بهترین بازی‌های سال 2018 بر اساس نمره متاکریتیک

بهترین بازی‌های سال 2018 بر اساس نمره متاکریتیک

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹

سال ۲۰۱۸ به روز‌های پایانی خودش نزدیک می‌شود و به همین دلیل در این مطلب به‌سراغ بازی‌هایی رفته‌ایم که بیش‌ترین امتیاز را در سایت متاکریتیک کسب کرده‌اند. 

متاکریتیک در مجموع مرجع قابل اعتمادی برای تعیین کیفیت یک بازی ویدیویی به‌شمار می‌رود؛ چرا که امتیاز نهایی ثبت‌شده در این سایت نظر یک شخص خاص نیست و از مجموع نظرات منتقدین سراسر دنیا حاصل می‌شود. حال که در روز‌های پایانی سال ۲۰۱۸ هستیم، نگاهی به متاکریتیک داشتیم تا بازی‌هایی را که توانسته‌اند در این سال بیش‌ترین امتیاز را در این سایت کسب کنند، جمع‌آوری کنیم و نگاهی به هرکدام از آن‌ها داشته باشیم. 

پیش از اینکه به‌سراغ لیست برویم، باید به این نکته اشاره کنم که در جمع‌آوری این لیست صرفا بازی‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شده‌اند. برای مثال بازی‌های زیادی در رتبه‌های بالای متاکریتیک می‌توان پیدا کرد که در یک یا دو سال گذشته منتشر شده‌اند و امسال شاهد پورت شدن آن‌ها برای نینتندو سوییچ بودیم و توانسته‌اند نمره بالایی هم کسب کنند اما برای اینکه صرفا تمرکز‌مان روی بازی‌های اوریجینال سال ۲۰۱۸ باشد، دیگر اشاره‌ای به این بازی‌ها نکرده‌ایم. البته ریمستر یا بازسازی آثار قدیمی‌تر که امسال با شکل و شمایل کاملا متفاوتی برای پلتفرم‌های مدرن منتشر شدند، شامل این قانون نمی‌شوند و این بازی‌ها را در لیست در نظر گرفته‌ایم. در بازی‌های مولتی پلتفرم نمره پلتفرمی به عنوان امتیاز متای یک بازی در نظر گرفته شده که از تعداد بیش‌تری نقد حاصل شده باشد و در مواردی هم که نمره دو یا چند بازی یکسان باشد، اثری در رتبه بالاتر قرار می‌گیرد که این نمره را از تعداد بیش‌تری نقد به‌دست آورده باشد. پس بدون مقدمه بیش‌تر، این شما و این هم بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ بر اساس نمره متاکریتیک. 

بازی Ikaruga

۱۵- Ikaruga

  • سازنده: استودیو Treasure
  • پلتفرم: پی‌سی و پلی‌استیشن 4
  • سبک: اکشن / شوت ام آپ
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۲۵ نقد ثبت‌شده روی نینتندو سوییچ

Ikaruga یک بازی بسیار قدیمی است که نسخه اصلی آن، در سال ۲۰۰۱ روی دستگاه‌های آرکید منتشر شد ولی امسال شاهد انتشار بازی برای پلی‌استیشن و سوییچ با کیفیتی بهتر بودیم که از قضا توانست نمره متای بسیار عالی ۸۸ را هم به‌دست بیاورد. Ikaruga شاید اثر خیلی شناخته‌شده‌ای برای ما‌ها نباشد اما می‌توان آن را تجربه‌ای شبیه به بازی Sky Force دانست که اثر شناخته شده‌تری است. در این بازی کنترل جنگنده‌ای را برعهده می‌گیرید و باید با آن به نبرد با دشمنانی بروید که از رو‌به‌رو به سمت شما می‌آیند. آنچه که Ikaruga را به بازی جذابی تبدیل می‌کند، نه داستان خاص و نه گرافیک زیبا است بلکه این بازی صرفا اثری است که تمرکز اصلی‌اش را روی ارائه یک گیم‌پلی جذاب و سرگرم‌کننده گذاشته است. 

شاید در ظاهر گیم‌پلی همان کنترل یک جنگنده برای از بین بردن دشمنان باشد، اما مثلا یکی از مکانیزم‌های بازی، امکان تغییر بین رنگ‌های سفید و سیاه برای جنگنده در جریان بازی است که هرکدام از این رنگ‌ها یک سری ویژگی خاص برای جنگنده شما به ارمغان می‌آورند. یا در حالی که در این بازی خبری از آیتم‌هایی در محیط نیست که بتوان با برداشتن آن‌ها مثلا تیر‌های قوی‌تری شلیک کرد، اما مثلا بازی این امکان را فراهم کرده تا با از بین بردن تعداد خاصی جنگنده دشمن یا از بین بردن آن‌ها به اشکال خاص، تیر‌هایتان را قدرت‌مند‌تر کنید. به این‌ها باید نبرد با باس‌ها را هم اضافه کنیم که همه این‌ها در نهایت از Ikaruga یک تجربه شوت‌ ام آپ بی‌نقص ساخته‌اند. 

بازی Return of the Obra Dinn

۱۴- Return of the Obra Dinn

  • سازنده: لوکاس پوپ
  • پلتفرم: پی‌سی
  • سبک: ماجراجویی
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۳۱ نقد ثبت‌شده روی پی‌سی

لوکاس پوپ، سازنده بازی Papers Please، امسال ساخته جدید خودش را در دسترس طرفداران قرار داد و توانست تا حد خیلی زیادی موفقیت‌های بازی قبلی خودش را تکرار کند. Return of the Obra Dinn، اثری که توانست در The Game Awards 2018 هم جایزه بهترین طراحی را دریافت کند، یکی از عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین بازی‌های سال است که شاید نمونه‌اش را حتی در بازی‌های چندین سال گذشته هم نتوان پیدا کرد. اوبرا دین در اصل نام یک کشتی است که مدتی پس از آغاز سفر، غیبش می‌زند اما پس از گذشت مدتی در حالی که همه خدمه آن مرده‌اند، دوباره به نزدیکی ساحل برمی‌گردد. حال بازیکن در نقش شخصیت اصلی بازی وارد این کشتی می‌شود تا از رمز و راز‌های آن پرده بردارد. این وسط ساعتی جیبی در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که وقتی از آن در کنار یک جسد استفاده شود، می‌تواند تصویری از ثانیه‌های آخر زندگی آن شخص را در اختیار بازیکن بگذارد. از اینجا به بعد گیمر باید با جستجوی کشتی و استفاده از ساعت مذکور روی اجساد موجود در آن، از سرنوشت شخصیت‌ها مطلع شود و با وارد کردن آن‌ها در یک کتاب، آن را تکمیل کند. 

Return of the Obra Dinn از هر نظر تجربه متفاوتی است و البته که این متفاوت بودن، از جنبه مثبت آن است و نه اینکه بازی صرفا یک تافته جدا بافته باشد که نمی‌توان لذتی از آن برد. اوبرا دین داستانش را به شیوه خاصی روایت می‌کند که باعث می‌شود تا بازیکن نهایت تعامل را در روایت داستان داشته باشد. معما‌های بازی هم به‌شکلی طراحی شده‌اند که کاملا برای شعور مخاطب ارزش قائل هستند و البته که این مساله گاهی بازی را به تجربه‌ای سخت تبدیل می‌کند، اما در نهایت به‌نفع آن تمام شده است و یادآور دوران طلایی بازی‌های ماجراجویی است. 

بازی pillars of Eternity II: Deadfire

۱۳- Pillars of Eternity II: Deadfire

  • سازنده: استودیو آبسیدین
  • پلتفرم: پی‌سی
  • سبک: نقش آفرینی
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۷۰ نقد ثبت‌شده روی پی‌سی

این روز‌ها دیگر کم‌تر شاهد بازی‌های نقش آفرینی ایزومتریک کلاسیک هستیم و اکثر بازی‌های نقش آفرینی به شکل سه‌بعدی ساخته می‌شوند. با این حال استودیو آبسیدین که اخیرا هم توسط مایکروسافت خریداری شد، هنوز به این سبک وفادار است و در سال‌های گذشته بازی‌هایی چون Pillars of Eternity یا Tyranny را در این سبک روانه بازار کرده است و در سال ۲۰۱۸ هم شاهد بازی Pillars of Eternity II: Deadfire از آن‌ها بودیم. نسخه دوم Pillars of Eternity هم مثل نسخه اول، با حمایت کاربران و تامین بودجه جمعی ساخته و در نهایت هم به اثر بسیار با‌کیفیتی تبدیل شد. این بازی هرآنچه را که از یک اثر نقش آفرینی کلاسیک می‌خواهید در خود دارد؛ از داستان درگیر‌کننده و ارزشمند گرفته تا گیم‌پلی عمیق با انواع و اقسام قابلیت‌ها که می‌توان از طریق آن‌ها شخصیت را ارتقا داد. همچنین مثل بازی‌های بزرگ این سبک، Pillars of Eternity II: Deadfire هم یک تجربه نسبتا طولانی است و می‌توان روز‌های زیادی را با تجربه این بازی سرگرم شد. 

Pillars of Eternity II: Deadfire در سال ۲۰۱۸ فقط برای پی‌سی منتشر شد اما سازندگانش همین چند روز پیش اعلام کردند که در سال ۲۰۱۹، نسخه کنسولی این بازی هم در دسترس قرار خواهد گرفت. 

بازی Tetris Effect

۱۲- Tetris Effect

  • سازنده: استودیو اینهنس گیمز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • سبک: پازل
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۹ از ۷۱ نقد ثبت‌شده روی پلی‌استیشن 4

کمپانی سونی امسال رویه نسبتا متفاوتی برای نمایشگاه E3 در پیش گرفت و برای مثال پیش از آغاز رسمی نمایشگاه، شاهد انتشار روزانه یک خبر از جانب این کمپانی بودیم. معرفی Tetris Effect یکی از همین اخبار بود که چند روز مانده به E3 منتشر شد و البته که خیلی هم استقبال جالبی از جانب طرفداران را در پی نداشت و افرادی که منتظر رونمایی‌های بزرگ سونی بودند، از معرفی شدن یک نسخه تتریس برای پلی‌استیشن 4 راضی به‌نظر نمی‌رسیدند. با این حال نظر خیلی از همین افراد پس از انتشار Tetris Effect کاملا عوض شد و استودیو اینهنس گیمز توانست در بین تمام آثار بزرگ، یکی از بهترین انحصاری‌های پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۸ را روانه بازار کند. هسته اصلی بازی، همان هسته گیم‌پلی آشنای تتریس است که در آن باید با کنار هم قرار دادن اشکال مختلف خطوط کاملی را ایجاد کنید و باعث ناپدید شدن آن شوید. با این حال سازندگان تعداد زیادی ویژگی جدید در Tetris Effect به این هسته همواره جذاب اضافه و از این طریق یکی از بهترین‌های سال را خلق کرده‌اند. 

در Tetris Effect به مرور زمان شاهد چالش‌های جدیدی هستیم که باعث می‌شوند بازی هرگز یکنواخت و خسته‌کننده نشود. جدا از این یک سری ویژگی‌های جدید هم در بازی وجود دارند که مثلا امکان قرار دادن همزمان چندین شکل و حذف همزمان تعداد زیادی خط را فراهم می‌کنند. به این‌ها باید گرافیک رنگارنگ و مملو از افکت‌های چشم‌نواز بازی و صدالبته موسیقی‌های کاملا مناسب آن را هم اضافه کنیم. Tetris Effect برای پلی‌استیشن VR هم در دسترس است و به‌استناد منتقدین یکی از بهترین بازی‌های این هدست به‌شمار می‌رود. 

بازی Bayonetta

۱۱- Bayonetta + Bayonetta 2

  • سازنده: پلاتینیوم گیمز
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ
  • سبک: هک اند اسلش
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۲۷ نقد ثبت‌شده روی نینتندو سوییچ

طرفداران سبک هک اند اسلش، بدون شک با سری بازی بایونتا آشنا هستند. مجموعه بازی‌هایی با اکشن‌های سریع و نفس‌گیر که نسخه اول آن برای پلتفرم‌های مختلف و نسخه دوم آن پیش از این فقط برای Wii U منتشر شده بود. با این حال نینتندو در جریان یکی از مراسم‌های نینتندو دایرکت خود، از انتشار نسخه اول و دوم این سری برای نینتندو سوییچ با گرافیک HD و بهبود‌یافته خبر داد و خب این آثار در نهایت هم توانستند به یکی از بهترین بازی‌های این کنسول در سال ۲۰۱۸ تبدیل شوند. با اینکه نسخه مجزای بازی‌ها هم نقد شده و امتیازات خوبی هم دریافت کرده‌اند، اما در این لیست Bayonetta + Bayonetta 2 را در نظر گرفتیم. پس از گذشت چهار سال از انتشار نسخه دوم برای Wii U، حال بایونتا در نسخه سوییچ با گرافیک بهبود‌یافته در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است تا با اکشن‌های نفس‌گیر و هیجان‌انگیز آن، دشمنان را تکه‌پاره کنند و از یک لذت غیرقابل وصف در قالب تجربه‌ای هک اند اسلش سیراب شوند. 

نسخه سوم مجموعه Bayonetta در حال حاضر در دست ساخت است و اگر پیش‌تر شانس تجربه این بازی‌ها را نداشته‌اید و از قضا از کاربران نینتندو سوییچ هم هستید، بهترین فرصت است که یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ را بازی کنید و آماده نسخه سوم این سری شوید. 

بازی Dead Cells

۱۰- Dead Cells

  • سازنده: استودیو موشن تویین
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پی‌سی و نینتندو سوییچ
  • سبک: مترویدونیا
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۳۵ نقد ثبت‌شده روی نینتندو سوییچ

مقاله مرتبط

۲۰۱۸ سالی عالی برای هر سلیقه‌ای بود؛ هم طرفداران بازی‌های بزرگ در این سال آثار بسیار باکیفیتی دریافت کردند و هم عاشقان بازی‌های مستقل توانستند برخی از بهترین ساخته‌های مستقل سال‌های اخیر را در ۲۰۱۸ تجربه کنند. یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال بدون شک Dead Cells بود؛ اثری که وقتی اولین بار شانس تجربه نسخه Early Access آن را پیدا کردیم، همه‌چیز خبر از یک تجربه فوق‌العاده در سبک مترویدونیا می‌داد که بازی کردنش واقعا لذتی معادل با بازی کردن آثاری چون Castlevania داشت. با این حال سازندگان بازی در استودیو موشن تویین به بهترین شکل از فرصت موجود در حالت ایرلی اکسس بازی بهره گرفتند و با رفع نواقص موجود توانستند در نهایت در سال ۲۰۱۸ نسخه نهایی بازی را بهتر و کامل‌تر در اختیار مخاطبان قرار بدهند. 

در Dead Cells بازیکنان کار را از یک زندان آغاز می‌کنند و به مرور باید محیط‌های جدید بازی را که هرکدام طراحی بی‌نظیر و خیره‌کننده‌ای دارند کشف کنند و در این راه مبارزاتی با دشمنان متنوع بازی داشته باشند که به‌واقع نفس‌گیر و چالش‌برانگیز هستند. در Dead Cells هیچ‌چیز ساده نیست و به همین دلیل هم بارها و بارها در بازی کشته خواهید شد و باید کارتان را از ابتدا آغاز کنید؛ اما جذابیت بالای هسته مرکزی گیم‌پلی بازی و در کنار آن پاداش‌هایی که سازندگان برای تجربیات چندین‌باره شما از بازی قائل می‌شوند، باعث شده‌اند تا مرگ و شروع مجدد در این بازی هم لذت‌بخش باشد. به این‌ها باید موسیقی فوق‌العاده Dead Cells را هم اضافه کنیم؛ موسیقی که حتی اگر قصدی برای تجربه کردن خود بازی هم نداشته باشید پیشنهاد می‌کنم گوش دادن به آن‌ها را از دست ندهید. 

بازی Astro Bot

۹- Astro Bot Rescue Mission

  • سازنده: استودیو ژاپن سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4 (فقط قابل‌اجرا با پلی‌استیشن VR)
  • سبک: پلتفرمر
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۴۸ نقد ثبت‌شده روی پلی‌استیشن 4

پلتفرم‌های واقعیت مجازی آنطور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفتند و با اینکه ایده جذابی داشتند، اما در نهایت حداقل در حوزه بازی‌های ویدیویی شاهد آثار خیلی با‌کیفیتی که بتوانند لذت زیادی در حین تجربه با این هدست‌ها به بازیکن منتقل کنند، نبودیم. این وسط البته استثنا‌هایی هم وجود دارند که یکی از آن‌ها، همین بازی Astro Bot Rescue Mission است که نه‌فقط یک تجربه عالی واقعیت مجازی، که یکی از بهترین بازی‌های امسال بود. ایده ساخت Astro Bot Rescue Mission در اصل از یک مینی گیم به نام Robot Rescue که در Playroom VR وجود داشت و با استقبال خوب کاربران هم مواجه شده بود، به‌دست آمد و استودیو خوش‌نام ژاپن سونی یک تجربه مجزا با نام Astro Bot Rescue Mission با محوریت ربات‌های با‌مزه این مینی گیم ساخت. در این بازی پلتفرمر هدف نجات دادن ربات‌ها است که در موقعیت‌های بدی در دنیای بازی گرفتار شده‌اند. Astro Bot Rescue Mission به بهترین شکل ممکن از قابلیت‌های هدست واقعیت مجازی سونی استفاده می‌کند و به همین دلیل هم در نقد‌هایش، شاهد هستیم که خیلی‌ها آن را به بهترین بازی واقعیت‌مجازی خلق‌شده تا به امروز خطاب می‌کنند. 

جدا از این، Astro Bot Rescue Mission به‌عنوان یک بازی پلتفرمر هم واقعا تجربه جذابی است و سازندگان اجازه نداده‌اند تا ساخت بازی صرفا برای هدست پلی‌استیشن VR جنبه‌های دیگر اثرشان را محدود کند. البته متاسفانه امکان تجربه این بازی بدون هدست فراهم نیست ولی در صورتی که جزو دارندگان پلی‌استیشن VR هستید، Astro Bot Rescue Mission را اصلا و ابدا از دست ندهید. 

بازی Into the Breach

۸- Into the Breach

  • سازنده: استودیو سابست گیمز
  • پلتفرم: پی‌سی و نینتندو سوییچ
  • سبک: استراتژی
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۵۶ نقد ثبت‌شده روی پی‌سی

در سال ۲۰۱۸ شاهد بازی‌های انحصاری با‌کیفیتی برای پلتفرم پی‌سی بودیم که یکی از این بازی‌ها هم Into the Breach است. البته این اثر استراتژیک نوبتی پس از گذشت مدتی برای نینتندو سوییچ هم عرضه شد. این بازی توسط استودیو سابست گیمز ساخته شده که آن‌ها را با بازی با‌کیفیت Faster Than Light می‌شناسیم. داستان Into the Breach از این قرار است که موجوداتی بیگانه به نام Vek به زمین حمله کرده و باعث نابودی آن شده‌اند. اما این وسط گروهی از سربازان از آینده، به ماشین‌های زمان‌شان سوار می‌شوند و با سفری به گذشته به جایی می‌روند که Vek‌ها هنوز در حال حمله به زمین هستند. Into the Breach داستانی نسبتا ساده و معمولی دارد اما چیزی که آن را به تجربه‌ای ارزشمند تبدیل می‌کند، گیم‌پلی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده بازی است. 

در مجموع با یک بازی استراتژیک نوبتی و تاکتیکی رو‌به‌رو هستیم اما سازندگان آنقدر المان‌های جدید و متنوع به Into the Breach اضافه کرده‌اند که بتوانند اثری منحصر‌به‌فرد در این سبک داشته باشند. محیط‌های بازی به‌شکل تصادفی ایجاد می‌شوند و عناصر محیطی مختلفی مثل کوه‌ها یا دریا در آن‌ها دیده می‌شوند که جدا از داشتن جنبه بصری، روی گیم‌پلی هم تاثیر می‌گذارند و مثلا کوه‌ها می‌توانند نقش یک سپر را در برابر شلیک‌های دشمن ایفا کنند. بازی تعداد مراحل نسبتا زیادی دارد و با پیشروی در آن، می‌توانید به نیرو‌های جدیدی دسترسی داشته باشید که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و از این رو تعویض گروه نیرو‌ها، باعث می‌شود تا کلا مکانیزم‌های بازی و تاکتیک‌هایی که می‌توانید در آن اتخاذ کنید هم عوض شوند و همین مساله عاملی است که ارزش تکرار Into the Breach را به شکل عجیب و غریبی بالا می‌برد. در مجموع ساخته سابست گیمز یک اثر سرگرم‌کننده است که می‌توان مدت زمان بسیار طولانی از تجربه کردنش لذت برد و به همین دلیل هم با شایستگی در بین بهترین‌های سال قرار می‌گیرد. 

بازی Monster Hunter World

۷- Monster Hunter World

  • سازنده: استودیو موشن تویین
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • سبک: تقش آفرینی
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۹۳ نقد ثبت‌شده روی پلی‌استیشن 4

کمپانی کپکام در سال‌های اخیر روندی سینوسی داشته و گاهی بازی‌های با‌کیفیتی چون Resident Evil 7 را روانه بازار کرده و گاهی هم آثار ضعیفی را از آن‌ها شاهد بودیم. با این حال به‌نظر می‌رسد که این شرکت توانسته دوباره به روز‌های اوجش و آن چیزی که ازش انتظار داریم برگردد و امسال چند بازی با‌کیفیت داشت و قرار است در سال ۲۰۱۹ هم آثار جذابی چون نسخه جدید Devil May Cry یا بازسازی رزیدنت ایول 2 را از آن‌ها شاهد باشیم. اما یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ بازی Monster Hunter World از کمپانی کپکام بود که توانست جایزه بهترین بازی نقش آفرینی سال را هم در The Game Awards 2018 دریافت کند. مثل نسخه‌های پیشین سری مانستر هانتر، در Monster Hunter World هم بازیکنان به نبرد با انواع و اقسام هیولا‌ها می‌روند و امکان همراه شدن با سایر بازیکنان در شکار این موجودات هم باعث شده است تا تجربه این بازی بیش از پیش لذت‌بخش باشد. 

جدا از این، Monster Hunter World دنیای فانتزی بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و گزینه‌های زیادی برای ساخت و شخصی‌سازی کاراکتر در اختیار بازیکنان می‌گذارد تا بتوانند شخصیت‌شان را به همان شکلی که دوست دارند بسازند و شخصی‌سازی کنند. تنوع بسیار بالای سلاح، زره و آیتم‌های دیگر و همچنین گسترده بودن قابلیت‌های ویژه در دسترس، باعث شده‌اند تا بازی کردن Monster Hunter World اصلا و ابدا خسته‌کننده و تکراری نشود و البته به این‌ها باید پشتیبانی خوب کپکام از بازی را هم اضافه کنیم که توانست تا مدت زمان نسبتا خوبی دنیای بازی را جذاب و پر از محتویات جدید نگه دارد و بدین ترتیب، یکی از بهترین‌های سال را خلق کند. 

بازی Shadow of the Colossus

۶- Shadow of the Colossus

  • سازنده: استودیو بلوپرینت
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰ نقد ثبت‌شده روی پلی‌استیشن 4

Shadow of the Colossus در جریان نمایشگاه E3 به‌عنوان یک نسخه ریمستر برای کنسول پلی‌استیشن 4 تایید شد اما پس از این رویداد، سازندگان آن در استودیو بلوپرینت اعلام کردند که امکان دسترسی داشتن به کد‌های نسخه اصلی بازی وجود نداشته و به همین دلیل هم این بازی، بیش‌تر یک بازسازی تمام‌عیار است تا یک ریمستر. به هر حال Shadow of the Colossus در اوایل سال ۲۰۱۸ برای پلی‌استیشن 4 منتشر شد و خب با وجود گذشت سال‌های زیاد از انتشار نسخه اصلی، کماکان توانست به همان میزان اثرگذار و با‌شکوه ظاهر شود. ساخته‌های فومیتو اوئدا همواره آثاری هستند که در آن بازیسازی با هنر تلفیق می‌شود و خب Shadow of the Colossus در بین آثار این بازیساز هم جایگاه ویژه‌ای دارد. حال به لطف قدرت گرافیکی بالاتر کنسول نسل هشتمی سونی عظمت و شکوه این بازی بهتر از هر زمان دیگری به‌تصویر کشیده شد و همان تماشای هیبت اولین کلوسی بازی کافی بود تا خیلی زود دوباره عاشق این اثر شویم. 

Shadow of the Colossus البته در کنار جنبه هنری فوق‌العاده، مبارزاتی پازل‌مانند با کلوسی‌هایش را هم در اختیار مخاطبان می‌گذارد که البته گاهی مشکلات آزاردهنده دوربین باعث می‌شوند نتوانیم لذت کافی را از آن‌ها ببریم. همچنین حرکت کردن با اسب بسیار دوست‌داشتنی شخصیت اصلی در دنیای بازی هم خود یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این بازی است که لذت آن را فقط با تجربه کردن Shadow of the Colossus می‌توان چشید. به هر حال بلوپرینت گیمز با بازسازی این اثر، باعث شد تا یک تجربه بسیار با‌کیفیت از این ساخته فراموش‌نشدنی فومیتو اوئدا داشته باشیم که نمره‌هایش هم کیفیت بالایی آن را تضمین می‌کنند. 

بازی Celeste

۵- Celeste

  • سازنده: مت میکز گیمز
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • سبک: پلتفرمر
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۲ از ۳۶ نقد ثبت‌شده روی نینتندو سوییچ

مقاله مرتبط

گاهی در بین بازی‌های بزرگ و موردانتظار یک سال، آثار مستقلی ظاهر می‌شوند که شاید کم‌تر بازیکنی پیش از عرضه خیلی اطلاعی از آن‌ها داشته باشد اما در برخی موارد مثل Celeste، همین بازی‌ها تبدیل به اثری فوق‌العاده و بی‌نهایت سرگرم‌کننده می‌شوند. اگر فلش‌بکی به نقد Celeste بزنیم، در آن اشاره کردیم که این بازی تا چه حد از حیث طراحی مراحل کیفیت بالایی دارد و واقعیت هم این است که اگر سلست را به‌نوعی کلاس طراحی محیط و مرحله نام‌گذاری کنیم، اصلا و ابدا اغراق نکرده‌ایم. بدون شک مهم‌ترین ویژگی این بازی تنوع فوق‌العاده آن است و سازندگان موفق به خلق اثری شده‌اند که در هر یک از مراحل آن، اتفاقی جدید انتظار بازیکن را می‌کشد؛ اتفاقی که می‌تواند تمام و کمال توانایی‌های یک گیمر را و حتی حرفه‌ای‌های سبک پلتفرمر را به‌چالش بکشد و باعث شود بارها و بارها طعم مرگ و شکست را در این بازی بچشید؛ اتفاقی که البته اصلا و ابدا آزاردهنده نمی‌شود و برعکس، باعث می‌شود تا در دفعات بعدی با دقت و تمرکز بیش‌تری به سراغ رد کردن آن تله بروید. 

Celeste البته در جنبه‌های دیگر هم فوق‌العاده است؛ از گرافیک پیکسلی زیبای بازی گرفته تا موسیقی‌های بی‌نهایت گوش‌نواز آن که از قضا نامزد دریافت جوایز مختلفی هم شده‌اند. همچنین سلست در پس تجربه پلتفرمرش، داستان بسیار غنی و تاثیرگذاری هم روایت می‌کند و به همین دلیل هم یکی از نامزد‌های جایزه تاثیرگذار‌ترین بازی سال در مراسم The Game Awards 2018 بود. 

بازی Super Smash Bros. Ultimate

۴- Super Smash Bros. Ultimate

  • سازنده: استودیو سورا و باندای نامکو
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ
  • سبک: مبارزه‌ای
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۲ از ۸۴ نقد ثبت‌شده روی نینتندو سوییچ

یکی از بازی‌هایی که در روز‌های پایانی سال ۲۰۱۸ روانه بازار شد و به همین دلیل هم جایی در مراسمی مثل The Game Awards 2018 نداشت، Super Smash Bros. Ultimate بود. بازی‌های بزرگ انحصاری نینتندو سوییچ اکثرا عملکرد بسیار خوبی در همه زمینه‌ها داشتند و برای مثال سال گذشته هم جدید‌ترین نسخه زلدا گل سرسبد مراسم‌های بهترین‌ها بود. Super Smash Bros. Ultimate هم از این قاعده مستثنی نیست و نمره متای ۹۲ هم این موضوع را ثابت می‌کنند. کاربران سوییچ در این بازی مبارزه‌ای، دوباره همان فرمول‌های همیشگی سری سوپر اسمش را تجربه خواهند کرد و باید در رقابتی مفرح و البته پرجزییات، دشمنان را از میدان نبرد خارج کنید. وجود یک بخش داستانی پرجزییات که در آن باید با شخصیت دوست‌داشتنی کربی سایر کاراکتر‌های گرفتار‌شده بازی را آزاد کنید در کنار مواردی مثل تنوع بسیار بالای محیط‌های بازی و شخصیت‌های قابل‌انتخاب، از جمله ویژگی‌هایی هستند که Super Smash Bros. Ultimate را به تجربه‌ای ضروری برای همه گیمر‌ها بدل می‌کنند. اما یک نکته بسیار مهم در رابطه با Super Smash Bros. Ultimate، این است که برای لذت بردن از این بازی اصلا و ابدا نیاز نیست که از کاربران قدیمی و همیشگی آن باشید و مکانیزم‌هایش به‌شکلی هستند که همه می‌توانند به راحتی به سراغ بازی بروند و به مرور در آن حرفه‌ای‌تر شوند. 

بازی Forza Horizon 4

۳- Forza Horizon 4

  • سازنده: استودیو پلی‌گراند گیمز
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • سبک: ریسینگ
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۲ از ۸۷ نقد ثبت‌شده روی ایکس‌باکس وان

Forza Horizon 3 آنقدر تجربه ریسینگ کامل و بی‌عیب و نقصی بود که کم‌تر کسی تصور می‌کرد استودیو پلی‌گراند گیمز بتواند در نسخه بعدی این مجموعه روی دست خودش بلند شود و این بار اثری حتی بهتر و کامل‌تر در اختیار طرفداران بازی‌های ریسینگ قرار بدهد. اما خب این اتفاق در Forza Horizon 4 به بهترین شکل ممکن خودش رخ داد. با افول مجموعه بازی‌هایی مطرح این سبک مثل Need for Speed در سال‌های اخیر، سری فورتزا تبدیل به کامل‌ترین و بهترین مجموعه بازی ریسینگ شده است که یک سال با نسخه شبیه‌ساز موتور اسپرت بازیکنان را سرگرم می‌کند و سال دیگر هم با نسخه آرکید‌تر هورایزن. اما فورتزا هورایزن 4 بی هیچ اغراقی یکی از بهترین بازی‌های تاریخ این سبک به‌شمار می‌رود که با بردن بازیکنان به نقشه‌ای وسیع که شامل مناطق زیادی از بریتانیا می‌شود، امکان رانندگی در برخی از بهترین جاده‌های دنیا را برای بازیکنان فراهم می‌کند. فورتزا هورایزن 4 همچنین تنوع بسیار بالایی از ماشین‌ها را شامل می‌شود و البته که سازندگان همه این ماشین‌ها را با نهایت دقت به جزییات بصری یا صوتی آن‌ها طراحی کرده‌اند و به همین دلیل می‌توان لذت نشستن پشت فرمان برخی از لوکس‌ترین ماشین‌های روز دنیا را با تمام وجود در این بازی لمس کرد. 

فورتزا هورایزن 4 آنقدر کامل و بی‌نقص است که توانسته از خیلی از منتقدین نمره کامل یا نزدیک به کامل دریافت کند و همان‌طور که در نقد بازی هم اشاره شد، باید منتظر ماند و دید که آیا پلی‌گراند گیمز قادر خواهد بود تا در نسخه بعدی این بازی بی‌نقص را حتی بهتر کند یا خیر. 

بازی God of War

۲- God of War

  • سازنده: استودیو سانتا مونیکا
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۴ از ۱۱۸ نقد ثبت‌شده روی پلی‌استیشن 4

مقاله مرتبط

در رتبه دوم بهترین‌های سال، بازی God of War با نمره متای ۹۴ قرار گرفته است. کوری بارلوگ و تیمش در طول توسعه این بازی، بارها به اعمال تغییرات بیش از حد روی آن و تغییر دادن فرمول موفق همیشگی سری گاد آف وار و صد البته الهام گرفتن از بازی‌های دیگر محکوم شدند اما در نهایت، توانستند اثری را روانه بازار کنند که تاثیرش دقیقا به اندازه ضربات کریتوس محکم و فوق‌العاده بود. ماجراجویی جدید کریتوس این بار با پسرش همراه شده است و ما را به سرزمین‌های نورس می‌برد که در آن‌ها، افسانه‌هایی کاملا جدید و بی‌نهایت جذاب در مقایسه با چیز‌هایی که قبلا در نسخه‌های مربوط به یونان دیده‌ایم انتظارمان را می‌کشند. مکانیزم‌های بازی هم دست‌خوش تغییرات بسیاری شده‌اند و God of War از بازی که در آن صرفا باید دکمه‌ها را با نهایت سرعت پشت هم فشار می‌دادیم تا کریتوس دشمنانش را تکه‌پاره کند، به اثری تبدیل شده است که مبارزاتی بسیار منطقی‌تر دارد و دشمنانش دیگر مثل یک تکه چوب خشک در برابر کریتوس قرار نمی‌گیرند تا به ساده‌ترین شکل ممکن کشته شوند. ساخته جدید استودیو سانتا مونیکا که با نهایت لیاقت توانست جایزه بهترین بازی سال از The Game Awards 2018 را دریافت کند، در زمینه‌های دیگری مثل صداگذاری، موسیقی و گرافیک هم آنقدر زیبا و حماسی است که هر عاشق بازی‌های ویدیویی، بتواند با تجربه آن لذت زیادی ببرد. کوری بارلوگ با ساخت این بازی ثابت کرد که می‌شود با تغییر دادن فرمول‌های ثابت و همیشگی یک مجموعه، اثری حتی بهتر و ارزشمند‌تر از نسخه‌های پیشین خلق کرد. حال همه بی‌صبرانه منتظر نسخه بعدی این سری و ادامه ماجراجویی‌های کریتوس هستیم. 

بازی Red Dead Redemption 2

۱- Red Dead Redemption 2

  • سازنده: راک‌استار گیمز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان
  • سبک: جهان‌باز
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۷ از ۹۷ نقد ثبت‌شده روی پلی‌استیشن 4

اما در نهایت بهترین بازی سال ۲۰۱۸ در لیست متاکریتیک، چیزی نیست جز Red Dead Redemption 2، ساخته تحسین‌شده راک‌استار گیمز. ساخته‌های راک‌استار همیشه توانسته‌اند نمره متای بالایی کسب کنند و Red Dead Redemption 2 هم این رویه را تکرار کرده است. در این بازی با آرتور مورگان همراه می‌شویم؛ شخصیتی که در نسخه قبلی بازی حضور نداشت و همین هم برای برخی از طرفداران سوال شده بود که چرا راک‌استار به‌جای پرداختن به شخصیت‌های شناخته‌شده‌تری مثل جان مارستون سراغ این کاراکتر رفته است. با این حال پس از انتشار بازی و تجربه آن، همه تقریبا هم‌نظر بودند که آرتور مورگان توانسته به یکی از بهترین شخصیت‌ها در بین بازی‌های راک‌استار و حتی بازی‌های ویدیویی در مجموع تبدیل شود. علاوه بر این Red Dead Redemption 2 در بقیه جنبه‌ها هم عالی ظاهر می‌شود؛ از داستان بازی گرفته که شاید در ابتدا کمی کُند شروع شود اما به مرور اوج می‌گیرد و در اپیزود‌های پایانی به اوج قله هیجان و جذابیت می‌رسد. یا از گرافیک بازی بگوییم که بی‌نهایت چشم‌نواز است و راک‌استار موفق شده دنیای بی‌نهایت پویا و پرجزییاتی را به لطف موتور گرافیکی قدرتمند بازی خلق کند که در هر گوشه و کنار آن، اتفاقی غیرمنتظره انتظار بازیکن را می‌کشد. Red Dead Redemption 2 همچنین ماموریت‌های متنوعی هم دارد و البته که در کنار این ماموریت‌ها، فعالیت‌های جانبی دیگری مثل شکار، ماهیگیری یا صرفا گشت و گذار در دنیای بازی هم انتظار بازیکن را می‌کشند. در مجموع همان‌طور که در بررسی بازی هم اشاره کردیم، Red Dead Redemption 2 بیش‌تر از اینکه صرفا یک بازی ویدیویی باشد، شبیه به دنیایی مجازی است که هرکسی فارغ از علاقه‌ای که ممکن است به سبک آن داشته یا نداشته باشد، باید تجربه‌اش کند.

از دیگر بازی‌های سال ۲۰۱۸ که نمره‌های خوبی دریافت کرده‌اند، می‌توان به آثاری مثل Monster Boy and the Cursed Kingdom، Spider-Man، Dragon Ball FighterZ، Okami HD و Subnautica اشاره کرد که البته نمره آن‌ها برای قرار گرفتن در جمع ۱۵ بازی برتر کافی نبود. نظرات خود را در مورد این بازی‌ها با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده