌اند، ناگهان روبه‌روی اتفاقی عجیب قرار می‌گیرند؛ پخش شدن شوکی بسیار قوی از انرژی که صفحه‌ی فضا و زمان را سوراخ می‌کند. حالا این دو دکتر که کاملا ناامید شده بودند، به سرعت می‌خواهند از شرایط جدید به نفع خود بهره ببرند. زیرا باور دارند که اصلا با شکست خوردن و عصبانی کردن Uka Uka کار درست را انجام دادند و این‌گونه فرصت حکومت بر سرتاسر مولتی‌ورس را به چنگ آورده‌اند!

علاوه‌بر چهار ماسک باستانی قدرتمند، Tawna یعنی دختر مورد علاقه‌ی کرش بندیکوت در گذشته هم به او و کوکو برای بازگرداندن نظم به جهان‌های موازی کمک می‌کند

اما راه آن‌ها برای فتح مولتی‌ورس هموار نخواهد بود. زیرا Aku Aku یعنی برادر Uka Uka متوجه بلای نازل‌شده بر سر صفحه‌ی فضا و زمان می‌شود و سراغ کوکو و برادر دوست‌داشتنی او یعنی کرش بندیکوت می‌رود؛ تا از آن‌ها درخواست کند در ابعاد موازی متفاوت به نبرد با کورتکس بپردازند و جلوی به اوج رسیدن آشوب برپاشده توسط این دکتر عصبانی و انتقام‌جو را بگیرند. اما این همه‌ی جنون بامزه‌ی «کرش بندیکوت 4» نیست. زیرا سازندگان قول داده‌اند که اگر همه‌ی مراحل فرعی بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time را هم به پایان برسانید، با اطلاعات تازه و جذب‌کننده‌ای راجع به پیشینه‌ی داستانی «کرش بندیکوت» روبه‌رو می‌شوید.

همه‌ی این‌ها هم خبر از این می‌دهند که گیمرهای علاقه‌مند به شوخی‌های خاص و داستان‌گویی عجیب‌وغریب سه‌گانه‌ی اصلی «کرش بندیکوت»، ظاهرا شانس زیادی برای سرگرم شدن با قصه‌ی Crash Bandicoot 4: It's About Time دارند.

کرش بندیکوت در حال دویدن برعکس در بازی Crash Bandicoot 4: It

به هدف افزایش ارزش پشت سر گذاشتن مراحل بازی و خلاصه نشدن گیم‌پلی به تلاش برای فائق آمدن بر موانع گوناگون، استودیو Toys for Bob هوشمندانه آیتم‌هایی متفاوت را به اشکال مختلف در محیط پخش کرده است. تعدادی از این آیتم‌ها می‌توانند باعث‌وبانی رسیدن گیمر به لباس‌های شخصی‌سازی‌شده‌ی جدید باشند و برخی از آن‌ها مراحلی تازه را تقدیم شما می‌کنند. این تنوع زمانی دوست‌داشتنی‌تر می‌شود که بدانید جمع‌آوری همه‌ی آیتم‌ها به شکل یکسان صورت نمی‌گیرد؛ گاهی باید به برخی اشیا ضربه بزنید، گاهی باید راه‌های مخفی را پیدا کنید و گاهی صرفا باید سراغ چالش‌های محیطی سخت‌تر بروید و کرش را به نقطه‌ی خاصی از تصویر برسانید.

Crash Bandicoot 4: It's About Time می‌تواند خوش‌جلوه‌ترین بازی «کرش بندیکوت» تا به امروز باشد

تک‌تک گشت‌وگذارهای توصیف‌شده نیز با زیبایی محیط همراه می‌شوند. بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time مطابق تصاویر رسمی، شبیه همه‌ی کرش‌های اصلی و البته خوش‌جلوه‌تر از همه‌ی آن‌ها به نظر می‌رسد. سازندگان با موتور آنریل انجین 4 بازی را ساختند و اعتقاد دارند که زمان زیادی را صرف افزایش جذابیت بصری آن کرده‌اند. ولی تاکید روی تماشایی‌تر کردن بازی و افزایش جزئیات بصری هر محیط، ظاهرا باعث نشده است که سازندگان ریشه‌های طراحی محیط در دنیای «کرش بندیکوت» را از یاد ببرند. هرگز پیش از تجربه‌ی کامل یک بازی نمی‌توان راجع به آن نظر داد. ولی انصافا وقتی بدون تجربه‌ی «کرش بندیکوت 4» به اخبار و تریلرهای رسمی آن نگاه می‌کنیم، سخت می‌توانیم جلوی امیدوار شدن خود به موفقیت بازی را بگیریم. بازی ویدیویی مورد بحث اکنون خوش‌بختانه در شرایطی قرار دارد که اگر واقعا به سختی شکست بخورد، باید تعجب کنیم.

کرش در حال نگاه انداختن با تعجب و ترس به خواهر خود یعنی کوکو در بازی کرش بندیکوت 4 اکتیویژن

از جنگل‌های پرشده از حیوانات خطرناک تا شهرهای آینده‌نگرانه‌ای که در آن‌جا دشمنان مختلف به سمت کرش و کوکو شلیک می‌کنند. از شخصیت‌های آشنا اما متعلق به جهان موازی تا شوخی‌های تصویری متعدد که سازندگان قول خنده‌دار بودن آن‌ها را داده‌اند. نشانه‌های زیادی دیده می‌شوند که به خاطر آن‌ها مشتاق تجربه‌ی Crash Bandicoot 4: It's About Time باشیم.

اکتیویژن این بازی را در تاریخ ۲ اکتبر (۱۱ مهر) به بازار می‌فرستد. پس به‌زودی عاشقان «کرش بندیکوت» می‌توانند جواب یک پرسش بسیار مهم راه بدهند. آیا بالاخره مجموعه بازی Crash Bandicoot پس از ۲۲ سال، دنباله‌ای در حد و اندازه‌ی سه‌گانه‌ی ساخته‌شده توسط ناتی‌داگ را دریافت خواهد کرد؟

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده