گزارش زومجی از بازیچی، پلتفرم برگزار کننده مسابقات، در الکامپ ۹۸
eSports یکی از مواردی است که در سالهای اخیر رنگ و بوی جدی در ایران بهخود گرفته است و شاهد برگزاری مسابقات مختلفی در ایران هستیم. در جریان این رویدادها بازیکنان بازیهای ویدیویی میتوانند با شرکت در این مسابقات بهصورت حضوری با رقیبهای خود رقابت کنند. دراینمیان برای برگزاری یک مسابقه، موارد مختلفی دخیل است؛ برای مثال یک سازمان وظیفهی برگزاری مسابقات را برعهده میگیرد تا کاربران و برگزار کننده بهسادگی بتوانند به اهداف خود برسند.
بازیچی بستری را برای بازیکنان، برگزار کنندگان، گزارشگرها و داورها فراهم کرده است تا بتوانند کسب درآمد داشته باشند
در نمایشگاه الکامپ، معمولا شاهد استارتاپها و شرکتهایی هستیم که سعی دارند خدمات مختلفی را در دسترس کاربران قرار بدهند. در الکامپ ۲۵ شاهد حضور بازیچی هستیم که دو محصول جدید را راهاندازی کرده است. اولین محصول، پلتفرم مربوطبه مسابقات آنلاین و سایر مسابقات رقابتی میشود. مهدی پورداد، مؤسس بازیچی، در جریان صحبتهای خود به این مورد اشاره کرد که بازیچی بستری را برای بازیکنان، برگزار کنندگان، گزارشگرها و داورها فراهم کرده است تا بتوانند کسب درآمد داشته باشند. مهدی پورداد دراینباره میگوید:
ما دوتا محصول اصلی را عرضه کردیم. اولین مورد پلتفرم برگزاری مسابقات است که شما بهعنوان مسابقهگذار یا بازیکن میتوانید در آن شرکت کنید. همچنین جدای از این دو مورد، گزارشگر و داور را هم اضافه کردهایم تا بتوانند از این مسابقات درآمدزایی کنند.
این در حالی است که محصول دوم، درواقع یک سایت به نام غول است که ویژگیهای منحصربهفردی را در دسترس کاربران خود قرار میدهد. درواقع ghool.tv یک ابزار کار برای کاربران بهحساب میآید. مهدی پورداد در ادامهی صحبتهای خود افزود:
یکی از ویژگیهای غول تیوی، این است که استریمرها میتوانند از ویژگی ریاستریم استفاده کنند. بدین صورت که دیتا شما از کامپیوتر گرفته میشود و ازطریق سایتهایی مثل آپارات، توییچ، لحظهنگار و سایتهای مشابه، بهنمایش گذاشته میشود. ازاینرو بیشتر دیده خواهید شد و درآمد بیشتری را کسب خواهید کرد. همچنین ویژگی دونیت کردن هم برای کاربران طراحی شده است. جدا از این موارد، در آینده یک سرویس تبلیغات هم اضافه میشود که روی استریم شما ظاهر میشود. درواقع تبلیغاتی هستند که ما آنها را میگیریم. از نظر مبلغ هم درصد کمی از مبلغ پرداختی تبلیغات در اختیار بازیچی قرار میگیرد و مابقی مبلغ به استریمر داده میشود.
از نظر برگزاری مسابقات هم برگزار کنندگان میتوانند با ثبت نام در سایت بازیچی مراحل مربوط به این بخش را تکمیل کنند. همچنین دراینمیان گزینههایی نظیر انتخاب گزارشگر و داور هم درنظر گرفته شده است که با انتخاب آنها میتوانید مسابقه کاملتری را برگزار کنید. دراینمیان اشاره کنم که اگر بازی مورد نظر برگزار کننده در لیست بازیهای پلتفرم مسابقات بازیچی نبود، میتوانند با پشتیبانهای این بخش تماس بگیرند تا در مدت زمان ۲۴ ساعت بازی مورد نظر اضافه شود؛ زیرا نحوه برگزاری مسابقات هر بازی متفاوت است.
جدا از بازیهای آنلاین، بازیهای رومیزی و بردگیم هم پشتیبانی میشود
همچنین یک سیستم رتبهبندی هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده است. سیستم رتبهبندی بدین صورت است که بازیکنان با شرکت در مسابقات مختلف، میتوانند امتیاز کسب کنند و رتبههای خود را بهبود ببخشند. نکتهی مهمی که مهدی پورداد به آن اشاره کرد، این بود که جدا از بازیهای آنلاین، بازیهای رومیزی و بردگیم هم پشتیبانی میشود. حتی بازیهایی مثل فوتبال و فوتسال (درکل هر موردی که کانسپت بازی داشته باشد) هم پشتیبانی میشوند.
مهدی پورداد در انتها افزود:
جوایز بهنحوی است که برگزار کننده باید آن را متحمل شود اما ما کمک میکنیم تا سادهتر نحوهی اهدا جوایز انجام شود. همچنین تابهحال مسابقات Counter Strike و Rainbow Six Siege هم برگزار شدهاند که بزرگترین مسابقات این دو بازی بودهاند (۱۷۰ تیم ۱۰ نفره).
بااینتفاسیر بازیچی ازطریق پلتفرم مسابقات خود سعی دارد مسابقات eSports زیادی را برگزار کند و این صنعت در کشور ایران بیشازپیش رونق پیدا کند.