پاسخهای استودیو ساکر پانچ به سوالات مختلف پیرامون Ghost of Tsushima
زمان زیادی تا انتشار بازی گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) جدیدترین محصول استودیو ساکرپانچ (Sucker Punch Productions) باقینمانده، یکی از آخرین بازیهای انحصاری پلی استیشن 4 که قرار است مخاطبان خود را به جزیرهی سوشیما ببرد و ماجراهای پیرامون حملهی مغولها به ژاپن را بهشکلی متفاوت روایت کند.
با وجود انتشار اطلاعات مختلفی از گوست آو سوشیما، همچنان بعضی از ویژگیهای آن برای دوستداران بازی بهطور کامل معرفی نشده که تعدادی از آنها را در زمان عرضه خواهیم دید و در اینجا با بعضی دیگر از این موارد آشنا میشویم، آنهم در قالب پاسخ به سؤالاتی که مردم در توئیتر از عوامل سازندهی بازی پرسیدهاند و نیت فاکس و جیسون کانل از اعضای ساکرپانچ به آنها پاسخ دادهاند.
آیا بهجز شمشیر، سلاحهای دیگری مثل تبر و نیزه هم در بازی وجود خواهد داشت؟
کاتانای جین ساکای (Jin Sakai، شخصیت اصلی بازی) یکی از داراییهای قدیمی و خانوادگی او محسوب میشود و از ابتدا تا انتهای بازی همراه او خواهد بود؛ سلاحی که لقب «تیغهی ساکای» را بر خود دارد و جین بهعنوان یک سامورایی مرگبار از آن بهعنوان وسیلهی اصلی خود برای نبرد با مهاجمان استفاده میکند. البته جین در مسیر پیشرفت خود در طول بازی و تبدیل شدن به مبارزی وحشتآفرین به نام روح (گوست)، بهتدریج به تواناییها و قابلیتهای بیشتری دست پیدا میکند؛ از تیروکمان برای نابودی دشمنان در فواصل دوردست تا کونای (Kunai، نوعی سلاح تیز پرتابی) و بمبهای دودزا در فواصل نزدیکتر. ما قصد نداریم تمام این تواناییها را پیش از عرضهی بازی معرفی کنیم و ترجیح میدهیم خود بازیکنها در طول بازی به کشف آنها بپردازند.
در صحنهای از نمایش بازی شاهد فلوت زدن جین هستیم. بهنظر میرسد میتوان در طول مسیر توقف کرد و به انجام این کار پرداخت، همینطور است؟
بله، شما هر زمان که بخواهید میتوانید بهسراغ استفاده از فلوت بروید و این راه خیلی خوبی است برای اینکه لحظاتی آرامشبخش را تجربه کنید و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید.
چه زمانی در طول مراحل ساخت بازی به ایدهی مربوطبه استفاده از باد بهعنوان مکانیزم راهنما رسیدید؟ ایدهای واقعاً جذاب و منحصربفرد که بعید میدانم به این سادگیها به آن دست پیدا کرده باشید.
شانس با ما یار بود که از همان اولین روزهای تولید بازی، یکی از ایدههای هنری و جالبی که به ذهن اعضای گروه رسید استفاده از عنصر باد و حس حرکت و پویایی در بخشهای مختلف بازی بود؛ موضوعی که هم از نظر تاریخی اهمیت داشت و هم حالتی سینمایی به بازی میداد. چند سال که از شروع تولید بازی گذشته بود و به مرحلهای رسیده بود که زیبا و تماشایی بهنظر میرسید، بهدنبال راهی میگشتیم که مخاطب را بیشازپیش درون فضای آن غرق کنیم و از آنجایی که باد از همان ابتدا اهمیت زیادی برای ما داشته و حالتی بصری برای نمایش وزش باد در نظر گرفته بودیم، تصمیم گرفتیم همین ویژگی را بهعنوان راهی برای نمایش اهداف بازیکن استفاده کنیم و خیلی عالی هم جواب داد! بعد از آن هم بهتدریج کیفیت این ویژگی را افزایش دادیم و درنهایت به نقطهای رسیدیم که باد نهتنها قابلیتی برای نمایش اهداف اصلی و مناطق مهم بازی محسوب میشود، بلکه در پیدا کردن آیتمهای مخفی و جمعکردنی هم به کمک بازیکن میآید.
آیا جنگیدن در قالب یک سامورایی یا بازی به شکل روح/نینجا، هرکدام نتایج و عواقب خاص خود را دارند؟ مثل مکانیزمی شبیه سیستم کارما براساس انجام کارهای خوب یا شیطانی؟
در اینجا خبری از سیستم کارما نخواهد بود و ما تنها یک داستان واحد برای جین روایت میکنیم. در مورد انتخاب سبک بازی هم نمیخواهیم دست بازیکن را ببندیم و او را محدود به انتخابهای مثبت و منفی کنیم، بلکه میخواهیم بازیکن آزادیعمل بالایی در تمام نبردهای خود با دشمنان داشته باشد و در هر لحظه تصمیم بگیرد با چه سبکی یا چه نوع زرهای بهسراغ دشمن برود. حتی همین زرهها هم محدودیتی در نحوهی مقابلهی شما با دشمنان ایجاد نخواهند کرد و برای مثال اگر زره سامورایی را بر تن داشته باشید هم میتوانید از بمب دودزا استفاده کنید و در مجموع تنوع بالایی در نوع درگیریها وجود خواهد داشت. جین کار خود را بهعنوان یک سامورایی آغاز میکند و قدرت زیادی در مبارزه با شمشیر دارد، ولی پیشرفت او در طول داستان و فراگیری مهارتهای بیشتر در زمینهی تبدیل او به روح باعث نمیشود قابلیتهای استفاده از شمشیر را فراموش کند. بنابراین میتوان گفت این داستان یک مبارز است که بهتدریج به نوع متفاوتی از یک جنگجو تبدیل میشود که میتواند از هر سلاحی برای حفظ سرزمین خود استفاده کند. فرقی نمیکند شما اهل استفاده از شمشیر باشید یا مخفیکاری، درهرصورت افسانهی این روح مبارز درون داستان بازی دنبال خواهد شد.
آیا در بازی چرخهی شبانهروز و آب و هوای متغیر وجود خواهد داشت؟
بله، هر دو مورد در بازی وجود دارند. شرایط آب و هوایی متغیر در جریان ماجراجوییهای شما در سوشیما بهشکلهای مختلفی به چشم میخورد و بعضی از این موارد به مناطق خاصی از بازی وابسته هستند تا باعث تمایز آن مناطق از سایر بخشها شوند و بعضی دیگر هم با داستان بازی ارتباط مستقیم دارند. چرخهی شبانهروز هم بهطور کامل برای بازی طراحی شده است.
برای افرادی که قصد تجربهای دشوارتر را دارند، درجات سختی بالاتر هم در نظر گرفته شده؟ آیا در این حالت دشمنان خشنتر و تهاجمیتر میشوند یا تنها نوار سلامتی آنها بزرگتر میشود؟
بازی دارای سه درجه سختی خواهد بود: آسان، متوسط و دشوار. در درجه سختی دشوار، بازی همچنان حالتی منصفانه دارد ولی بهشدت چالشیتر از قبل میشود. مغولها در این حالت تهاجمیتر عمل میکنند و بازیکن باید دقت بالایی در اجرای حرکات سریع داشته باشد. در طرف مقابل درجه سختی آسان هم برای آن دسته از بازیکنهایی است که بیشتر دوست دارند از داستان بازی لذت ببرند و در جزیره به گشتوگذار بپردازند و گاهیاوقات هم توسط دشمنی به مبارزه دعوت شوند. میزان سلامتی دشمنان هیچ ارتباطی به درجه سختی بازی نخواهد داشت، بلکه مبارزات بازی با مهارت بازیکن در ارتباط هستند و نحوهی استفادهی او از کاتانای پرقدرت و بُرندهاش.
آیا دشمنان بازی در نسخهی نهایی نسبت به نمایشی که دیدیم تهاجمیتر عمل میکنند؟
بعضی از مخاطبان بعد از تماشای تصور کردهاند که گوست آو سوشیما بازی سادهای است، درحالی که بههیچوجه اینطور نیست. سیستم مبارزات بازی بهشکلی طراحی شده که از هر دو طرف کشنده باشد، چه برای دشمنان و چه بازیکن. یعنی دشمنان جین هم میتوانند خیلی سریع باعث از پای درآمدن او شوند. گیمپلی نمایشدادهشده از بازی توسط یکی از تسترهای ارشد پروژه ضبط شده که در کار با کاتانا بسیار حرفهای است. همچنین جین بعد از مدتی به تواناییهایی در بازی دسترسی پیدا میکند که در ابتدای راه آنها را در اختیار ندارد. در مجموع ما قصد داشتیم در این نمایش نشان دهیم که اگر بازیکن به مهارت بالایی در شمشیرزنی و استفاده از قابلیتهای مختلف برسد و در بهترین حالت ممکن باشد، میتواند مبارزات را به چه شکلی پیش ببرد. وگرنه بازی اصلاً ساده نیست و به عقیدهی ما سیستم مبارزات آن برای بیشتر بازیکنها چالشی و رضایتبخش خواهد بود.
گیمپلی نمایشدادهشده از بازی واقعاً فوقالعاده بود، به جز یک ایراد که در آن دیدم. فیزیک برخورد تیر به سر دشمنان و نحوهی واکنش آنها به این ضربه کمی غیرواقعی بهنظر میرسید.
این صحبت را از خیلی افراد شنیدهام. شاید توجه کرده باشید که جین از دو نوع کمان مختلف در این دمو استفاده میکند: کمان کوتاه در حالت سامورایی و کمان بلند در حالت روح. کمان بلند ضربهی بهشدت سنگینتری به هدف وارد میکند و بنابراین باعث میشود دشمن بعد از برخورد تیر به او به عقب پرتاب شود.
آیا در طول بازی با روستاها و شهرهای کوچک هم روبهرو خواهیم شد؟ مأموریتهای فرعی چطور؟ چه چیزهایی بهجز داستان اصلی در بازی وجود خواهد داشت؟
هرچند داستان اصلی بازی به تبدیل شدن جین از یک سامورایی به روح مربوط میشود، ولی او میتواند درکنار مأموریتهای اصلی خود با شخصیتهای مختلفی در طول بازی ملاقات کند که هرکدام داستان مخصوص خود را دارند؛ داستانهایی که اگر بازیکن بخواهد، میتواند با دنبال کردن آنها بهسراغ مأموریتهای جانبی برود و ارتباط محکمتری با این شخصیتهای شجاع و دلاور برقرار کند که مانند جین برای آزادی سرزمین خود میجنگند. هرکدام از این داستانهای جانبی هم نهتنها زوایای جدیدی از حملهی مغولها به سوشیما را نشان میدهند، بلکه تعدادی از بهترین پاداشهای بازی را هم درون خود دارند. همچنین جین در طول سفرهای خود درون بازی به شهرهای کوچکی خواهد رسید که پُر از فروشنده هستند و میتوان داستانهای جانبی بیشتری را هم درون این بخشها دنبال کرد.
آیا نحوهی بازی مخاطب (سامورایی یا روح) به پایانهای مختلفی در بازی ختم میشود؟
بازی داستان از خودگذشتگی جین برای تبدیل شدن به روح را روایت میکند و هرچند بازیکنها میتوانند در طول این مسیر انتخاب کنند که با شمشیر به مبارزه بپردازند یا تیروکمان یا حالت مخفیانه، ولی درهرصورت جین به یک شخصیت افسانهای بین مردم سوشیما تبدیل خواهد شد و جنگجویی که مهاجمان مغول از او وحشت دارند.
مدت زمان بازی چقدر خواهد بود؟
برای بازیهای جهانباز (اپنورلد)، جواب دادن به این سؤال همواره کاری بسیار سخت یا حتی غیرممکن است. ولی میتوانم اینطور بگویم که مخاطبان بازی باید منتظر اثری بهمراتب بزرگتر از بازیهای قبلی ما باشند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در چنین بازیهایی با دیدن هر اتفاق جالبی در دورست یا هر آشوب و هیاهویی در نزدیکی خود، همهچیز را رها میکنید و بهسراغ آنها میروید تا ببینید اوضاع از چه قرار است، در گوست آو سوشیما میتوانید منتظر دنیای بزرگی باشید که بهراحتی درون آن غرق خواهید شد و دهها ساعت در آن سرگرم میشوید. ولی از طرف دیگر افرادی هم هستند که ترجیح میدهند تنها روی داستان اصلی بازی تمرکز کنند و هرچند آنها هم چیزهای زیادی برای تجربه کردن خواهند داشت، ولی بازی را سریعتر از سایرین تمام میکنند. بگذارید قضیه را جور دیگری مطرح کنم. بیشتر تسترهای گوست آو سوشیما به مدت یک هفتهی کامل سرگرم آن میشوند و در طول این مدت هم نمیتوانند داستان بازی را به پایان برسانند. میدانم که همه بهدنبال یک عدد دقیق برای مدت زمان بازی هستند، ولی تنها میتوانم با اطمینان بگویم که اگر بهدنبال تجربهی یک داستان رضایتبخش در دنیایی پُر از جزئیات با تعداد زیادی کار برای انجام دادن و شخصیتهای مختلفی برای ملاقات هستید، تمام اینها را در گوست آو سوشیما پیدا خواهید کرد.
دایرههای زردرنگ کنار نوار سلامتی چه هستند و با فشردن دکمههای مخصوص آنها چه اتفاقی میافتد؟
این دایرهها دو انتخاب مختلف را در اختیار بازیکن قرار میدهند و او میتواند از آنها برای بالا بردن سلامتی خود استفاده کند یا سنگینترین حملهی خود را توسط آنها به اجرا بگذارد. گاهیاوقات این تصمیم بسیار دشواری است که بازیکنها باید از بین بهبود سلامتی خود یا زدن ضربهای اساسی به دشمن، یکی را انتخاب کنند.
آیا میتوان در بازی شنا کرد یا سوار قایق شد؟
جین مسافت بین مأموریتها را با پاهای خود طی میکند یا همراه اسب وفادارش جابهجا میشود و قابلیت شنا کردن و استفاده از قایق را ندارد.
بازیکن میتواند سر دشمنان را قطع یا آنها را به دو نیم تقسیم کند؟
نمیتوان از پیش بخشهای خاصی از بدن دشمنان را برای این کار هدف گرفت، ولی جین همیشه سعی میکند به سریعترین شکل ممکن اعضای بدن آنها را قطع کند. شعار ما برای سیستم مبارزات بازی گوست آو سوشیما این است: «گِل و لای، خون و فولاد». بنابراین با اثری سروکار خواهید داشت که خشن و سرشار از حرکات مرگبار است و کاتانای جین هم نیاز به اصابتهای پیدرپی به بدن دشمنان ندارد تا آنها را از پای درآورد، بلکه بهقدری تیز است که این کار را سریع انجام میدهد. همانطور که در طرف مقابل هم شمشیرهای مغولها با ضرباتی اندک باعث کشتهشدن جین میشوند. در مجموع دنیای بازی را میتوان محیطی پُر از چالش دانست که زنده ماندن در آن کار دشواری است.
آیا مأموریتهای فرعی هرکدام حالت مخصوص و ویژهی خود را دارند و پاداشهایی اساسی به بازیکن میدهند؟
گوست آو سوشیما یک بازی جهانباز داستانمحور است و درکنار داستان اصلی آن، ماجراهای متنوعی هم پیرامون جین را فرا گرفتهاند که بعضی از آنها مختصر و کوتاه هستند و بعضی دیگر جین را با شخصیتهایی جالب روبهرو میکنند و اطلاعات بیشتری در مورد جزیره و مردم آن میدهند. ما قصد داریم به مخاطبان بازی بابت جستوجو و گشتوگذار در محیطهای آن پاداش دهیم، بنابراین هرکدام از بخشهای خارج از داستان اصلی با جوایز و پاداشهای مخصوص خود همراه هستند که ممکن است آیتمهای جمعکردنی باشند، منابعی را بهدست بازیکن برسانند یا طلسمهایی باشند که قابلیتهای مختلفی به او میدهند. همچنین مأموریتهای فرعیای هم در بازی خواهیم داشت که ستهای زره جدیدی را در اختیار بازیکن میگذارند.
آیا شمشیرها قابلیتهای مخصوصی دارند و قابل ارتقا هستند؟
کاتانای جین برای او از اهمیت زیادی برخوردار است و سلاح اصلی او از ابتدا تا انتهای بازی محسوب میشود. بنابراین برای ارتقای قابلیتهای این سلاح موارد مختلفی در نظر گرفته شده که شامل تغییر ویژگیهای آن و همینطور ظاهر کاتانا میشوند.
قابلیت استفاده از دو شمشیر بهطور همزمان در بازی وجود خواهد داشت؟
خیر، چنین قابلیتی در بازی وجود ندارد. جین بهشکلی برای شمشیرزنی تربیت شده که میتواند بهطور سنتی با یک شمشیر بجنگد. ولی بعد از حملهی مغولها که تعداد آنها هم زیاد است، او یاد گرفته برای غلبه بر دشمنان خود از سلاحهای پرتابی هم درکنار شمشیر استفاده کند و ترکیبی از مبارزات از راه دور و نزدیک را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کند.
آیا در تمام طول بازی تنها یک اسب در اختیار خواهیم داشت یا با اسبهای متفاوتی سروکار داریم؟
همراه همیشگی جین در طول ماجراهای مختلف اسب او است؛ اسبی که در اوایل بازی میتوانید آنرا انتخاب کنید.
ستهای زره از قطعات مختلفی تشکیل شدهاند و میتوان ترکیبی از یک مدل کلاهخود با مدل دیگری از زره بدن را انتخاب کرد؟ یا فقط میتوانیم در هر لحظه یک ست خاص را انتخاب کنیم که همهی بخشهای آن ثابت هستند؟
میتوانید بخشهای مختلف زره را از ستهای متنوع با یکدیگر ترکیب کنید و مثلاً همزمان کلاهخودی از یک ست را با زره خاصی از یک ست دیگر بپوشید.
آیا جین تنها شخصیت قابل بازی در گوست آو سوشیما خواهد بود یا میتوانیم از شخصیتهای دیگری هم استفاده کنیم؟
جین قهرمان این اثر محسوب میشود و تنها شخصیت قابل بازی خواهد بود. بازیکنها از همان ابتدای بازی با او همراه میشوند و بهتدریج همراه او پیشرفت میکنند و شاهد تغییر مسیر این شخصیت از یک سامورایی شریف به روحی هستند که جزیره به آن نیاز دارد.
آیا میتوانیم با شکار حیوانات به مواد لازم برای تهیهی بعضی آیتمها دست پیدا کنیم؟
در بازی گونههای مختلفی از حیوانات وجود دارند که بعضی از آنها راهنمای جین در طول ماجراجوییهای او خواهند بود و بعضی دیگر هم حیوانات شکارچی و درندهای هستند که حالت تهاجمی دارند و با ازبینبردن این گونههای خاص میتوانید به منابع موردنیاز برای ارتقای وسایل خود برسید.
بازی Ghost of Tsushima در تاریخ ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) برای پلیاستیشن 4 منتشر میشود تا به ۶ سال صبر هواداران ساکرپانچ برای تجربهی اثر جدید این استودیو پایان دهد. شما چه انتظاری از این بازی دارید؟ آیا فکر میکنید میتواند پایان باشکوهی بر بازیهای انحصاری چهارمین کنسول خانگی سونی باشد؟ نظرات خود را با زومجی درمیان بگذارید.