// دوشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱

گزارش عملکرد دنیای eSport تا پایان سال ۲۰۱۸

جدیدترین آمار و ارقام منتشرشده نشان می‌دهد که تعداد علاقه‌مندان ورزش‌های الکترونیک هر روز درحال افزایش است و سرمایه‌گذاران بیشتری در حال ورود به دنیای eSports هستند.

ورزش الکترونیک یا همان eSports یکی از اتفاقات مهمی بود که با شروع قرن بیستم با سرعت زیادی پیشرفت کرد. انسان موجودی است که رقابت را دوست دارد و همیشه ورزش و حضور در میادین مهم بین‌المللی یکی از اهداف کشورهای مختلف بوده است. ولی زمانی که بازی‌های ویدیویی معرفی شدند، شاید خیلی‌ها فکر نمی‌کردند که این موضوع به یک امر رقابتی در سطح جهانی تبدیل شود و بازیکنان حرفه‌ای فعال در این بخش به عنوان قهرمانی ملی معرفی شوند.

در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده بازی‌های ویدیویی برای ورود به بخش eSports در حال تولید بازی‌هایی رقابتی هستند. هر ساله مسابقات زیادی را شاهد هستیم که به صورت آنلاین و آفلاین در حال برگزاری هستند و به صورت زنده استریم می‌شوند. برخی شبکه‌ها نیز به پوشش تصویری مسابقات مهمی مانند لیگ بازی Overwatch می‌پردازند. رویدادهای بزرگی که در ورزش الکترونیک برگزار می‌شوند معمولا در فضاهای بزرگی مانند استادیوم‌ها میزبان تماشاچیان خود هستند. مردم زیادی برای دیدن تیم‌ها و بازیکنان مورد علاقه خود به نقاط دیگر جهان سفر می‌کنند و بلیت‌های مسابقات را خریداری می‌کنند. برخی از رویدادهای مهمی که در استادیوم یا مکان‌های عمومی بزرگ میزبانی می‌شوند بیش از ۱۵ هزار تماشاچی را در سالن جای می‌هند. این روزها بسیاری از بازی‌های مطرح در ورزش الکترونیک، جام جهانی خود را برگزار می‌کنند و همین امر باعث شده است که تیم‌های حرفه‌ای در هر بازی به استخدام کردن بازیکنان و دادن حقوق به آن‌ها روی آورند.

eSports Overtwatch League

برخی از رشته‌های ورزش الکترونیک قرار است در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ حضور داشته باشند و بازیکنان حرفه‌ای هر بازی برای کسب مدال به رقابت بپردازند. این در حالی است که بازی‌های League of Legends، Starcraft 2، Hearthstone ،PES ،Arena of Valor و کلش‌رویال در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به صورت آزمایشی حضور داشتند و نمایندگان کشورمان نیز در چهار رشته به رقابت پرداختند.

حسن پاجانی و رضا نوبخت سرکندی، اولین مدال آوران ورزش الکترونیک کشورمان در مسابقات آسیایی بودند که به مقام دوم دست یافتند

یکی از دلایل مهمی که تا به امروز شاهد حضور بازی‌های ویدیویی رقابتی در میادینی مانند المپیک نبوده‌ایم، اختلاف نظر مسئولین کمیته المپیک با سازندگان و فعالان بازی‌های ویدیویی است. از دید برخی از مسئولین، بازی‌های ویدیویی معیارهای لازم جهت حضور در بین ورزش‌های فیزیکی را ندارد و دلیل اصلی آن عدم وجود تحرک فیزیکی در بازیکنان حرفه‌ای ورزش الکترونیک است. این در حالی است که شطرنج در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به عنوان ورزش شناخته می‌شود و تمامی معیارهای این بازی با بازی‌های ویدیویی یکسان است. در حال حاضر eSports در برخی از کشورهای جهان مانند چین به عنوان ورزش شناخته شده است. لازم به ذکر است که ایران نیز در سال‌های اخیر تغییرات جدی را در بخش ورزش الکترونیک تجربه کرده است و امسال نمایندگان کشورمان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ حضور داشتند که به مقام دوم آسیا در بازی PES دست یافتند.

حسن پاجانی و رضا نوبخت سرکندی مسابقات آسیایی 2018

کورو "Kuroky" صالحی تخاصمی، بازیکن ایرانی است که ۴.۱ میلیون دلار جایزه را با حضور در ۹۳ رویداد بین‌المللی به‌دست آورده است

ارقام ورزش الکترونیک در سال ۲۰۱۸ به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیدند. مجموعا ۱۵۵ میلیون دلار جایزه در چیزی بیش از ۳۴۴۶ تورنمنت مختلف به بازیکنان برتر هر رشته تعلق گرفت که این رقم توانست سودی ۶۹۴ میلیون دلاری را به سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش تقدیم کند. جام‌جهانی بازی League of Legends در سال میلادی گذشته ۷۸ میلیون بیننده داشت که در طی برگزاری مراحل مختلف، هزاران ساعت محتوا تولید و از طریق سرویس‌های استریمینگ گوناگون به بینندگان ارائه شد. در سمت دیگر جام‌جهانی بازی Dota 2 که با نام The International شناخته می‌شود باز هم رکورد جدیدی را ثبت کرد و هشتمین فصل این رویداد را با جایزه‌ای ۲۵.۵ میلیون دلاری برگزار کرد که تیم قهرمان مسابقات سهمی ۱۱ میلیون دلاری را به‌دست آورد.

افراد زیادی در سال‌های اخیر مسیر زندگی خود را تغییر داده‌اند و در حال حاضر به عنوان بازیکن حرفه‌ای و یا شاغل در بخش ورزش الکترونیک فعالیت می‌کنند. آمار نشان می‌دهد که تا کنون بیش از ۵۷ هزار شرکت‌کننده در تورنمنت‌های eSports، توانسته‌اند جایزه نقدی دریافت کنند که در این بین ۶۷ بازیکن حرفه‌ای بیش از یک میلیون دلار جایزه را از آن خود کرده‌اند. این در حالی است که ارزش قرارداد برخی بازیکنان برتر جهان در رشته‌های مختلف، به بیش از ۵۰۰ هزار دلار می‌رسد.

PSG LGD eSports

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طرفداران ورزش‌های الکترونیک در سال ۲۰۱۹ به ۴۵۰ میلیون نفر و ارزش کلی این بخش در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید

تیم‌های فعال در ورزش الکترونیک هر روز بزرگ‌تر می‌شوند و سعی در پوشش بازی‌های ویدیویی بیشتری دارند. در کنار بازیکنان حرفه‌ای که در هر تیم حضور دارند، افرادی مانند مربی، متخصص تغذیه، مدیر برنامه‌ و روان‌شناس نیز به آن‌ها کمک می‌کنند تا در مسیر خود موفق شوند. همین جدیت و فعالیت‌های گسترده در بخش برگزاری و تیم‌داری باعث شده است که امروزه شاهد حضور سرمایه‌گذاران بزرگی مانند کوکاکولا، ژیلت، ردبول، آئودی، آمازون، مرسدس‌بنز و مک‌دونالد در بخش‌های مختلف ورزش الکترونیک باشیم.

نکته قابل توجه دیگر سرمایه‌گذاری تیم‌های ورزشی بزرگی مانند پاریسن‌ژرمن در ورزش الکترونیک است. با توجه به جوایز بزرگی که در سال‌های اخیر در بازی‌های مختلفی مانند Dota 2، Overwatch، Counter Strike: Global Offensive، League of Legends، Starcraft 2 و Hearthstone شاهد بودیم، تیم‌های ورزشی زیادی علاقه‌مند به حضور در میادین eSports شده‌اند. امروزه بیش از ۲۳۰ تیم ورزشی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش رقابتی بازی‌های ویدیویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده