نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۱

چگونه کوین فایگی باعث موفقیت دنیای سینمایی مارول شد؟

به مناسبت پایان فاز سوم دنیای سینمایی مارول به‌دلیل اهمیت نقش کوین فایگی در این مجموعه پرداخته‌ایم و در ادامه با زومجی همراه باشید.

با اکران فیلم Avengers: Endgame و فیلم Spider-Man: Far From Home، فاز سوم دنیای سینمایی مارول رسما به کار خود پایان داد. این ۲۳ فیلم این دنیای سینمایی که از سال ۲۰۰۸ با اکران فیلم Iron Man (آیرون من) آغاز شده بود، با نام The Infinity Saga (حماسه بی‌نهایت) شناخته می‌شوند. دنیای سینمایی مارول امروز به یکی از موفق‌ترین برندهای تجاری سینمای امروز تبدیل شده که بسیاری منتظر هستند تا هر قسمت از فیلم‌های این مجموعه رکورد دیگری را ثبت کند و حال در آستانه شروع فاز چهارم دنیای سینمایی مارول از سال ۲۰۲۰ هستیم که قرار است وارد یک مسیر جدید و تازه شود که باید دید آیا می‌تواند موفقیت سه فاز اول را تکرار کند و ادامه دهد یا سرانجام قطار موفقیت این مجموعه نیز کشیده خواهد شد.

کوین فایگی

طی این سال‌ها شاهد ایجاد دنیاهای سینمایی مختلفی بوده‌ایم، اما هیچ یک موفقیت دنیای سینمایی مارول را تکرار نکرده‌اند

به‌دنبال موفقیت این مجموعه محبوب، طی سال‌های گذشته شاهد خلق و ایجاد دنیاهای سینمایی مختلف از مجموعه DC (دی سی) گرفته تا هیولاهای کلاسیک و کایجوها بوده‌ایم که هیچ یک از این مجموعه‌ها نتوانسته‌اند موفقیت دنیای سینمایی مارول را تکرار کنند. عوامل مختلفی می‌تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت یک دنیای سینمایی شود، اما شاید بزرگ‌ترین عاملی که باعث شد تا دنیای سینمایی مارول به سطحی که امروز قرار دارد، برسد، شخص کوین فایگی باشد که امروز ریاست مارول استودیو را بر عهده دارد و درواقع مغز متفکر این مجموعه است. حال به مناسبت به پایان رسیدن فاز سوم این مجموعه، به دلایل موفقیت این مجموعه و اهمیت نقش کوین فایگی در آن خواهیم پرداخت. باز زومجی همراه باشید. کوین فایگی در تاریخ ۲ ژوئن ۱۹۷۳ در شهر بوستون در ایالت ماساچوست به‌دنیا آمد و و در شهر وستفیلد در ایالت نیوجرسی بزرگ شده است. رابرت ای. شورت، تهیه کننده تلویزیون در دهه ۵۰ میلادی، پدر بزرگ فایگی بود و پس از پایان دوران دبیرستان، به دانشگاه هنرهای سینما در لس آنجلس رفت که در این دانشگاه کارگردان‌های بزرگی مثل جرج لوکاس، ران هاوارد و رابرت زمکیس تحصیل کرده بودند.

کوین فایگی در سال ۲۰۰۰ به مارول پیوست

فایگی از کودکی و نوجوانی به سینما و تلویزیون علاقه‌مند بود و همین موضوع باعث شد حتی قوانین سخت پذیرش و ۵ بار رد شدن در آن، مانع ورود او به این دانشگاه نشود و در ششمین اقدام پذیرفته شود. فایگی کار خود به‌عنوان تهیه کننده در فیلم Volcano و فیلم You've Got Mail آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ توسط مارول به‌عنوان تهیه کننده فیلم و حضور در بخش مارول استودیو استخدام شد. فایگی به‌عنوان تهیه کننده در فیلم‌هایی چون فیلم X-Men و فیلم Spider-Man به‌عنوان تهیه کننده و در فیلم‌هایی مثل فیلم Spider-Man 2 (اسپایدرمن ۲) و فیلم Fantastic Four به‌عنوان تهیه کننده اجرایی حضور داشت. همین تجربه باعث شد تا در سال ۲۰۰۷ او به‌عنوان رئیس مارول استودیو و رهبر دنیای سینمایی مارول انتخاب شود و حال او باید از تجربه‌ای که طی این سال‌ها به‌دست آورده بود، برای راه اندازی رویای مارول که پیش از آن در اجرای این موضوع شکست خورده بود، استفاده می‌کرد. مارول استودیو تا به این روز تنها به‌دنبال قرارداد بستن با شرکت‌های مختلف فیلمسازی و فروش حق ساخت شخصیت‌ها و مجموعه‌های خود بود و حال از سال ۲۰۰۵ تصمیم به ساخت فیلم به‌صورت مستقل گرفته بود و پس از ترک ریاست این استودیو توسط آوی آراد در سال ۲۰۰۶، فایگی وظیفه داشت تا این مجموعه را به موفقیت برساند. فایگی از همان ابتدا به‌دنبال استفاده از مدل‌ سریال‌های چند فصلی برای خلق و توسعه دنیای سینمایی مارول بود و به همین منظور با جاس ویدون برای کارگردانی فیلم Avengers به‌توافق رسید تا اولین سنگ بنای این مجموع شکل جدی‌تری بگیرد.

کوین فایگی

در سال ۲۰۰۹ مارول توسط والت دیزنی خریداری شد

پس از نتایج چند فیلم اول، فایگی در سال ۲۰۰۹ اتاق نویسندگان تشکیل داد تا نویسندگان مختلف آزادانه روی ایده‌های مختلف و با شخصیت‌های متفاوت کار کنند که این شخصیت‌ها شامل Black Panther، آیرون فیست و حتی ویژن‌ می‌شد، اما درنهایت آن‌ها برای دریافت اجازه ساخت هر یک از این پروژه‌ها باید از آیزاک پارلموتر، رئیس مارول انترتینمنت چراغ سبز دریافت می‌کردند که این موضوع به مانع بزرگی برای فایگی در طول ریاستش تبدیل شده بود. در سال ۲۰۰۹ والت دیزنی با عقد قراردادی به ارزش ۴ میلیارد دلار مارول انترتینمنت را خریداری کرد و حال دیزنی صاحب مارول استودیو شده بود. درواقع فایگی نقش مهمی در این توافق داشت. پیش ازاین پارامونت وظیفه انتشار فیلم‌های دنیای سینمایی مارول را بر عهده داشت، اما این استودیو ساخت فیلم The Avengers را یک ریسک بزرگ می‌دانست و بیشتر علاقه داشت تا فیلم‌ها به شکل مستقل ادامه پیدا کنند و همین مسئله باعث شد تا فایگی پیشنهاد همکاری با شرکت بزرگ‌تری برای تحقق رویای مارول را دهد. درنهایت مذاکرات با والت دیزنی آغاز شد و او در این مذاکره‌ها سران دیزنی رو متقاعد کرد که فیلم The Avengers می‌تواند فروشی بسیار بالاتر از فیلم Iron Man را در گیشه تجربه کند و درنهایت دیزنی توانست حق اکران این فیلم به‌همران فیلم Iron Man 3 را از پارامونت خریداری کند، اما این تنها شروع یک بحران در مارول استودیو هم بود.

فایگی به‌دنبال استفاده از مدل سریال‌های تلویزیونی بود و به همین دلیل به سراغ جاس ویدون رفت

موفقیت دنیای سینمایی مارول باعث شد تا سطح دخالت مدیران رده بالای مارول به‌خصوص آیزاک پارلموتر در تصمیمات نهایی استودیوی فیلمسازی و خط‌مشی فیلم‌ها افزایش پیدا کند که از جمله این دخالت‌ها می‌توان به تغییر شخصیت منفی اصلی فیلم Iron Man 3 از شخصیت زن به مرد به علت نگرانی پارلموتر از احتمال فروش پایین اکشن فیگورهای شخصیت منفی فیلم اشاره کرد. همچنین شاید نمی‌دانستید که فیلم Thor: The Dark World در ابتدا قرار بود یک فیلم اوپرای فضایی باشد، اما پارلموتر اعتقاد داشت که شخصیت‌های زمینی فیلم محبوبیت زیادی دارند و نمی‌توان نقش آن‌ها را در دنباله فیلم Thor کمرنگ یا حذف کرد و بدین ترتیب تصمیم به دخالت در اتفاقات فیلم گرفت که این موضوع باعث جدایی پتی جنکینز از کارگردانی فیلم و دلخوری ناتالی پورتمن از این اتفاق شد که این موضوع دلیل اصلی غیبت چند ساله پورتمن در دنیای سینمایی مارول نیز بوده است. این دخالت‌ها در فیلم Avengers: Age of Ultron نیز وجود داشت که البته جزئیات زیادی از آن منتشر نشده است.

کوین فایگی و رابرت داونی جونیور

دخالت‌های گسترده آیزاک پارلموتر باعث ایجاد مشکلات زیادی در دنیای سینمایی مارول شده بود

بااین‌حال، پارلموتر دخالت خیلی زیادی تو روند ساخت فیلم Captain America: The Winter Soldier و فیلم Guardians of the Galaxy نداشت و درواقع او معتقد بود که این دو فیلم قرار نیست موفقیت زیادی را برای مارول به‌دست بیاورند و تنها به توضیحات فایگی در مورد اهمیت اتفاقات این دو فیلم کفایت کرد و فایگی توانست به برادران روسو و جیمز گان اجازه دهد تا ایده‌های خود را در این فیلم‌ها پیاده کنند، اما در مقابل با ساخت نسخه ادگار رایت فیلم Ant-Man درنهایت مخالفت و باعث شد نسخه دیگری از این فیلم ساخته شود. علاوه‌بر این، مدیر مارول انترتینمنت با ساخت فیلم‌هایی مثل فیلم Black Widow یا فیلم Captain Marvel مخالفت کرد؛ چرا که اعتقاد داشت فیلم‌های با محوریت با ابرقهرمان زن در گیشه فروش نخواهند کرد. اگرچه فایگی به ایده‌های نویسندگان و کارگردان‌های مختلف گوش و به آن‌ها برای اجرای ایده‌های خود تا حد امکان آزادی عمل می‌داد، اما او می‌دانست که روزی فرا خواهد رسید که مجبور است تصمیم بزرگی برای تغییر در وضع فعلی بگیرد. پس از عدم رضایت فایگی از اعلام زودهنگام برنامه کامل فاز سوم دنیای سینمایی مارول که درنهایت بارها تغییر کرد، مشکل بزرگی در سر راه ساخت فیلم Captain America: Civil War به‌وجود آمد و آن هم مشکل حقوق بالای رابرت داونی جونیور بود.

فیلم Civil War ممکن بود بدون رابرت داونی جوینور ساخته شود

از زمان معرفی رسمی ساخت فیلم در پاییز سال ۲۰۱۴، درواقع اختلاف بزرگی بین فایگی و پارلموتر شکل گرفت که پارلموتر اعتقاد داشت دستمزدی که داونی جونیور قرار است در این فیلم دریافت کند بسیار زیاد و غیر منطقی است و او با امضای قرارداد جدید با آیرون من دنیای سینمایی مارول برای حضور در یک فیلم بیشتر خودداری کرد چون اعتقاد داشت که تضمینی برای فروش فیلم باتوجه‌به عملکرد قسمت قبلی وجود ندارد. همین موضوع باعث شد تا فایگی به نویسندگان و کارگردان‌های فیلم Civil War اعلام کند که فیلمنامه دومی را در صورت رفع نشدن مشکل حضور داونی جونیور آماده کنند که طبق گفته برادران روسو، در این نسخه از فیلم قرار بود بارون زیمو با استفاده از دستگاهی مردم و قهرمان‌ها را به موجودات زامبی مانند که تنها از دستورها او پیروی خواهند کرد، تبدیل کند. اما فایگی همزمان با این دستور فوری به تیم نویسندگان فیلم شروع به بررسی راه‌حل دیگری کرد و او با الگوبرداری از مدیریت پیکسار تصمیم به ارائه مدلی مشابه دیگری به والت دیزنی افتاد.

کوین فایگی

در سال ۲۰۱۵ مارول استودیو به یکی از استودیوهای مستقل والت دیزنی تبدیل شد

طبق برنامه ارائه شده فایگی به باب ایگر، مارول استودیو به استودیویی مستقل از مارول انترتینمنت تبدیل خواهد شد و آن‌ها دیگر قرار نیست از شرکت اصلی برای دستورها و خط مشی‌های دنیای سینمایی پیروی کنند و درنهایت آن‌ها تنها قرار است گزارش مالی یا تأمین بودجه پروژه‌های خود را مستقیما به والت دیزنی ارائه دهند. اگرچه اطلاعاتی از مذاکرات دیزنی با فایگی در مورد این درخواست فاش نشده، اما ظاهرا ایگر از عملکرد فایگی رضایت کاملی داشته و همین موضوع باعث شد تا اختیار کامل و تام را برای مدیریت بخش فیلمسازی مارول بدهد و سرانجام در سال ۲۰۱۵ مارول استودیو تبدیل به یکی از استودیوهای مستقل دیزنی تبدیل شد که دیگر تحت نظارت مارول انترتینمنت نبود و حال فایگی می‌توانست روی پروژه‌های مختلف دیگر کار کند. این اتفاق بدون شک لحظه تاریخی مارول استودیو و دنیای سینمایی مارول بود که اگر این اتفاق درنهایت رخ نمی‌داد، شاید امروز از موفقیت یا میراث این مجموعه صحبت نمی‌کردیم. پس از این اتفاق، فایگی مذاکرات با سونی برای استفاده از شخصیت اسپایدرمن در دنیای سینمایی مارول را آغاز کرد که ظاهرا در گذشته پارلموتر اعتقاد داشت که این شخصیت دیگر پتانسیلی در گیشه ندارد.

پارلموتر اعتقاد داشت که فیلم‌های ابرقهرمانی با محوریت ابرقهرمان زن در گیشه موفق نخواهند بود

این اتفاق خلاصه به بازگشت اسپایدرمن به مارول یا قطعی شدن حضور رابرت داونی جونیور در فیلم Civil War نبود و درواقع فایگی توانست بدون هیچ مانعی فیلم‌هایی مثل فیلم Captain Marvel و فیلم Black Panther را تولید و منتشر کند. همچنین این موضوع باعث شد تا فایگی بیشتر از گذشته به کارگردان‌ها و نویسندگان برای ساخت فیلم مدنظر خود آزادی عمل دهد که از جمله آن می‌توان به فیلم Thor: Ragnarok اشاره کرد که در ابتدا قرار بود بسیار تفاوت داشته باشد، اما درنهایت این فیلم طبق ایده و نظر تایکا وایتیتی تغییرات زیادی پیدا کرد. فاز چهارم دنیای سینمایی مارول نسبت به سه فاز اول کوتاه‌تر و هوشمندانه‌تر شده است. در فاز چهارم مارول شاهد سریال‌هایی از این استودیو نیز هستیم که هر یک ایده متفاوتی دارند و قرار است روی فیلم‌های این مجموعه نیز تاثیر داشته باشند، اما چیدمان و لحن هر یک از فیلم‌های معرفی شده تفاوت زیادی نسبت به گذشته کرده که مورد توجه بسیاری نیز قرار گرفته است. فیلم Doctor Strange In The Multiverse Of Madness یکی از این پروژه‌ها خواهد بود که قرار است اولین فیلم ترسناک دنیای سینمایی مارول باشد. 

کوین فایگی

فایگی طی یک سال اخیر دو جایزه معتبر را دریافت کرده است

علاوه‌بر این، فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings اولین فیلم ابرقهرمانی با محوریت ابرقهرمان شرقی مارول خواهد بود که این موضع نشان‌دهنده گسترش این مجموعه چه در بخش زمین و چه در بخش کیهانی و حتی در دنیاهای دیگر است. همچنین فیلم بلک ویدو قرار است یکی جدی‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول از زمان آغاز به کار باشد که ظاهرا لحن بسیار متفاوتی نسبت به دیگر فیلم‌ها دارد. حال فایگی وظیفه دارد تا اقتباسی شایسته برای Fantastic Four و همچنین یک ریبوت وفادار از X-Men در طی سال‌های آینده ارائه کند که قطعا چالش بزرگی برای مارول  خواهد بود. همچنین فایگی و مارول استودیو این فرصت را دارند تا با فیلم Blade اولین فیلم ابرقهرمانی خود با درجه سنی بزرگسال را تولید کنند که در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که مارول صرفا به‌دنبال ساخت و ادامه چندین شخصیت و مجموعه محبوب نیست و فایگی تصمیم دارد روی شخصیت‌ها و مجموعه‌های کمتر شناخته شده نیز ریسک و سرمایه‌گذاری کند. فایگی نه برای ظاهر جالبش که همیشه با کلاه با لوگوی فیلم‌های مارول ظاهر می‌شود و نه برای سخنرانی‌های جذابش، بلکه برای عشق و علاقه‌اش به کاری که انجام می‌دهد در مارول شناخته می‌شود. فایگی برای ساخت هر پروژه چندین ایده را ارائه می‌دهد و با نویسندگان و کارگردان‌ها در مورد ایده‌های آن‌ها نیز صحبت و گفت‌وگو می‌کند تا درنهایت بهترین ایده برای ساخت یک فیلم استفاده شود و او درواقع به هر ایده جالبی در مورد یک پروژه گوش می‌دهد. 

فایگی به‌دنبال گسترش قلمروی دنیای سینمایی مارول است

فایگی سال گذشته جایزه آلبرت آر. بروکلی جوایز بریتانیا از بفتا را دریافت کرد. او این جایزه را برای پیشبرد و توسعه سرگرمی در سراسر جهان دریافت کرده است. علاوه‌بر این، فایگی جایزه جایزه دیوید او. سلزنیک برای دستاورد هنری در سینما را از انجمن تهیه کنندگان آمریکا نیز دریافت کرده تا به نحوی از تلاش او برای فعالیت در طول بیش از یک دهه و ایجاد یک دنیای سینمایی بسیار موفق تقدیر شود. شاید فایگی هیچ شخصیتی از مارول را خلق نکرده باشد، اما او را می‌توان خالق و معمار اصلی دنیای سینمایی مارول دانست که که به‌تازگی فصل اول آن با یک پایان باشکوه و حماسی به پایان رسیده و حال وارد فصل جدیدی شده که چالش‌های جدیدی را برای تیم مارول خواهد داشت، اما شاید بدون فایگی این کشتی مانند بسیاری از مجموعه‌ها خیلی زود به کوه یخی برخورد کرده و غرق شده بود و بدون شک بخش زیادی از موفقیت، میراث و مکانی که اکنون این مجموعه در آن قرار گرفته مدیون عملکرد فایگی طی این سال‌ها به‌خصوص در طول چند سال اخیر بوده است و شاید عجیب نباشد که بسیاری او را به‌عنوان استن لی دنیای سینمایی مارول می‌شناسند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده