از بازی Control، جدیدترین ساخته رمدی چه انتظاری داریم؟
کمکم به زمان عرضه بازی کنترل، جدیدترین ساخته شرکت فنلاندی رمدی نزدیک میشویم. به همین مناسبت، اعضای این شرکت تصمیم گرفتند باری دیگر بخشهای از گیمپلی محصول جدید خود را در اختیار رسانهها قرار دهند. در این مطلب قصد داریم ببینیم پشت درهای بسته چه خبر بود و این نمایش چه اطلاعات جدیدی از بازی کنترل به دستمان خواهد داد.
این اولین باری نیست که اعضای رمدی بخشهایی از بازی خود را برای رسانهها به نمایش میگذارند. همین چندی پیش بود که مطلبی نوشتیم و در آن به بررسی آنچه که اولینبار از گیمپلی بازی ارائه شده بود پرداختیم. دیدیم که این بازی گویا قرار است باری دیگر چهرهی واقعی رمدی را نشانمان دهد، آن چهرهای که از او در آلن ویک و مکس پین به یاد داشتیم. اکشنی جذاب و درگیر کننده درکنار داستانی پیچیده، پر از رمز و رازهای عجیب و دیوانهکننده. شاید خیلی از شما بدانید که سم لیک، کارگردان و نویسندهی بازیهای رمدی، تا چه حد به دیوید لینچِ کارگردان و آثارش علاقهمند است. تا این حد که میتوان گفت غیر از مکسپین، تمام بازیهایش را با الهام از آثار دیوید لینچ و علیالخصوص سریال توئین پیکس ساخته است. برای همین هم هست که سم لیک را ولش کنی، سراغ ماورالطبیعه میرود و سرش درد میکند برای هرآنچه که سخت و گیجکننده و توهمزا باشد!
تصویر زیر را نگاه کنید. آیا لینچیتر از این تصویر هم ممکن بود؟
اینبار رمدی یکی دیگر از مأموریتهای بازی که Directorial Override نام دارد و سومین مرحله در بخش کمپین بازی است را در اختیار اهالی رسانه قرار داده تا نظر آنها را جویا شود. در این مرحله که گویا به پایان رساندنش چیزی حدود یک ساعت زمان نیاز دارد، باری دیگر جسی فیدن را در ساختمان اصلی نیروهای فدرال دنبال خواهیم کرد. اینبار جسی عازم جایی در اعماق خانهی قدیمی (The Oldest House) میشود و باید یکی از مسیرهایی را که توسط نیروهای مرموز حاکم در ساختمان مسدود شده است، باز کند. ناگفته پیداست که این کار تنها از جسی فیدن که بهتازگی به سمِت رئیس جدید سازمان منصوب شده است، برمیآید.
در همان ابتدای مسیر با سرایدر ساختمان که Ahti نامی است و گویا دهههاست که آن پایین مشغول انجام وظایفش است ملاقات میکنیم. آهتی (؟) آنقدری آن پایین ماندهاست که دیگر مدل حرف زدنش هم عوض شده و حالا با لهجهی خاصی شبیه لهجهی فنلاندیها صحبت میکند. درست است که به محض دیدن این سرایدار باسابقه، مجذوب رفتار صمیمانهای که با ما دارد خواهیم شد، اما چیزی نمیگذرد که میفهمیم آهتی خیلی هم تمایلی ندارد که اطلاعاتش را مفت و مسلم در اختیار ما قرار دهد. برای همین هم حرفهایش را کاملاً سربسته میزند. با وجود ظاهر دوستانهی این کاراکتر، میتوان خوب فهمید که یک جای کارش میلنگد، این آدم نمیتواند فقط یک سرایدار ساده باشد.
آهتی یکریز از برنامهی سفری که برای تعطیلاتش در نظر گرفته صحبت میکند. اما این سفر به وضوح یک سفر ساده و معمولی نخواهد بود، بلکه بیشتر انگار منظور آهتی یک نوع سفر روانشناختی باشد. پیش از انجام این سفر، آهتیِ سرایدار به کمک ما نیاز خواهد داشت. آهتی تنها یک کاراکتر ساده و فرعی بازی نیست، او یک شخصیت کامل است، یکی از بازیگران ماجراست، بخشی از گروه اصلی.
در همین بین آریش (Arish) رئیس بخش امنیت سازمان از جسی میخواهد که دستی هم بر سر سیستم آب و برق ساختمان بکشد. پس از صحبت با این دو کاراکتر، جسی به مسیرش ادامه میدهد تا بلکه راهی برای برآورده کردن خواستههای آن دو پیدا کند.
در ادامه مسیر، جسی به اتاقی شیشهای میرسد که درش قفل است. برای وارد شدن به این اتاق، تنها کافی است با استفاده از قدرت تلکنیسس خود میزی را بلند کرده و به شیشه بکوبید. با وارد شدن به اتاق، بازی یک مود جدید سلاح سازمانی را بهعنوان پاداش در اختیارتان قرار خواهد داد.
همانطور که در مطلب قبل به طول و تفصیل اشاره کردیم، در بازی کنترل جسی دو نوع وسیلهی دفاعی از خود دارد، یکی اسلحهسازمانی و دیگری قدرت تلکنیسس. اسلحه سازمانی تنها اسلحهی شما در بازی خواهد بود و قرار نیست سلاح دیگری بهدست آورید، اما همین سلاح هم در طول بازی بارها و بارها آپگرید میشود و به این ترتیب حالتهای مختلف شلیک با قدرتهای مختلف را در اختیارتان قرار خواهد داد. از طرفی دیگر، قدرت تلکنیسس که همان توانایی جابهجایی اجسام با استفاده از نیروی ذهن است، تنها برای بلند کردن اجسام و پرت کردن به سمت دشمنان و نیز ساخت سپرهای موقتی استفاده میشود. البته که قدرت تلکنیسس جسی هم در گذر زمان تغییر کرده و پیشرفتهتر خواهد شد.
جسی در ادامهی مسیر خود برای انجام سومین مأموریت بازی، چندتایی دشمن که در هوا معلق هستند را نیز از پا درمیآورد و درنهایت با پایین رفتن از یک سوراخ، به مکانی عجیب و غریب وارد میشود. در این مکان جسی یک شیقدرتی یا همان Object of Power پیدا میکند. اشیا قدرتی همانطور که در گذشته هم از آنها نام بردیم، برای بهدست آوردن تواناییهای جدید در بازی استفاده میشوند. توانایی که اینبار در اختیار جسی قرار میگیرد اما توانایی جاخالی دادن است که چیزی شبیه یک نوع دَش کردن خاص است.
اگر شما هم تا به حال تصاویر و ویدیوهایی که از بازی کنترل منتشر شده است را دنبال کرده باشید، بهطور یقین متوجه طراحی منحصربهفرد محیط اطراف شدهاید و دیدهاید که چطور در جریان بازی، ساختار این ساختمان عجیب و غریب دائم تغییر شکل داده و هربار مسیری جدید را پیشرویمان قرار میدهد. ماهیت اسرارآمیز بودن محیط یکی از بزرگترین و جذابترین ویژگیهای بازی کنترل را رقم زده که خوشبختانه در این دموی جدید قابل بازی هم دیده میشود. گویا اینبار دیگر سم لیک عزمش را جزم کرده است تا اثری حتی فراتر از پیچیدگیهای توئینپیکس خلق کند. طبق ادعای کسانی که دموی قابل بازی را تجربه کردهاند، بازی کنترل توانسته تعادل درستی میان سیستم اکشن و مبارزاتی بازی با پیشبرد داستان و پیشرفت شخصیت اصلی ایجاد کند، چیزی که شاید مشابهاش را بیشتر در سریالهای موفق عملی-تخیلی تلویزیونی دیده باشیم.
درست است که حال و هوای داستان بازی بیشتر مخاطب را یاد بازی آلن ویک میاندازد، اما سیستم مبارزاتی بازی بسیار حرفهایتر و پیچیدهتر از این بازی خواهد بود. شاید بتوان این سیستم مبارزاتی را ترکیبی از هرآنچه که تا به حال شرکت رمدی در جریان ساخت بازیهایش تجربه کرده است دانست، منتها با صیقل بیشتر و کمی هم اضافه کردن خلاقیت. استفاده از تنها یک سلاح درکنار قدرت تلکنیسس، میتواند ریسک بالایی برای این شرکت باشد. اما گویا رمدی بازهم ترجیح میدهد به رسم قدیم، بهجای استفاده از روشهای از پیش آزمایش شدهی سایر بازیها، راه و روشی جدید و خلاقانه را در پیش بگیرد.
بازی Control در تاریخ پنج شهریور ماه (۲۷ اوت) برای پی سی، پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان عرضه خواهد شد.
( این متن از مطالب چند سایتهای معتبر گردآوری شده است.)