// جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰

اسکار ۲۰۲۰ به روایت اعداد و ارقام

از ثروتمندترین نامزدهای بهترین بازیگری اسکار ۲۰۲۰ تا قیمتِ تبلیغات تلویزیونی در حین پخش مراسم؛ داستانِ اسکار امسال از زبان اعداد و ارقام چگونه است؟ همراه زومجی باشید.

یکشنبه این هفته از فیلم‌های برترِ راه یافته به اسکار ۲۰۲۰ و خالقانشان تجلیل خواهد شد. نود و دومین مراسم جوایزِ آکادمی در سالنِ تئاتر دالبی در لس آنجلس برگزار می‌شود و به همان اندازه که وقت صرفِ ساختِ فیلم‌های حاضر در این مراسم شده است، به همان اندازه هم برای فراهم کردنِ شرایطِ این مراسم زحمت کشیده شده است. از استودیوهایی نامزدشده، نت‌فلیکس با ۲۴ نامزدی در رده‌ی اول قرار دارد. دیزنی/فاکس با ۲۳ نامزدی پشت‌سرش قرار می‌گیرد، سونی با ۲۰ نامزدی در رده‌ی سوم جای می‌گیرد، برادران وارنر ۱۲ نامزدی به چنگ آورده است و یونیورسال، نئون و لاینزگیت هم به ترتیب، یازده، هشت و شش نامزدی دارند. از آنجایی که اسکار، پُربیننده‌ترین مراسمِ جوایزِ سینمایی سال است، تعجبی ندارد که ۴۴ میلیون دلار خرجِ برگزاری این مراسم شده است. اما این تنها عددِ جالب‌توجه‌ی اسکار ۲۰۲۰ نیست. آمادگی هرکدام از بازیگرانِ درجه‌یکِ این مراسم برای قدم گذاشتن روی فرش قرمز چقدر خرج روی دستشان می‌گذارد؟ یک شرکت برای پخشِ تبلیغاتش در بین مراسم باید چقدر بپردازد؟ و استودیوهای فیلمساز حاضرند چقدر پول خرجِ تبلیغاتِ اسکاری فیلم‌هایشان کنند؟ این شما و این هم اسکار ۲۰۲۰ به روایتِ اعداد و ارقام:

- ۱۴۹ میلیون دلار: شبکه‌ی اِی‌بی‌سی در جریانِ پخش مراسم اسکار، ۱۴۹ میلیون دلار از طریقِ پخشِ تبلیغات درآمد کسب می‌کند.

- ۱۳۰ میلیون دلار: برگزاری مراسم اسکار هر سالانه به رشدِ اقتصادی ۱۳۰ میلیون دلاری شهر لس‌آنجلس منتهی می‌شود.

- ۱۰۰ میلیون دلار و اندی: استودیوهای هالیوودی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خرجِ لابی کردن برای موفقیتِ نمایندگانش در اسکار می‌کنند. بله، فکرِ اینکه چهارتا داور دور هم جمع می‌شوند تا کیفیتِ هنری یک فیلم را با دقت بسنجد را از سرتان بیرون کنید. هرکسی پول بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری دارد.

- ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار: میانگین بینندگانِ مراسمِ جوایزِ آکادمی سال ۲۰۱۹، ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که ۱۲ درصد بهتر از مراسم اسکار ۲۰۱۸ بود.

- ۱۰ میلیون دلار: آماده کردنِ یک بازیگرِ زنِ درجه‌یک برای قدم گذاشتن روی فرشِ قرمز در برابرِ دوربین‌ها حدود ۱۰ میلیون دلار خرج دارد. این رقم در حالی استاندارد است که هر از گاهی سروکله‌ی افرادی مثل کیت بلانشنت در جریانِ مراسم سال ۲۰۱۴ هم پیدا می‌شود که با ظاهرِ ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری‌اش، گران‌قیمت‌ترین تیپِ تاریخ اسکار را زده بود. دیگر مهمانانِ عادی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خرج می‌کنند و بار اولی‌ها هم معمولا حدود ۲۶۶ هزار دلار خرجِ آماده شدن برای حضور در این مراسم می‌کنند.

- ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار: اگر دوست دارید تبلیغاتِ محصولتان را در جریانِ مراسم اسکار پخش کنید، باید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار خرج یک تبلیغاتِ ۳۰ ثانیه‌ای کنید (رقمی که ۵۴ درصد کمتر از قیمتِ تبلیغاتِ ۳۰ ثانیه‌ای در جریانِ مسابقه سوپربول است). این رقم شاید در نگاهِ‌ اول زیاد به نظر برسد، اما وقتی در نظر می‌گیریم که اسکار در ۲۲۵ کشور و منطقه‌ی جهان پخش می‌شود، با عقل جور در می‌آید. 

- ۲۱۵ هزار دلار: اگر فکر می‌کنید نامزدهایی که از تصاحبِ مجسمه اسکار باز می‌مانند، دست‌خالی به خانه برمی‌گردند اشتباه می‌کنید. خودِ نامزد شدن به تنهایی، مزیت‌های خودش را دارد. مسئله این است که گرچه فقط یک کارگردان و چهار بازیگر، مراسم را با یک مجسمه‌ی طلایی ترک می‌کنند، اما هر بیست و پنج نامزد بخشِ کارگردانی و بخشِ بازیگری، یک کیسه حاوی هدیه از طرفِ شرکتِ مارکتینگ «دیستینکتیو استس» (Distinctive Assets) که در حوزه‌ی برندینگ در چارچوبِ صنعتِ سرگرمی فعالیت می‌کند دریافت می‌کنند؛ هدیه‌هایی که هرکدام از آنها حدود ۲۱۵ هزار دلار قیمت دارند و ارزشِ تمام ۲۴ کیسه‌ی هدیه، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود؛ این هدیه‌ها از سفر با کشتی به قطب جنوب شروع می‌شوند و تا لوازم آرایشی و عمل‌های جوان‌سازی صورت و بدن و جعبه‌های شیرینی که هرکدام ۲۵ هزار دلار ارزش دارند ادامه پیدا می‌کنند. از آنجایی که امسال اسکارلت جوهانسون برای دو فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش اصلی و نقش مکمل شده است، در نتیجه تعدادِ هدیه‌های امسال به ۲۴ عدد کاهش یافته است. در طولِ دو دهه‌ی گذشته، تنها یک نفر کیسه‌ی هدیه‌ی اسکاری‌اش را نپذیرفته است؛ آن یک نفر خانم گلن کلوز، نامزدِ فیلم «همسر» (The Wife) است که درخواست کرد تا آن را به اسمش به خیریه‌ی زنان هدیه کنند. ماجرا از این قرار است که شرکت‌ها به هدیه دادنِ محصولاتشان به نامزدها علاقه‌مند هستند. خرجِ ۵۰ هزار دلار برای این هدیه خیلی به‌صرفه‌تر از قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری تبلیغاتِ تلویزیونی است. چرا که برای خیلی از برندها، اگر حتی یکی از نامزدها در حالِ استفاده از هدیه‌ی آنها دیده شود، برایشان ارزشمند خواهد بود. مثلا وایولا دیویس که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برای فیلم «حصارها» (Fences) برنده شد، برای تعطیلات از استراحتگاهِ کولوا در هاوایی که هدیه گرفته بود استفاده کرد و درباره‌اش توییت کرد. یا مارک رافلو که نامزد بهترین بازیگرِ نقش مکمل برای «فاکس‌کچر» (Foxcatcher) در سال ۲۰۱۵ شده بود، در اینستاگرامش پُستی درباره‌ی اقامتش در هتلِ بزرگ ویتوریا در ایتالیا منتشر کرد. یا عکسِ ایمی آدامز که در سال ۲۰۱۳ برای فیلم «کلاه‌برداری آمریکایی» نامزد شده بود، در حالی که تی‌شرتِ هدیه‌اش را به تن داشت در حین رفتن به باشگاه منتشر شد.

- ۱۰۵ هزار دلار: قیمتِ بلیتِ حضور در مهمانی پس از اسکار که توسط مجله‌ی «ونیتی فِر» برگزار می‌شود، برای هر زوج ۱۰۵ هزار دلار است؛ مهمانی ونیتی فِر گران‌قیمت‌‌ترین مهمانی شبِ اسکار است.

- ۷۲ هزار دلار: اگر می‌خواهید در جریانِ فصلِ اسکار، یک صفحه‌ی کامل از مجله «هالیوود ریپورتر» را برای تبلیغات به دست بیاورید، باید ۷۲ هزار دلار خرج کنید.

- ۲۴ هزار و ۷۰۰ دلار: فرشِ قرمزِ ۱۵۳ متر مربعی که مهمانانِ اسکار روی آن عکس می‌گیرند، ۲۴ هزار و ۷۰۰ دلار قیمت دارد. یک گروه ۱۸ نفره به مدت ۹۰۰ ساعت برای نصبِ فرشِ قرمز کار می‌کنند.

- ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار: فیلم‌ها برای اینکه رای داوران را به دست بیاورند، باید دیده شوند. استریم کردنِ یک فیلم برای رای‌دهندگان، ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار خرج روی دستِ استودیوها می‌گذارد. البته استریم کردن، روشِ ارزان‌تری در مقایسه با فرستادنِ کُپی فیزیکی فیلم‌ها برای رای‌دهندگان است که می‌تواند تا یک میلیون دلار برای هر فیلم نیز برسد.

- ۴۰۰ دلار: شاید مجسمه‌ی اسکار با پوششِ طلای ۲۴ عیار، خواستی‌ترین شی مراسم باشد، اما در واقع این مجسمه از لحاظ خرجِ ساختش، با ۴۰۰ دلار ناقابل، بی‌ارزش‌ترین شی مراسم حساب می‌شود. البته که ارزشِ واقعی این مجسمه از لحاظ احساسی برای برندگان غیرقابل‌اندازه‌گیری است.

- ۲۶۳ دقیقه: طولانی‌ترین مراسمِ اسکار ۲۶۳ دقیقه به طول انجامید که در سال ۲۰۰۲ پخش شد.

- ۲۰۹ دقیقه: «ایرلندی» با ۲۰۹ دقیقه، طولانی‌ترین نامزد بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۰ است. طولانی‌ترین برنده بهترین فیلمِ تاریخ، «بر باد رفته» (۱۹۳۹) با ۲۳۸ دقیقه زمان است.

- ۲۰۰ دقیقه: مراسمِ اسکارِ سال گذشته ۲۰۰ دقیقه به طول انجامید.

- ۹۳: نود و سه کشور فیلم‌هایشان را برای شرکت در بخشِ بهترین فیلمِ خارجی‌زبان شرکت دادند که در نهایت نمایندگان لهستان، فرانسه، اسپانیا، کره‌ی جنوبی و مقدونیه شمالی به اسکار راه پیدا کردند.

- ۵۲: امسال جان ویلیامز، آهنگسازِ افسانه‌ای سینما رکوردِ خودش را با کسب پنجاه و دومین نامزدی اسکارش برای «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر» شکست. ویلیامز کاندیدشده‌ترین فردِ زنده‌ی دنیا در اسکار است.

Joker

- ۱۱: «جوکر»، ساخته‌ی تاد فیلیپس با کسب یازده نامزدی، رکوردِ بیشترین تعدادِ نامزدی مراسم امسال را در اختیار دارد.

- ۱۰: در ۱۰ سال گذشته، برنده بهترین بازیگر زنِ نقش اول در گلدن کلوب، برنده اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول آکادمی هم شده است. آیا این به این معنی است که اسکار امسال را باید از همین حالا برای رنی زلوگر برای بازی در «جودی» کنار بگذاریم؟

- ۵۰ درصد: گلدن گلوب در ۱۰ سال گذشته، ۵۰ درصد در پیش‌بینی برنده‌ی بهترین فیلمِ اسکار موفق بوده است که شاملِ «آرتیست» (۲۰۱۱)، «آرگو» (۲۰۱۲)، «۱۲ سال بردگی» (۲۰۱۳)، «مهتاب» (۲۰۱۶) و «کتاب سبز» (۲۰۱۸) می‌شود. آیا این به این معنی است که می‌توانیم شانسِ ویژه‌ای را برای «روزی روزگاری در هالیوود» در نظر بگیریم؟

- ۳۱ درصد: امسال ۳۱ درصد از نامزدهای اسکار زن هستند که بالاترین درصدِ تاریخِ مراسمِ آکادمی حساب می‌شود. آیا این اتفاق به خاطر این است که ۵۰ درصد از ۸۴۲ اعضای جدیدِ آکادمی که در سال ۲۰۱۹ به آن اضافه شدند، زن بودند؟

- ۲۰ درصد: شاید خودِ مجسمه‌ی اسکار از لحاظ مالی ارزشِ خاصی نداشته باشد، اما برندگانِ بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن برای فیلمِ بعدی‌شان می‌توانند انتظارِ افزایشِ ۲۰ درصدی حقوقشان را داشته باشند.

- ۹مین بار: مارتین اسکورسیزی با نامزد شدن در بخشِ بهترین کارگردانی برای «ایرلندی»، نهمین نامزدی اسکارش را به دست آورد. او کاندیدشده‌ترین کارگردانِ زنده‌ی حال حاضرِ دنیاست.

- سومین بار: مراسم امسال، سومین باری است که پخشِ تلویزیونی اسکار بدونِ میزبان صورت خواهد گرفت.

- سومین بار: سینتیا اِریوو از فیلم «هریت» (Harriet) سومین کسی است که همزمان برای یک فیلم، نامزد بهترین بازیگر و بهترین ترانه شده است. اولی مری جی. بلایژ بود که برای فیلم «گل‌گرفته» (Mudbound) نامزد بهترین بازیگر و بهترین ترانه شد و دومی هم لیدی گاگا بود که این کار را با فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» (A Star is Born) تکرار کرد.

- دومین بار: سیرشا رونان با ۲۵ سال سن، در جایگاه دوم جوان‌ترین بازیگری که تاکنون چهار بار نامزد بهترین بازیگر اسکار شده است قرار می‌گیرد.

- اولین بار: امسال اولین‌باری است که فیلمی از کره‌ی جنوبی در بخشِ بهترین فیلم خارجی‌زبان و بهترین فیلم نامزد شده است. «انگل» تاریخ‌سازی کرده است.

- یک: فقط یک نفر از نامزدهای بهترین بازیگری امسال، پارسال هم در بین نامزدها بود؛ آدام درایور که امسال با فیلم «داستان ازدواج» در اسکار حضور دارد، سال گذشته با فیلم «بلک‌کلنزمن» در اسکار حضور داشت.

- یک: «انگل» تنها فیلمی است که با کم‌ترین بودجه (۱۱ میلیون دلار)، بهترین امتیازِ راتن‌تومیتوز را دارد (۹۹ درصد). «جوجو خرگوشه» (۱۴ میلیون بودجه / امتیاز ۸۰)، «داستان ازدواج» (۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار / امتیاز ۹۵)، «زنان کوچک» (۴۰ میلیون دلار / امتیاز ۹۵)، «جوکر» (۵۵ میلیون دلار / امتیاز ۶۹)، «روزی روزگاری در هالیوود» (۹۰ میلیون دلار / امتیاز ۸۵)، «فورد علیه فِراری» (۹۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار / امتیاز ۹۲)، «۱۹۱۷» (۱۰۰ میلیون دلار / امتیاز ۹۰) و «ایرلندی» (۱۵۹ میلیون دلار / امتیاز ۹۶) در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

- صفر: اسکارلت جوهانسون کسی است که تا امسال به‌طرز ناباورانه‌ای هیچ‌وقت در اسکار نامزد نشده بود. او حالا برای فیلم «داستان ازدواج» نامزد بهترین بازیگر زن نقش اول و برای «جوجو خرگوشه»، نامزد بهترین بازیگر زن نقش مکمل شده است. این بازیگر ۳۵ ساله به جمع آن گروهِ کوچک از بازیگرانی که در یک سال برای دو اسکارِ جداگانه نامزد شده‌اند پیوسته است. گرچه قوانینِ آکادمی جلوی نامزد شدن یک نفر برای دو فیلم جداگانه در یک بخش را می‌گیرد، اما یک بازیگر می‌تواند برای دو فیلم جداگانه در دو بخشِ جداگانه نامزد شود.

- ثروتمندترین‌ها: ثروتمندترین نامزدهای بهترین بازیگرِ مرد و زنِ نقش اول عبارتند از: لئوناردو دی‌کاپریو (۲۶۰ میلیون دلار دارایی)، اسکارلت جوهانسون (۱۶۵ میلیون دلار)، شارلیز ترون (۱۶۰ میلیون دلار)، رنی زلوگر (۶۰ میلیون دلار)، آنتونیو باندراس (۴۵ میلیون دلار)، واکین فینیکس (۳۵ میلیون دلار)، آدام درایور (۱۰ میلیون دلار)، سیرشا رونان (۷ میلیون دلار)، جاناتان پرایس (۵ میلیون دلار) و سینتیا اِریوو (۳ میلیون دلار).


منبع forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده