پیش نمایش بازی Star Wars Jedi: Fallen Order
جنگ ستارگان را میتوان یکی از پرمخاطبترین مجموعه فیلمهای سینمایی دانست که تابهامروز نسخههای متعددی از آن اکران شده است. همچنین جنگ ستارگان بین گیمرها هم طرفداران زیادی دارد و استودیوهای بازیسازی سعیکردهاند با ساخت بازیهای مختلف، قسمتی از جهان Star Wars را بهتصویر بکشند. یکی از شرکتهایی که نسخههای مختلفی از جنگ ستارگان را بهواسطه استودیوهای خود توسعه داده، الکترونیک آرتز (Electronic Arts) است. نکتهی جالب این است که تقریبا تمامی بازیهای عرضه شده از جنگ ستارگان در دهه اخیر، بازیهای آنلاین بودهاند و بازی تکنفره و داستان محور با کیفیتی از آن منتشر نشده است.
استیگ آزماسن، کارگردان بازی، با ایده ساخت یک بازی با محوریت جنگ ستارگان بهسراغ الکترونیک آرتز رفت، اما آنها موافقت نکردند
زمانیکه وینس زامپلا، رئیس ریسپاون اینترتینمنت (Respawn Entertainment)، روی صحنه آمد و گفت که این استودیو یک بازی با محوریت جنگ ستارگان میسازد، همه هواداران این مجموعه خوشحال شدند. بااینحال دوست داشتیم اطلاعات بیشتری از آن بهنمایش در میآمد، اما استودیو ریسپاون و الکترونیک آرتز، رونمایی از بازی را به جشن جنگ ستارگان موکول کرد؛ جاییکه مشخص شد Star Wars Jedi: Fallen Order نام بازیای است که استودیو ریسپاون وظیفهی توسعه آن را برعهده دارد. پس از سالها شاهد این هستیم که یک بازی کاملا داستان محور و بدون بخش آنلاین و پرداختهای درون برنامهای، از جنگ ستارگان منتشر میشود. این در حالی است که استودیو سازنده، تیمی است که همه ما آن را به ساخت بازیهای اکشن تیراندازی میشناسیم.
ساخت استاروارز جدای: فالن اوردر یک چالش بزرگ برای ریسپاون بهحساب میآید، زیرا با اثری طرف هستیم که با تمام ساختههای قبلی آنها فرق میکند. بااینحال وینس زامپلا و الکترونیک آرتز در جریان مصاحبههای مختلف، نوید یک بازی با کیفیت و سرگرم کننده را دادهاند که میتواند بهواسطهی داستان و گیمپلی خود، کاربران را حسابی سرگرم کند. نکتهی جالب هم این است که پروسه تایید و ساخت Star Wars Jedi: Fallen Order بههمین سادگی اتفاق نیوفتاد. در ابتدا استیگ آزماسن، کارگردان بازی، با ایده ساخت یک بازی با محوریت جنگ ستارگان بهسراغ الکترونیک آرتز رفت، اما آنها موافقت نکردند. در ادامه تیم جدید ریسپاون تصمیم گرفت یک آیپی کاملا جدید با محوریت مبارزات نزدیک و تنبهتن را بسازد. پس از نشان دادن دموی اولیه به الکترونیک آرتز، آنها از ایدهی این کار استقبال کردند و به ریسپاون پیشنهاد دادند که این بازی را به نسخهی جدید جنگ ستارگان تبدیل کنند.
سپس وینس زامپلا این گفته را با استیگ آزماسن و تیم وی درمیان گذاشت و آنها هم استقبال کردند. ازاینرو مراحل ساخت بازی Star Wars: Jedi Fallen Order کلید خورد. داستان فالن اوردر چند سال پس از وقایع فیلم Star Wars Episode III – Revenge of Sith اتفاق میافتد. یک جدای کارآموز (پاداوان) بهنام کارل کستیس، با بازی کمرون موناگان، درحال فرار از Galactic Empire است. در جریان یک اتفاق، کارل محبور میشود از نیروی فورس برای نجات یکی از دوستان خود استفاده کند تا مانع از افتادن او به چاله Sarlacc شود. این در حالی است که یکی از درویدهای ایمپریال صحنه استفاده از نیروی فورس را ضبط کرده بود و باعث میشود تا هویت واقعی کارل برای Galactic Empire فاش شود.
کمرون موناگان دومین هنرپیشهای است که هم در نقش جوکر و هم در نقش یک جدای به ایفای نقش پرداخته است
در ادامه Galactic Empire از خواهر دوم (Second Sister) برای کشتن کارل و سایر جدایها استفاده میکند؛ شخصیکه بهصورت مستقیم توسط دارت ویدر تعلیم دیده است. نکتهی جالب در مورد خواهر دوم این است که وی در گذشته یک جدای بوده است و قبل از اینکه بُعد تاریک نیروی فورس بر او غلبه کند، درکنار جدایها مبارزه میکرده است. وی را میتوان بهترین مبارز دارت ویدر دانست و خطری جدی کارل کستیس را تهدید میکند. دراینمیان اشاره کنم که انجمن خواهران، درواقع اشاره به گروه Imperial Inquisitor دارد که از ۹ مبارز مختلف تشکیل شده است. بااینکه تنها خواهر دوم برای کشتن کارل کستیس اعزام شده است، اما در طول داستان Star Wars Jedi: Fallen Order احتمالا با سایر اعضای Imperial Inquisitor هم ملاقات خواهیم کرد. استودیو ریسپاون سعی کرده مبارزان منحصربهفردی را طراحی کند. ازاینرو هرکدام از آنها مهارتهای مخصوصبه خود را دارند و باید از شیوههای مبارزهای متفاوتی برای هرکدام استفاده کنید.
قرار است داستان یک جدای تازهکار را روایت کند و درکنار جنگیدن با سرنوشت و زندهماندن، نحوه پختهشدن و رسیدن بهتکامل این کاراکتر بهتصویر کشیده میشود
تیم سازنده تابهامروز اطلاعات خاصی را از نقش سایر اعضای Imperial Inquisitor در داستان منتشر نکرده است. بااینحال اطلاعاتی جزئی از دو عضو در دسترس است. خواهر دوم یا همان Second Sister یکی از دشمنهای اصلی و پیگیر شما بهحساب میآید و بهنظر میرسد در نقاط مختلف داستان با او روبهرو میشوید. خواهر دوم هوش بسیار زیادی در مبارزات دارد و میتواند بهواسطهی لایتسیبر خود شما را در طول نبرد غافلگیر کند. همچنین بههیچوجه نباید مهارت وی با لایتسیبر را دست کم بگیرید. این در حالی است که خواهر نهم (Ninth Sister) یک اینکوئیزیتور با ابهت و متفاوت بهحساب میآید. از نظر ظاهری، با مبارزی روبهرو میشوید که بسیار درشت هیکلتر از شما است. از نظر سرعت، خواهر نهم همانند خواهر دوم نیست، اما آموزشهای مخصوصبه جدایها را یاد گرفته است. ازطرفی او دارای نیروی فورس است و همین مورد سبب شده تا قدرت بسیار زیادی داشته باشد.
Star Wars Jedi: Fallen Order قرار است داستان یک جدای تازهکار را روایت کند و درکنار جنگیدن با سرنوشت و زندهماندن، نحوه پختهشدن و رسیدن بهتکامل این کاراکتر بهتصویر کشیده میشود. جدا از این مورد، داستان بازی بهگیمپلی متصل است. بدینصورت که کاربران برای آزاد سازی مهارتهای کارل باید بهنقاط مختلفی از داستان رسیده باشند. ازاینرو استودیو ریسپاون وظیفهی سختی را برعهده دارد، زیرا باید مهارتها و تواناهاییها را بهنحوی در اختیار مخاطب قرار دهد که کاربر بتواند بهترین استفاده را از آنها داشته باشد. بهعبارتی سیستم کسب مهارتها در Star Wars Jedi: Fallen Order بازیکن را محدود میکند، اما تیم سازنده اعلام کرده که دراینمیان موارد دیگری هم در گیمپلی قرار داده شده است که تا حدی این محدودیت را از بین میبرد. ریسپاون اینترتینمنت یک سیستم ارتقا هم برای بعضی از ویژگیهای کارل درنظر گرفته است. بازیکن در طول تجربه خود قادر به ارتقای لایتسیبر است تا قدرت آسیبرسانی آن بیشتر شود. همچنین نوار سلامت هم ویژگی دیگری است که قابل ارتقا است. تمامی این موارد باید باتوجهبه شیوه مبارزهای شما انجام شود؛ اینکه بدانید طبق مهارتهایی که دارید و شیوه مبارزهای خود، کدام موارد برای ارتقا دادن در اولیت قرار بگیرند.
تمامی این موارد دستبهدست هم میدهند تا مخاطب برای کشتن دشمنان و پشت سر گذاشتن باسفایتها، استراتژیهای مختلفی را پیادهسازی کند. دقیقا موردی که در بازیهایی مثل Dark Souls بهچشم میخورد. البته فالن اوردر سختی و چالش این دسته از بازیها را نخواهد داشت، اما ریسپاون سعی دارد مبارزاتی را خلق کند که بازیکنان بدون تلاش و کوشش نتوانند در آنها موفق شوند. همچنین تیم سازنده از المانهای مترویدوینیا هم استفاده کرده است. ازاینرو با جهانی روبهرو هستیم که در آن راهها و مواردی وجود دارد که در ابتدا قادر به عبور از آنها نیستید، اما به مرور زمان و پیشروی در داستان، مهارتهایی را کسب میکنید که به شما کمک میکند به نقاط مورد نظر برگردید و مانع سر راه خود را از بین ببرید.
صداهایی که BD-1 از خود در میآورد، بیانگر احساسات او خواهند بود
کاراکتر کال در طول بازی یک دروید به نام BD-1 را دراختیار دارد. این دروید همانند یک دوست و همراه وفادار در تمامی نقاط کال کستیس را همراهی میکند. استودیو ریسپاون به مدت دو سال درکنار لوکاس فیلم روی BD-1 کار کرده است تا یک دروید منحصربهفرد در تمامی جنگ ستارگانهای ساخته شده را بهتصویر بکشند. طبق گفته تیم سازنده گوشهای BD-1 به صدا بسیار حساس است و میتواند صداها را بهخوبی تشخیص دهد و کارل را از وجود آنها با خبر کند. همچنین در گوشهوکنار بازی، شاهد این هستیم که BD-1 صداهای عجیب و غریب و جالبی را از خود در میآورد و لحظات بامزهای را برای مخاطب بهوجود میآورد؛ درواقع این صداها بیانگر احساسات BD-1 هستند. همچنین BD-1 یک دروید کاوشگر است، ازاینرو ریسپاون چشمهای او را بزرگ طراحی کرده است تا این مورد بهخوبی مشخص باشد. متاسفانه هنوز مشخص نشده است که در جریان گیمپلی به چند سیاره مختلف سفر خواهیم کرد، اما استیگ آزماسن اعلام کرده که با تعداد قابل توجهی سیاره مواجه میشوید و نیمی از آنها از جهان جنگ ستارگان و نیمی دیگر بهطور اختصاصی برای Star Wars Jedi: Fallen Order طراحی شده است.
انجام کارهایی نظیر ارتقای مهارتها، استراحت و ذخیره بازی در هاب هر سیاره انجام میشود
نحوه رفتن به سیارهها هم ازطریق سفینه اختصاصی کارل کستیس به نام استینگر منتیس (The Stinger Mantis) انجام میشود. در زمانهایی که درحال سفر کردن به سیارههای بازی هستند، بههیچوجه صفحههای بارگذاری را مشاهده نمیکنید. درواقع در این بازههای زمانی کارل میتواند به انجام فعالیتهای مختلفی در سفینه فضایی خود بپردازد تا زمانیکه بهمقصد برسد. برای هر سیاره بازی هم یک هاب درنظر گرفته شده است که سفینه شما در آنجا فرود میآید. همچنین انجام کارهایی نظیر ارتقای مهارتها، استراحت و ذخیره بازی هم در این هاب انجام میشود. در ادامه مشخص شده است که سفینه استینگر منتیس، قابل شخصیسازی است و بازیکن میتواند ظاهر بیرونی آن را شخصیسازی کند. از دیگر ویژگیهای شخصیت اصلی در طول داستان هم میتوانبه مهارت دویدن روی دیوار اشاره کرد. در طول بازی دیوارهای مخصوصی را میبینید که کارل میتواند روی آنها بدود. تیم سازنده اعلام کرده که فالن اوردر یک بازی اکشن ماجراجویی است و مشاهده المانهایی مثل دویدن روی دیوار، تاب خوردن از شاخهها و حفظ تعادل، چیزهایی هستند که به گیمپلی بازی شکل میدهند.
ازنظر طراحی هم ریسپاون اینترتینمنت در تلاش است تا بهترین تجربه در میان بازیهای Star Wars و همچنین یک تجربهی متفاوت را در اختیار علاقهمندان و گیمرها قرار دهد. بااینکه گفته شد طراحی مراحل و جهان بازی تاحدی مترویدوینیایی است، اما ریسپاون از نوآوریهای مختلفی هم استفاده کرده که باعث میشود بازیکن احساس تازهای داشته باشد. این در حالی است که آنها در مصاحبههای مختلف اعلام کردهاند که برای خلق جهان بازی از بازیهای سری متروید، مخصوصا Metroid Prime، الهام گرفتهاند. این موارد باعث میشوند تا مخاطب بیشازپیش به گشتوگذار در جهان بازی مشغول شود و قویتر کردن شخصیت خود، تلاش کند. همچنین جهانهای بازی بهگونهای طراحی شدهاند که بازیکن پس از هر بار ذخیره بازی و رفتوآمد میان سیارهها، شاهد زندهشدن مجدد دشمنان هستیم. جدا از طراحی سیستم ارتقای کاراکتر و شمشیر لایتسیبر، ریسپاون اینترتینمنت جعبههایی را در جهان بازی قرار داده است که دارای آیتمهای تزئینی برای شخصیسازی کارل و BD-1 است. البته امکان دارد آیتمهای شخصیسازی سفینه استینگر منتیس را هم بهدست بیاورید.
واکرها، یکی از مواردی هستند که در فالن اوردر حضور دارند و در نمایشهای بازی هم شاهد بالا رفتن کارل از یکی از واکرها بودیم. نکتهی جالب این است که تابهامروز در هیچ یک از فیلمهای جنگ ستارگان، داخل واکرها را ندیدهایم، اما استودیو ریسپاون به کمک لوکاس فیلم در فالن اوردر داخل یک واکر را هم بهتصویر میکشد. سیارههای بازی هم بهگونهای طراحی شدهاند که هرکدام از آنها حیات وحش مخصوصبه خود را دارد. برای مثال امکان دارد در بعضی از سیارهها شاهد حیوانها و هیولاهایی باشیم که حتی به سربازهای امپراطوری هم حمله میکنند. شاید از خود بپرسید که چرا تیم سازنده از موتور گرافیکی فراستبایت برای فالن اوردر استفاده نکرده است؟ استیگ آزماسن در یکی از گفتوگوهای خود اعلام کرده است که در زمان آغاز پروسه اولیه ساخت بازی استار وارز جدای: فالن اوردر، وی روی گزینههای مختلفی تحقیق کرده است و سپس به این نتیجه رسیده که آنریل انجین 4 بهترین گزینه برای این بازی خواهد بود. البته در آن زمان هنوز ساخت بازی توسط الکترونیک آرتز تایید نشده بود و آنها نمیتوانستند از فراستبایت استفاده کنند. بااینحال و پس از معرفی بازی هم تیم داخلی ریسپاون تصمیم گرفت همچنان از آنریل انجین استفاده کند تا بتواند گیمپلی بهتر و سرگرم کنندهتری را در اختیار کاربران قرار دهند. یک حالت عکاسی (Photo Mode) برای بازیکنان درنظر گرفته شده تا لحظات هیجانانگیزی را بهثبت برسانند. با تمام اینتفاسیر، استودیو ریسپاون سعی دارد یک تجربهی متفاوت از جنگ ستارگان را در اختیار مخاطبان قرار دهد؛ تجربهای که نه پرداخت درونبرنامهای دارد و نه بخش آنلاین، بلکه بهصورت کامل تکنفره و داستان محور است. در ادامه میتوانید مشخصات سیستم پیشنهادی و حداقل سیستم مورد نیاز بازی برای کامپیوتر را در زومجی مطالعه کنید.
حداقل سیستم مورد نیاز
- سیستمعامل: ویندوز ۷، ۸.۱ و ۱۰ نسخه ۶۴ بیتی
- پردازنده: AMD FX-6100 یا اینتل i3-3220
- حافظه رم: هشت گیگابایت
- کارت گرافیک: Radeon HD 7750 یا GeForce GTX 650
- دایرکت ایکس: دایرکت ایکس ۱۱
- فضای مورد نیاز: ۵۵ گیگابایت
سیستم پیشنهادی
- سیستمعامل: ویندوز ۷، ۸.۱ و ۱۰ نسخه ۶۴ بیتی
- پردازنده: AMD Ryzen 7 1700 یا اینتل i7-6700K
- حافظه رم: ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک: RX Vega 56 یا GTX 1070
- دایرکت ایکس: دایرکت ایکس ۱۱
- فضای مورد نیاز: ۵۵ گیگابایت
بازی Star Wars Jedi: Fallen Order در تاریخ ۲۴ آبان ماه (۱۵ نوامبر) برای کامپیوتر، پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان عرضه میشود. نظر شما کاربران زومجی در مورد این بازی چیست؟