// دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹

Shadow of the Tomb Raider؛ تجربه‌ای با گیم پلی آشنا و داستانی غنی

زمان زیادی تا آغازِ پایانی بر سه گانه مدرن توم ریدر باقی نمانده است و به همین بهانه در این مطلب نگاهی به اطلاعات ارائه‌شده از گیم‌پلی نسخه دمو بازی Shadow of the Tomb Raider خواهیم داشت.

پنج سال از زمان انتشار اولین قسمت از سه‌گانه مدرن Tomb Raider گذشته است و حالا زمان زیادی با انتشار آخرین قسمت از این مجموعه با نام Shadow of the Tomb Raider فاصله نداریم تا ما را با آخرین، خشن‌ترین و احتمالا تاریک‌ترین ماجراجویی لارا کرافت همراه کند. لارا کرافتی که در نسخه اول بیشتر یک ماجراجوی حرفه‌ای بود و سعی می‌کرد با زیرنظر گرفتن حرکات ترینیتی و خزیدن از موقعیت‌های نفس‌گیر نقشه‌هایش را عملی کند، در نسخه دوم نشان داد که می‌تواند اکشن‌تر و کشنده‌تر هم ظاهر شود و حالا، در آخرین پرده از مبارزاتش علیه ترینیتی، به یک شکارچی خطرناک، مرگ‌بار و شاید بی‌رحم برای دشمنانش تبدیل می‌شود که درجه صحنه‌های خونین و اکشن بازی را قرار است بیشتر از همیشه بالا ببرد. با توجه به اینکه کار ساخت بازی به اتمام رسیده است، سازندگان فرصتی را فراهم کردند تا اعضای وب‌سایت گیم‌اسپات بتوانند ۴ ساعت از گیم‌پلی بازی Shadow of the Tomb Raider را تجربه کنند و در ادامه قرار است پیشرفت‌ها و نقاط ضعفی را که در نسخه جدید بازی به چشم می‌خورند، از زبان یکی از خبرنگاران این رسانه بازگو کنیم.

Shadow of the Tomb Raider

محیط‌های بازی تنوع خوبی دارند و ماجراجویی در آن‌ها خسته‌کننده نمی‌شود

وقتی صحبت از بازی‌ای باشد که قرار است شما را به دنبال آثار باستانی قدیمی و کهن بکشاند، می‌توانید مطمئن باشید که لوکیشن‌های عجیب و خاصی انتظارتان را می‌کشد. پوشش گیاهی انبوهی که در مناطقی چون آمریکای جنوبی و مرکزی وجود دارد، شما را با مکان‌های شگفت‌انگیزی در حین جستجوهای‌تان روبرو می‌کند و باعث می‌شود تا ماجراجویی در مسیرهای مختلف و طی کردن مراحل فرعی بازی و آزمون و خطاهایی که در پسِ هر یک از این مراحل نهفته است، همیشه تازگی داشته باشند. تراکم بالای پوشش گیاهی در برخی مناطق ویژگی‌های جذابی برای پنهان کردن فراهم می‌کند. برای مثال می‌توانید داخل گل و لای خودتان را مخفی کنید یا بین شاخ‌وبرگ‌های غول‌پیکر درختان پنهان شوید.

با این حال، طبیعت بازی همیشه هم قرار نیست فقط روی زیبا و چشم‌نوازش را به شما نشان دهد. برای مثال در یکی از دهکده‌های اوایل بازی در کشور پرو که کواک‌یاکو نام دارد، جمعیت کوچکی را مشاهده خواهید کرد که در طبیعتی سرسخت و خشن زندگی خود را می‌گذرانند. دیگر لوکیشن بازی که آرزو داشتیم در این دموی چندساعته مشاهده کنیم، پایتیتی بود که با توجه به پهنه وسیع‌اش و همچنین حضور مردم محلی که معاشرت با آن‌ها نیز بخشی از روایت داستان را تشکیل می‌دهد، احتمالا نشان‌گر جهانی به مراتب بزرگ‌تر و شلوغ‌تر از نسخه‌های پیشین برای Shadow of the Tomb Raider خواهد بود.

Shadow of the Tomb Raider

رفتارها و واکنش‌های دشمنان شاید کمی با چیزی که آرزویش را داشتیم، تفاوت داشته باشد

معماها همواره بخشی جداناشدنی از سه‌گانه جدید Tomb Raider بوده‌اند که جواب‌های منطقی و هوشمندانه آن‌ها همیشه انعطاف‌پذیری ذهن ما را به چالش می‌کشید. با اینکه شاید نتیجه این رمزگشایی‌هایی باز شدن مسیر و پیمودن چند قدم بیشتر نباشد، اما کارهایی که برای حل کردن آن‌ها انجام می‌دهیم، همیشه سرگرم کننده و جالب است. مبارزات و حرکت‌های لارا کرافت نیز همانند گذشته کاملا روان است. هنوز هم صحنه‌هایی مثل پنهان شدن در آخرین ثانیه قبل از روی برگرداندن نیروهای دشمن یا پرتاب تیر درست قبل از اینکه هدف‌تان شما را ببیند، جلوه رضایت‌بخشی به بازی می‌دهد. تازه، در هر کدام از بخش‌های مبارزه، حل معما یا جستجوها هم که دچار مشکل شوید، می‌توانید درجه سخته مربوط به آن را تغییر دهید. اگر درجه سختی مربوط به پازل‌ها و ماجراجویی‌ها را بالا ببرید، تعداد علامت‌های راهنما در دید لارا کمتر خواهد شد، اما با افزایش درجه سختی مربوط به مبارزات، علاوه بر اینکه سلامتی دشمنان بیشتر شده و صدمه کمتری از ضربات شما دریافت می‌کنند، مهمات و خشاب‌های سلاح‌ها نیز کمیاب‌تر از گذشته خواهند شد.

متاسفانه، رفتار و واکنش دشمنان همچنان کمی با چیزی که انتظار داشتیم، فاصله دارد. به طوری که آن‌ها اغلب اوقات به سوی مکان‌های مشکوک حرکت می‌کنند که باعث می‌شود خیلی راحت طعمه لارا شوند. برای مثال در یکی از مراحل بازی این امکان فراهم می‌شود که کار تعداد زیادی از دشمنانی را که مقابل شما قرار گرفته‌اند، با کشاندن به سمت لبه‌ی یک پیاده‌رو مرتفع تمام کنید و از سر راه‌تان بردارید؛ چرا که هر کدام از آن‌ها وقتی فعالیت مشکوکی در محل شما مشاهده کنند مستقیم به آن سو حرکت می‌کنند و این باعث می‌شود کشتنشان کار سختی نباشد. در مجموع الگوی حرکتی نگهبانان و جابجایی دشمنان چندان مسئله چالش برانگیزی در بازی محسوب نمی‌شود؛ چرا که معمولا آن‌ها پشت به شما ایستاده‌اند. با اینکه دوست داشتیم مبارزات شدت بیشتری بگیرند و شاهد صحنه‌های اکشن‌تری باشیم، اما گویا در مراحل ابتدایی بازی، خبری از مبارزات این‌چنینی نیست.

Shadow of the Tomb Raider

برخی تصمیمات لارا در بازی نتایجی غیرقابل‌پیش‌بینی و گاها ناخواسته دربر دارند که شاید تغییراتی روی کاراکتر وی ایجاد کند

معمولا در بازی‌های اکشن و ماجراجویی، صحنه‌های خطرناکی که در آخرین لحظه همه‌چیز درست می‌شود و کاراکتر از تهدیدی بزرگ جان سالم به در می‌برد، زیاد به چشم می‌خورند اما متاسفانه این مورد در بازی Shadow of the Tomb Raider بیش از حد گنجانده شده است که باعث می‌شود تا روند اتفاقات گاهی اوقات قابل پیش‌بینی باشد. حتی در همان ساعات اولیه بازی‌ هم تعداد زیادی از این صحنه‌ها مشاهده خواهید کرد و نکته اینجا است که این موارد به بخش‌های عادی گیم‌پلی نیز نفوذ کرده‌اند و مثلا در حین بالارفتن از یک صخره ممکن است دست لارا سُر بخورد که باید با فشاردادن به موقع دکمه‌هایی که در صفحه نمایان می‌شوند، می‌توانید از سقوط لارا جلوگیری کنید. البته اینجا باید گفت که خوشبختانه دست‌یابی به یکی از مهارت‌های اولیه بازی که امتیاز بالایی هم نیاز ندارد، شما را از شر این لیز خوردن‌ها خلاص خواهد کرد.

یکی از مراحل ابتدایی بازی که در کشور مکزیک اتفاق می‌افتد و در میانه جشنی به نام Day of the Dead جریان دارد نیز جزو مراحل قابل دسترسی این دمو بود که البته پیش‌تر در جریان تریلر بازی در E3 2018 با قسمتی از این ماموریت آشنا شده بودیم. همان مرحله‌ای که جونا و لارا درون یک هواپیما در حال سقوط هستند و با اینکه جونا سعی می‌کند لارا را از تصمیمش منصرف کند، اما در نهایت سقوط هواپیما باعث ایجاد سیل مهیبی در دهکده می‌شود و جان برخی از ساکنین را هم می‌گیرد. این مسئله نشان می‌دهد که عواقب و پیامدهای تصمیمات لارا در همان لحظه شاید چندان قابل درک نباشد. با اینکه شاید در جریان داستانی که افراد زیادی در آن به قتل می‌رسند، کشته شدن چند نفر در سیل چندان مهم جلوه نکند، اما به این مسئله اشاره دارد که لارا هم باوجود تمام مهارت‌هایی که دارد و سختی‌هایی که جان سالم از آن‌ها به در برده است، امکان دارد در نابودی یک روستا سهیم باشد و باید کاملا نتایج تصمیمات خود را در نظر بگیرد. با وجود اینکه شاید از دست رفتن زندگی برخی از افراد ناخواسته و غیرقابل کنترل به نظر برسد، اما می‌توان این‌گونه هم فکر کرد که با توجه به اینکه ترینتی در حال فرار با آثار باستانی ارزشمندی است، لارا از قبل خودش را برای چنین ریسک‌های بزرگی آماده کرده است. با این حال هنوز باید منتظر باشیم و ببینیم که این اتفاقات چگونه قرار است روی کاراکتر لارا کرافت تاثیر بگذارد و اینکه آیا در نهایت گریبان او را خواهد گرفت یا نه.

Shadow of the Tomb Raider

اگر تاکنون با سه‌گانه مدرن توم ریدر مشکلی نداشته‌اید و جزو طرفداران آن هستید، می‌توانید مطمئن باشید که نقاط قوتِ فرمولِ اساسیِ مجموعه در این بازی نیز با قدرت سرجای خودشان هستند؛ اگرچه برخی از ایرادات قدیمی نیز کماکان رفع نشده‌اند. آخرین ماجراجویی لارا به نظر می‌رسد که تاریک‌ترینِ آن‌ها خواهد بود و قرار است ما را با شگفتی‌هایی در زمینه روایت داستان هم روبرو کند.

با توجه به مواردی که منتقد گیم‌اسپات در ارتباط با تجربه چندساعته بازی به آن اشاره کرده است، به نظر می‌رسد قرار نیست تغییر و تحول بزرگی را در این نسخه از سری Tomb Raider شاهد باشیم و شاید فقط بهبودهایی جزئی در برخی قسمت‌های گیم‌پلی و تنوعی نسبی در مکانیک‌های بازی، جزو پیشرفت‌های آن به حساب بیایند. با این حال، می‌توان امیدوار بود که داستان بازی و تاثیراتی که بر شخصیت لارا کرافت می‌گذارد، تبدیل به یکی از نقاط قوت بزرگ آن بشود و جهان بازی هم برخلاف چیزی که انتظار داشتیم، احتمالا متنوع‌تر، جذاب‌تر و مهم‌تر از همه تعاملی‌تر خواهد بود.

بازی Shadow of the Tomb Raider روز ۲۳ شهریور در اختیار کاربران پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر قرار خواهد گرفت.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده