// پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

یادداشت زومجی: چرا رویداد 2018 Playstation Experience توسط سونی برگزار نخواهد شد؟

چند روز قبل شان لیدن با توضیحاتی کوتاه اعلام کرد که PSX 2018، هرگز برگزار نخواهد شد. خبری که احتمالا برآمده از تصیماتی شدیدا پیچیده‌تر از موارد ساده‌ای مثل تلاش برای بالا نبردنِ بی‌دلیل انتظارات طرفداران بود.

بزرگ‌ترین اشتباه سونی در نمایش بازی‌های انحصاری هیجان‌انگیزش این بود که در سال ۲۰۱۶، خیلی چیزها را فدای داشتن دو کنفرانس فوق‌العاده کرد

بررسی دلایل لغو شدن رویداد بزرگ و جذابی مثل Playstation Experience، همچون نگاه انداختن به هر اتفاق خاص دیگری در دنیای ویدیوگیم، از دو جنبه‌ی حدس و گمان و صد البته، صحبت کردن درباره‌ی واقعیت‌های انکارناپذیر، دنبال می‌شود. پس بگذارید قبل از رفتن به سراغ بخش جدی‌تر کار و از نظر گذراندنِ زمان‌بندی‌های نه‌چندان صحیحِ سونی برای معرفی بازی‌های انحصاری خود، درباره‌ی شایعه‌ای حرف بزنیم که برخی افراد علی رغم مشخص نبودن چنین چیزی در ظاهر ماجرا، باور دارند که لغو شدن PSX 2018، بیش از هر چیز دیگری، با آن ارتباط دارد؛ PlayStation 5. کنسولی که طبیعتا به سبب حرکت سونی به سمت نسل نهم کنسول‌ها دیر یا زود ساخته خواهد شد، ولی تا به امروز هیچ‌چیزی درباره‌اش اعلام نشده است. تا جایی که اصلا سونی هنوز وجود چنین دستگاهی را تایید نکرده است و هیچ اطلاعات یا شایعه‌ای درباره‌ی فرستاده شدن کیت‌های اولیه‌ی بازی‌سازی برای آن به استودیوهای بزرگ نیز، به گوش نمی‌رسد. در حقیقت تا این لحظه، PS5 صرفا بخشی از تصورات ما به حساب می‌آید و حتی هنوز اسم رمزگذاری‌شده‌اش هم به گوش کسی نمی‌رسد!

Shawn Layden

Death Stranding

ولی اگر از همه‌ی این‌ها بگذریم و چنین کمبود شدیدی از اطلاعات را به پای قدرت بالای کمپانیِ ژاپنی در مخفی کردن اطلاعات کنسول آینده‌اش و مراحل ساخت آن بگذاریم، لغو کردن رویدادی مثل PSX، می‌تواند نشانه‌ای از جلب شدن تمرکز سونی به سمت و سوی کنسول نسل نهمی‌اش باشد. مخصوصا با در نظر گرفتن آن که PS4 در سال ۲۰۱۳ عرضه شده است و کنسول‌های سونی هم هرگز، بیشتر از شش یا هفت سال، پرچم‌دار این کمپانی در دنیای بازی‌ها نبوده‌اند. پلی‌استیشن 1، پلی‌استیشن 2 و پلی‌استیشن 3 هرکدام به ترتیب شش، شش و هفت سال دوام آورده‌اند و وقتی این را کنار آن که پلی‌استیشن 4 در ۲۰۲۰ هفت‌سالگی‌اش را جشن می‌گیرد بگذارید، دیگر حرف تحلیل‌گرانی مثل مایکل پچر که درباره‌ی عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 در سال ۲۰۱۹ یا نهایتا ۲۰۲۰ میلادی صحبت کرده‌اند، آن‌قدرها هم عجیب به نظر نمی‌رسد. مخصوصا با در نظر گرفتن بازی‌هایی مانند The Elder Scrolls VI و Starfield یا حتی Cyberpunk 2077، که به شکل مستقیم و غیرمستقیم، عرضه شدن‌شان برای نسل نهم کنسول‌ها، تایید شده است. پس احتمال دارد که متمایل شدنِ تمرکز سونی از خلق و نمایش انحصاری‌هایش به سمت معماری کامل کنسول جدید خود، یکی از دلایل لغو شدن رویدادهایی مثل PSX 2018 باشد. ولی اگر از من می‌پرسید، باید بگویم که نه پلی‌استیشن 5 تا قبل از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه خواهد شد و نه عدم برگزاریِ Playstation Experience 2018، ربطی به متمرکز شدن سونی بر روی کنسول نسل بعدی‌اش دارد. در حقیقت، جوابِ اصلی سوال حاضر در تیتر این مقاله را به سادگی می‌توان در حرف‌های خودِ شان لیدن درباره‌ی عدم برگزاری این رویداد محبوب، پیدا کرد:

حالا که بازی Marvel's Spider-Man عرضه شده است، ما در سال ۲۰۱۹ نگاه‌مان را به سمت آثاری همچون بازی Dreams و Days Gone معطوف می‌کنیم. ولی ما به اندازه‌ی کافی محتوا برای جمع کردن دسته‌ی زیادی از مردم در کنار یکدیگر درون یکی از قسمت‌های آمریکای شمالی به هدف برگزار کردن این رویداد، نداریم. ما نمی‌خواهیم انتظارات را شدیدا بالا ببریم و بعد چیزی برای برآوردن کردن آن انتظارات، ارائه نکنیم. این تصمیم سختی بود اما ما تصمیم گرفتیم که در سال جاری، PlayStation Experience را برگزار نکنیم.

Dreams

کمبود محتوا؛ کلیدواژه‌ی توضیح چرایی عدم برگزاری 2018 Playstation Experience. واقعیتی که در همین ابتدای کار، می‌خواهم بگویم که هیچ ارتباطی با کیفیتِ خود آثار انحصاری سونی در دنیای بازی‌های ویدیویی که شکی در خارق‌العاده بودن بسیاری از آن‌ها نیست، ندارد و همچنین فارغ از بررسی عملکرد مابقی تولیدکنندگان، باید آن را زیر ذره‌بین گذاشت و نگاه کرد. نحوه‌ی نمایش بازی‌های انحصاری سونی در نسل هشتم، همان‌قدر که در ابتدا هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید، در بلندمدت خسته‌کننده و حتی آزاردهنده شد. چون برخلاف نسل هفتم کنسول‌ها که در آن غالب بازی‌ها از زمان انتشار اولین تریلر تا منتشر شدن فاصله‌ای نهایتا ۲ ساله را پوشش می‌دادند، در نسل هشتم بیش از دو سال از معرفی یک بازی می‌گذرد و سازندگان آن حتی تاریخ انتشار که نه، سال انتشارش را هم مشخص نمی‌کنند. این موضوع البته ارتباط خاصی با آثاری مانند Dreams که پروسه‌ی ساخت‌شان به شکلی ناخواسته این‌چنین طولانی شد، ندارد و بیشتر برآمده از معرفی انحصاری‌هایی است که ژاپنی‌ها خودشان هم می‌دانستند که قرار نیست، به این زودی‌ها عرضه شوند.

Days Gone

سونی با معرفی شدیدا زودهنگام انحصاری‌هایش، حجم بالایی از محتواهای جذاب برای نمایش دادن در کنفرانس‌های بعدی را از خود، و امید به دیدن سورپرایزهایی غیرمنتظره در این نمایش‌ها را از ما، دریغ کرده است

بازی Death Stranding که شخصا یکی از بزرگ‌ترین طرفداران آن هستم، یکی از همین آثاری بود که معرفی‌اش در طولانی‌مدت هم بسیاری از مخاطبان ویدیوگیم را اذیت کرد و هم حالا سازندگان آن را زیر فشارهایی جدی، قرار داده است. چون این بازی زمانی در کنفرانس سونی درون E3 2016، با حضور میخکوب‌کننده و هیجان‌انگیز کوجیما رونمایی شد، که هنوز انجین بازی‌سازی‌اش را انتخاب نکرده بودند. یعنی اثری که از سوی سونی به نمایش درآمد و از قضا به سبب عدم وجود موتور بازی‌سازی برای آن، ساخت تریلرش خیلی خیلی بیشتر از تریلرهای دیگر این بازی، کوجیما، نورمن ریداس و تمامی عوامل ساخت بازی را به خود مشغول کرد، وقتی معرفی می‌شد فقط در ذهن هیدئو کوجیما وجود خارجی داشت و تازه چند ماه بعد، قرار بود پروسه‌ی تولیدش را آغاز کند. نتیجه‌ی چنین معرفی بیش از حد زودهنگامی هم چیزی نشد جز آن که در چند ماه اخیر، به غیر از طرفداران پر و پا قرص بازی که به کمپین تبلیغاتی کوجیما پروداکشنز احترام می‌گذارند، مابقی افراد به شکل جدی عدم نمایش گسترده‌ی گیم‌پلی بازی را زیر سوال می‌برند و طبیعتا بدون در نظر گرفتن مدت زمان نه‌چندان بلند گذشته از آغاز پروسه‌ی تولید Death Stranding، سازندگانش را به خاطر نمایش سینماتیک‌های گوناگون، مورد انتقاد قرار می‌دهند. حال آن که این جنس از تریلرسازی‌ها، مشخصا شیوه‌ی کوجیما برای اطلاعات دادن به مخاطبان تا زمان آماده شدنِ بخش‌های اصلی اثر است که با استفاده از عنصر رمزآلود جلوه کردن، به حفظ بلندمدت طرفداران اصلی ساخته‌ی وی، می‌پردازد. شیوه‌ای که شاید اگر بازی یک سال دیرتر معرفی می‌شد، هرگز استفاده از آن، این‌گونه صدای برخی مخالفان یا حتی افرادِ اصولا مخالفِ کوجیما را درنمی‌آورد.

The Last of Us Part II

همین اتفاق، برای بازی The Last of Us Part II هم رخ داد. ساخته‌ای که باز هم در سال ۲۰۱۶ و در انتهای کنفرانس مطبوعاتی سونی در PlayStation Experience 2016، برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد. نمایشی که همه‌ی ما با دیدن آن سر ذوق آمدیم و ساخته‌ای را به تصویر می‌کشید که همه‌ی ما احتمالا از تجربه‌اش لذتی انکارناپذیر خواهیم برد و با توجه به تریلرهایش تا همین لحظه و نگاهی به کارنامه‌ی درخشان ناتی‌داگ، می‌توان اطمینان داشت که اثر بسیار زیبا و جذابی است. اما هیچ‌کدام از این‌ها، کمپین تبلیغاتی بیش از اندازه بلند بازی را که باعث شده است بعد از نزدیک به دو سال، ما کم و بیش مطابق شایعه‌ها به عرضه‌اش در سال ۲۰۲۰ میلادی امید داشته باشیم، توجیه نمی‌کند. چون چنین جنسی از معرفیِ بازی‌ها، در روزها و حتی ماه‌های اول خواستنی به نظر می‌رسد ولی وقتی در انتهای کار به خودمان می‌آییم، متوجه می‌شویم که باعث شده‌اند دسته‌ی نسبتا بزرگی از مخاطبان، از شدت انتظار کشیدن برای کوچک‌ترین تریلر و اطلاعاتی از آن‌ها، صرفا اذیت بشوند.

معرفی بازی‌های خیره‌کننده و عرضه کردن‌شان در نزدیک به سه یا چهار سال بعد، برای دسته‌ای از بازیکنان، تنها و تنها آزاردهنده به نظر می‌رسد

تازه این روش جدید سونی در مسیرِ معرفیِ بازی‌های دوست‌داشتنی‌اش، یک ضرر بسیار بزرگ دیگر هم دارد و آن هم چیزی نیست جز عدم وجود حتی یک سورپرایز، در کنفرانس‌های آتی. چون وقتی آن‌ها همه‌چیزشان را فدای خلق یکی از به یاد ماندنی‌ترین کنفرانس‌های‌شان در تاریخ E3 می‌کنند و با آن کنفرانس و صد البته کنفرانس‌شان در پلی‌استیشن اکسپرینس ۲۰۱۶، از این سال، سالی رویایی برای گیمرها می‌سازند، ما هم آرام‌آرام یاد می‌گیریم که اصلا دیگر چیزی برای معرفی وجود ندارد. چون فهمیده‌ایم که سونی اهل معرفیِ شدیدا زودهنگام ساخته‌های AAAاش شده و به همین سبب، چه در E3 2018 و چه در هر کنفرانس دیگری، صرفا به نمایش دادنِ جدی‌تر آثاری پیش‌تر معرفی‌شده، بسنده خواهد کرد. پس عملا خالقان پلی‌استیشن، خیلی واضح به ما پیام داده‌اند که بعد از معرفی بازی Ghost of Tsushima در کنفرانس PGW 2017، تا انتهای نسل قرار نیست چیز جدیدی به ما نشان دهند و بدتر این که حتی مشخص نیست که چندتا از مورد انتظارترین محصولات‌شان، در چه زمانی تاریخ عرضه‌ی رسمی‌شان را اعلام می‌کنند.

Hideo Kojima

یکی دیگر از رخدادهای بدی که در پس چنین معرفی‌های زودهنگامی از راه می‌رسند، زیر سوال رفتن تیم‌های دیگر به همین بهانه‌ها است. طوری که استودیوی مدیا مولکول که در ساخت Dreams با چالش‌های عجیب و غریب و غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شد نیز خواسته یا ناخواسته، در کنار همان معرفی‌کنندگانی طبقه‌بندی می‌شود که به جای صبر کردن برای جلو رفتن مراحل ساخت اثرشان، بازی را بیش از اندازه زود معرفی کرده‌اند. یک قضاوت نادرست که با توجه به تعلق داشتن همه‌ی آثار مورد بحث به جهان پلی‌استیشن، قابل انتظار نیز هست.

در چنین شرایطی، حتی به وجود آمدن شایعه‌هایی مبنی بر عدم برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی از سوی کمپانی ژاپنی پرطرفدار در هفته‌ی بازی‌های پاریس، ترسناک خواهد بود

نقطه‌ی پایان این قصه‌ها هم جایی نیست جز همین مکان، همین لحظه و انتشار همین پیام تلخ از سوی رییس استودیوهای جهانی سونی، که به لغو شدن رویداد مورد انتظار پلی‌استیشن اکسپرینس ۲۰۱۸، ختم شده است. چون سونی احتمالا دیگر نه سورپرایز جدیدی در جیبش دارد و نه پروسه‌های ساخت سه اثر جذب‌کننده‌اش یعنی Death Stranding و Ghost of Tsushima و The Last of Us Part II، به قدری نزدیک به پایان هستند که بتوان در فاصله‌های کوتاه از یکدیگر، از آن‌ها محتواهای سرگرم‌کننده نشان داد و طرفداران را هیجان‌زده کرد. البته این وسط ساخته‌ی کوجیما بر مبنای برخی شایعه‌ها و حتی داده‌های لایق توجه، احتمالا زودتر از دو مورد دیگر به انتشار می‌رسد و به همین سبب، پخش نشدن یک تریلر مفصل از آن تا انتهای سال جاری، خیلی خیلی بعید جلوه می‌کند. اما در عین حال، می‌توان حدس زد که تریلر مورد نظر نه در کنفرانسی از سوی سونی، که در مراسم The Game Awards 2018 با اجرای جف کیلی، تقدیم طرفداران خواهد شد. هر چه که باشد، فعلا نه می‌توان سونی را به خاطر برگزار نکردن PSX 2018 سرزنش کرد و نه می‌شود به خاطر مشخص بودن دلیل شکل‌گیری چنین تصمیمی، از آن‌ها اندکی ناراحت نبود. در چنین شرایطی، حتی به وجود آمدن شایعه‌هایی مبنی بر عدم برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی از سوی کمپانی ژاپنی پرطرفدار در هفته‌ی بازی‌های پاریس، برای خیلی‌ها چیزی نخواهد بود به جز شلیک تیر خلاص و نهایی.

Ghost of Tsushima

نظر شما چیست؟ شما فکر می‌کنید چرا امسال برخلاف سال‌های اخیر، دیگر سونی را مشغول برگزاری رویداد Playstation Experience، نخواهیم دید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده