نگاهی به فضای کاری و پروژههای آینده استودیو سازنده Dead Cells
Pcgamer در شماره ماه دسامبر مجله خود سری به استودیو موشن تویین، سازنده Dead Cells، زده است تا کاربران بیشازپیش با فضای کاری و پروژههای آینده این استودیو آشنا شوند.
مقالههای مرتبط:
Dead Cells را میتوان یکی از بهترین بازیهای مستقل و روگلایک با المانهای مترویدوینیا دانست که بازیکنان را حسابی به چالش میکشید. ساختار بازی بهگونهای بود که پس از هر بار مردن، به ابتدای بازی بر میگشتید و تمامی پیشرفتهای شما از بین میرفت. نکتهی جالب تغییر ظاهر مراحل و محیطهایی بود که پس از هر بار مردن، مجددا وارد آنها میشدید. ازاینرو کاربر در هر بار تلاش برای رسیدن به نقطهی پایانی، تجربهی متفاوتی را کسب میکرد. وجود آیتمهای مختلف، جهانی گیرا و گیمپلی درگیر کننده، مواردی هستند که باعث میشود مخاطب پس از هر بار مردن، بهجای دست کشیدن از دد سلز، برای تجربهی مجدد آن بیشازپیش هیجانزده شود.
استودیو موشن تویین (Motion Twin) برای رسیدن به ایده نهایی ساخت Dead Cells چالشهای مختلفی را پشت سر گذاشته است. نکتهی جالب این است که موشن تویین قصد ندارد اعضای تیم خود را گسترش دهد. اعضای تیم معتقد هستند که با کمتر بودن تعداد افراد، میتوانند تعامل و مشارکت بیشتری با یکدیگر داشته باشند و ایدههای بهتری را خلق کنند. حال که پرونده بازی Dead Cells بسته شده است، موشن تویین برای آینده خود چه مسیری را طی خواهد کرد؟ آیا بازی بعدی این استودیو، حسوحال مشابهی به دد سلز دارد؟ بهروزرسانیهای دد سلز به چه شکل عرضه میشوند؟ معمولا در استودیوهای بازیسازی، اعضای اصلی با یکدیگر صحبت کرده و حول یک موضوع و ایده به توافق میرسند. سپس با سایر اعضای تیم هم ایده خود را در میان میگذارند تا تغییرات لازم روی آن اعمال شود و درنهایت پروسه ساخت محصول نهایی آغاز شود. در موشن تویین خبری از این ساختار نیست. زمانیکه وارد سایت آنها میشوید، جمله «رئیس وجود ندارد» را مشاهده میکنید. همچنین هیچ سمتی برای کارکنان درنظر گرفته نشده است. ازاینرو تمامی اعضای استودیو موشن تویین خود را در یک سطح میدانند و برای پروژههای خود، دور یکدیگر جمع شده و ایدهها را مرور میکنند که اصطلاحا به آن تجارت Flat Business گفته میشود.
البته این موارد چالشهای مخصوصبه خود را دارد؛ مخصوصا زمانیکه باید تصمیمهای مهمی را برای آینده خود بگیرید. زمانیکه به استودیو موشن تویین در شهر بوردوکس فرانسه رسیدم، تیم کوچکی را دیدم که چهار ماه است روی پروژههای مختلفی کار میکنند. یکی از برنامهنویسها روی سیستم مبارزات سوم شخص شبیهبه Sekiro کار میکرد. این در حالی است که یکی دیگر از اعضا، تصاویر هنری زیبایی را نشان من داد و در مورد پروسه پیشرفت نمونههای اولیه هر ایده توضیحاتی را ارائه داد. در این پروسه احتمال دارد یک طراح به آرتیست استودیو ایدههایی را برای طراحی دهد تا تصاویر هنری را حول آن ایده طراحی کند. سپس امکان دارد آن ایده، ساختار کلی بازی را به طراح نشان دهد. زمانیکه روند کلی ایده برای شکلگیری محصول نهایی به مشکل بر خورد، از بین خواهد رفت. این روند به آنها کمک میکند تا پس از رد شدن یک ایده، بهسراغ سایر نمونههای اولیه موجود بروند. دراینمیان اعضای استودیو امیدوار هستند به ایدهای برسند که سایر اعضا هم به آن ایمان دارند.
تیم بررسی نمونههای اولیه در موشن تویین، از اعضای حرفهای و قدیمی این استودیو تشکیل شده و تیم کوچکی است. سایر اعضا هم روی آپدیتهای بازی Dead Cells کار میکنند. در مدل تجاری هم سطح که اعضای آن سمت خاصی ندارند و درکنار یکدیگر کار میکنند، نگه داشتن و کارکردن اعضا روی پروژههای مختلف کار سختی است. استودیو موشن تویین با تقسیم کردن تیم خود به دو دیویژن مختلف، این کار را انجام داده است. دیویژن اعضای قدیمی و حرفهای که روی ایدهها کار میکنند و به اسم موشن تویین شناخته میشوند و دیویژن Evil Empire که از سایر اعضای استودیو تشکیل شده است و روی آپدیتهای دد سلز کار میکنند (Evil Empire هم جزوی از موشن تویین است). سباستین بنارد، یکی از اعضای قدیمی و حرفهای موشن تویین دراینباره میگوید:
در نگاه اول، تمامی ما درکنار یکدیگر مشغول کار کردن هستیم، اما تصمیم گرفتیم که دو دیویژن را بهوجود بیاوریم. یکی از آنها را به دد سلز و تمامی آیتمهایی که به آن مربوط میشود، اختصاص دادیم. ازاینرو ما در تیم کوچکی قرار گرفتیم که روی ایدههای مختلف کار میکند و اشخاص زیادی در تصمیمگیریها دخیل نیستند.
تمامی اعضای موشن استودیو در یک دفتر کوچک درکنار یکدیگر نشستهاند و هر از گاهی در طول دفتر قدم میزنند. Evil Empire موظف است تا ایدههای مختلفی را برای آپدیتهای دد سلز خلق کند، اما همچنان این ایدهها باید مورد تایید افراد حرفهای باشد. بهعبارتی وجود عبارت «رئیس وجود ندارد» تاحدی نقض میشود. درواقع وجود سمتهای مشابه در موشن استودیو بسیار کمرنگتر از سایر استودیوها است. بااینحال برای تایید یک آپدیت و محتوای داخل آن، چراغ سبز اعضای حرفهای لازم است. این سیستم مزیتهای خود را هم دارد. برای مثال اعضا بهراحتی و بدون دغدغه بازخوردهای خود از یک نمونه اولیه و ایده را به گوش یکدیگر میرسانند. آرتیستها آزادانه محتوای داخل ذهن خود از ایده ارائه شده توسط طراح را بهتصویر میکشند. همچنین طراح میتواند تصاویر هنری خلق شده را رد کند یا بازخوردهای خود را برای اعمال تغییرات، بهگوش آرتیست برساند. البته اشاره کنم که تمامی این موارد زمانی جوابگو است که تیم شما در یک مقیاس بسیار کوچک قرار داشته باشد. اگر روزی موشن تویین بزرگتر از حد فعلی شود، نمیتوانند از این سیستم استفاده کنند.
پی سی گیمر از صدها استودیو مختلف در سراسر جهان دیدن کرده است، اما موشن تویین استودیو متفاوتی است. همانند استودیو ولو (Valve) ساختار غیررسمی دارند. با این تفاوت که سود حاصل از فروش بازیها بین تمامی اعضا تقسیم میشود و از سیستم پرداختی Peer-Reviewed استفاده نمیشود. تیم آنها بسیار کوچک است و برای به اشتراکگذاری ایدهها مناسب است، اما سیستم عملگرایی خاصی برای نمونههای اولیه وجود دارد. همچنین آنها موتورهای گرافیکی مختلفی را آزمایش میکنند و دراینمیان ورکشاپهایی را هم با محوریت موضوعات مختلف برگزار میشود. برای مثال ساخت یک انیمیشن ضربهزدن یا حمله کردن چهقدر طول میکشد؟ در ادامه نگاهی به تعدادی از تصاویر هنری خلق شده توسط موشن تویین خواهیم انداخت. البته استودیو موشن تویین اعلام کرده تصاویر مورد نظر، نمونههای آزمایشی هستند و شاید بازی نهایی شباهتی به آنها نداشته باشد. بااینحال دراینمیان تصاویری وجود دارد که شاید به یک ایده بسیار خوب برای ساخت بازی تبدیل شود.
این یک ماجراجویی در زیر دریا است؛ جاییکه بازیکن به اکتشاف در اعماق یک زیردریایی میپردازد
تصاویر زیر مربوطبه ایده استفاده از یک همراه درکنار کاراکتر اصلی میشود که هدایت آن را هوشمصنوعی برعهده دارد.
خیلی از این تصاویر رابطهی صمیمی میان یک ربات و سگ وفادار به او را نشان میدهد که مکانسیم اصلی ایدهی تیم سازنده است
آرتیست موشن تویین بهسراغ خلق جهانی رنگارنگ با نورپردازیهای مختلف رفته است که بهنظر مورد جالبی است، زیرا او عاشق خلق جهانهای رنگی است
از نظر داستان، بازی میتواند در جزیرههای شناور روایت داشته باشد. این مورد، ایدهی استفاده از یک هواپیما بهجای ربات در نقش اصلی را به وجود میآورد
تصاویر زیر مربوطبه یک ایده علمی تخیلی میشود که یک روح به کاراکتر اصلی متصل است
موشن تویین سعی دارد یک بازی کامل متفاوت نسبتبه دد سلز و جهان فانتزی و تاریک آن را بسازد. آینده، میتواند مورد جالبی برای این به نمایش گذاشتن این تفاوت باشد
بهجای اینکه یک سگ همراه شما باشد، یک روح به شما متصل شده که در یک جهان دیگر قرار دارد. تیم سازنده اعلام کرده که ایجاد یک رابطه معناگرایانه میان شخصیت اصلی و همراه او، کار بسیار سخت و دشواری است
استفاده از یک رابطه دوستی به آنها ایده استفاده از جهانهای باز و مختلف را داده است.
موشن تویین از کاراکتری شبیهبه انسان استفاده کرده است که میتواند بین جزیرههای مختلف در رفتوآمد باشد.
اگر بهجای یک انسان در نقش یک هواپیما قرار داشته باشید چه اتفاقی میافتد؟ تصویر دوم بیانگر یک مانع هوایی است که هواپیما میتواند از داخل آن عبور کند
موشن تویین یک دمو از یک بازی هواپیمایی را خلق کرد و متوجه شد که طراحی مراحل برای این محصول، کار بسیار سخت و دشواری است
در آسمان بیکران، بازیکن انتظار دارد که بتواند آزادانه در هوا پرواز کند و دیوارهای نامرئی، ناعادلانه بوده و مانع از این کار میشود
هنرمندان موشن تویین به هر ایده خود شخصیت مخصوصبه خود را دادهاند.
توماس واسر، کارگردان هنری بازی Dead Cells است. او از یک چهارچوب رنگی شبیهبه دروازههای ژاپنی استفاده کرده است که روبهروی ربات قرار دارد.
گویینل ماسه، تصویری را خلق کرده که یک جهان آخرالزمانی را نشان میدهد و تا حدی به Fallout هم شباهت دارد
بااینتفاسیر باید منتظر بمانیم و ببینیم استودیو موشن تویین برای بازی بعدی خود به چه ایدهای خواهد رسید. نظر شما کاربران زومجی در مورد تصاویر و ایدههای منتشر شده از استودیو موشن تویین چیست؟
این مطلب، ترجمه مقاله مرتبط با استودیو موشن تویین در شماره دسامبر ۲۰۱۹ مجله پیسی گیمر است.