// پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۵

آغاز رویداد ایران موبایل سامیت با تمرکز روی محتوا و مشکلات حوزه موبایل

اولین روز رویداد ایران موبایل سامیت (Iran Mobile Summit)‌ صبح امروز با حضور بازیسازان، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و رسانه‌ها در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

با رشد صنعت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل اکنون فضایی مناسب برای برگزاری رویدادهای مشترک میان سرمایه‌گذاران، فروشگا‌ه‌های دیجیتالی و توسعه‌دهندگان برنامه و بازی‌های موبایل فراهم شده است. باتوجه‌به کمبود رویدادهای متمرکز روی کسب‌و‌کار و بازار موبایل درنهایت صبح امروز رویدادی با عنوان ایران موبایل سامیت / Iran Mobile Summit در سالن کتابخانه ملی با هدف گفت‌وگو پیرامون رشد و پیشرفت در زمینه موبایل برگزار شد. محورهای اصلی این رویداد شامل بخش‌هایی مانند نوآوری و رشد، تبلیغات موبایلی، بازی‌های موبایل و درآمدزایی، ترافیک و جذب کاربر، اپ استور و همچنین اپلیکیشن‌های پرداخت خواهد بود.

طبق اعلام مسئولان برگزاری برای اولین دور از رویداد ایران موبایل سامیت ۸۰۰ نفر ظرفیت پیش‌بینی شده است تا در روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد با حضور در کارگاه‌‌ها، سخنرانی‌ها و پنل‌های تخصصی به تبادل نظر پیرامون کسب‌و‌کار اپلیکیشن، VOD‌ها و بازی های موبایل و همین طور ارتباط رسانه و بازی‌ساز‌ها بپردازند.

ایران موبایل سامیت

در جریان آیین افتتاحیه ایران موبایل سامیت میلاد نوری، کوردینیتور این مراسم با اشاره به نبود رویدادی متمرکز با حضور فعالان مختلف در حوزه موبایل گفت:

در حوزه تبلیغات، برنامه‌نویس‌ها، دیجیتال مارکتینگ‌، فیلدهای مختلف حمل و نقلی، نقشه‌ها، زیرساخت ابری و اپراتورها، اینکه بتوانیم همه افراد فعال در این حوزه‌ها را در رویدادی گردهم بیاوریم پیش از این اتفاق نیفتاده است. با کمک حامیان، رویداد ایران موبایل سامیت را برگزار کردیم تا در طول دو روز کارگاه‌ها، پنل‌ها و سخنرانی‌های مختلفی را در این حوزه داشته باشیم.

در ادامه نوری با اشاره به آمار سال ۹۷ کافه بازار از عبور تعداد کاربران این پلتفرم از مرز ۴۰ میلیون کاربر خبر داد و افزود:

اگر بخواهیم کاربران پلتفرم iOS‌ را نیز در نظر بگیریم، اکنون یک بازار تقریبا ۵۰ میلیون کاربری موبایل را در ایران داریم که حدود ۲۲ هزار توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های مختلفی را برای آن‌ها ازطریق کافه بازار یا پلتفرم‌های دیگر در دسترس قرار می‌دهند. اکنون در حدود ۱۳۰ هزار اپلیکیشن در کافه بازار موجود است که از این تعداد ۳۱ هزار به بازی‌ها تعلق دارد. توسعه‌دهندگان موبایل از زمان آغاز به کار کافه بازار تاکنون ۲۵۸ میلیارد تومان سود خالص داشته‌اند. این سودی است که کاربران به‌صورت مستقیم ازطریق خرید درون برنامه‌ای داشته‌اند و شامل سودی نمی‌شود که شرکت‌های مانند اسنپ یا دیجیکالا به‌لطف درگاه مخصوص خود دارند.

ایران موبایل سامیت

لری انتز، معاون بازاریابی ایرانسل دیگر سخنران افتتاحیه ایران موبایل سامیت بود. لری انتز با اشاره به انقلاب‌های مختلفی که در طول تاریخ رخ داده است گفت:

اولین انقلاب، انقلاب مکانیزاسیون بود و ما قبل از انقلابی که نام آن را انقلاب دیجیتال گذاشتیم، انقلابی به نام Automation را در حوزه کامپیوتر و الکترونیک داشتیم. می‌دانیم که در سال ۲۰۱۵، ۹۸ درصد جمعیت دنیا تحت پوشش موبایل قرار گرفتند که ۴۳ درصد از آن‌ها به اینترنت دسترسی دارند و ۱.۱ میلیارد نفر از آن‌ها می‌توانند از اینترنت پرسرعت استفاده کنند. افرادی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند شرایطی را فراهم کرده‌اند تا صنایعی که روی بستر دیجیتال کار می‌کنند بازار خوبی داشته باشند. دسترسی آسان به موبایل به‌لطف ارزان شدن موبایل‌ها و کاهش هزینه دیتاها روی موبایل، اتفاق بزرگی بود که در طول سال‌های گذشته در صنعت موبایل رخ داده است.

لری انتز درادامه با اشاره به اهمیت ظهور سرویس‌های OTT (مخفف Over-the-Top) یا همان ارائه دهندگان محتوا ازطریق رسانه‌های آنلاین، افزود:

اپراتورها در حال حاضر سرمایه‌گذاری زیادی روی شبکه کرده‌اند، اما این بازگشت سرمایه بیشتر به نفع OTT‌ها بوده است؛ هرچند با افزایش محبوبیت OTT‌ها بی شک اپراتورها نیز به‌دلیل افزایش استفاده از دیتا سود خواهند برد. اما این بازگشت سرمایه‌ای نیست که سرمایه‌گذارها انتظار آن را داشتند. به همین دلیل اپراتورها به سمت قیمت‌گذاری رقابتی رفتند. ایرانسل در حال حاضر سایر اپراتورها را به‌تنهایی رقیب خود نمی‌داند و در حقیقت OTT‌هایی که وارد بازار شده‌اند، رقبای بعدی اپراتوری مانند ایرانسل خواهند بود که صنعت را دگرگون خواهند کرد.

رویداد ایران موبایل سامیت فردا نیز در کتابخانه ملی با همایش‌ها، کارگاه‌ها و پنل‌هایی پیرامون حوزه موبایل به کار خود ادامه می‌دهد. در جریان این رویداد شاهد اعلام خبر سرمایه‌گذاری چهار میلیارد تومانی کافه بازار روی کمپانی آواگیمز بودیم؛ کمپانی موفقی که تاکنون در کنار بازی‌های ایرانی داخل کشور، توانسته دو بازی را در خارج از ایران با موفقیت منتشر کند. در ادامه می‌توانید تصاویری از این رویداد را مشاهده کنید:


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده