// پنجشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۹

بررسی عملکرد فنی Red Dead Redemption 2 توسط دیجیتال فاندری

دیجیتال فاندری عملکرد و کیفیت بصری Red Dead Redemption 2 را در کنسول‌های مختلف به زیر ذره‌بین برده است و Xbox One X را به عنوان بهترین پلتفرم مقصد بازی معرفی می‌کند.

اگر به دنبال بالارده‌ترین و بهترین تجربه‌ی RDR2 هستید، Xbox One X کنسولی است که باید به سراغ تجربه‌ی این بازی روی آن بروید

از همان روز انتشار اولین تریلر بازی Red Dead Redemption 2، پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 4 پرو با توجه به تبلیغات گوناگون خود سونی و صد البته کمپانی راک‌استار گیمز، به عنوان پلتفرم‌های اصلی لانچ کمپین تبلیغاتی اثر انتخاب شدند و همین کاری کرد که مخاطب حتی قبل از تجربه‌ی آن روی این دو کنسول، درک جامع و کاملی از شدت ایده‌آل و حماسی ظاهر شدنش روی سخت‌افزارهای سونی داشته باشد. اما امروز، ما می‌توانیم درباره‌ی عملکرد ساخته‌ی جدید راک‌استار سن‌دیگو (Rockstar San Diego) روی نسخه‌های عادی و میان‌نسلی ایکس باکس وان هم صحبت کنیم و در مرکز حرف‌های‌مان به این بپردازیم که اگر به دنبال بالارده‌ترین و بهترین تجربه‌ی RDR2 هستید، Xbox One X کنسولی است که باید به سراغ تجربه‌ی این بازی روی آن بروید. دستاوردهای تکنولوژیکی خیره‌کننده‌ی راک‌استار، بازی را با کیفیت 4K واقعی روی One X ظاهر می‌کند و در عین حال، نرم‌ترین تجربه‌ی آن را نیز روی همین کنسول، تحویل طرفداران می‌دهد. موضوعاتی که با توجه به پیشرفت گرافیکی فوق‌العاده‌ی اثر، به ما ثابت می‌کنند که سازندگان آن تا چه اندازه میزان استفاده از سخت‌افزارهای نسل هشتمی را جلوتر از قبل برده‌اند و چه‌قدر به خاطر چنین کاری، لیاقت ستایش شدن دارند.

نکته: به جز تصاویر مقایسه‌ای، همه‌ی عکس‌های قرارگرفته مقاله متعلق به نسخه‌ی Xbox One X بازی هستند. برای دیدن تصاویر در بالاترین کیفیت، روی آن‌ها کلیک کنید.

Red Dead Redemption 2

در عین درست بودن تک‌تک جملات بالا و با این که مابین عملکرد و جلوه‌ی بازی روی چهار کنسول مورد بحث (پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 4 پرو، ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان ایکس) تفاوت‌هایی کلیدی به چشم می‌خورد، باید محصول راک‌استار را به خاطر ارائه‌ی بسیاری از زیبایی‌های تصویری به شکل برابر روی همه‌ی آن‌ها نیز تحسین کرد. خوانندگان قدیمی‌تر دیجیتال فاندری، به یاد دارند که آن‌ها مدت‌ها قبل از این گفته بودند که Red Dead Redemption، روی PS3 ضعف‌هایی را یدک می‌کشد که در نسخه‌ی Xbox 360 آن دیده نمی‌شوند؛ مخصوصا در کم بودن برخی از جزئیات حاضر در محیط‌ها مانند شاخ و برگ درختان که در کنسول نسل هفتمی سونی به چشم می‌خورد و در ایکس‌باکس 360 حاضر نبود. اما حالا می‌توانید با خیال راحت اطمینان داشته باشید که پای چنین تفاوت‌هایی به RDR2 باز نشده است و بازی این‌گونه چیزها را روی هر دو پلتفرم، به شکلی برابر ارائه کرده است. محیط‌ها روی تمامی پلتفرم‌های مقصد به یک اندازه باشکوه هستند، افکت‌ها با سرعتی تقریبا برابر روی همه‌ی کنسول‌ها رندر می‌شوند و تفاوت خاصی در سرعت و کیفیت ترسیم دورنماها روی PS4 و Xbox One وجود ندارد.

ولی هر چه که باشد، پیاده‌سازی افکت‌هایی به خصوص مانند کیفیت سایه‌ها و شدت عمق میدان، گره‌خورده به خروجی رزولوشن بازی است و این بخش از Red Dead Redemption 2 را دقیقا باید همان قسمتی از آن دانست که اساسا روی پلتفرم‌های مختلف، عملکردی واقعا متفاوت را به نمایش می‌گذارد. در بالاترین رتبه، ایکس باکس وان ایکس را داریم که که با کیفیت Ultra HD حقیقی خروجی می‌دهد و روی نمایشگرهای 4K خارق‌العاده به نظر می‌رسد. در رتبه‌ی بعدی با پلی‌استیشن 4 پرو روبه‌رو می‌شویم که از نوعی تکنیک بازسازی تصویر در ابعاد بالاتر بهره می‌برد تا خروجی واقعی 1920x2160 خود را به صورت آپ‌اسکیل‌شده، به 4K برساند و جایگاه سوم و چهارم نیز به ترتیب به پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان می‌رسند. این یعنی بین چهار نسخه‌ی Red Dead Redemption 2، کنسول میان‌نسلی ردموندی‌ها بهترین و کنسول عادی آن‌ها بدترین عملکرد ممکن را دارند.

Red Dead Redemption 2

برای پیچاندن مسئله و شرح خلاصه‌تر چگونگی کیفیت بازی روی PS4 Pro، می‌توان این‌گونه گفت که راه حل موقت و ساده‌ای مانند آپ‌اسکیل کردن تصاویر، یقینا روی خروجی نهایی تاثیراتی خواهد گذاشت. چرا که این تکنیک به ساده‌ترین بیان ممکن، دو برابرِ پیکسل‌های واقعا رندرشده را به روی نمایشگر می‌برد و چنین چیزی واقعا روی یک تلویزیون 4K، به طرز واضحی قابل تشخیص است. اما جالب است بدانید که با این که نمی‌توان کاملا وجود چنین چیزی در بازی را رد کرد، اما دیجیتال فاندری هیچ مدرک رسمی‌ای مبنی بر استفاده‌ی پلی‌استیشن 4 پرو از تکنیک Dynamic Resolution Scaling یا همان روشی که سونی با کمکش خروجی 4K را به روی نمایشگر می‌فرستد، روی هیچ‌کدام از نسخه‌های بازی پیدا نکرده است. چون شمارش پیکسل‌ها در بازی قفل‌شده هستند و کسی نمی‌تواند تعداد صحیح و دقیق آن‌ها را مشاهده کند. اما برای اثبات استفاده شدن از این روش روی PS4 Pro و خروجی گرفتن کنسول Xbox One X در کیفیت 4K واقعی کافی است خودتان نگاهی به مقایسه‌های تصویری حاضر در این مقاله بیاندازید تا به برتری غیر قابل انکار کنسول میان‌نسلی مایکروسافت از این منظر، پی ببرید. همچنین اگر می‌خواهید بیشتر متوجه تفاوت‌های حاضر مابین نسخه‌های متفاوت بازی شوید، بهتر است ویدیوی سی دقیقه‌ای دیجیتال فاندری درباره‌ی این موضوع را به صورت کامل تماشا کنید.

دانلود ویدیو از آپارات

به شکلی جالب مابین چهار نسخه‌ی Red Dead Redemption 2، کنسول میان‌نسلی ردموندی‌ها بهترین و کنسول عادی آن‌ها بدترین عملکرد ممکن را ارائه می‌کنند

با گذشتن از کنسول‌های میان‌نسلی، نوبت به نوشتن درباره‌ی کنسول‌های عادی هر دو کمپانی می‌رسد. مطابق انتظارات، کنسول پلی‌استیشن 4 همان خروجی استاندارد 1080P را تولید می‌کند و این در حالی است که Xbox One S، ارائه‌دهنده‌ی پایین‌ترین کیفیت بصری در بین هر چهار پلتفرم مورد بحث است و تنها با رزولوشن 864P خروجی می‌دهد. به همین سبب، تصاویر در Xbox One S بعضا تار به نظر می‌رسند و همین موضوع ضربه‌ای جدی به ظاهر گیاهان و شاخ و برگ درختان و رندرینگ سایه‌ها می‌زند. مواردی که ابدا با توجه به آن که کنسول قدیمی‌تر مایکروسافت تنها شصت و شش درصد از خروجی استاندارد 1080P را تامین می‌کند، عجیب به نظر نمی‌رسند. موردی که یقینا آزاردهنده‌تر از کاهش کیفیت دیده‌شده در خروجی PS4 Pro به خاطر استفاده از تکنیک آپ‌اسکیل روی نمایشگرهای 4K است. برای جالب‌تر شدن ماجرا کافی است بدانید که تا به امروز هیچ ساخته‌ای روی Xbox One S و Xbox One X، چنین اختلاف بزرگی در رزولوشن خروجی را ارائه نکرده است. کنسول بهبودیافته‌ی مایکروسافت ساخته شد تا توانایی کنسول عادی‌اش در خروجی دادن پیکسل‌ها را چهار برابر کند ولی حالا Red Dead Redemption 2 روی ایکس باکس وان ایکس با ۶.۲ برابر پیکسل واقعی بیشتر نسبت به ایکس باکس وان، تصاویر خود را می‌سازد. فارغ از آن که نسخه‌ی Xbox One X بازی، پیشرفت‌های دیگری هم نسبت به آن‌چه روی کنسول عادی عرضه شده است، دارد.

Red Dead Redemption 2

اما این تنها رزولوشن نیست که تجربه‌ی Red Dead Redemption 2 را روی کنسول‌های اصلی و میان‌نسلی متفاوت جلوه می‌دهد و کیفیت تکسچرها هم روی آن‌ها، تصویرکننده‌ی تفاوت‌های محسوسی هستند. البته حجم مورد نیاز برای نصب بازی روی هر دو نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 و هر دو نسخه‌ی ایکس‌باکس وان به ترتیب ۹۸ و ۱۰۶ گیگابایت است و تفاوتی در محتوای کپی‌شده روی کنسول‌ها، دیده نمی‌شود. با این حال، PS4 Pro و Xbox One X تکسچرهایی با رزولوشن بالاتر را نشان‌تان می‌دهند که بیشتر از هر چیز خودشان را در لباس‌ها و بدن کاراکترها، به نمایش می‌گذارند. همچنین جالب است که بدانید در اصلِ تصویرسازی‌ها، فرق جدی و دراماتیکی بین کنسول‌های عادی و بهبودیافته وجود ندارد و گرافیک هنری بازی خودش را روی تمامی سیستم‌ها، به شکلی عالی نشان می‌دهد. تازه علی‌رغم افزایش قابل توجه حافظه‌ی رم کنسول Xbox One X نسبت به رقیب ژاپنی، از این نظر کیفیت کلی بازی روی کنسول‌های میان‌نسلی دو شرکت، یکسان به نظر می‌رسد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

ورای این حرف‌ها و گذشته از اختلافاتی که در پیاده‌سازی پیوستگی محیط بازی در نسخه‌های متفاوت آن دیده می‌شود، اصل ماجرا درباره‌ی عملکرد نهایی و کارایی کنسول است. جایی که ایکس‌باکس وان ایکس دیجیتال فاندری را حتی بیشتر از قبل، شگفت‌زده می‌کند. چون علاوه بر آن که خیلی سریع برتری‌اش در ارائه‌ی رزولوشن بالاتر نسبت به PS4 Pro و کنسول عادی خود مایکروسافت را نشان می‌دهد، یک برتری اضافه هم نسبت به تمام نسخه‌های دیگر دارد. برتری قابل لمسی که درون شلوغ‌ترین ثانیه‌های بازی، قدرت آن را به رخ‌تان می‌کشد. Red Dead Redemption 2 روی همه‌ی پلتفرم‌های مقصدش، فریم‌ریت ۳۰ فریم بر ثانیه بدون ذره‌ای افت را به عنوان هدف اصلی خود انتخاب کرده است. اما راستش را بخواهید، ساخته‌ی راک‌استار در شلوغ‌ترین مناطق موجود در نقشه، به شکلی واضح روی کنسول‌های میان‌نسلی نرم‌تر و بهتر اجرا می‌شود و یک بار دیگر، در این بخش هم Xbox One X، سازنده‌ی بهترین تجربه‌ی ممکن به حساب می‌آید. طوری که اگر یک کات‌سین را که به طرز عجیبی روی One X آهسته‌تر از هر کنسول دیگری اجرا می‌شود در نظر نگیریم، باید با آغوش باز این حقیقت که کنسول میان‌نسلی ردموندی‌ها یک محصول به شدت نزدیک به تجربه‌ی بازی به صورت قفل‌شده روی سی فریم بر ثانیه در تمامی لحظات را تقدیم‌مان می‌کند، پذیرا باشیم. تجربه‌ای که در آن با پایین آمدن بسیار اندک فریم‌ریت فقط و فقط در شلوغ‌ترین و پرجزئیات‌ترین مناطق شهری، روبه‌رو هستیم.

Red Dead Redemption 2

همان‌گونه که انتظار دارید PlayStation 4 Pro از منظر نرخ فریم، بعد از Xbox One X پایدارترین تجربه را ارائه می‌کند. تجربه‌ای که تقریبا عملکردی همیشه استوار را در دشت‌ها و صحراهای بازی تحویل گیمر می‌دهد. اما باز هم در شهرها و مناطق شلوغ، افت فریم اتفاق می‌افتد و قطعا همه‌چیز در PS4 Pro، پایداری نسخه‌ی One X را ندارد. برای نمونه در یکی از شهرهای نسبتا کوچک‌تر بازی به نام ولنتاین، PS4 Pro افت فریم‌های اندکی را نمایش می‌دهد و این در حالی است که نسخه‌ی Xbox One X بازی در این منطقه حتی برای یک ثانیه با مسئله‌ی افت فریم مواجه نمی‌شود. همچنین کنسول‌های عادی هر دو شرکت هم در مناطق باز و دشت‌ها، مشکلی در حفظ فریم‌ریت ۳۰ ندارند اما وقتی صحبت به مناطق متراکم‌تر و شهری می‌رسد، تغییرات فریم‌ریت، زیاد و زیادتر می‌شوند و در پایین‌ترین حالت، بعضا به عدد ۲۰ نیز می‌رسند. در این مناطق هم اما نسخه‌ی استاندارد ایکس‌باکس وان عملکردی تقریبا بهتر از پلی‌استیشن 4 عادی دارد که به محدودیت بیشتر CPU کنسول اصلی سونی نسبت به Xbox One، بازمی‌گردد؛ همان چیزی که بهتر بودن PS4 Pro نسبت به این دو کنسول و صد البته بهتر بودن Xbox One X نسبت به تمامی آن‌ها در این بخش را نیز توجیه می‌کند.

Red Dead Redemption 2

درست است که در پلتفرم‌های مختلف، Red Dead Redemption 2 با تفاوت‌هایی عرضه می‌شود ولی بازی آن‌قدر نکات مثبت یکسان و لایق تاکید دارد که نخواهیم زیبایی‌های آن را به تجربه‌اش روی کنسول‌های میان‌نسلی محدود کنیم

به طور کلی و با توجه به این که عملکرد بازی Red Dead Redemption 2 واقعا بی‌ارتباط به قدرت هر کنسول نیست، این احساس وجود دارد که نسخه‌ی استاندارد ایکس‌باکس وان با خلق پایین‌ترین رزولوشن ممکن که به تجربه‌ی بصری اثر ضربه می‌زند، باعث شده است که اثر نتواند روی آن به اندازه‌ی مابقی کنسول‌ها از پس خلق تصاویر مورد نظر خود بربیاید. در همین حین، هر لحظه نگاه انداختن به عملکرد نسخه‌ی Xbox One X بازی، کاری می‌کند که بیشتر به لایق توجه بودن آن پی ببرید. بدون تعارف، باید پذیرفت که ایکس‌باکس وان ایکس، قدرتی ۳.۳ برابر پلی‌استیشن 4 استاندارد دارد و به شما یک تجربه‌ی 4K واقعی و جذاب و فریم‌ریتی تقریبا قفل‌شده روی عدد سی را می‌دهد. به گونه‌ای که با توجه به همه‌ی افکت‌ها و جذابیت‌های بیشتر به چشم‌آمده در نسخه‌ی One X، تجربه‌ی RDR2 روی این کنسول، یقینا کاری می‌کند که مخاطب ارزش نمایشگر 4Kاش را لمس و احساس کند.

درست است که در بین پلتفرم‌های مختلف، Red Dead Redemption 2 با تفاوت‌هایی عرضه می‌شود ولی بازی آن‌قدر نکات مثبت لایق تاکید دارد که نخواهیم زیبایی‌های آن را به تجربه‌اش روی کنسول‌های میان‌نسلی محدود کنیم. چون با نگاهی واقع‌گرایانه می‌توان فهمید که RDR2 حتی روی نسخه‌های عادی کنسول‌های سونی و مایکروسافت، دارای فریم‌ریت‌هایی پایدارتر و کیفیت تصویری نزدیک‌تری نسبت به آن چیزی است که مثلا در Red Dead Redemption قبلی و روی PlayStation 3 و Xbox 360 می‌دیدیم. ولی اصل حرف، همان چیزی است که در ابتدای کار بیان شد. برای دیدن این بازی فوق‌العاده در بهترین حالتش، انتخابی به جز Xbox One X وجود ندارد. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده