پیش نمایش بازی Total War Saga: Troy

پیش نمایش بازی Total War Saga: Troy

شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹
بازی Total War Saga: Troy قرار است در تاریخ ۲۳ مرداد ماه منتشر شود. با زومجی همراه باشید تا مروری بر اطلاعات و کلیت این بازی استراتژی داشته باشیم.

تقریبا هر گیمری که به سبک استراتژی علاقه‌مند است مجموعه توتال وار را می‌شناسد؛ مجموعه‌ای که تمرکز آن روی ساخت بازی‌های استراتژی نوبتی با محوریت دوره‌های مختلف تاریخ است. تاریخ بشر به‌قدری پستی و بلندی و دوره‌های مختلف به خود دیده است که می‌تواند برای مدت‌های طولانی و بدون آن‌که حس تکراری شدن به مخاطب القا کند، الهام‌بخش ساخت بازی باشد. مجموعه Total War هم مدت‌ها است که از این فرصت استفاده می‌کند و دوره‌های مختلف تاریخی را در قالب بازی‌های ویدیویی به‌دست علاقه‌مندان می‌رساند. کریتیو اسمبلی از سال ۲۰۱۸ و با انتشار بازی Total War Saga: Thrones of Britannia از اضافه شدن یک زیرمجموعه به سری اصلی توتال‌وار خبر داد.

این زیرمجموعه که سری فرعی Total War Saga نام دارد، همان‌طور که از نامش هم پیدا است، به سراغ روایت‌های کوچک و حماسه‌واری از تاریخ می‌رود که اگرچه کوتاه، اما بسیار موثر بوده‌اند و چه‌بسا بارها مسیر تاریخ بشریت را تغییر داده‌اند. این دوره‌های زمانی کوتاه اما پررنگ، در دل دوران‌ اصلی تاریخی شکل گرفته‌اند و در نسخه‌های اصلی مجموعه توتال‌وار به آن‌ها پرداخته نشده است؛ درست مانند نسخه اول این سری فرعی که به سراغ دوران تاریک، اما حیاتی هجوم وایکینگ‌ها به جزیره بریتانیا رفت. البته این را در نظر داشته باشید که این بازی‌های این سری فرعی به بزرگی و گستردگی نسخه‌های اصلی سری توتال‌وار نیستند و تنها هدف آن‌ها درگیر کردن مخاطب با دوران‌ تأثیرگذار تاریخی است.

بازی‌های سری فرعی Total War Saga از نظر مکانیزم‌ها و امکانات، تقریبا تفاوتی با نسخه‌های اصلی ندارند و تنها دوره‌های زمانی کوچک‌تری را روایت می‌کنند

دومین و تازه‌ترین نسخه از سری فرعی Total War Saga هم ما را به عصر برنز می‌برد؛ صدها سال قبل‌تر از پادشاهی هخامنشیان و تولد افرادی مانند کوروش بزرگ! بازی Total War Saga: Troy یک تفاوت دیگر هم با نسخه قبلی و سایر نسخه‌های توتال‌وار دارد و آن ابهام در واقعی بودن یا نبودن برخی دولت‌ها و شهرهای داخل بازی است؛ به‌نوعی که برخی از تاریخ‌دانان معتقد هستند که شهر تروا به‌کل یک افسانه است و وجود خارجی ندارد. اما گروهی دیگر که تعدادشان بیشتر هم هست، در واقعی بودن این شهر و داستان‌های مربوط‌به آن اتفاق نظر دارند. در هر حال استودیو کریتیو اسمبلی با فرض واقعی بودن شهر تروا، ساخت این بازی را در دستور کار قرار داده است و باید دید تا چه اندازه موفق خواهد بود. در این پیش‌ نمایش سعی می‌کنیم به اطلاعاتی که تاکنون از بازی منتشر شده است بپردازیم و از هرگونه اظهارنظر خودداری کنیم.

پیش نمایش بازی Total War Saga: Troy

همان‌طور که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، نقشه بازی دولت‌ شهر‌های یونان و اطراف دریای اژه را نشان می‌دهد که در آن تقریبا تمامی دولت‌های یونانی از یک‌سو و دولت‌های غرب لیدیه (بخشی از ترکیه کنونی) حضور دارند و به دو بخش کلی فکشن‌های یونانی و تروایی تقسیم شده‌اند. کمپین بازی در حدود سال‌های ۱۱۰۰-۱۲۰۰ قبل از میلاد جریان دارد که اصطلاحا دوران برنز نامیده می‌شود؛ دورانی که خبری از شمشیرهای آهنی و سواره‌نظام سنگین نبوده است و غالب ارتش‌ها را پیاده‌ نظام، نیزه انداز و ارابه‌های جنگی تشکیل می‌داده‌اند. در بازی Total War Saga: Troy رنگ و بوی افسانه هم ترکیب شده است و شاهد حضور خدایان یونان باستان در درخت تکنولوژی و امکان استفاده از قدرت‌های خاص هریک از آن‌ها هستیم. این بازی در روز انتشار دارای ۸ فکشن یا دولت قابل بازی است که سهم یونانیان ۴ فکشن و سهم تروایی‌ها هم ۴ فکشن است که هریک از آن‌ها توسط یک قهرمان یا رهبر معروف و مهم اداره می‌شوند.

آکیلیس در بازی Total War Saga: Troy

آکیلیس

آشیل یا آکیلیس، یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان ایلیاد است که به‌گفته آن بزرگ‌ترین جنگجویی است که دنیا به‌خود دیده است. مهارت بالای او در مبارزه باعث شده است که برخی‌ها به اون لقب شکست‌ناپذیر بدهند. طبق افسانه‌ها مادر آکیلیس در کودکی او را در دریاچه‌ای غوطه‌ور می‌کند و غیر از پاهایش، تمامی بدن او مصون از هرگونه ضربه‌ای می‌شود. او رهبر گروهی از جنگجویان به‌نام Myrmidon است که گفته می‌شود به‌دست خود زئوس ساخته شده‌اند. او در بازی جزو کلاس Epic Fighter قرار دارد و رهبری فکشن Phthia را برعهده دارد.

دانلود ویدیو از آپارات

پیش نمایش بازی Total War Saga: Troy

آگاممنان

شاه آگاممنان، پادشاه خداگونه‌ای است که بزرگ‌ترین ناوگان دریایی را که تا آن زمان به چشم دیده شده بود، برای عبور از دریای اژه و فتح شهر افسانه‌ای تروا گسیل کرد. او به‌همراه برادر کوچک‌تر خود یعنی منلیوس، به‌قصد گرفتن انتقام از پاریس جوان، شاهزاده تروا به این شهر لشکرکشی کرد و باعث مرگ افراد بسیاری شد. او از نفوذ بسیار بالایی در دولت‌های شهرهای یونان برخوردار است و به‌راحتی می‌تواند فکشن‌های یونانی را متحد کرده و به سمت هدف دل‌خواه خود حرکت دهد. شاه آگاممنان در کلاس Epic Warlord قرار می‌گیرد و رهبری فکشن Mycenae را برعهده دارد.

دانلود ویدیو از آپارات

پیش نمایش بازی Total War Saga: Troy

منلیوس

منلیوس، برادر شاه آگاممنان و شوهر هلن، شاه‌ دخت اسپارتی است که تشنه خون پاریس است؛ چراکه پاریس باعث فرار کردن هلن شده است و قصد ازدواج با او را دارد. کینه‌ای که منلیوس از پاریس به‌دل دارد فرصت را برای برادرش آگاممنان که تشنه قدرت است فراهم کرده تا لشکری بزرگ از دولت‌ شهر‌های یونان جمع‌آوری کند و به‌سمت تروا حرکت دهد. منلیوس، خود به‌عنوان پادشاه اسپارتا دارای ارتش قدرتمندی است که قصد دارد هلن را حتی به‌قیمت نابودی تروا برای وی بازگرداند. منلیوس در کلاس Epic Defender قرار می‌گیرد و رهبر فکشن Sparta است.

دانلود ویدیو از آپارات

پیش نمایش بازی Total War Saga: Troy

ادیسیوس

ادیسیوس، شاه ایتاکا، یکی از باهوش‌ترین و سیاست‌مدارترین پادشاهان دولت شهرهای یونان است که با وعده‌های آگاممنان برای تصرف تروا و به‌دست آوردن غنایم جنگی راهی این نبرد شده است. او مغز متفکر ساخت اسب چوبی تروا است که درنهایت باعث سقوط شهر به‌دست یونانیان می‌شود. ادیسیوس یک فرمانده و سیاست‌مدار زبده و در عین‌حال یک کمان دار حرفه‌ای است و قدرت اصلی او در داخل بازی هم همین است. سبک بازی وی برای کسانی مناسب است که علاقه‌مندن به ضربه و فرار هستند. ادیسیوس در کلاس Epic Archer قرار دارد و فکشن Ithaca را رهبری می‌کند.

دانلود ویدیو از آپارات

هکتور در بازی Total War Saga: Troy

هکتور

هکتور، وارث تاج و تخت تروا، یکی از بهترین جنگجویان دنیای باستان است که رقیب اصلی آکیلیس به‌حساب می‌آید. وی جزو کسانی است که پاریس را به‌خاطر ربودن هلن، همسر منلیوس سرزنش می‌کند اما در هر حال پشت برادرش را خالی نمی‌کند و با ارتش سراسر زره‌پوش تروا در مقابل ارتش پرشمار یونان می‌ایستد. او از کودکی در تمرین‌های نظامی شرکت داشته است و فرماندهی ارتش تروا را به‌عهده دارد. زره و سپر او بسیار قدرتمند و معروف است و باید خود را برای نبرد تن‌به‌تن با آکیلیس آماده کند. هکتور در کلاس Epic Defender قرار می‌گیرد و رهبر فکشن Troy است.

دانلود ویدیو از آپارات

پاریس در بازی Total War Saga: Troy

پاریس

پاریس را همه به‌عنوان شاهزاده تروا، فرزند شاه پریام، برادر هکتور و کسی می‌شناسند که هلن را دزدید و آتش یک جنگ را روشن کرد؛ جنگی که به نابودی شهر تروا و محو شدن تمدن و مردم این شهر از صفحه روزگار منجر شد. پاریس مانند برادرش هکتور دارای مهارت‌های نظامی خوب، خصوصا در تیر اندازی با کمان است و همسر اون یعنی هلن حاضر است همه جا کنار او باشد تا هیچ‌وقت نزد منلیوس، شاه اسپارت بازنگردد. بزرگ‌ترین کاری که پاریس انجام داد کشتن آکیلیس بود که با تیر به پاشنه پای او زد و آن جنگجوی به‌ظاهر شکست ناپذیر را شکست داد. پاریس در کلاس Epic Archer قرار دارد و رهبر فکشن Troy of Paris است.

دانلود ویدیو از آپارات

سارپدون در بازی Total War Saga: Troy

سارپدون

سارپدون، پادشاه لشیا، یکی از ممالک جنوبی لیدیه است که در زمره مبارزین جبهه تروا قرار می‌گیرد و در ایلیاد به‌عنوان یک جنگجوی قدرتمند و پرآوازه شناخته می‌شود و از او به‌عنوان فرزند زئوس یاد شده است. اگرچه او یکی از رقبای هکتور محسوب می‌شود، ولی در زمان جنگ و مقابله با اتحاد یونانی‌ها، سارپدون اولین کسی بود که به کمک هکتور و تروا آمد. موقعیت وی در نقشه بازی به‌گونه‌ای است که می‌تواند ارتباط خوبی با شهر تروا داشته باشد و در عین حال مراقب سواحل جنوبی لیدیه (ترکیه کنونی) هم باشد. سارپدون در کلاس Epic Warlord قرار می‌گیرد و فرماندهی فکشن Lycia را برعهده دارد.

آنیاس در بازی Total War Saga: Troy

آنیاس

آنیاس، پادشاه و نگهبان تنگه داردانل، یکی از بهترین مبارزین جبهه تروا محسوب می‌شود که به‌گفته ایلیاد، تنها رقیب او در بین تروایی‌ها هکتور بود. طبق افسانه‌ها وی فرزند افرودایتی است. او جنگجوی زبده‌ای است که در میدان نبرد کولاک به‌پا می‌کند. طبق افسانه‌ها، پس از نبرد تروا، او به‌همراه باقی‌مانده سربازان خود به ایتالیا فرار می‌کند و باعث شکل‌گیری امپراطوری روم می‌شود؛ چراکه می‌گویند رومولوس و رمیوس، بنیان‌گذاران امپراطوری روم از نوادگان آنیاس از داردانل هستند. وی در کلاس Epic Fighter قرار دارد و رهبری فکشن Dardania را برعهده دارد.

میدان نبرد در بازی Total War Saga: Troy

برخی از اطلاعات مهم و ویژگی‌های جدید بازی

نبرد Cyclops با Minotaur در بازی Total War Saga: Troy

نبرد تن‌به‌تن قهرمانان و حضور موجودات افسانه‌ای

پس از بازی Total War: Three Kingdoms، این دومین بار است که شاهد نبردهای تن‌به‌تن یا همان دوئل بین قهرمانان بازی هستیم؛ قابلیتی که به‌تازگی به سری توتال‌وار اضافه شده است و محبوبیت خوبی بین طرفداران دارد. البته و همان‌طور که در تریلرها نیز می‌توان مشاهده کرد، سبک مبارزه در نبردهای تن‌به‌تن در بازی Total War Saga: Troy با بازی Total War: Three Kingdoms تفاوت دارد که امری طبیعی است؛ چراکه نبردهای چین باستان با حرکات رزمی همراه بوده‌اند، اما در یونان باستان خبری از این دست حرکات نیست.

برخی از موجودات افسانه‌ای از جمله مدوسا در قالب مامور یا Agent در بازی حضور دارند و در نبردها دیده نمی‌شوند

مورد بعدی که برای اولین‌بار است که در نسخه‌های تاریخی سری توتال‌وار دیده می‌شود، حضور موجودات افسانه‌ای مانند مینوتاور، مدوسا و سایکلاپس در بازی Total War Saga: Troy است که در حقیقت نوعی شبیه‌سازی است. به این معنی که افرادی قوی هیکل در پوست یک‌چنین موجوداتی در بازی حضور دارند که اگرچه به‌ظاهر غول هستند، اما در حقیقت انسان هستند. قدرت این موجودات با سربازهای معمولی متفاوت است و می‌توانند به‌تنهایی با یک واحد نیرو درگیر شوند. البته تعداد ساخت آن‌ها نیز احتمالا محدود خواهد بود.

عدم وجود نبرد دریایی و سواره نظام سنگین

درست مانند نسخه تاریخی قبلی یعنی بازی Total War: Three Kingdoms، در کمال تعجب در بازی Total War Saga: Troy هم خبری از نبردهای دریایی نیست. این در حالی است که نبود این دست نبردها را برای چین باستان شاید بتوان توجیه کرد، اما دریای اژه و دولت شهرهای یونان قتل‌گاه کشتی‌های بسیاری در طول تاریخ بوده‌اند که دوره زمانی بازی Total War Saga: Troy هم از این امر مستثنی نیست. بااین‌حال کریتیو اسمبلی نبردهای جزیره‌ای را جایگزین نبردهای دریایی کرده است؛ مشابه آن‌چه در بازی Total War: Warhammer 2 دیده می‌شود.

مورد بعدی به سواره نظام اختصاص دارد که در این بازی شاهد حضور بسیار کم‌رنگ آن هستیم؛ چراکه در دوران برنز عملا از اسب‌ها جز برای حمل ارابه، استفاده زیاد دیگری در نبرد نمی‌شده است. این مورد برخلاف مورد قبلی تاریخی است و نمی‌توان استودیو Creative Assembly را برای انجام آن سرزنش کرد. تنها سواره‌نظام‌های موجود در بازی از نوع سبک هستند و نمی‌توان زیاد روی آن‌ها حساب کرد. به‌طور کلی در این بازی شاهد تمرکز بیشتر روی نیروهای پیاده‌نظام (شامل سبک، متوسط و سنگین) و همچنین نیروهای موسوم‌به Skirmish (مانند Javelinman) هستیم.

خدایان در بازی Total War Saga: Troy

حضور خدایان یونان باستان در بازی

یکی از ویژگی‌های جدید بازی Total War Saga: Troy حضور تعدادی از خدایان یونان باستان است که در بخشی مشابه درخت تکنولوژی می‌توان به ‌آن‌ها دسترسی داشت. البته خبری از حضور فیزیکی خدایانی مانند زئوس و پوسایدن یا امکان استفاده از قدرت‌هایی مانند رعد و برق زئوس وجود ندارد. تاکنون حضور Ares ،Apollo ،Athena ،Hera ،Zeus ،Poseidon و Aphrodite در بازی تایید شده است. کلیت کار از این قرار است که شما با انتخاب و پرستش هریک از آن‌ها، باید پیشکش‌هایی به درگاه آن‌ها بفرستید و در عوض می‌توانید از قدرت‌های هریک استفاده کنید. مثلا آرس به نیروهای شما در میدان نبرد قدرت و توانایی بیشتر می‌دهد و پوسایدن باعث می‌شود بتوانید سریع‌تر از سایرین در دریاها حرکت کنید. می‌توانید هم‌زمان چند خدا را انتخاب کنید، اما میزان پیشکش‌های شما هم بیشتر می‌شود؛ پیشکش‌هایی که از خزانه و منابع شما خرج می‌شود!

استفاده کاراتر از منابع، تجارت و ساختمان‌ها

در بازی Total War Saga: Troy قادر هستید چندین منبع مختلف را تولید کنید و به‌ تجارت آن‌ها بپردازید. نقش منابع و همچنین تجارت در این بازی بیش از نسخه‌های قبل است و در قدرتمند یا ضعیف شدن شما نقش مهمی دارند.

برخی منابع مانند طلا بسیار کمیاب هستند و کسی که بتواند یکی از معادن تولید آن را کنترل کند، بسیار ثروت‌مند خواهد بود

همچنین می‌توانید به هر میزان که بخواهید از این منابع با دیگران تجارت کنید یا از آن‌ها منابعی را درخواست کنید که در سرزمین‌های شما تولید نمی‌شوند. تجارت منابع روی روابط شما با دیگران بسیار تأثیرگذار است. همچنین ساختمان‌ها نیز از کارایی بالاتری نسبت به نسخه‌های قبل برخوردار هستند و باید با دقت بیشتری آن‌ها را بسازید. مثلا معابد برای به‌دست آوردن لطف و توجه خدایان بسیار موثر هستند و تخریب آن‌ها نتیجه‌ای عکس به‌دنبال خواهد داشت.

مکانیزم‌ها و توانایی‌های مختص به هر قهرمان

فارغ از هر جبهه‌ای که در بازی انتخاب می‌کنید، هریک از قهرمانان دارای دو مکانیزم ویژه هستند که مختص به آن‌ها است. مثلا شاه آگاممنان با رابطه‌ای بسیار خوبی که با سایر فکشن‌های یونانی دارد، می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را زیر پرچمی مشترک گرد آورد و اتحادی تشکیل بدهد. در مثالی دیگر، ادیسیوس می‌تواند در هر شهری که بخواهد، به‌صورت مخفی ساختمان‌هایی بسازد که اقدام به سربازگیری مخفیانه می‌کنند تا در موقع لزوم به‌کار بیایند. به‌طور خلاصه اینکه کدام قهرمان را انتخاب ‌می‌کنید، بستگی به میزان تجربه شما در سری توتال‌وار و همچنین روش بازی آن قهرمان دارد. مثلا از شخصی مانند آکیلیس نباید انتظار زیرکی و سیاست‌مداری داشته باشید و از شخصی مانند پاریس هم نباید انتظار کشتن یک واحد نیروی کامل را داشته باشید! می‌توانید در زیر به‌ترتیب مکانیزم‌های قهرمانان یونان و تروا را در قالب دو ویدیو تماشا کنید.

دانلود ویدیو از آپارات

دانلود ویدیو از آپارات

سخن پایانی

بازی Total War Saga: Troy برای اولین‌بار در سری توتال‌وار، تاریخ را با افسانه ترکیب کرده است تا بتواند در کالبد واقع‌گرایی، افسانه‌ها و عقاید یونانیان باستان را هم بیان کند و به‌دور از حقیقی یا اسطوره‌ای بودن شهر تروا، بازیکن را درگیر یکی از تراژدی‌هایی کند که در مجموعه‌ ایلیاد وجود دارد. به‌یاد داشته باشید که در روز انتشار بازی یعنی ۲۳ مرداد ماه می‌توانید آن را ازطریق فروشگاه اپیک گیمز به‌صورت رایگان دریافت کنید و برای همیشه در بین بازی‌های خود داشته باشید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده