Quantum Error؛ نتیجه ادغام المانهای دو بازی DOOM و Control
فروردین ماه امسال بود که بالاخره پس از مدتها سکوت خبری از چند بازی کنسول مورد انتظار پلیاستیشن 5 رونمایی شد. یکی از این آثار، جدیدترین ساخته استودیو TeamKill Media بهنام Quantum Error بود که در نمایش اولیه با اتسمفر ترسناک خود نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کرد. براساس گفته سازندگان، این بازی قرار است یک اثر بین نسلی بهشمار رود و علاوهبر کنسول پلیاستیشن 5، شاهد انتشار آن روی کنسول پلیاستیشن 4 هم باشیم. بهتازگی میکا جونز رئیس استودیو TeamKill Media در مصاحبهای با مجله پلیاستیشن اروپا، از اهداف این شرکت برای این بازی اولشخص سخن گفته است:
هدف ما برای بازی Quantum Error رسیدن به نرخ فریم ۶۰ حتی رو کنسول پلیاستیشن 4 است و با توجه به مشخصات کنسول پلیاستیشن 5 ما معتقدیم در این کنسول حتی در رزولوشن 4K هم میتوانیم به این نرخ فریم برسیم.
تریلر نمایشداده شده بازی، خبر از شوتر ترسناکی میدهد که المانهای بازی DOOM و Control را با یکدیگر ادغام کرده است. وقایع بازی در سال ۲۱۰۹ رخ میدهد. زمانیکه جهان حول United Nations of America گرد هم آمدهاند و چندان هم با یکدیگر در حال صلح نیستند. در دنیای بازی زندگیهای ما توسط شرکتهای مختلفی کنترل میشود و تغییرات آبوهوایی قدرت را تغییر دادهاند. وقایع بازی در شهر سان فرانسیسکو رخ میدهد، شهری که به ساحلی یخی تبدیل شده است و مرکز تحقیقاتی Monad Quantum را در خود میبیند. Monad سازنده سیستمعاملی جهانی است که با سیستم عصبی انسانها ادغام شده و میتواند آنها را از راه دور کنترل کند. Monad Quantum منطقه بسیاری حساسی است. پس درنتیجه زمانیکه این مکان تحت حمله قرار گیرد، آتشنشانانی بهنام توماس جیکوب (Jacob Thomas) و شین کاستا (Shane Costa) برای نجات نجاتیافتگان فرستاده میشوند. اما زمانیکه رفتار اعضای تیم شما عجیب میشود، آنوقت است که دیگر همهچیز بههم میریزد. درواقع این دو آتشنشان شخصیتهای اصلی بازی را تشکیل میدهند و بازیکنان باید با قرار گرفتن در نقش آنها داستان بازی را پیش ببرند. میکا جونز درباره شخصیتهای بازی گفت که تیم سازنده ابتدا قرار بود تا بخش چندنفره و حالت اسپلیتاسکرین را در بازی قرار دهد، اما فعلا به بخش تکنفره آن بسنده کرده است. او در ادامه درباره فضای بازی گفت:
با سفر به دنیای بازی با نقشههایی شوم برای رسیدن به ابعاد دیگر و ارتباط با موجوداتی اسرارآمیز که در اعماق کیهان مخفی شدهاند، آشنا میشوید.
در تریلر بازی در نگاه اول هجوم زامبیها را مشاهده میکنیم، درحالیکه جونز بهشکل واضح تصحیح میکند که اینها صرفا موجوداتی بدون مغز نیستند.
این چیزهایی که مردم به آنها زامبی میگویند، درواقع زامبی نیستند. ما صحنهای را داریم که در آن مردم برخلاف میلشان در حال کنترل شدن هستند. تقریبا شبیه حالتی که یک ملکه زنبور عسل کارگران خود را کنترل میکند. در صحنهای دیگر در تریلر بازی مردم واقعی را مشاهده میکنیم که توسط یک موجود بزرگ تسخیر شدهاند.
استودیو TeamKill Media توسط جونز و سه برادر او تأسیس شده است. آنها بیصبرانه منتظر هستند تا ببینند تواناییهای پلیاستیشن 5 برای نشان دادن ابعاد مختلف بازی ترسناک Quantum Error چه مواردی در آستین دارد. جونز درخصوص تکنولوژیهای بهکار رفته در ساخت بازی گفت:
تکنولوژی ری تریسینگ (Ray Tracing) بسیار هیجانانگیز است، چرا که به خلاقیت هنری و مهارت ما اجازه میدهد که در زمینه نوردهی در سطوح مختلف به ابعاد گستردهای دست پیدا کنیم. این تکنولوژی به ما اجازه میدهد تا نوردهی و سایههای واقعگرایانهای را ایجاد کنیم که نمونههای آن را تنها در فیلمها میتوان مشاهده کرد.
ویژگی صدای سهبعدی نیز یکی دیگر از پارامترهای کلیدی یک بازی شوتر ترسناک بهشمار میرود. جونز درباره آن میگوید:
اوه بله! واقعیت اینکه بتوان صدایی همانند دنیای واقعی (همانند طنینانداز شدن صدا در محیط بسته، بهگوش رسیدن صدا از پشت دیوار، طبقه پایین و طبقه بالا) ایجاد کرد، میتواند تجربهای بسیار همهجانبه را برای مخاطب رقم بزند.
جونز پس از شنیدن صحبتهای مارک سرنی درباره مشخصات فنی پلیاستیشن 5 بسیار هیجانزده شده بود. او درباره سرنی گفت:
به نظر ما او یک نابغه واقعی است! اینگونه حس میشود که این دستگاه مختص توسعهدهندگان طراحی شده است. ما واقعا برای پردازنده Zen2 هیجانزده هستیم. چرا که به اجازه انجام کارهایی را میدهد که پیش از این روی کنسول پلیاستیشن 4 ممکن نبود..
جونز در ادامه مصاحبه خود از تواناییهای پلیاستیشن 5 سخن گفت. از نظر او این کنسول به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا اشیا تخریبپذیر و شبیهسازی شده فیزیکی بیشتر، هوشمصنوعی قویتر و نرخ فریم بالاتری را در بازیهای خود داشته باشند.
ما از مشاهده موتور صدای Tempest بسیار هیجانزده شدیم! سیستم HRTF و تجربه صدایی که ما میتوانیم بهوسیله آن برای بازیکنانمان خلق کنیم، واقعا بینظیر است.
لازم بهذکر است که بازی Quantum Error دومین بازی استودیو Teamkill Media خواهد بود که قرار است در اختیار علاقهمندان قرار گیرد. این استودیو سال گذشته بازی اولشخص و فانتزی Kings of Lorn - The Fall of Ebris را برای کنسول پلیاستیشن 4 منتشر کرده بود با نقدهای متوسطی روبهرو شد. حال بدون شک سیستمهای مشترک دو کنسول پلیاستیشن 4 و 5 این اطمینان خاطر را به جونز میدهد که روند توسعه بازی Quantum Error نسبت به نسخه اول بسیار روانتر از قبل باشد.
ما انتظار داریم که بتوانیم بازی خود را با فاصله کمی از عرضه کنسول پلیاستیشن 5 در اختیار مخاطبان قرار دهیم. اگرچه بدون شک ترجیح میدهیم که Quantum Error یکی از بازیهای زمان عرضه این کنسول باشد. باور داشته باشید که اگر ذهن شما چیزی را بخواهد و برای رسیدن به آن بسیار تلاش کنید، رسیدن به هر هدفی ممکن میشود.
در انتها جونز تاکید کرد که آنها درحال حاضر برنامهای برای عرضه بازی Quantum Error برای دیگر پلتفرمها ندارند و این بازی تنها قرار است برای دو کنسول پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 منتشر شود.
تمرکز اصلی ما کنسول پلیاستیشن 5 است و سپس سعی میکنیم آن را برای کنسول پلیاستیشن 4 هم بهینه کنیم. البته این را هم بگویم که با هیچکدام از حالتهای انحصار زمانی یا انحصار کامل بازی هیچ مشکلی نداریم.
این مقاله از روی مطلب ماه مه مجله PlayStaion UK ترجمه شده است