نویسنده: علی گودرزی
// دوشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۳

نگاهی به آپدیت Beyond بازی No Man's Sky؛ به‌سوی بی‌نهایت و فراتر از آن

در راستای تبدیل کردن No Man's Sky به‌همان بازی اعجاب‌آوری که قرار بود باشد، آپدیت Beyond نه‌تنها وظیفه‌اش را به‌بهترین نحو انجام می‌دهد بلکه با آوردن یک حالت VR فوق‌العاده، پا را فراتر می‌گذارد و برگی جدید از کتاب رستگاری استودیو هلوگیمز و شان ماری را ورق می‌زند.

این روزها، صحبت کردن درباره‌ی بازی No Man's Sky، استودیو هلو گیمز و خالق این بازی یعنی شان ماری، با ادای احترام و برداشتن کلاه از سر همراه می‌شود. بله همان No Man's Sky که گیمرهای زیادی را اذیت کرد. اثری که در هر مقاله‌ی مربوط‌به‌دروغ‌های استودیوهای بازی‌سازی و هایپ‌های پوچ، نامش را با بزرگ‌ترین فونت ممکن پیدا می‌کردیم. خب حق هم با ما گیمرها بود چرا که شان ماری و تیم هلوگیمز وعده‌هایی را به‌ما دادند که در زمان انتشار، حتی به‌تحقق آن‌ها نزدیک هم نشدند. طبق گفته‌های شان ماری، No Man's Sky قرار بود یک کاوش فضایی همه‌رقمه را برای گیمرها دنیا فراهم کند. تجربه‌ای از جنس تعامل بازیکنان با‌یکدیگر در کهکشان‌های مختلف و بی‌شمار آن؛ کهکشان‌هایی که تعداد زیاد آن‌ها باعث می‌شود تا گشتن و سر زدن به‌تک‌تک آن‌ها صدها هزار ساعت به‌طول بیانجامد. حالا شما فرض کنید که در این آسمان پهناور، دیگر انسان‌ها و بازیکنان را ببینید که مثل خودتان از محیط‌های رنگارنگ و گوناگون بازی شگفت‌زده شده‌اند و همراه‌تان، به‌کرات مختلف سفر می‌کنند و ماجراهای مختلفی را رقم می‌زنند. دیدید؟! No Man's Skyای که تیم سازنده‌ی او وعده‌اش را به ما می‌دادند نه‌تنها یک بازی شدیدا نوآوارانه که می‌توانست اثری انقلابی باشد و تکانی اساسی به‌بازی‌های آنلاین بدهد.

بازی No Man's Sky در سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه شد و هیچ‌کدام از آن وعده‌های بلندپروازانه را نتوانست عملی کند. با وجود اینکه بازی برای علاقه‌مندان تجربه‌ی یک زندگی فضانوردمابانه واقعا جذاب بود و از مکانیک‌های گسترده‌ی حفاری و کنترل فضاپیما/زیردریایی/کاوشگر و بیشتر خود گرفته تا جهان بی‌نهایت بزرگ و هزار رنگش توانست خیلی از بازیکنان را به‌خودش جلب کند اما، علاوه‌بر ناتوانی در اجرای آن وعده‌های بزرگ، کم بودن محتوای سرگرم‌کننده و در کل، ناتوانی بازی در همراه کردن مخاطب خود از بزرگ‌ترین ایرادات No Man's Sky بود. شاید الان، انداختن یک نگاه به عقب و به‌نقد بازی که در زومجی انجام شد کاری جالب باشد تا بدانیم بازی با چه وضعیتی در سال ۲۰۱۶ در دسترس گیمرها قرار گرفته است. در بررسی زومجی از بازی No Man's Sky چنین می‌خوانیم:

برای یک بازی که قرار بود انقلابی در دنیای بازی‌های رایانه‌ای باشد، No Man's Sky ناامیدتان می‌کند چون نه می‌تواند یک بازی بسیار سرگرم‌کننده باشد و نه دنیای عظیمش نقش چندانی در راستای موفقیت آن بازی می‌کند. اما یک تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد است چون مشابه‌اش قبلاً نبوده و حضورش مفید است چون می‌تواند الهام‌دهنده‌ی بازی‌های بعد از خود باشد. پرسه زدن در سیاره‌های بی‌شمار کهکشان، جست‌وجو برای منابع مورد نیاز و پرواز در فضای بی‌کران برای چند ساعت لذت‌بخش است و بعد تبدیل به یک چرخه‌ی تکرار‌شونده می‌شود. No Man's Sky از آن بازی‌هایی است که نه می‌توان آن را توصیه کرد و نه دورش خط کشید، باید خودتان تجربه‌اش کنید تا خودش را نشان دهد.

No Man

تفاوت گرافیکی / بصری بازی در آپدیت‌های Atlas Rises و Next با خود بازی اصلی

دقیقا پس از انتشار بازی، پس از انتشار آن مقاله‌های طولانی و خشن پیرامون دروغ‌های هلوگیمز و شان ماری و زمانی‌که از تیم سازنده‌ی آن باعنوان افرادی دروغ‌گو یاد می‌شد و آن‌ها به‌منفورترین توسعه‌دهندگان هنر هشتم تبدیل شده بودند، سازندگان No Man's Sky نه‌تنها عقب ننشستند که تصمیم گرفتند درنهایت سکوت، دوباره کرکره‌ی استودیو کوچک خود را بالا بکشند، پشت کامپیوترهای خود بنشینند و همان بازی را که وعده‌ی ساختنش را داده بودند تقدیم گیمرها کنند.

 Hello Games با انتشار تمامی محتویات کاملا تازه و رایگان آپدیت بیاند، Na Man's Sky را نه‌تنها به آن بازی که وعده‌اش را می‌داد تبدیل کرده که حتی پا را فراتر هم گذاشته است!

تا تا به‌امروز حدود ۶۲ آپدیت کوچک و بزرگ، فیکس‌ها و Hotfixهای گوناگون و DLCهای متنوع که همگی آن‌ها کاملا رایگان بودند، هستند و خواهند بود برای بازی عرضه شده است؛ محتویاتی جدید که ایده‌‌ی تمامی آن‌ها باتوجه به واکنش گیمرها به‌بازیِ اولیه، در ذهن سازندگان شکل گرفت و هنوز هم تیم توسعه‌دهنده‌ی بازی برای سروشکل دادن آپدیت‌های بعدی و گسترش اثر، به‌انجمن‌های بازی و شبکه‌های اجتماعی سر می‌زند و بسته به‌چیزی که گیمرها می‌خواهند، برای محتویات جدید بازی برنامه‌ریزی می‌کنند. تا به‌امروز ۷ آپدیت بزرگ و شدیدا حجیم برای بازی منتشر شده است که هرکدام از گرافیک گرفته تا محتویات قابل بازی No Man's Sky را واقعا زیر و رو کرده‌ است. آپدیت‌های Foundation، Pathfider، Atlas Rises، NEXT، Abyss، Visions و جدیدترین آپدیت بازی یعنی Beyond، از سال ۲۰۱۶ تا همین یک هفته‌ی پیش برای بازی طراحی شده‌اند و آنقدر بازی را دست‌خوش تغییرات شدیدا سازنده و عالی کرده‌اند که طبق صحبت‌های شان ماری، از حالا می‌توانیم اسم این بازی را No Man's Sky 2.0 بگذاریم که اصلا هم بلندپروازانه یا دور از واقعیت نیست. بازی حالا یک حالت داستانی تقریبا ۳۰ ساعته دارد،‌ بخش آنلاینش حالا تا ۳۲ گیمر را در یک سرور به‌خصوص می‌تواند کنار یکدیگر بیاورد و محتویاتی بی‌شمار را به‌آن‌ها عرضه کند، موتور گرافیکی بازی چندین پله قوی‌تر و باکیفیت‌تر شده و تصاویری جذاب‌تر و خیره‌کننده‌تر از قبل را می‌توان به‌لطفش ثبت کرد که به‌دلیل خاص و هویت‌دار بودن جلوه‌های بازی، این تصاویر بدیع و معرکه را تنها در No Man's Sky می‌توانید ببینید و درکنار تمامی این موارد همان‌طور که قبل‌تر هم ذکر شد، بازی محتویات به‌شدت زیاد، متنوع و خلاقانه‌ای را در دسترس بازیکنان خود قرار می‌دهد که برخلاف گذشته، هرگز از بازی خسته نمی‌شوند و از آن دست نخواهند کشید.

No Man

استودیو هلوگیمز برای ارائه‌ی جدیدترین آپدیت بازی یعنی به‌روزرسانی Beyond، تمام تمرکز خود را روی ارائه‌ی یک تجربه‌ی انلاین و صدالبته، یک تجربه‌ی VR عالی معطوف کرده‌ است. ابتدا باید از حالت VR بازی صحبت کنیم. به‌لطف آپدیت بیاند، حالا دارندگان تمامی نسخه‌های بازی می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت‌مجازی، بازی را به‌صورت VR تجربه کنند. تیم سازنده‌ی بازی برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی درگیرکننده و هیجان‌انگیز VR، تمامی کنترل‌های وسایل نقلیه‌، از سفینه‌ها گرفته تا کاوش‌گرها و زیردریایی‌ها را از نو طراحی کرده‌اند. اگر نگاهی به‌سرویس‌های استریم مثل Twitch بیندازید و نام No Man's Sky را جست‌وجو بکنید، بارخوردهای دیوانه‌وار گیمرها به‌حالت VR بازی را تماشا خواهید کرد. متاسفانه چون یک هدست واقعیت مجازی ندارم نتوانستم این حالت از بازی را تجربه کنم و فکر می‌کنم تا مدت‌ها حسرتش را بخورم چرا که فکر کردن به پرواز در فضای بی‌کران، رنگارنگ و شدیدا اتمسفریک بازی آن هم با هدست‌های واقعیت مجازی حقیقتا دیوانه‌کننده است!

آپدیت Beyond درکنار اضافه کردن ویژگی‌های جدید، ایرادهای جزئی اما آزاردهنده‌ی مکانیک‌های گیم‌پلی بازی را برطرف می‌کند و میزان سرگرم‌کنندگی اثر را به‌شکلی چشم‌گیر و قابل‌ ملاحظه، بالا می‌برد

کم‌کم از فضای VR فاصله بگیریم و ببینیم که هلوگیمز دیگر چه‌مواردی را ازطریق آپدیت بیاند به‌بازی اضافه می‌کند. شان ماری و تیم هلوگیمز با اعمال تغییرات کوچک، شدیدا کاربردی و پرتعداد در تمامی مکانیک‌های گیم‌پلی بازی، تجربه‌ی No Man's Sky را دگرگون کرده‌اند و برای مثال، برای بازیکنی که بعد از آپدیت NEXT تجربه‌ی بازی را آغاز کرده، موارد قابل تحسین به‌شدت زیادی را در آپدیت Beyond پیدا خواهد کرد. افزایش گنجایش کوله‌پشتی از دیگر موارد جدید بازی است. از آنجایی که حفاری در جهان بازی، اساسی‌ترین مکانیک زندگی در سیاره‌ها و میان ستارگان است، درنتیجه گنجایش کوله‌پشتی به‌یک نکته‌ی مهم تبدیل می‌شود و پر شدن‌های متعدد کوله‌پشتی موضوعی بود که پیش‌تر بازیکنان خیلی به‌آن اعتراض داشتند و از خالی کردن‌های متعدد Inventory خود حسابی کلافه شده بودند. حالا به‌لطف این آپدیت جدید گیمرها می‌توانند هرچقدر که دل‌شان می‌خواهد منابع مختلف را در کوله‌ی خود انبار کنند چرا که حالا، گنجایش کوله‌ی گیمر به بی‌نهایت میل می‌کند و سازندگان با این آپدیت جدید دغدغه‌ی کوله‌پشتی را از ذهن بازیکنان پاک کرده‌اند.

مورد دیگر اما، کمتر شدن سماجت (!) پهپادهای امنیتی سیاره‌های متخلف است. در بازی برخی از سیاره‌ها، به‌صورت تصادفی، میزان امنیتی بسیار بالایی دارند و به‌نظرت می‌رسد که به‌نسبت بهره‌وری‌شان از منابع معدنی، دارای سیستم امنیتی بالاتری هستند. این سیستم‌های امنیتی درقالب یک‌سری پهپاد کوچک بدون سرنشین (Sentinels) سروکله‌شان پیدا می‌شود و در درجه‌ی سختی Survival که سخت‌ترین حالت از بازی است و در آن دنیای بازی برای کشتن شما قسم خورده است، این ربات‌های پرنده حسابی اعصاب‌ شما را در هنگام حفاری کردن‌تان خراب خواهند کرد چرا که مثلا درحال محافظت از منابع طبیعی سیاره هستند. آپدیت Beyond میزان حساسیت Sentinelها را پایین می‌آورد و مثل همان افزایش گنجایش کوله‌پشتی، دیگر لازم نیست قسمتی از ذهن خود را به‌این موجودات مشغول کنید و اذیت شوید (البته این موضوع در حالت Survival چندان صدق نمی‌کند و حسابی در این حالت از بازی باید حواس‌جمع باشید). از دیگر موارد بهبودهای سیستم حفاری، بالا رفتن سرعت عملکرد تفنگ ویژه‌ی حفاری شما است که به‌لطف این بهبود در گیم‌پلی، سرعت عملکردتان بیشتر از قبل می‌شود و کمتر باید برای استخراج عنصرهای مختلف، منتظر بمانید.

No Man

سواری گرفتن از حیوانات و موجودات فضایی از جمله مکانیک‌های جدیدی است که آپدیت Beyond به‌بازی می‌آورد

یکی دیگر از موارد تازه‌ و شدیدا مهمی که بازی با آپدیت Beyond به‌گیمرهای خود تقدیم می‌کند، محتوای داستانی جدید و سرگرم‌کننده است.

آپدیت Beyond هم  مثل دیگر به‌روزرسانی‌های بازی به‌محض نصب شدن، مشکلات فنی مختلفی از جمله کرش کردن‌ها و مواردی از این دست را برای بازی ایجاد می‌کند که برای حل شدنش، فیکس‌های مختلفی در دسترس قرار گرفته‌اند و تا حد زیادی هم مشکلاتش حل شده‌اند

 پیش‌تر بازی به‌دلیل بهره نبردن از یک محتوای تقریبا خطی و داستان‌محور، در توضیح مکانیک‌های خود به‌گیمرها نمی‌توانست موفق ظاهر شود و پس از انتشار به‌روزرسانی‌های Atlas Rises، Pathfinder، NEXT و بیشتر توانست محتویات جهت‌دار داستانی را برای گیمرها آماده و ازطریق آن‌ها، مکانیک‌های خود را معرفی کند. آپدیت Beyond حالا یک محتوای داستانی کاملا جدید را برای گیمرها ترتیب داده است که باتوجه‌به‌تبدیل شدن بازی به No Man's Sky 2.0، رفع شدن تقریبا تمامی آن ایرادات گذشته، تبدیل شدن بازی به‌آنچه که وعده‌اش داده می‌شد و رشد چشم‌گیر جامعه‌ی بازیکنان No Man's Sky، افزودن یک محتوای داستانی و یک بخش داستانی کاملا جدید، حرکتی واقعا عالی و به‌جا از سوی استودیو هلوگیمز است. طی بخش داستانی و حالت آموزشی جدید بازی، تمام خطوط داستانی «مسیر اتلس «Atlas Path»)، آرتمیس و Space Anomaly همگی به‌‌بهترین شکل درکنار هم قرار گرفته‌اند که دراین‌میان، تمامی مکانیک‌های بازی به‌خوبی به‌گیمرها آموزش داده می‌شود. حل شدن مشکلات بخش آموزشی (که واقعا هم اذیت‌کننده بودند و می‌توانستند نزدیک ۱۰ ساعت تجربه‌ی گیمر را خراب کنند) درکنار وجود چیزی حدود ۳۰ ساعت محتوای داستانی واقعا جذاب و صدالبته مرموز که شما را به‌دنبال خود می‌کشاند،‌ بهترین فرصت ممکن را برای تجربه‌ی بازی ایجاد می‌کنند و اگر طی این مدت برای تجربه‌ی بازی شک و تردید داشتید، اکنون بهترین فرصت است تا به‌جمع مسافران کهکشان‌های عظیم No Man's Sky بپیوندید.

 

بازی در خصوص بخش آنلاین نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به‌لطف آپدیت‌های قدیمی بازی به‌خصوص به‌روزرسانی NEXT، بازی توانست بخش آنلاین را هم به‌دیگر حالت‌های خود اضافه کند و یک قدم دیگر به‌آن اثری که تیم سازنده‌ی بازی وعده‌اش را می‌داد، نزدیک شود. از نظر فنی، بازی حالا توانایی پشتیبانی از ۳۲ بازیکن‌ آن هم به‌صورت هم‌زمان روی یک سرور پی سی را دارد و سرورهای پلتفرم پی سی بازی دیگر تنها به‌ساپورت کردن چهار بازیکن محدود نیستند. سرورهای نسخه‌های کنسولی هم از پشتیبانی چهار بازیکن به‌طور هم‌زمان، به هشت بازیکن رسیده‌اند و در کل، آپدیت بیاند بخش چندنفره‌ی بازی را شلوغ‌تر و سرزنده‌تر از قبل می‌کند.

No Man

Space Anomaly نام هاب بخش آنلاین بازی است. جایی که بازیکنان به‌آن وارد می‌شوند، بایکدیگر تعامل می‌کنند و عازم مأموریت‌های مختلف می‌شوند

اما افزایش گنجایش سرورهای بخش آنلاین بازی تنها حرکات روبه‌جلو استودیو هلوگیمز در مسیر بهبود بخش آنلاین No Man's Sky نبودند و حالا، یک هاب بزرگ و همه‌چیز تمام برای بخش چندنفره‌ی بازی طراحی شده است. این مرکز بزرگ و صدالبته شدیدا زیبا، Space Anomaly نام دارد که در جریان خط‌داستانی بازی به‌گیمرها معرفی می‌شود. درکنار جذابیت بسیار زیاد نحوه‌ی معرفی این مکان اسرارآمیز، مکانیک‌هایی که آن در اختیار بازیکن قرار می‌دهد مهم‌ترین نکته‌اش است. مثل هاب دیگر بازی‌های آنلاین بزرگ همچون Monster Hunter: World، در هاب بخش آنلاین No Man's Sky نیز فعالیت‌های بسیار زیادی برای شما مقرر شده است و از تعامل بازی دیگر گیمرها و تلپورت کردن به سرزمین آن‌ها گرفته تا خرید نقشه‌ی ساخت آپگریدهای مختلف سفینه/لباس/زیردریایی/Base و بیشتر و البته شرکت در مأموریت‌های مختلفی که سیستم Nexus این هاب برای شما ترتیب داده را می‌توانید در Space Anomaly پیدا و تجربه کنید.

از دیگر مکانیک‌های جدید بازی که آپدیت Beyond به‌آن می‌آورد، سیستم پخت و پز است که به‌وسیله‌ی آن حتی می‌توانید به‌رام کردن حیوانات مختلفی و سواری گرفتن از آن‌ها بپردازید.

آپدیت Beyond بازی No Man's Sky، این بازی را دقیقا به‌آن چیزی که باید می‌بود، تبدیل می‌کند. الان بهترین زمان برای تجربه‌ی این بازی است

آپدیت بیاند اما سیستم ساخت‌وساز Baseها را دست‌خوش تغییراتی بهبودبخش و اساسی کرده و حالا به‌لطف زوایای جدید دوربین، می‌توانید سازه‌های پایگاه خود را بهتر و دقیق‌تر از قبل بسازید. تعامل با بیگانه‌های فضایی نیز با آپدیت جدید دست‌خوش تغییرات می‌شود و حالا، گزینه‌هایی کاملا جدید و مفهوم‌تر از قبل برای برقراری ارتباط با بیگانگان فضایی پیش‌روی شما قرار می‌گیرد چرا که سازندگان تمامی دیالوگ‌های بین گیمر و موجودات فضایی را از ابتدا نوشته‌اند. بازی از نظر فنی نیز بهبودهایی را شاهد بوده. آپدیت Beyond سیستم گرافیک و پردازش بازی را بهتر و بهینه‌تر از قبل می‌کند؛ حالا بازی خیلی بهتر و روان‌تر روی سیستم‌های به‌نسبت ضعیف اجرا می‌شود و با سیستم جدیدی که در روند پردازش بازی اعمال شده، نظام بارگزاری بافت‌ها در موتور گرافیکی بازی هوشمندتر عمل می‌کند و شاهد پردازش‌های بیهوده، سنگین و مضر برای کامپیوتر نیستیم که از دلایل اصلی آن، تغییر سیستم رندرینگ بازی از OpenGL به VULKAN است. بیشتر از این فکر نمی‌کنم که آپدیت Beyond به‌موشکافی و تحلیل نیاز داشته باشد چرا که باقی تغییرات بازی که شدیدا زیاد هم هستند، به‌موارد ریز فنی و چیزهایی نه‌چندان مهم و قابل بحث مثل اضافه شدن قابلیت نشستن روی صندلی (!) باشد.

No Man

در این تصویر دو سوم از چهره‌ی بی‌نهایت خوشحال شان ماری خالق بازی (!) و صدالبته بنر تشکر بازیکنان No Man's Sky از استودیو هلوگیمز را می‌بینیم که از تلاش‌های دیوانه‌وار تیم سازنده‌ی بازی برای جلب رضایت گیمرها، این‌چنین قدردانی کرده‌اند

در پایان باید گفت که آپدیت Beyond، بازی No Man's Sky را رسما به‌همان چیزی که باید می‌بود، تبدیل می‌کند و اگر دنبال یک زمان مناسب برای تجربه‌ی بازی بودید، امروز همان موقع است. داستان بازگشت بازی No Man's Sky از یک شکست کامل به‌ یک بازی بی‌نهایت دوست‌داشتنی و لایق احترام، از آن سناریوهای خاص و شاید تکرار نشدنی صنعت بازی است. اثری که سازندگانش برای جلب رضایت بازیکنان خود و سرگرم کردن آ‌ن‌ها، به‌سیم آخر زد و توانست آب رفته را به‌جوی برگرداند. اما به‌نظر می‌رسد که آپدیت Beyond پایان ماجراهای سفر شان ماری و تیم هلوگیمز نیست و الآن که بازی توانسته آن ایرادهای قدیمی خود را جبران کند، حالا زمان آن فرا رسیده تا تیم سازنده‌ی بازی با کشیدن یک نفس عمیق، سراغ ایده‌های بزرگ‌تر و عالی‌تر برود. ایده‌هایی که شاید کراس‌پلی میان پلتفرم‌های مختلف کوچک‌ترینِ آن‌ها باشد. باید صبر کنیم و ببینیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده