نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

بررسی عملکرد فنی نمایش گیم پلی بازی Ghost of Tsushima توسط دیجیتال فاندری

سایت معتبر دیجیتال فاندری اخیرا عملکرد فنی نمایش گیم پلی بازی Ghost of Tsushima در E3 2018 را بررسی کرده است که در این مطلب، می‌توانید آن را بخوانید. 

یکی از بازی‌های حاضر در کنفرانس E3 2018 سونی، بازی Ghost of Tsushima بود که یک نمایش طولانی از گیم‌پلی این بازی را شاهد بودیم. جدا از اینکه در این ویدیو توانستیم با شخصیت‌ها و سیستم مبارزات بازی بیش‌تر آشنا شویم، مساله‌ای که بیش از هر چیزی در این نمایش به چشم می‌آمد، زیبایی‌های بصری و هنری بازی بود. سازندگان Ghost of Tsushima در استودیو ساکر پانچ موفق شده‌اند جهانی بسیار زیبا برای آن خلق کنند که گوشه‌هایی از این زیبایی را در نمایش گیم‌پلی بازی شاهد بودیم. حال سایت معتبر دیجیتال فاندری، دو روز پیش و پس از گذشت چند هفته از E3 2018، به بررسی عملکرد فنی نمایش گیم‌پلی این بازی پرداخته است که در ادامه، می‌توانید آن را بخوانید. ادامه متن، ترجمه مستقیمی از مطلب دیجیتال فاندری است:

نمایش طولانی Ghost of Tsushima در E3 2018، از تمامی ابعاد فنی از فیزیک گرفته تا انیمیشن و رندر همزمان تصاویر، عالی بود. در واقع بازی آنقدر زیبا به نظر می‌رسید که شاید عده‌ای تصور کنند که نمایش ساخته ساکر پانچ روی مدل آزمایشی کنسول نسل بعدی پلی‌استیشن 5 اجرا شده است؛ چرا که در نگاه اول، واقعا تمام جزییات گرافیکی بازی فراتر از نسل فعلی بازی‌های ویدیویی هستند. اما خب در واقع سازندگان، اعلام کرده‌اند که نمایش بازی روی یک کنسول پلی استیشن 4 پرو اجرا شده است و به همین دلیل هم به‌تصویر کشیدن چنین جزییات گرافیکی روی این کنسول، واقعا قابل تحسین است. 

Ghost of Tsushima

پیش از آنکه بیش‌تر راجع به این بازی صحبت کنیم، لازم است فلش بکی به چند سال پیش و نمایشگاه E3 2013 بزنیم؛ جایی که ساکر پانچ پشت در‌های بسته نمایشی از گیم‌پلی InFamous Second Son ارائه کرد که به عنوان یکی از بازی‌های زمان عرضه کنسول PS4 در نظر گرفته شده بود. در آن نمایشگاه البته شاهد نمایشی از یک سری بازی‌های دیگر کنسول جدید سونی مثل Knack و DriveClub هم بودیم ولی خب با توجه به نمایش InFamous Second Son، این بازی بدون هیچ شک و شبهه‌ای زیبا‌ترین بازی ساخته‌شده برای کنسول جدید سونی در زمان خودش بود. حال پس از گذشت پنج سال، همان استودیو سازنده بازی InFamous Second Son یعنی ساکر پانچ، قصد دارد تا با استفاده از نهایت توان کنسول فعلی سونی، نمایشی خیره‌کننده از جلوه‌های بصری در Ghost of Tsushima ارائه کند. البته شایعاتی هم وجود دارد که این بازی، علاوه بر پلی استیشن 4 قرار است در آینده روی کنسول نسل بعدی سونی هم پورت شود و خب راستش را بخواهید، کیفیت گرافیکی بازی آنقدر عالی است که بتواند روی نسل بعدی هم زیبا به نظر برسد. 

دقت ساکر پانچ به جزییات بازی واقعا عالی است و این باعث شده تا همه‌چیز در دنیای بازی، زنده و پویا به نظر برسد

پیش از پرداختن به مباحث فنی، یکی از موارد لذت‌بخش برای ما، طراحی مینیمال رابط کاربری بازی بود که در آن خبری از HUD و نشانگر‌هایی که صفحه نمایش را شلوغ می‌کنند، نیست. چنین سبک طراحی‌ای باعث شده است تا بازی، یک حس و حال سینمایی بگیرد و شبیه به فیلم های تاریخی و مخصوصا ساخته‌های آکیرا کوروساوا به نظر برسد. حتی نبود HUD باعث شده تا محیط‌های بازی هم به مراتب زیباتر دیده شوند و پشت تعداد زیادی آیکون و نشانگر صفحه پنهان نشوند. البته مشخص نیست که نسخه نهایی بازی هم دقیقا با چنین شرایطی منتشر شود یا خیر، ولی به هر حال امیدواریم سازندگان حداقل این گزینه را در اختیار بازیکنان قرار بدهند که در صورت تمایل، بتوانند HUD را غیرفعال کنند. 

اما در برگشت به بحث‌های فنی، نمایش بازی روی پلی‌استیشن 4 پرو، در رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ رندر می‌شود که از این حیث، بازی مشابه آپدیت PS4 Pro بازی Infamous عمل می‌کند. همچنین سازندگان در این بازی هم از تکنیک Checkerboard استفاده کرده‌اند که مخصوصا هنگام زوم کردن روی قسمت‌هایی مثل چمن‌ها، استفاده از این تکنیک برای افزایش رزولوشن نهایی بازی کاملا نمایان می‌شود. بازی Ghost of Tsushima بیش‌تر از هر چیزی در سه زمینه واقعا عملکردی عالی دارد: ۱- به تصویر کشیدن پوشش گیاهی، ۲- شبیه‌سازی فیزیک و ۳- افکت‌های مختلفی که روی بازی اعمال شده‌اند. 

Ghost of Tsushima

اولین موردی که در نمایش بازی چشم‌ها را به خود خیره می‌کند، پوشش گیاهی بسیار زیبایی است که سازندگان موفق به خلق آن شده‌اند و این مساله در ترکیب با Draw Distance (عمق میدان دید که هرچه کیفیت بالاتری داشته باشد، اشیا دورتر با کیفیت بهتری دیده می‌شوند) بی‌نظیر بازی که پربیراه نیست اگر بگوییم نمونه آن را در نسل حاضر ندیده‌ایم، باعث به‌وجود آمدن مناظر فوق‌العاده‌ای می‌شود. Draw Distance بازی به‌حدی عالی است که حتی از این حیث بازی‌هایی مثل The Witcher 3 را هم پشت سر می‌گذارد و جالب است که با وجود چنین کیفیتی، بازی روی سخت‌افزار نسل فعلی به‌خوبی اجرا می‌شود و به ما اجازه می‌دهد تا از مناظری مثل پیچش باد داخل یک چمن‌زار یا نبردی که در روستایی دوردست جریان دارد، لذت ببریم. 

شایعه‌هایی مبنی بر پورت شدن بازی روی کنسول نسل بعدی سونی هم وجود دارند و سطح گرافیکی بازی به شکلی است که در حال حاضر هم شباهت زیادی به یک اثر نسل بعدی دارد

اما آنچه که گواهی دیگر بر کیفیت بالای گرافیکی بازی است، فیزیک بسیار طبیعی Ghost of Tsushima است. برای مثال زمانی که شخصیت اصلی در حال سوارکاری در محیطی مملو از چمن است، ما می‌توانیم تاثیر حرکات اسب روی چمن‌ها را که فیزیکی واقعا طبیعی دارند، مشاهده کنیم. یا حتی اگر به قسمت دُم اسب دقت کنید، متوجه می‌شوید که مو‌های دم اسب چقدر طبیعی کار شده‌اند و فیزیکی کاملا واقعی دارند. یا به این‌ها، فیزیک بسیار طبیعی برگ‌های روی زمین را هم اضافه کنید که در اثر حرکات شخصیت‌ها هنگام مبارزه کاملا به شکلی واقعی پراکنده می‌شوند و برگ‌هایی هم که از درخت به روی زمین می‌افتند، به شکلی کاملا طبیعی روی زمین می‌نشینند و همه‌چیز فیزیکی نزدیک به واقعیت دارد. 

یکی دیگر از جنبه‌های بسیار خوب بازی، تاثیر باد روی اجسام است؛ فرقی ندارد این جسم، لباس شخصیت‌ها یا حتی پرچم‌ها و طناب‌های موجود در محیط باشد و هر چیزی، تحت تاثیر وزش باد قرار می‌گیرد و به شکلی طبیعی، به آن واکنش نشان می‌دهد. نمایش گیم‌پلی بازی نشان داد که Ghost of Tsushima در دقایقی سعی می‌کند تا شخصیت‌هایش را در حالتی ثابت به تصویر بکشد. برای مثال در حین مبارزات شاهد بودیم که حداقل یکی از شخصیت‌ها به شکل ثابت می‌ایستد و آماده دفع حمله حریف می‌شود. یا گاهی هم شاهد بودیم که شخصیت بازی ثابت می‌ایستد و نظاره‌گر دنیای زیبای بازی می‌شود. در این دقایق، واکنش طبیعی اجسام محیطی به باد یا سایر تعامل‌های فیزیکی، باعث می‌شود تا بازی حس و حالی پویا و زنده داشته باشد و حتی زمانی که همه‌چیز در حالت سکون قرار دارد هم بازی حس زنده بودنش را از دست نمی‌دهد. 

Ghost of Tsushima

ویژگی بارز گرافیکی دیگر بازی Ghost of Tsushima، نورپردازی طبیعی آن است. در جریان نمایش بازی، سازندگان سعی کرده بودند تا آفتاب را در حال غروب تدریجی نشان دهند و به همین دلیل هم در بخش‌های مختلفی از نمایش، شاهد سطح تابش نور آفتاب متفاوتی هستیم. برای مثال در ابتدای بازی، شاهد تابش نور آفتاب هستیم که تاثیر آن را می‌توان به شکلی زیبا روی چمن‌ها دید و سایه اجسام هم به شکلی کاملا طبیعی نسبت به زاویه تابش نور، دیده می‌شود. اما به مرور زمان و در حین رسیدن به دقایق پایانی نمایش، آفتاب هم کم کم غروب می‌کند و حتی در این دقایق هم که نور، کم‌تر از دقایق اولیه است و این مساله را به‌وضوح می‌توان در صحنه نبرد دو مبارز مشاهده کرد، باز هم بازی جلوه بسیار زیبایی دارد و سازندگان با استفاده از نورپردازی فوق‌العاده، موفق به خلق صحنه‌ای سینمایی شده‌اند که توانایی‌های فنی بالای آن‌ها را نشان می‌دهد. در کنار این، یکی دیگر از بهترین جزییاتی که در دمو شاهد آن بودیم، واکنش برگ‌ها به نور است. علاوه بر اینکه نور به شکلی زیبا از لابه‌لای برگ‌ها می‌تابد، سازندگان ضخامت برگ را هم به شکلی کاملا طبیعی طراحی کرده‌اند و در نتیجه، مثلا وقتی که پشت یک برگ شاهد پرتاب یک تیر آتشین هستیم، این باعث می‌شود تا رنگ برگ تغییر کند و نور آن تیر تاثیرش را روی برگ می‌گذارد. 

با اینکه نمایش بازی روی پلی‌استیشن 4 پرو اجرا شده است، اما می‌توان انتظار داشت که روی مدل معمولی این کنسول هم از نظر بصری شاهد تجربه زیبایی باشیم

در کل، Ghost of Tsushima تجربه‌ای است که جزییات ریز بسیار زیادی دارد و از این طریق، از قدرت کنسول پلی‌استیشن 4 پرو بیش‌ترین استفاده را می‌برد و البته می‌توان انتظار داشت که بازی روی پلی‌استیشن 4 معمولی هم عملکرد خیلی خوبی از نظر بصری داشته باشد و با وجود تفاوت‌هایی در رزولوشن، جزییات دیگر را در این نسخه هم شاهد باشیم. ساکر پانچ تقریبا از تمام تکنیک‌هایی که توانسته، برای ارائه یک تجربه بصری عالی استفاده کرده است. این مساله شامل استفاده عالی از افکت‌هایی مثل نوپردازی یا بازتاب، استفاده از فیزیکی طبیعی و موارد دیگر می‌شود. همچنین در بازی شاهد استفاده از تکنیک‌هایی سینمایی هستیم و برای مثال، گاهی فوکوس دوربین به شکلی بسیار عالی بین اجسام سوییچ می‌شود و همین مساله، حس و حال سینمایی خاصی به بازی می‌بخشد. در مجموع آنچه که مشخص است و شکی در آن نداریم، این است که Ghost of Tsushima در حال تبدیل شدن به یک بازی واقعا زیبا است. معمولا زمانی که در حال نزدیک شدن به سال‌های پایانی یک کنسول هستیم، چنین تجربه‌های زیبا و چشم‌نوازی خلق می‌شوند و دلیل آن، آشنایی کامل توسعه‌دهنده‌ها با سخت‌افزار کنسول است و ساکر پانچ هم طی سال‌هایی که در حال کار روی بازی جدیدش بوده، موفق شده با استفاده از توانایی‌های کنسول سونی، به دستاورد گرافیکی بسیار با‌کیفیتی دست پیدا کند. همچنین همانطور که اشاره شد، شایعه‌های زیادی وجود دارند که این بازی، قرار است برای نسل بعدی کنسول پلی‌استیشن هم پورت شود و قطعا، اجرای آن روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در کنسول بعدی سونی که ممکن است حتی با رزولوشن بالاتر هم همراه شود، می‌تواند از نظر بصری واقعا چشم‌نواز باشد. 

Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima به هر حال با نمایش جدید خود توانست نظر خیلی از افرادی را که حتی از اولین تریلر بازی راضی نبودند هم جلب کند و حال، به یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 4 تبدیل شده است. البته بازی فعلا تاریخ انتشار مشخصی ندارد و باید منتظر ماند و دید که در نهایت، چه زمانی منتشر خواهد شد. نظرات خود را در مورد بررسی دیجیتال فاندری از نمایش گیم‌پلی این بازی با ما به اشتراک بگذارید. 

 


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده