نویسنده: مریم اصلانی
// دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

نگاهی به لوکیشن های سریال وایکینگ در دنیای واقعی

وایکینگ‌ها یکی از سریال‌های تلویزیونی محبوب سال‌های اخیر است که پخش آن از ماه مارس سال ۲۰۱۳ آغاز شد. در ادامه با زومجی همراه باشید تا سفری کوتاه به مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلمبرداری این سریال داشته باشیم.

چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توان به خاطر آن‌ها چشم‌اندازهای تاریخی سریال درام «وایکنیگ‌ها» (Vikings) را دوست داشت. ساخت این مجموعه‌ی تلویزیونی، نگاه عمیق‌ دست‌اندرکاران تهیه این سریال به دوره‌ای تاریخی و کمتر شناخته شده و زندگی مردمان آن زمان را به خوبی به تصویری می‌کشد. شاید این مجموعه نتواند حق مطلب را در این زمینه به‌صورت تمام و کمال بجا بیاورد، اما باید پذیرفت که وایکینگ‌ها موفق شد در مقایسه با تولیدات دیگر با محتوایی مشابه، بهتر عمل کرده و به بیننده فرصتی برای آشنایی بیشتر با این جنگجویان تاریخی را بدهد.

گروهی از مردان جنگجو در سریال وایکینگ ها

یکی از جنبه‌های تاریخی مورد توجه در سریال وایکینگ‌ها، تمرکز این مجموعه روی نحوه‌ی سفر کردن آن‌ها به گوشه و کنار جهان است. بسیاری در ذهن خود اینگونه تصور می‌کنند که این جنگجویان تنها در میان آب دره‌ها و دریاهای شمالی اروپا رفت‌و‌آمد می‌کردند، تصوری که چندان مطابق واقعیت نیست. به عبارتی بدنیست بدانید براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مؤسسه‌ی اسمیتسونین (Smithsonian Institution)، سفرهای دریایی آن‌ها گاهی سرزمین‌های بسیار دورتر را نیز دربرمی‌گرفت. به طوری که به نظر می‌رسد پای کشتی‌های آن‌ها به دریای مدیترانه و سواحل شرقی کانادا نیز باز شده بود.

ایرلند بهترین گزینه برای بازسازی چشم‌اندازهای سرزمین‌های نورس بود

توجه عوامل این مجموعه به سفرهای تاریخی وایکینگ‌ها، فرصتی برای مبهوت کردن بینندگان را فراهم کرده است که با تماشای سکانس‌هایی از حال و هوای سرزمین‌های دوران میانه رنگ و بویی جادویی به خود گرفته‌اند. در اینجا یک تشکر ویژه از از تولید کنندگانی انجام داد که به این کار بیش از یک وظیفه‌ی ساده نگریسته و برای اجرای دقیق آن زحمات زیادی را متحمل شدند.

چشم اندازی از طبیعت و کشتی وایکینگ ها

در فصول اولیه سریال وایکینگ‌ها، بسیاری از اتفاقات در دهکده‌های نورسی واقع در نروژ و انگلستان به وقوع می‌پیوست. جایی که شخصیت «راگنار لاثبروک» با بازی «تراویس فیمل» و گروهش حملات خود به نواحی مختلف را برنامه‌ریزی می‌کردند. دراین بین اگرچه تعدادی از صحنه‌های فیلم در مناطق اسکاندیناوی فیلم‌برداری شدند، ولی بخش قابل توجهی از لوکیشن‌های فیلم‌برداری این اثر در کشور ایرلند واقع شده‌اند.

چه بازسازی اقامتگاهای قوم تاریخی نورس و چه سفر با کاروان در صحرا، به هرحال تهیه کنندگان فیلم تمام سعی خود را به کار گرفته‌اند تا بیننده را همراه خود به گشت و گذاری فراموش نشدنی در شماری از جذاب‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌برداری در اقصی نقاط جهان ببرند. در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به منتخبی از بهترین‌ لوکیشن‌هایی داشته باشیم که برای خلق دنیای وایکینگ‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

چشم اندازی از کشور نروژ

این سریال تلویزیونی برگزیده که توسط «مایک هرست» تهیه شده و از شبکه «هیستوری» پخش می‌شد، به ماجراجویی‌های وایکینگ افسانه‌ای قرن نهم «راگنار لاثبروک» می‌پردازد. در ادامه سریال داستان زندگی خانواده او را پی گرفته و برای بازگو کردن آن حقیقت و تخیل را در هم می‌آمیزد.

بخش قابل توجهی از سکانس‌های این سریال تلویزیونی در کشورهایی همچون انگلستان، دانمارک و دیگر بخش‌های شمالی قاره اروپا فیلم‌برداری شده است، درکنار آن‌ها همچنین صحنه‌هایی از آن هم در مناطق اطراف مدیترانه ضبط شده‌اند. با این وجود برای تماشای بخش زیادی از لوکیشن‌های فیلم‌برداری سریال وایکینگ، باید سفری به ایرلند داشته باشیم. درحقیقت بسیاری از لوکیشن‌های چشم‌نواز این مجموعه همچون قلعه‌های باشکوهی که گویی از دل قصه‌های پریان بیرون آمده‌اند، دریاچه‌های زمردگون و البته سواحل دیدنی آن‌ها را می‌توان در جنوب دوبلین، در منطقه‌ای موسوم به «ویکلاو کانتی» (Wicklow) مشاهده کرد.

این ناحیه به‌دلیل چشم‌اندازهای نوردیک مانند و باشکوه خود شناخته شده و مملو از مناظر کوهستانی، دریاچه‌های شکل گرفته از یخچال‌ها و البته جنگل‌های تماشایی و سحرانگیز است.

ویکلو کانتی در ایرلند-لوکیشن سریال وایکینگ ها

ایرلند مالیات رقابتی مناسبی برای تشویق انواع مختلف پروژه‌های تلویزیونی و آثار سینمایی دارد که باعث شد سازندگان این مجموعه ترجیح بدهند بخش اعظم کار را در این کشور فیلم‌برداری کنند. هرچند بعد از موفقیت جهانی این سریال، تهیه‌کنندگان به فکر حضور در لوکیشن‌های دیگری در کشورهایی همچون مراکش و ایسلند افتادند که به در فصل‌های چهارم و پنجم سریال مورد استفاده قرار گرفتند. کانادا دیگر کشوری است که برای فیلم‌برداری فصل سوم سریال به‌عنوان گزینه مناسب انتخاب شد.

اما در ابتدا ببینیم کدام مناطق در ایرلند، بیش از سایر توجه تیم سازندگان سریال وایکینگ‌ها را به خود جلب کرد؟

لاک تِی (Lough Tay)، ویکلاو، کَتِگَت (Kattegat)

چشم انداز منطقه لاک تی در شهرستان ویکلاو در ایرلند

لاک تِی یکی از مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌برداری این سریال است که در منطقه کتگت واقع شده است. این منطقه همچنین به خاطر «دریاچه گینس» (Guinness Lake) نیز شناخته می‌شود که به خانواده‌ای به همین نام تعلق دارد.

چشم انداز خاص کوهستانی و آبدره مانند ویکلاو باعث شده است که این منطقه محلی ایده‌آل برای ساخت دهکده‌های خیالی باشد. متأسفانه این منطقه خود در زمین‌های خصوصی واقع شده است و افراد معمولی قادر نیستند سری به آن‌جا زده و از نزدیک نگاهی به این لوکیشن تماشایی داشته باشند. دهکده خیالی کتگت هم در نزدیکی همین منطقه و در ساحل دریاچه گینس شکل گرفت، البته نسخه‌ای دیگر از این دهکده در استودیوی فیلمسازی اشفورد (Ashford Studios) در «بالی‌هنری» (Ballyhenry) بازسازی شد تا کار تیم سازنده راحت‌تر باشد.

دریاچه‌های بلسینگتِن (Blessington Lakes)، ویکلو

دریاچه بلسینگتن در ایرلند

بسیاری از صحنه‌های مربوطه به حضور راگنار و دیگر وایکینگ‌های اهل نورس که با کشتی‌های مخصوص خود به سفرهای دوردست می‌رفتند، در اینجا یعنی در دریاچه بلسینگتن فیلمبردرای شده است (به‌خصوص در طول فصل سوم سریال)

این دریاچه‌ها مساحتی معادل پانصد جریب را در منطقه کوهستانی و خوش منظره ویکلاو در بر گرفته است. جالب است بدانید عمر این دریاچه چندان طولانی نیست، درواقع شکل گیری دریاچه بلسینگتن از حدود پنجاه سال پیش آغاز شده است. سکانس‌هایی از این سریال همچنین در نزدیکی همین منطقه و در حوالی دریاچه‌ای دیگر به نام «لاک‌دن» (Lough Dan) تصویربرداری شده‌اند.

ایالت لاگِلا (Luggula Estate)، ویکلاو

لاگلا استیت در ایرلند- محل فیلمبرداری سریال وایکینگ ها

 منطقه لاک تی در ایالتی به نام لاگلا واقع شده است که باز هم متعلق به خانواده‌ی گینس است. این ایالت و کوهستان‌های اطرافش به شکلی گسترده در فیلم وایکینگ مورد توجه قرار گرفتند و این مسئله جای تعجب ندارد. لاگلا به‌دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای اسکاندیناوی مانند خود جلوه‌ای خاص دارد که به خوبی بازتاب دهنده‌ی محیط اصلی است. دهکده کتگت در قلب این منطقه واقع شده است.

آبشار پاوراسکورت (Powerscourt Waterfall)، ویکلاو

آبشار پاور اسکات در ایرلند

دیگر لوکیشن فیلم‌برداری در ویکلاو کانتی، منطقه‌ای به نام پاوراسکورت (Powerscourt) است. این استان تماشایی و باغ‌های جذابش در حدود ۴۷ جریب وسعت داشته و تاریخ احداثش به قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردد. آبشار زیبای پاوراسکورت که در این منطقه واقع شده، در صحنه‌ای از این سریال مورد استفاده قرار گرفته است. آنجایی که بینندگان برای نخستین بار با شخصیت آسلاگ (Aslaug) آشنا می‌شوند که بعدها با راگنار ازدواج می‌کند.

ساحل راهبه‌ها (Nuns Beach)، کانتی کری (County Kerry)

ساحل راهبه ها در ایرلند. محل فیلمبرداری سریال وایکینگ ها

در سریال وایکینگ‌ها، ساحل راهبه‌ها در کانتی کری به‌عنوان چشم‌اندازی از نورث‌امبریای قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفت. این منطقه در مسیر اقیانوس اطلس واقع شده است.

این ساحل زیبا به ‌دلیل محل قرار گیری به‌عنوان ساحل راهبه‌ها شناخته می‌شود، درواقع این ساحل درست در نزدیکی یک صومعه قرار قرار گرفته و اسم خود را وام دار راهبه‌هایی است که در آن‌جا شنا و آبتنی می‌کردند. بهترین راه دسترسی به این ساحل ازطریق قایق است، هرچند یک پلکان نیز درهمان حوالی کنار صخره‌هایی قرار دارد که این ساحل را درمیان خود احاطه کرده‌اند.

درست در گوشه این منطقه ناحیه‌ای با عنوان «نُه دختر» (Nine Daughters) وجود دارد که با افسانه‌ای تراژیک در ارتباط است. داستان این منطقه در مورد ۹ دختر محلی است که در روستایی در همان نزدیکی زندگی می‌کردند. آن‌ها همگی عاشق مهاجمان و جنگجویان وایکینگ شده و تصمیم گرفتند همراه آن‌ها فرار کنند. البته داستان آن‌ها سرانجام خوشی نداشت، چرا که پدران متوجه داستان شده و دختران‌شان را حین فرار به دام انداختند و آن‌ها را به همراه وایکینگ‌ها اسیر کرده و به دریا انداختند و درنهایت همگی آن‌ها همانجا غرق شدند.

رودخانه بوین (River Boyne)، کانتی میث (County Meath)

رودخانه بوین در ایرلند- لوکیشن فیلمبرداری وایکینگ ها

در فصل چهارم این سریال، وایکینگ‌ها به سمت رودخانه‌ی سن بادبان کشیدند تا خود را به شهر پاریس برسانند. هرچند این راه درواقع در رودخانه دیگری با نام رودخانه بوین فیلم‌برداری شد که در کانتی میث واقع شده است. همچنین شهر پاریس نیز بعدا با استفاده از تکنولوژی CGI به پس زمینه اضافه شد. از طرف دیگر سکانس‌های از فیلم در اطراف دیوارهای «قلعه اسلین» (Slane Castle) فیلم‌برداری شدند که درست درهمان نزدیکی واقع شده است.

استودیو اشفورد

استودیو اشفورد در ایرلند- محل فیلمبرداری سریال وایکینگ ها

سرانجام بخش زیادی از این نمایش جادویی در استودیوی اشفورد تصویربرداری شد که همچون بسیاری از دیگر لوکیشن‌های اصلی فیلم در منطقه ویکلاو قرار گرفته است. این استودیو از سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

اما همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم با جلو رفتن داستان و درگیر شدن شخصیت‌های بیشتر و وقوع حوادث جذاب‌تر، تیم تولید کننده تصمیم گرفتند کمی از حال و هوای سرزمین‌های شمالی فاصله گرفته و سری به نقاط دیگر جهان بزنند. از دیگر لوکیشن‌های فیلم‌برداری این سریال که قابل بازدید هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«ساحل ویک» (Vik Beach) و «آبشار اسکوگِفاس» (Skógafoss Waterfall) که در سواحل جنوبی ایسلند واقع شده‌اند. این منطقه در فصل پنجم سریال مورد استفاده قرار گرفت، وقتی قایق سازی به نام فلوکی که شخصیتی نزدیک به وایکنیگی واقعی به نام «Flóki Vilgerðarson » دارد و براساس افسانه‌های ایرلندی اولین نورسی است که قدم به خاک ایسلند گذاشته است، حین سفرهای خود سرزمینی جدید را کشف می‌کند که به آن نام سرزمین خدایان را می‌دهد. جایی که از دید او آزگارد یا آسگارد است که براساس افسانه‌های نورسی به‌عنوان محل زندگی خدایان این سرزمین شناخته می‌شدند.

آبشار اسکوفاگس در ایرلند- محل فیلمبرداری سریال وایکینگ ها

بخش‌هایی از بیابان صحارا یا سهارا در نزدیکی دو شهر ارفود (Erfoud) و رشیدیه (Errachidia) در مراکش جایی است از دیگر لوکیشن‌های فیلم‌برداری استفاده شده در این سریال است. در فصل پنجم سریال پسر بزرگ‌تر راگنار به نام «بیورن آیرونساید» سفری به مدیترانه داشته و سری هم به سیسیل می‌زند. از آنجایی که سیسیل روزهای مدرن هیچ شباهتی به نسخه قرون وسطایی آن ندارد، پس لازم بود که فیلم‌برداری آن در نقطه‌ای دیگر انجام شود.

استودیوی اطلس در شهر ورزازات محل فیلمبرداری آثار سینمایی متعددی است

اینجا قلعه‌هایی از دوره بیزانس وجود دارد که اکثر آن‌ها در استودیوی فیلمسازی اطلس در شهر ورزازات (Ouarzazate) فیلم‌برداری شده‌اند. از این قلعه‌ی به خصوص در دیگر آثار سینمایی نیز استفاده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پادشاهی یا «قلمروی بهشت» (Kingdom of Heaven) محصول سال ۲۰۰۵، «لورنس عربستان» (Lawrence of Arabia) محصول سال ۱۹۶۲، «گلادیاتور» محصول سال ۲۰۰۰ و «مومیایی» محصول سال ۱۹۹۹ اشاره کرد.

بیورن آیرونساید پسر بزرگ راگنار در صحرا

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور کوتاه تصویری در شماری از لوکشین‌های فیلم‌برداری جذاب این سریال لذت برده باشید. آیا شما هم از طرفداران پروپاقرص این سریال بودید؟ آیا این لوکیشن‌ها را به خاطر داشتید؟ ما در زومجی همچنان مشتاق شنیدن نظرات و دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده