تروی بیکر و اشلی جانسون از تجربیات خود در The Last of Us میگویند
تروی بیکر
وظیفهی صداگذاری و ضبط حرکات شخصیت
جول
و
اشلی جانسون
هم وظیفهی صداگذاری و ضبط حرکات شخصیت
اِلی
را در بازی The Last Of Us برعهده داشتهاند. اما بدون توضیح اضافه، سراغ این مصاحبه میرویم.
- شما دو نفر رابطهی خوبی با یکدیگر دارید، قضیهی آن چیست؟
تروی بیکر:
اگر دلیل آن را متوجه شدید من را هم در جریان بگذارید.
اشلی جانسون:
من میدانم (میخندد). وابستگی چیز جالبی است. وقتی من با
کسی
فیلم تماشا میکنم، اگر رابطهی خاصی میان ما وجود داشته باشد میتوان آن را حس کرد. اما برخی اوقات نمیتوان این رابطه را حس کرد، بنابراین هیچ رابطهای بین دو نفر وجود ندارد. نمیدانم این رابطه از کجا میآید و منبع آن کجاست، اما زمانی که هر دوی ما برای تست به استودیو رفتیم به نظر این رابطه از قبل میان ما وجود داشت.
ناتی داگ
به همین ویژگی برای دو کاراکتر اصلی بازی خود نیاز داشت.
تروی بیکر:
فکر کنم حسکردن فضایی که در آن به سر میبرید، مهم است.
ناتی داگ
سابقهی بسیار خوبی در خلق داستان و کاراکترهای به یاد ماندنی دارد. زمانی که اولین اطلاعات در رابطه با نقشی که باید آن را اجرا کنیم به ما داده شد، میدانستیم چه انتظاری از ما میرود و The Last Of Us یک بازی کاملا متفاوت است. من و اشلی برای استراحت از استودیو بیرون رفتیم، من به او نگاه کردم و گفتم:« میدانی اگر این بازی خراب شود تقصیر ماست؟» (اشلی میخندد). قبل از حضور ما همه چیز سر جای خود قرار داشت و ناتی داگ داستان و ابزار وسایلی که برای ساخت یک بازی فراموش نشدنی لازم بود را فراهم کرده بود.
- چه نکتهای نحوهی داستان سرایی ناتی داگ را از دیگر بازیسازان این صنعت جدا میکند؟
تروی بیکر:
افراد با استعداد زیادی در این استودیو کار میکنند، همه میدانند هیچکس در دنیا نمیتواند مثل آنها داستان تعریف کند، برای همین به این استودیو وابسته هستند. ناتی داگ خدایی در میان ابرها نیست، این استودیو دارای یک سری افراد خاص با یک فلسفهی مشترک است. این فلسفه در میان تمام افراد استودیو مثل
کریستوف بالسترا
( موسس و مدیر ناتی داگ) و
اِوان وِلز
( دومین موسس و مدیر ناتی داگ) تا تمام افرادی که در پروژهی ساخت بازی شرکت دارند مشترک است. کار آنها از همان ابتدا آغاز میشود و هیچ ربطی به اجرای ما و مسائل دیگر ندارد، آنها دارای دیدگاه و هدف مشخصی هستند و این مسئله ناتی داگ را از دیگر استودیوها جدا میکند.
- فکر میکنید جایزهی اسکار بلاخره وارد اجرای دیجیتالی هم شود؟
اشلی جانسون:
بَفتا
آن را به رسمیت میشناسد و هر سال مراسم مخصوصی را برای بازیهای ویدیویی اجرا میکند. بهتر است امیدوار باشیم این مسئله در آینده رایجتر شود.
اندی سِرکِیس
و کارهایی که انجام میدهد فوقالعاده است و فکرکنم برای همین مسئله باید به وی جایزهای داده شود. فرایند موشنکپچر در صنعت بازیهای رایانهای در حال ترویج است و در آینده و آشناشدن افراد بیشتر با این صنعت، شاید اجرای دیجیتالی هم وارد اُسکار شود.
تروی بیکر:
فکر کنم با گذر زمان این اتفاق خواهد افتاد. دوست ندارم حالا این اتفاق بیفتد، چون دستههای بسیار زیادی در اسکار وجود دارد که در این مراسم تنها اشارهی کوچکی به آنها میشود. اعتقاد دارم تمام جوایزی که در این مراسم و به هر طبقهای داده میشود، مثل جایزهای که به
بِرَد پیت
داده میشود مهم است.
- نظرتان در رابطه با صحنهی زرافهها در The Last Of Us چیست؟
اشلی جانسون:
زمانی که این صحنه را ساختیم عاشقش شدم، اما عکسالعملی که پس از بازی کردن این صحنه داشتم متفاوتتر از چیزی که فکرش را میکردم بود. فکر کنم اتفاقهای زیادی در آن صحنه افتاد، این صحنه پس از مرحلهی زمستان و پس از اتفاقاتی که برای اِلی و دیوید افتاده بود رخ داد و احساس میکنم اگر اِلی آن دوران سخت را پشت سر نمیگذاشت، واکنشی که به زرافهها داشت به این شکل بود:« وای خدای من، این زرافهها چقدر دوست داشتنی هستند» اما عکس العمل واقعی وی به این شکل بود: « Wow, خیلی زیباست.» در آن صحنه صحبتهای زیادی در رابطه با سفر این دو نفر شد. تا به حال در رابطه با این صحنه صحبت نکرده بودم، پیدا کردن کلمه و لغت برای آن خیلی مشکل است.
تروی بیکر:
زمانی که پدری متوجه بزرگشدن دخترش میشود و دختر وی دیگر علاقهای به بازی با عروسکهایش ندارد، غم زیبایی در آن صحنه وجود دارد. جول نشانگر این غم است، او به الی گفت: «بیا اینجا، بیا لمسشون کن». دختربچه از این صحنه شگفتزده شده و قدردان زیبایی آن است و در جواب مثل آدم بزرگها میگوید: «Wow, خیلی زیباست.» در این صحنه مشخص بود معصومیت کودکی اِلی از بین رفته است. اکثر اوقات ما نمیدانستیم در حال انجام چه کاری هستیم و با این وجود کار سختی که طراحان بازی انجام میدهند همه چیز را معنیدار میکرد. در آن صحنه مشخص نبود بچهای وجود دارد یا نه، اما از نظر من آن لحظه نشانگر یک صحنهی بالغ و برای بزرگسالان بود. آن صحنه بر روی مردم تاثیر زیادی گذاشت و در نهایت زیبایی خود، بسیار ساده بود.
- اشلی درمیان صحبتهایش میگوید به تازگی در همایشی شرکت کرده و آنجا دختران زیادی نزد وی آمده و درباره Left Behind با او صحبت کردهاند. نظرتان در رابطه با دخیلبودن در چنین بازی و داستان بزرگی چیست؟
تروی بیکر:
این بازی ما را به عنوان انسان و بازیگر تغییر داد. اکثر اوقات در مصاحباتی که با ما میشود ما درحال شوخی با یکدیگر هستیم، اما در رابطه با این بازی همه چیز فرق دارد، وزنهی سنگینی بر روی این بازی وجود دارد و خود مردم هم در رابطه با آن میگویند: «در این بازی هیچنوع شوخی وجود ندارد، ما با این بازی متفاوتتر از بازیهای دیگر رفتار میکنیم.» The Last Of Us از احترام خاصی برخوردار است.
اشلی جانسون:
به عنوان بازیگر یا اگر بخواهیم بازتر به آن نگاه کنیم هنرمند، دوست دارید بر روی مردم تاثیر مثبت بگذارید و متاسفانه یا خوشبختانه هر چند وقت یک بار این فرصت نصیب شما میشود. دوست ندارید به دلیل کار خوبی که انجام دادهاید مورد تشویق قرار بگیرید، بلکه دوست دارید عمیقا و به صورت احساسی بر روی مخاطبان خود تاثیر گذا باشید. برای من کارکردن بر روی این بازی که مردم ارتباط خاصی با آن دارند یک افتخار بزرگ بوده است، چرا که داستان بازی بسیار قوی است و تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب میگذارد. زنهای زیادی که به خاطر جنسیتشان مورد اذیت و آزار قرار گرفتهاند یا اِلی را به عنوان یک کاراکتر مونث قوی در بازیهای رایانهای دیدهاند، سراغ من میآیند و از این بازی تعریف میکنند. من قدردان این صحنهها هستم.
تروی بیکر:
دوست ندارم دروغ بگویم، جوایز و افتخاراتی که با این بازی آمد لذتبخش بود. ما برندهی بهترین بازی سال شدیم و بیش از ۲۰۰ جایزه گرفتیم. اما تمام این افتخارات زمانی که دختری به سمت شما میآید و میگوید: «اگر بازی شما را ده سال قبل بازی میکردم، زندگی آسانتری داشتم.» یا پدری میگوید: «برای مراقبت از دختر بچهی مریضش دیگر بازی نمیکند» ناپدید میشوند. این مسائل برای ما خیلی سنگین است.
- اگر فیلمی از The Last Of Us ساخته شود، به نظرتان چه کسی نقش کاراکتر شما را در فیلم بازی میکند؟
اشلی جانسون:
بدون شک سن من برای اجرای این نقش زیاد است، اما از اجرای
میسی ویلیامز
در سریال Game Of Thrones لذت میبرم. فکر کنم شخصیتی که در سریال به ما نشان دادند، شباهت زیادی به اِلی دارد. فکر کنم او قوی و سرسخت است، اما اگر برای اجرای نقش اِلی بازیگر جدیدی را پیدا میکردند بهتر بود.
تروی بیکر:
من همیشه
جاش برولین
را در نقش جول میبینم. اگر با دقت نگاه کنید افراد زیادی وجود دارند که برای این نقش عالی هستند. چیزی که من اهمیت زیادی به آن میدهم، این است که هرکسی نقش کاراکترهای بازی و نه تنها جول و اِلی بلکه تِس، بیل و مارلین را بر عهده میگیرد، معنای این نقش و کاراکترهای بازی را درک کند و متوجه کاری که ما با این بازی کردیم بشود. دوست دارم برخلاف Stigma که بازی آن به فیلم تبدیل شد، فیلم The Last Of Us را اقتباسی از کتاب آن بدانند. فکر کنم با انجام این کار، احساس بازیکنان در زمان اجرا هم تغییر میکند. من نگران فیلم این بازی نیستم، ما نهایت تلاش خود را در بازی کردیم، بنابراین اگر کسی نحوهی بازی خود را بر خلاف کاری که ما در بازی اصلی انجام دادیم انتخاب کند، من نگران نیستم. بازیگران این فیلم، کارگردان آن، محل فیلم گرفتن و ابزار لازم برای این کار با ساخت بازی تفاوت دارد. بنابراین من نسبت به این فیلم هیجانزده هستم.
بیکر در این روزها به یکی از بزرگترین بازیگران و صداگذاران صنعت بازیهای رایانهای تبدیل شده است. پس از اجرای عالی وی به عنوان شخصیت جول،
دِلسین
در inFAMOUS: Second Son یا
میچِل
در Call Of Duty: Advanced Warfare، وی قرار است صداگذاری و کار موشن کپچر کاراکتر اوسِلات در بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را هم انجام دهد. وی همچین وظیفهی صداگذاری و ضبط حرکات برادر
نیتن دریک
را در بازی
را برعهده دارد. از طرفی دیگر، اشلی جانسون پس اجرای فوق العاده زیبایش در نقش اِلی، در بازی دیگری حضور نداشته است. با این حال، همیشه احتمال انجام دادن کارهای مخفی برای استودیوهای مختلف برای این بازیگرها و صداگذارها وجود دارد.
منبع: شمارهی ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ مجلهی رسمی پلیاستیشن بریتانیا