نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱

معرفی هشت نقشه اولیه بازی Battlefield V

کم‌تر از یک هفته تا انتشار بازی Battlefield V باقی مانده و به همین مناسبت در این مطلب نگاهی به نقشه‌های اولیه این بازی خواهیم داشت. 

یکی از بازی‌های مورد‌انتظار پاییز امسال Battlefield V، ساخته استودیو دایس است. جدید‌ترین نسخه بتلفیلد قرار است این بار بازیکنان را به دوران جنگ جهانی دوم ببرد و تجربه‌ای شلوغ مثل همیشه در اختیار آن‌ها بگذارد. بتلفیلد V مثل نسخه قبلی این سری یک بخش داستانی خواهد داشت که در جریان آن با افراد مختلفی همراه خواهیم شد و از دید آن‌ها جنگ جهانی دوم را لمس و تجربه خواهیم کرد. در کنار بخش داستانی، بازی همچنین یک قسمت چندنفره هم دارد که به‌نوعی امضای سری بتلفیلد است و در آن شاهد حالت‌های نبرد مختلفی مثل Conquest خواهیم بود. جدید‌ترین ساخته دایس مثل خیلی از بازی‌های امروزی یک بخش بتل رویال هم خواهد داشت که البته پس از گذشت مدتی از انتشار بازی در دسترس قرار می‌گیرد و در ابتدا قابل بازی نخواهد بود. 

طرفداران بازی‌های شوتر آنلاین می‌دانند که یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث موفقیت چنین تجربه‌ای شود، داشتن نقشه‌هایی با طراحی مناسب است. دایس در نسخه پیشین سری بتلفیلد و البته نسخه‌های قدیمی‌تر این مجموعه همواره نقشه‌های جالبی را برای آن طراحی کرده است و حال قرار است Battlefield V هم در زمان انتشار، دارای هشت نقشه مختلف باشد که در این مطلب نگاهی کوتاه به جزییات این نقشه‌ها خواهیم داشت و بیش‌تر با حال و هوای آن‌ها آشنا خواهیم شد. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Rotterdam

در ابتدای انتشار Battlefield V در مجموع شاهد هشت نقشه خواهیم بود که در چهار منطقه از جهان تقسیم شده‌اند و به بیان دیگر هر منطقه دو نقشه دارد. یکی از این نقشه‌ها که در کشور هلند واقع شده، روتردام است. استودیو دایس برای خلق این نقشه تاریخ این شهر را در حوالی سال ۱۹۴۰ به طور دقیق بررسی و سعی کرده تا تصویری دقیق از آن ارائه بدهد. روتردام یک نقشه شهری است که محیط‌های مختلف این شهر در آن طراحی شده‌اند و مخصوصا در شروع هر نبرد، نمای زیبا و معماری چشم‌نواز این شهر موردی است که زیبایی بصری خاصی دارد. البته که پس از گذشت دقایقی از نبرد و شلیک گلوله‌ها بسیاری از بنا‌ها تخریب می‌شوند و روتردام به یک شهر جنگ‌زده تبدیل می‌شود، اما در مجموع شاهد نقشه شهری با طراحی مناسب هستیم که هم می‌توان در ساختمان‌های مختلف آن با اسنایپر کمین کرد و منتظر دشمن ماند و هم اینکه در خیابان‌ها و قسمت‌های مختلفش با سلاح‌هایی مثل مسلسل به نبردی نزدیک با سایر بازیکنان رفت. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Devastation

دومین نقشه منطقه هلند بازی بتلفیلد وی، Devastation نام دارد که در واقع مربوط به منطقه‌ای در نزدیکی روتردام است. این منطقه در اثر نبرد نیرو‌های هلندی و آلمانی که با بمباران شدید بمب‌افکن‌های نازی همراه بود، به یک ویرانه تبدیل شده است و شاهد بنا‌های مختلفی هستیم که تنها آثار و خرابه‌ای از آن‌ها باقی مانده است. به بیان دیگر اگر نقشه روتردام شهری در کشور هلند را با تمام زیبایی‌هایش به‌تصویر بکشد، این نقشه منطقه‌ای در این کشور را که در اثر جنگ جهانی دوم تخریب شده به‌نمایش می‌گذارد. همچنین استودیو دایس اعلام کرده که این نقشه تخریب‌بازی پویایی دارد و برای مثال ممکن است در حین تجربه بازی و در اثر برخورد گلوله‌ها یا انفجار‌ها، شاهد خراب شدن هرچه بیش‌تر آن به شکلی طبیعی و واقع‌گرایانه باشید. کمپانی دایس ادعا دارد که این ویژگی باعث خواهد شد تا گیم‌پلی بازی بیش از پیش واقع‌گرایانه‌تر و طبیعی‌تر شود. 

هر دو نقشه روتردام و Devastation در قالب ماموریت Battle of Holland حالت Grand Operation بازی قابل تجربه خواهند بود و البته که در حالت‌هایی مثل کانکوئست هم می‌توان در این نقشه‌ها بازی را تجربه کرد. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Twisted Steel

برخلاف نقشه‌های منطقه هلند بازی که محیط‌هایی شهری را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهند، نقشه‌های منطقه فرانسه بازی در محیط‌های خارج از شهر هستند و در نتیجه شاهد فضا‌هایی بازتر و وسیع‌تر هستیم. یکی از این نقشه‌ها Twisted Steel نام دارد که محیطی وسیع را پیش روی بازیکنان قرار می‌دهد و به همین دلیل هم در آن بیش‌تر از اینکه فضا‌هایی برای سنگر گرفتن و مخفی شدن داشته باشید، مدام در حال حرکت در فضا‌های به‌نسبت باز‌تر خواهید بود که باعث می‌شود هواپیما‌ها یا حتی تانک‌ها در این نقشه به‌مراتب خطرناک‌تر از نقشه‌های شهری بازی باشند. جدا از این باز بودن فضا‌های نقشه کمک زیادی هم به راحت‌تر دیده شدن سرباز‌ها می‌کند و در نتیجه اسنایپر‌ها هم می‌توانند راحت‌تر نیرو‌های دشمن را پیدا و شکار کنند. 

همچنین در نقشه Twisted Steel شاهد یک پل بسیار بزرگ هم هستیم که دایس اعلام کرده بزرگ‌ترین سازه خلق‌شده در بازی‌های سری بتلفیلد است و از آن مهم‌تر، یک موقعیت بسیار استراتژیک در بازی به‌شمار می‌رود که هر دو تیم باید سعی کنند با تمام وجود آن را تصرف و حفظ کنند؛ چرا که از دست دادن این پل می‌تواند باعث عبور راحت نیرو‌های دشمن از آن و در نتیجه سخت‌تر شدن دفاع از مواضع بعدی شود. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Arras

دومین نقشه منطقه فرانسه بازی، Arras نام دارد که بدون شک می‌توان آن را یکی از زیبا‌ترین نقشه‌های موجود در بین هشت نقشه اولیه بازی دانست. Arras در واقع نقشه‌ای مربوط به منطقه‌ای خارج از شهر و روستایی در فرانسه است که اصلی‌ترین جلوه متمایز‌کننده آن، زمین‌های وسیع پوشیده‌شده از گُل‌های زرد‌رنگ هستند که جلوه بصری بسیار چشم‌نوازی به این نقشه می‌بخشند. جدا از این زمین‌ها، یک کلیسا و مناطقی پوشیده از درخت هم دیگر ویژگی‌های این نقشه هستند. 

نقشه Arras از نبرد ماه می سال ۱۹۴۰ در نزدیکی شهر آراس الهام گرفته است؛ نبردی که در آن نیرو‌های متفقین یک ضدحمله غیر‌منتظره را علیه نیرو‌های نازی صورت دادند. این نقشه یکی از نقشه‌های بخش Fall of France حالت گرند آپریشن خواهد بود و روز‌های سوم و چهارم این نبرد را در این نقشه تجربه خواهیم کرد. دو روز اول این نبرد هم قرار است در نقشه Twisted Steel جریان داشته باشند. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Hamada

اما دو نقشه بعدی بازی، قرار است ما را از کشور‌های اروپایی هلند و فرانسه جدا کنند و به آفریقای شمالی ببرند؛ جایی که از گزند جنگ جهانی دوم در امان نبود و از قضا برخی از مهم‌ترین و مرگبار‌ترین نبرد‌های این جنگ در این منطقه رخ دادند. دایس در طراحی این نقشه از نبرد صورت‌گرفته بین مصر و لیبی در این منطقه الهام گرفته است که در آن شاهد نبردی عظیم با حضور پررنگ تانک‌ها بودیم. Hamada در زبان عربی به معنی منطقه‌ای پوشیده از خاک و سنگ است و همین هم بهترین توصیف برای این نقشه به‌شمار می‌رود؛ چرا که در این نقشه شاهد محیطی بسیار وسیع و صحرایی هستیم که دایس آن را یکی از بزرگ‌ترین نقشه‌های بازی توصیف می‌کند. 

جدا از این در Hamada شاهد سازه‌هایی هم هستیم که نشان می‌دهند زمانی در این منطقه، زندگی جریان داشته است اما حال در اثر جنگ شاهد تبدیل شدن این محیط به ویرانه هستیم که اثری از حیات در آن دیده نمی‌شود. دو روز اول بخش North Africa حالت Grand Operation بازی قرار است در این نقشه جریان داشته باشند و بازیکنان می‌توانند در محیط وسیع آن، با استفاده از سلاح‌هایی مثل اسنایپر از دور دشمنان را هدف قرار دهند یا برای تصرف نقاط استراتژیک نقشه وارد نبردی نزدیک شوند یا حتی از وسائلی مثل تانک و هواپیما بهره ببرند و از این طریق تیم خودشان را حمایت کنند. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Aerodrome

دومین نقشه منطقه آفریقای جنوبی بازی، Aerodrome نام دارد و در واقع فرودگاهی نظامی متعلق به متحدین است که در اثر بمباران نیرو‌های متحدین آسیب بسیار زیادی دیده است. دایس در طراحی این نقشه، از حمله نیرو‌های بریتانیایی به نیرو‌های نازی در صحرای لیبی الهام گرفته است؛ حمله‌ای که توسط اروین رومل ملقب به روباه صحرا رهبری می‌شد و در آن آلمانی‌ها در اثر حمله شدید و سنگین بریتانیایی‌ها، مجبور به عقب‌نشینی و در نهایت تسلیم شدند و بسیاری از مواضع خود در این منطقه را از دست دادند. 

همان‌طور که اشاره کردیم Aerodrome در اصل یک فرودگاه نظامی است که نقاط مختلف آن محلی برای درگیری سنگین بین سرباز‌های دو جناح خواهد بود. دایس به یکی از پایگاه‌های موجود در این نقشه اشاره و روی آن تاکید کرده است که نقطه‌ای بسیار استراتژیک به‌شمار می‌رود و در آن شاهد نبرد اصلی بین دو گروه خواهیم بود. دو روز پایانی بخش North Africa حالت گرند آپریشن بازی هم قرار است در این منطقه جریان داشته باشد. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Narvik

اما دو نقشه آخر بازی بتلفیلد V، قرار است دوباره در اروپا و این بار در مناطق پوشیده از برف نروژ ما را درگیر جنگ جهانی دوم کنند. اولین نقشه این منطقه نارویک نام دارد که زمانی، شهری بندری و ساحلی بوده است اما در اثر جنگ آسیب زیادی دیده و امروزه در گوشه و کنار آن سرباز‌ها و تجهیزات جنگی جای زندگی آرام مردمش را گرفته‌اند. در جریان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۰، نیرو‌های متحدین و متفقین نبرد سنگینی در شهر نارویک و کوه‌های اطراف آن داشتند تا بتوانند این مناطق استراتژیک را تصرف کنند و نقشه نارویک با الهام از این اتفاق طراحی شده است. 

در نارویک هم شاهد محیط‌های نسبتا وسیعی هستیم و هم مناطقی شهری وجود دارند که خیابان‌های باریک آن می‌توانند تله‌ای برای تانک‌هایی باشند که کار راحتی برای عبور از این خیابان‌ها ندارند و به همین دلیل مناطق شهری نقشه بیش‌تر مناسب نبرد سرباز‌ها هستند. ساختمان‌هایی هرچند آسیب‌دیده هم در نقشه وجود دارند که سرپناه خوبی برای سنگر گرفتن و کمین کردن هستند و همه این‌ها باعث می‌شوند تا بازیکنان بتوانند در این نقشه‌ها سبک‌های بازی مختلفی از درگیری نزدیک و سریع گرفته تا کمین کردن و هدف قرار دادن دشمنان را پیاده کنند. دو روز اول بخش نروژ حالت گرند آپریشن بازی هم در این نقشه جریان خواهند داشت. 

بازی Battlefield V / بتلفیلد وی

Fjell 652

اما آخرین نقشه بازی که در هنگام انتشار در دسترس خواهد بود، Fjell 652 نام دارد که خب همان‌طور که اشاره کردیم این نقشه هم متعلق به کشور نروژ است و البته تفاوت زیادی هم با نارویک دارد. در Fjell 652 هم شاهد محیطی پوشیده از برف و سرد هستیم اما این بار به جای محیطی شهری و ساحلی، دایس قرار است ما را به منطقه‌ای کوهستانی ببرد که زمانی بهشتی برای علاقه‌مندان به اسکی بود و حال به یک میدان نبرد یخ‌زده و پوشیده از برف تبدیل شده است. در نبردی که در جنگ جهانی دوم در نروژ جریان داشت، نیرو‌های متحدین مجبور به عقب‌نشینی به طرف مناطق کوهستانی نزدیک شهر نارویک شدند و این نقشه با الهام از این رویداد طراحی شده است. 

در نقشه Fjell 652 شاهد درگیری‌هایی در محیط‌هایی کوهستانی خواهیم بود که اختلاف ارتفاع و کم بودن دید در آن‌ها باعث می‌شود تا نیرو‌های مدافع تا حدودی کار راحت‌تری در برابر نیرو‌های مهاجم داشته باشند اما کماکان مهاجمین هم می‌توانند با به‌کارگیری استراتژی‌های درست ضربه سنگینی به مدافعین وارد سازند. دو روز پایانی بخش نروژ حالت گرند آپریشن بازی قرار است در این نقشه جریان داشته باشد. 

در مجموع بتلفیلد V از تنوع نقشه‌ی خوبی بهره می‌برد و از محیط‌های برفی گرفته تا منطقه‌ای صحرایی و محیطی پوشیده از گل‌های زرد را در آن شاهد هستیم. بدون شک دایس در آینده نقشه‌های بیش‌تری هم برای بازی منتشر خواهد کرد که خوشبختانه همه آن‌ها به‌صورت رایگان در دسترس همه کاربران بازی قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به خرید سیزن پس یا بسته‌های الحاقی نیست. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد بتلفیلد V می‌توانید پیش نمایش آن را در زومجی بخوانید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده