نویسنده: عارف حسین پور
// پنجشنبه, ۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

پیش‌بینی قیمت PS5؛ آیا سونی می‌تواند پلی استیشن 5 را زیر قیمت بفروشد؟

شرکت سونی به‌تازگی مشخصات کنسول پلی‌استیشن 5 را اعلام کرده است. در این مقاله می‌خواهیم باتوجه‌به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده‌اند، قیمت PS5 را پیش‌بینی کنیم.

به‌روزرسانی: سونی به‌صورت رسمی قیمت PS5 دیسک خور را ۴۹۹ دلار و پلی‌استیشن 5 دیجیتالی را ۳۹۹ دلار اعلام کرد. سونی از عرضه دو کنسول پلی استیشن 5 در تاریخ ۲۲ آبان در قاره آمریکا و ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در سراسر جهان خبر داد.

بلومبرگ چندی پیش گزارشی را منتشر کرد و در آن به تحلیل سناریوهای مختلفی پرداخت که سونی می‌تواند برای قیمت‌گذاری کنسول نسل بعدی‌اش در پیش بگیرد. براساس این گزارش، به نظر می‌رسد که هزینه‌های تولید پلی استیشن 5 خیلی بالا باشد و سونی نتواند قیمت ۴۰۰ دلاری پلی استیشن 4 را برای کنسول آینده‌اش نیز در نظر بگیرد. طبق برآوردی که بلومبرگ داشت، هزینه ساخت هر دستگاه PS5 به ۴۵۰ دلار می‌رسد که اگر قرار باشد درصدی هم به‌عنوان قیمت خرده‌فروشی به آن اضافه شود، احتمالاً قیمت پلی استیشن 5 برای مشتریان ۴۷۰ دلار خواهد بود. اما این پیش‌بینی‌ها تا چه حد دقیق هستند؟ آیا کنسول‌های نسل بعدی خیلی گران‌تر از کنسول‌های فعلی خواهند بود؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله می‌توانید به‌دنبال پاسخ‌شان باشید.

سونی اخیرا به‌طور رسمی از سخت‌افزار پلی‌استیشن 5 پرده‌برداری کرده، اما قیمت پلی استیشن 5 هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌طور کلی، تعیین قیمت کنسول‌های جدید برای سازندگان آن‌ها با چالش‌های زیادی همراه است، چرا که قیمت قطعات الکترونیکی افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث می‌شود تا هزینه تمام شده ساخت هر کنسول بسیار بالا باشد.

باتوجه‌به تاییدهای رسمی، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت بسیار قدرتمند خواهند بود، اما به نظر می‌رسد که قیمت آن‌ها نیز با جهش چشمگیری مواجه شود. در ادامه خواهیم گفت که چرا افزایش قیمت PS5 در نسل بعدی، امری منطقی به نظر می‌رسد.

PS5 / لوگوی پلی استیشن 5

سونی برای افزایش قیمت پلی استیشن 5 چه دلایلی دارد؟

کنسول‌های نسل بعدی از سخت‌افزار بسیار قوی‌تری بهره می‌برند. استفاده از حافظه‌های SSD تاثیرات زیادی روی سرعت لود بازی‌های نسل بعد خواهد گذاشت؛ پردازنده‌های مرکزی (CPU) این کنسول‌ها به مراتب قدرتمندتر از قبل خواهند بود و استفاده از ۱۶ گیگابایت حافظه رم GDDR6 به وضوح تاثیرش را در بازی‌ها نشان می‌دهد. در بخش پردازنده گرافیکی هم با اینکه عرضه کنسول‌های میان-نسلی (پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس) تا حدودی فاصله بین دو نسل را کاهش داده، اما هنوز هم با جهش قابل ملاحظه‌ای مواجه هستیم.

کنسول‌های نسل بعدی کار سخت‌تری برای شگفت‌زده کردن گیمرها خواهند داشت.

در سال ۲۰۱۳ کنسول پلی‌استیشن 4 قوی‌ترین دستگاه بازی موجود در بازار بود که ۱.۸۴ ترافلاپس قدرت گرافیکی داشت. باتوجه‌به اعلام رسمی سونی، قدرت پلی‌استیشن 5 برابر با ۱۰.۲۸ ترافلاپس خواهد بود که حدوداً ۵.۵ برابر بیشتر است؛ البته بدون درنظرگرفتن برتری‌های ذاتی که معماری RDNA 2 از آن‌ها برخوردار است. اما باید این واقعیت را قبول کنیم که کنسول‌های میان-نسلی، حالا خیلی از قابلیت‌های جذاب مثل اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K را به امری عادی تبدیل کرده‌اند. بنابراین کنسول‌های نسل بعدی کار سخت‌تری برای شگفت‌زده کردن گیمرها خواهند داشت.

درباره قیمت پردازنده‌های ۷ نانومتری کنسول‌های نسل بعدی می‌توان گفت که به‌طور متوسط ۶۶ درصد گران‌تر از پردازنده‌های ۱۶ نانومتری پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس هستند. البته این در شرایطی است که اندازه این پردازنده‌ها یکی باشد، چون هرچه اندازه یک CPU بزرگتر باشد، به‌دلیل استفاده از ترانزیستورها و سیلیکون بیشتر، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. تاکنون سونی اندازه پردازنده پلی‌استیشن 5 را نشان نداده است، اما باتوجه‌به چیزی که مایکروسافت به نمایش گذاشته، پردازنده ایکس‌باکس سری ایکس نسبت به تمام کنسول‌های قبلی این شرکت بزرگتر است. بنابراین می‌توان تا حدودی تخمین زد که قیمت پردازنده‌ کنسول‌های نسل بعد تا چه میزان گران‌تر خواهد بود.

بلومبرگ در گزارش خود اشاره کرد که قیمت حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی کنسول‌های نسل نهم بیشتر از چیزی است که انتظار داریم. براساس اطلاعات تایید شده، هم پلی‌استیشن 5 و هم ایکس‌باکس سری ایکس دارای ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 هستند. همچنین هر دو کنسول از حافظه ذخیره‌سازی SSD استفاده می‌کنند که ظرفیت این حافظه در کنسول Xbox Series X یک ترابایت و در PS5 برابر با ۸۲۵ گیگابایت خواهد بود.

Playstation 5 لوازم جانبی

نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده، استفاده از یک سیستم خنک‌کننده گران‌قیمت برای پلی‌استیشن 5 است. در مورد کنسول مایکروسافت دیدیم که طراحی جالب آن باعث می‌شود تا عمده حرارت تولید شده داخل کنسول از قسمت بالایی خارج شود. طبق اطلاعات رسمی منتشر شده درباره پلی‌استیشن 5، این کنسول دارای یک پردازنده گرافیکی ۲.۲۳ گیگاهرتزی با ۳۶ واحد محاسباتی (CU) است. طبیعی به نظر می‌رسد که هم سونی و هم مایکروسافت بخواهند بیشترین کارایی ممکن را از پردازنده‌های ۷ نانومتری کنسول‌هایشان بگیرند. در این شرایط استفاده از یک سیستم خنک‌کننده قوی حیاتی به نظر می‌رسد.

بنابراین با تمام مواردی که گفتیم، کاملا مشخص است که هزینه تولید کنسول‌های نسل بعدی بیشتر از کنسول‌های فعلی خواهد بود. یک پردازنده ۷ نانومتری درکنار حافظه SSD، رم دو برابر شده و یک سیستم خنک‌کننده پرهزینه از جمله فاکتورهای افزایش دهنده قیمت PS5 هستند.

برای درک بهتر فاصله قیمتی بین کنسول‌های دو نسل، اجازه بدهید یک مثال بزنیم؛ مایکروسافت کنسول ایکس‌باکس وان ایکس را در سال ۲۰۱۷ با یک پردازنده که اندازه‌ای برابر با ۳۶۰ میلی‌متر مربع داشت، ۱۲ گیگابایت رم GDDR5 و حافظه ذخیره‌سازی مکانیکی عرضه کرد. فیل اسپنسر در همان زمان اعلام کرد که مایکروسافت این کنسول را به قیمت تمام شده و حتی با اندکی ضرر می‌فروشد و امیدوار است که این ضرر را با سود بازی‌هایش جبران کند. با این حساب وقتی کنسول فعلی مایکروسافت زیر قیمت فروخته می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که این شرکت کنسول آینده خود را با همین قیمت به بازار عرضه کند. پس عملاً فروش کنسول‌های نسل بعدی با قیمتی برابر با نسل فعلی، غیرممکن به نظر می‌رسد. از سوی دیگر باید به قیمت کارت‌های گرافیک هم توجه کنیم که از سال ۲۰۱۷ تا به حال تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. برای مثال یک کارت AMD مدل RX 5600 XT با ۶ گیگابایت حافظه GDDR6 در بازارهای جهانی ۲۸۰ دلار قیمت دارد و این در حالی است که مدل 5700 از همین خانواده که ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 دارد با قیمت ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

وقتی قیمت قطعات مختلف را کنار هم می‌گذاریم این‌طور به نظر می‌رسد که قیمت پلی استیشن 5 باید بسیار نجومی‌تر از این حرف‌ها باشد، اما چه چیزی می‌تواند قیمت کنسول آینده سونی را در سطح معقول نگه دارد؟ پاسخ این سؤال را در ادامه خواهیم داد.

PS5 / کنترلر پلی استیشن 5

چطور ممکن است قیمت PS5 برابر با PS4 یا نزدیک به آن باشد؟

باتوجه‌به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، احتمالا پیش خودتان فکر می‌کنید که قیمت پلی استیشن 5 حداقل دو برابر پلی‌استیشن 4 خواهد بود، اما بسیار بعید است که سونی بخواهد کنسول بعدی‌اش را با چنین قیمتی عرضه کند. کنسول‌های بازی یک فرق عمده با سایر دستگاه‌های الکترونیکی دارند؛ اینکه بخش زیادی از سود سازندگان کنسول‌ها ازطریق فروش بازی‌هایی که روی آن‌ها عرضه می‌شوند تأمین خواهد شد. بنابراین هم برای سونی و هم مایکروسافت بهتر است که کنسول خود را با یک قیمت معقولانه روانه بازار کنند و به فکر کسب سود در دراز مدت باشند.

اگر سونی کنسول خود را حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشد، می‌تواند ازطریق اشتراک سالیانه بازیکن‌ها در پلی‌استیشن پلاس بخش زیادی از این ضرر را بلافاصله جبران کند.

یک نکته بسیار مهم هم وجود دارد که باعث می‌شود بتوانیم قیمت پلی استیشن 5 را نزدیک به پلی‌استیشن 4 تصور کنیم. همان‌طور که گفتیم بلومبرگ در گزارش خود حداقل قیمت PS5 را حدود ۴۷۰ دلار در نظر گرفته است، اما پیش‌بینی بلومبرگ باتوجه‌به شرایط سال ۲۰۱۳ یعنی زمان عرضه کنسول‌های نسل هشتم انجام شده، درحالی‌که اکنون شرایط خیلی متفاوت است. در حال حاضر فروش دیجیتالی بازی‌ها رشد زیادی داشته و حتی تا ۶۰ درصد مجموع فروش یک بازی را شامل می‌شود.

این موضوع سازندگان کنسول‌ها را قادر می‌سازد تا ازطریق فروشگاه‌های دیجیتالی خودشان بازی‌ها را عرضه کنند. از این طریق آن‌ها می‌توانند از فروش هر بازی درآمد داشته باشند. در سال ۲۰۱۳ سونی مشغول ساخت و توسعه پلی‌استیشن پلاس بود و این شبکه مانند امروز در بین بازیکنان محبوبیت نداشت، ولی حالا تصور کنسول پلی‌استیشن بدون شبکه پلاس تقریباً غیرممکن است. اگر سونی کنسول خود را حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشد، می‌تواند ازطریق اشتراک سالیانه بازیکن‌ها در پلی‌استیشن پلاس بخش زیادی از این ضرر را بلافاصله جبران کند.

حتی اگر قیمت تمام شده کنسول پلی‌استیشن 5 بیشتر از ۴۵۰ دلاری باشد که بلومبرگ پیش‌بینی کرده (که احتمالاً همین‌طور است)، باز هم به این معنی نیست که قیمت پلی استیشن 5 اختلاف فاحشی با پلی‌استیشن 4 دارد. همان‌طور که گفتیم، سونی می‌توانند از راه‌های زیادی به سود مورد نظر خود دست پیدا کند. بااین‌حال به نظر می‌رسد که سیاست‌های رقیب نیز در این زمینه بی‌تاثیر نباشد. باتوجه‌به تصمیماتی که مایکروسافت برای نسل بعدی گرفته، شاید افزایش قیمت کنسول‌های آینده اجتناب ناپذیر باشد.

پلی استیشن 5

پای مایکروسافت هم در میان است

همان‌طور که می‌دانید، مایکروسافت قبل از اینکه کنسول ایکس‌باکس سری ایکس را به‌طور رسمی رونمایی کند، آن را با اسم رمز اسکارلت معرفی می‌کرد. اندکی قبل از رونمایی این کنسول، شایعه شد که مایکروسافت در حال ساخت یک نسخه ارزان‌تر از آن با اسم رمز Lockhart است. حتی خود اسپنسر هم در نمایشگاه E3 2018 به این موضوع اشاره کرده بود. هنوز هیچ اعلام رسمی از سوی مایکروسافت درباره کنسول Lockhart صورت نگرفته، اما حدس زدن درباره آن کار چندان سختی نیست. به احتمال زیاد این کنسول بازی‌ها را با رزولوشن پایین‌تر اجرا می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود قدرت گرافیکی کمتری نیاز داشته باشد (طبق شایعات در حدود ۴ ترافلاپس.) بنابراین کنسول Lockhart دارای پردازنده ارزان‌تری خواهد بود و با داشتن ۱۲ گیگابایت رم و احتمالاً یک SSD با ظرفیت پایین‌تر، با قیمت مناسب‌تری نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس به فروش می‌رسد.

در نسل آینده، بعید است که قیمت تمام شده کنسول‌ها، مبنای تعیین قیمت فروش آن‌ها به مشتری باشد.

با درصد بسیار بالایی از اطمینان می‌توانیم بگوییم که اگر مایکروسافت در خصوص قیمت کنسول نسل بعدی خود احساس نگرانی نمی‌کرد، به هیچ وجه به فکر ساخت Lockhart نمی‌افتاد. مطمئناً سونی هم نگرانی مشابهی دارد و همین مسئله ما را امیدوار می‌کند که هر دو شرکت در قیمت‌گذاری کنسول‌هایشان سنجیده‌تر عمل کنند.

در نسل آینده، بعید است که قیمت تمام شده کنسول‌ها، مبنای تعیین قیمت فروش آن‌ها به مشتری باشد. به نظر می‌رسد که سونی و مایکروسافت به کسب سود در بلند مدت و ازطریق فروش بازی‌ها فکر می‌کنند. یک مورد دیگر هم هست که باعث تقویت این پیش‌بینی می‌شود؛ در سال ۲۰۱۳ سونی و مایکروسافت اطمینان زیادی به بازار نداشتند، چون در آن زمان به‌دلیل فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، حتی مرگ کنسول‌های بازی و کامپیوترهای گیمینگ پیش‌بینی می‌شد.

اما حالا پس از گذشت هفت سال، می‌بینیم که نه‌تنها کنسول‌های خانگی به آخر خط نرسیده‌اند، بلکه بازار بسیار بزرگی را در اختیار دارند و درکنار پی‌سی جزو محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازی به شمار می‌روند. این موضوع به سونی و مایکروسافت اطمینان می‌دهد که می‌توانند برنامه‌ریزی دراز مدتی برای کسب سود داشته باشند.

درنهایت نتیجه‌ای که می‌توان از گزارش بلومبرگ گرفت آن است که شرکت سونی قبل از تعیین قیمت PS5 به انتظار مایکروسافت می‌نشیند تا از قیمت کنسول این شرکت مطلع شود. البته در طرف مقابل هم مایکروسافت همین استراتژی را دارد. بنابراین مخاطبان چاره‌ای ندارند جز اینکه منتظر باشند تا یکی از این دو شرکت بالاخره پا پس بکشد و جزئیات بیشتری از برنامه‌های خود برای کنسول‌های نسل بعدی را ارائه کند. بی‌تردید قیمت PS5 و ایکس‌باکس سری ایکس یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت این دو کنسول در نسل نهم بازی‌های ویدیویی تأثیرگذار باشد.

نظر شما درباره قیمت کنسول پلی‌استیشن 5 چیست؟ فکر می‌کنید سونی آن را به قیمت تمام شده عرضه می‌کند یا با انتخاب گزینه مقرون‌به‌صرفه‌‌ برای گیمرها، تمرکزش را روی کسب سود بیشتر در طولانی مدت می‌گذارد؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده