// شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵

موارد مهم در ارتباط با انتشار بازی های موبایل از زبان مارسلو کریج در TGC 2018

در جریان نمایشگاه TGC 2018، مارسلو کریج، رئیس واحد انتشارات استودیو تنسنت، در مورد نشر موبایلی و تاثیرات آن روی تولید بازی سخن گفت.

زمانی که به عنوان یک ناشر بازی موبایل وارد صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شوید، باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید که هم این صنعت را رونق ببخشید و هم اینکه بتوانید در این راه موفق باشید. از طرفی در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که استودیوهای بازیسازی خودشان بازی خود را منتشر می‌کنند و شاید با خود فکر کنید که دوره ناشرین بازی‌های موبایل تمام شده است. در همین راستا در جریان نمایشگاه TGC 2018، ماسلو کریج، رئیس واحد انتشارات استودیو تنسنت گیمز (Tencent Games)، در مورد نشر موبایلی و تاثیرات آن روی بازار موبایل سخن گفت. کریج بدون هیچ مقدمه خاصی به سراغ این موضوع رفت که آیا دوره ناشرین تمام شده است؟ پس از این سوال وی شروع به توضیح دادن مواردی کرد که باعث تغییرات در این زمینه می‌شود. در میان موارد ذکر شده توسط مارسلو کریج، مهم‌ترین عاملی که سبب کمرنگ‌تر شدن نقش ناشران شده، توزیع بازی‌ها به صورت دیجیتال شده است که در پلتفرم موبایل این مورد شدیدا به چشم می‌خورد.

کنفرانس مارسلو کریج

کریج در ادامه سخنرانی خود به مواردی که از طریق آن می‌توان بازار موبایل را بسنجیم، سخن گفت. مواردی که با شناخت آن‌ها، می‌توانیم بیش از پیش اطلاعات خود از پلتفرم موبایل افزایش دهیم. اولین موردی که کریج به آن اشاره کرد این بود که بازار موبایل دارای مخاطبان زیادی است اما نزدیک به رکود است و این مورد به وجود بازی‌های بی‌کیفیت و متعددی که در یک سبک از بازی‌ها ساخته می‌شوند برمی‌گردد. برای مثال در حال حاضر بازی های بتل رویال روی بورس هستند و بازی‌های متعددی در این سبک ساخته می‌شوند اما کیفیت لازم را ندارند. یکی دیگر از مواردی که برای شناخت و سنجش بازار موبایل استفاده می‌شود، واژه سافت لانچ است. سافت لانچ یا عرضه اولیه یکی از مشخصه‌های بازار موبایل است و تا به حال بازی‌های زیادی را مشاهده کرده‌ایم که در ابتدا برای چند کشور خاص عرضه شده‌اند و پس از چند ماه در دسترس مابقی کاربران سایر کشورها قرار گرفته‌اند. سومین و مهم‌ترین مورد که در بالا به آن اشاره شد، اشباع شدن سبک‌های مختلف بازی است که با رکود بازار موبایل رابطه مستقیمی دارد و سازنده‌ها، به جای استفاده از نوآوری، دست به تقلید و ساخت بازی‌های مشابه زده‌اند.

یکی از موضوعات جالبی که مارسلو کریج در جریان مصاحبه خود در رویداد Tehran Game Convention به آن اشاره کرد، این بود که چرا به سراغ ناشرین (ناشر بازی‌های موبایل) برویم؟ وی در جواب، اعلام کرد که زمانی که به سراغ ناشر بازی می‌روید، اول اینکه بازی خود را به عنوان یک سرویس به آن‌ها ارائه می‌کنید و از طرفی احتمال موفقیت آن در زمان عرضه، بسیار بالاتر می‌رود. از طرفی زمانی که از طریق یک ناشر بازی خود را عرضه کنید، دسترسی ساده‌تری به فروشگاه‌ها خواهید داشت و راه‌های ارتباطی‌تان ساده‌تر خواهد بود. در ادامه مارسلو کریج در مورد تجربه کاربری یا UX صحبت کرد که اهمیت بالایی دارد و اگر بازی شما نتواند از نظر ارائه یک تجربه مناسبت بازیکن را در همان ابتدا جذب کند، اصلا موفق نخواهد شد. در همین راستا وی اعلام کرد که حتما از یک بخش تمرینی بسیار کوتاه اما کاربردی استفاده کنید که بتواند بازیکن را به خوبی با حال و هوای بازی آشنا کند.

کنفرانس مارسلو کریج

یکی از مباحث مهم دیگری که در کنفرانس «نشر موبایلی و تاثیرات آن در بازار موبایل» به آن پرداخته شد، این بود که قبل از انتخاب ناشر، به این مورد فکر کنید که چه چیزی می‌خواهید؟ آیا می‌خواهید بازیکنان را جذب کنید یا صرفا یک موفقیت تجاری و درآمدزایی را می‌خواهید؟ از این‌رو می‌توانید به سراغ ناشری بروید که در این راه شما را یاری دهد. همچنین مارسلو کریج اعلام کرد که بازی خود را به بهترین شکل ممکن به بقیه مردم نشان دهید اما در این راه باید یک سری موارد را رعایت کنید؛ سعی کنید تنها موارد مهم و کلیدی را به تصویر بکشید و زیاده‌روی نکنید. همچنین دلایل اینکه فکر می‌کنید سازنده خاصی هستید و بازی‌تان خاص است، شرح دهید و بخش‌های که نمایش می‌دهید، گیم پلی بازی باشد. در کنار تمامی این موارد گفته شد که برای موفقیت در ارائه بازی‌تان، معیارهای خودتان را بدانید و به عبارتی، بدانید که در حال انجام چه کاری هستید.

حال به سراغ مواردی می‌رویم که در طول فروش محصول به ناشر باید به آن‌ها توجه داشته باشید. کریج معتقد است که نباید عاشق محصول‌تان باشید زیرا ایده بدی است و از همه مهم‌تر، به هنگام فروش بازی به ناشر، به این فکر نکنید که یک محصول را می‌فروشید بلکه به این فکر کنید که در حال فروختن روح و وجودتان هستید تا بتوانید بهترین گزینه در میان ناشران را انتخاب کنید و از انتخاب خود پشیمان نشوید. پس از این موارد کریج به سراغ موردی بسیار مهم رفت که این روزها به یک موضوع بسیار مهم در بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است و آن هم پرداخت های داخل بازی (in-App Purchase) است. مارسلو کریج تاکید بسیار مهمی روی این موضوع داشت و گفت که سعی کنید از این مورد استفاده نکنید زیرا هیچ شخصی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای، خوشش نمی‌آید.

کنفرانس مارسلو کریج

پس از تمامی این موارد، پای ثبت قرار داد خواهید رفت و حال پس از ثبت قرار داد باید به چه نکاتی توجه کرد؟ مارسلو کریج در جریان کنفرانس خود اعلام کرد که پس از ثبت قرار داد حتما به صورت حضوری ناشر خود را ملاقات کنید و سعی کنید چند نفر از اعضای کمپانی ناشر را بشناسید زیرا ارتباط شما با آن‌ها ساده‌تر می‌شود و بهتر می‌توانید کارهای خود را پیش ببرید. در انتها گفته شد که پس از ثبت قرار داد خیلی از سازنده‌ها فکر می‌کنند که کارشان تمام شده است در صورتی که این مورد اشتباه است و باید بیش از پیش به بازی خود دقت داشته باشند. همیشه به جزئیات فنی توجه داشته باشید و سپس به سراغ موارد فنی بروید. همچنین مدام بازی خود را آنالیز کنید تا ایرادهای آن برطرف شوند و از همه مهم‌تر،‌ کاربرها و بازیکنان بازی شما بسیار اهمیت دارند و حتما به نظرات و انتقاد‌های‌شان گوش دهید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده