// سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵

Mortal Shell، اثری متفاوت در میان سولزبورن‌ها

بازی Mortal Shell در یک ساعت ابتدایی خود نشان می‌دهد که یک سولزبورن متفاوت است و پتانسیل ارائه یک تجربه کلی لذت بخش و سرگرم کننده را دارد. با نگاهی به بتای بازی همراه باشید.
در سال ۲۰۱۷ دو توسعه‌دهنده به نام‌های اندرو و آنتون، پروژه‌ای را شروع کردند که Dungeonhaven نام داشت. سپس در سال ۲۰۱۸، اولین تریلر آن در اختیار کاربران قرار گرفت و پس از گذشت چند نمایش دیگر، بازی Dungeonhaven در سکوت کامل خبری فرو رفت. پس از گذشت دو سال از نمایش‌های اولیه، اندرو و آنتون اعلام کردند که طی سال‌های اخیر توانسته‌اند اعضای اصلی تیم دونفره خود را به چهار نفر برسانند و پس از پیدا شدن یک ناشر برای پروژه آن‌ها، حال چهار عضو اصلی پروژه Dungeonhaven، استودیو کلد سیمتری (Cold Symmetry) را راه‌اندازی کرده‌اند.

ازاین‌رو پروژه Dungeonhaven به Mortal Shell تغییر نام پیدا کرد و در فروردین ماه هم توسط استودیو کلد سیمتری با شکل و شمایلی جدید معرفی شد؛ بازی‌ای که به‌واسطه‌ی سرمایه‌گذاری روی آن به یک بازی خوش رنگ و لعاب تبدیل شده است. تیم سازنده سعی دارد مورتال شل را به یک بازی سولزبورن محور سرگرم کننده و هیجان‌انگیز تبدیل کند و اولین ساخته آن‌ها قرار نیست یک کلون ساده از بازی‌هایی مثل دارک سولز باشد.

چشم اندازی از محیط و اتمسفر تاریک Mortal Shell

۱۳ تیر ماه (سه تیر ماه)، بتای خصوصی بازی Mortal Shell در دسترس قرار گرفت و تعداد محدودی از کاربران، به این بازی سولزبورن محور دسترسی پیدا کردند. ازاین‌رو فرصتی پیدا شد تا نگاهی به جهان ساخته شده توسط کلد سیمتری بیاندازیم و ببینیم که مورتال شل چه چالش‌هایی را برای بازیکنان تدارک دیده است.

Mortal Shell در بتای خود نشان می‌دهد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

داستان بازی حول موجودی می‌چرخد که از نظر جثه و ظاهر شباهت‌هایی به انسان‌ها دارد. وظیفه‌ی او در طول بازی این است که به‌دنبال هدف خود باشد و برای رسیدن به آن، باید مکان‌های مقدسی را پیدا کند که حاوی آیتم‌ ارزشمندی هستند. در ظاهر انجام این کار بسیار ساده به‌نظر می‌رسد، اما Mortal Shell جهانی تاریک را به‌تصویر می‌کشد؛ جهانی که پر از هیولاها و موجودات خطرناکی است که هر لحظه به‌دنبال کشتن و نابودی شما هستند.

باتوجه‌به نمایش‌های بازی و اینکه مورتال شل اولین ساخته استودیو کلد سیمتری به حساب می‌آید، این نگرانی وجود دارد که مورتال شل صرفا یک کلون ساده از بازی‌های زیرژانر سولزبورن خواهد بود، اما Mortal Shell در بتای خود نشان می‌دهد که حرف‌ها برای گفتن دارد. در اینجا قهرمان داستان در طول ماجراجویی خود با جنازه مبارزانی قدیمی روبه‌رو می‌شود که به مورتال شل معروف هستند.

نبرد با دشمنان در سیاه‌چاله Mortal Shell

در ادامه شما می‌توانید خود را در بدن مورتال شل‌ها قرار داده و جانی تازه به آن‌ها دهید. درواقع مورتال شل‌ها در بازی نقش کلاس‌های مختلف را ایفا می‌کنند. معمولا در بازی‌های سولزبورن محور، سیستم ارتقای کاراکتر به‌گونه‌ای است که می‌توانید میزان نوار سلامت،‌ استامینا و سایر مشخصه‌های قهرمان داستان را ارتقا دهید. این در حالی است که Mortal Shell به‌واسطه‌ی سیستم کلاس‌بندی خود این کار را انجام می‌دهد.

کلاس‌بندی مورتال شل‌ها به شما اجازه می‌دهد تا شیوه نبرد خود را شخصی‌سازی کنید

برای مثال، با ورود به بدن اولین مورتال شل، نوار سلامت و قدرت بدنی شما بیشتر از نوار استامینا است و در نقش یک شوالیه قرار می‌گیرید. این در حالی است که مورتال شل دوم، کاراکتری سریع و چابک است. ازاین‌رو نوار استامینا شما بسیار بیشتر از نوار سلامت است و می‌توانید ضربات پی در پی مختلفی را اعمال کنید. به‌عبارتی کلاس‌بندی مورتال شل‌ها به شما اجازه می‌دهد تا شیوه نبرد خود را شخصی‌سازی کنید.

البته بتای بازی Mortal Shell تقریبا یک ساعت گیم‌پلی دارد و نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که این ویژگی تا چه اندازه موفق و کاربردی ظاهر شده، اما در همین ابتدای بازی، متفاوت بودن خود را باتوجه به دشمنانی که روبه‌روی شما قرار می‌گیرند، نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های بازی Sekiro: Shadows Die Twice، این بود که کاراکتر «گرگ»، قهرمان داستان، می‌توانست خود را پس از مردن زنده کند.

ساز زدن در بازی Mortal Shell

در بازی Mortal Shell هم ویژگی مشابهی قرار داده شده است. در طول نبرد و پس از اینکه نوار سلامت شما به پایان رسید، کاراکتر داستان از مورتال شل خود به بیرون پرتاب می‌شود. ازاین‌رو دو راه پیش روی شما قرار داده می‌شود. اولین راه این است که تمامی دشمنان یا باس مورد نظر را بدون ورود به مورتال شل خود از بین ببرید. البته اشاره کنم که تو این حالت اگر تنها یک ضربه بخورید، خواهید مرد.

عاقلانه‌ترین کار این است که پس از اینکه از مورتال شل خود به بیرون پرتاب شدید، راه دوم را انتخاب کنید که دویدن و قرار گرفتن در مورتال شل است. ازاین‌رو یک فرصت مجدد برای مبارزه کردن به شما داده می‌شود. سیستم ارتقای کاراکتر هم بدین صورت است که خود قهرمان داستان، قادر به ارتقای شخصیت خود نیست (حداقل تا نقطه‌ای از داستان که در بتای بازی نشان داده شد)، اما می‌توانید به‌واسطه‌ی پول داخل بازی و Glimpse که از کشتن دشمنان معمولی، باس‌ها و مینی‌باس‌های بازی کسب می‌کنید، مورتال شل‌های خود را ارتقا دهید.

آلوده شدن کاراکتر Mortal Shell به سم

دفع ضربات در بازی Mortal Shell اهمیت بالایی دارد و استفاده مناسب از آن، می‌تواند آسیب زیادی را به دشمنان وارد کند

همچنین هر مورتال شل هم مهارت‌های مخصوص به‌خود را دارد که می‌توانید با آزاد کردن آن‌ها، ضربات کارآمدی را اعمال کنید. دراین‌میان اشاره کنم که استفاده از مهارت‌ها، نوار مخصوص‌به خود را دارد (نوار Resolve) که باید پر شود. پر شدن نوار Resolve هم به کشتن دشمنان بستگی دارد. ازاین‌رو دو استراتژی متفاوت دیگر توسط استودیو کلد سیمتری در اختیار بازیکنان قرار داده شده است. اولین مورد این است که با مهارت‌ها، دشمنان را از بین ببرید و دومین مورد، استفاده از سیستم دفع ضربات (Parry) است.

دفع ضربات در بازی Mortal Shell اهمیت بالایی دارد و استفاده مناسب از آن، می‌تواند آسیب زیادی را به دشمنان وارد کند. البته استفاده درست از Parry نوار Resolve را خالی می‌کند. ازاین‌رو باید باتوجه‌به موقعیتی که در آن هستید و شیوه بازی کردن خود، به‌سراغ این نوار بروید. جدا از ارتقای مورتال شل‌ها، شمشیر شما هم قابلیت ارتقا دارد، اما برای انجام این کار باید از آیتم‌های ویژه‌ای استفاده کنید. ازاین‌رو بازی Mortal Shell شما را مجبور می‌کند که برای قوی‌تر شدن، در جهان مترویدوینیایی آن به گشت‌وگذار بپردازید و تمامی محیط‌های مخفی را بگردید تا آیتم‌های ارتقای سلاح را کسب کنید.

درخت مهارت‌های هر مورتال شل در بازی Mortal Shell

Harden به شما اجازه می‌دهد که همانند یک بازی مبارزه‌ای، ضربات خود را به یک دیگر متصل کرده و یک کومبوی طولانی با میزان آسیب‌رسانی بالاتری را روی حریف اعمال کنید

Mortal Shell دارای ویژگی‌های مختلفی است که آن را به یکی از مدعی‌های زیرژانر سولزبورن تبدیل می‌کند. درکنار موارد ذکر شده، بد نیست به ویژگی Harden هم اشاره‌ای داشته باشیم. هاردن ویژگی است که در جریان آن می‌توانید بدن خود را برای مدت زمان محدودی به شکل یک سنگ سخت در بیاورید و ضربه حریف را دفع کنید. این دفع ضربه به شما اجازه می‌دهد تا ضربات بیشتری را اعمال کنید. البته ویژگی هاردن به‌صورت مداوم قابل استفاده نیست و باید مدت زمان کوتاهی را منتظر بمانید تا مجددا برای استفاده فعال شود.

Harden به شما اجازه می‌دهد که همانند یک بازی مبارزه‌ای، ضربات خود را به یک دیگر متصل کرده و یک کومبوی طولانی با میزان آسیب‌رسانی بالاتری را روی حریف اعمال کنید. تمامی ویژگی‌های مبارزاتی Mortal Shell نظیر Parry، مهارت‌های مورتال شل، هاردن و صد البته جاخالی دادن و رول خوردن به شما اجازه می‌دهد تا شیوه‌های مبارزه‌ای متنوعی را پیاده‌سازی کنید. همچنین سرعت جاخالی دادن و رول خوردن روی زمین هم به کلاس مورتال شل شما بستگی دارد.

روی کاغذ و تقریبا یک ساعت ابتدایی بازی Mortal Shell، شاهد مکانیسم‌های جذاب و کاربردی هستیم، اما باید تا انتشار بازی اصلی منتظر بمانیم و ببینیم که کاربردی بودن آن تنها مختص‌به چند ساعت ابتدایی بازی است یا Mortal Shell می‌تواند یک تجربه عالی و متفاوت را در زیرژانر سولزبورن در اختیار کاربران قرار دهد.

نورپردازی خوب در محیط‌های تاریک و ارائه اتمسفر بازی در Mortal Shell

بازی Dungeonhaven از نظر بصری آن‌چنان مورد خاصی را ارائه نمی‌داد، اما کلد سیمتری توانسته تابه‌اینجای کار استفاده بسیار خوبی از موتور گرافیکی آنریل انجین 4 داشته باشد و شاهد جلوه‌های بصری چشم‌نوازی هستیم. از نظر طراحی، نسخه دمو دارای مشکلاتی است که انتظار می‌رود باتوجه‌به بازخوردهای کاربران، در نسخه اصلی شاهد رفع مشکلات باشیم. اولین مورد، هوش مصنوعی بسیار ضعیف دشمنان است که عملکرد قابل قبولی ندارد.

یکی از مشخصه‌های بازی‌های چالش بر‌انگیز و باس محور، موسیقی‌هایی است که مخاطب را در میدان نبرد غرق کند

همچنین بعضی وقت‌ها استفاده از Harden پس از ضربات سنگین (Heavy Attacks)، دچار باگ شده و اعمال نمی‌شود. قطعا این مورد می‌تواند ضربه سنگینی به تجربه کاربر وارد کند و امیدواریم در نسخه اصلی رفع شود. یکی از مشخصه‌های بازی‌های چالش بر‌انگیز و باس محور، موسیقی‌هایی است که مخاطب را در میدان نبرد غرق کند. بتای Mortal Shell دارای دو محیط، یک باس فرعی و یک باس اصلی است که موسیقی قرار داده شده روی باس اصلی، نوید شنیده شدن ساندترک‌های گوش‌نوازی را می‌دهد.

فروشگاه‌های محیطی بازی Mortal Shell

Mortal Shell جزو آن دسته از بازی‌هایی است که پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند خود را به یک تجربه عمیق و لذت بخش در نسل هشتم تبدیل کند. بازی Mortal Shell اولین تجربه استودیو کلد سیمتری به حساب می‌آید و امیدواریم که این استودیو بتواند از پس چالش ساخت یک بازی سولزبورن سرگرم کننده برآید و یک تجربه ناب و دوست داشتنی را در اختیار کاربران قرار دهد.

نظر شما کاربران زومجی در مورد بازی Mortal Shell چیست؟ آیا نسخه دمو آن را روی کامپیوتر تجربه کرده‌اید؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده