نویسنده: نادر امرایی
// سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۵

آغاز دومین دوره رویداد Level Up با تمرکز روی بازی های پی سی رقابتی

روز گذشته، در نشستی خبری با حضور مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و اعضای استودیو فن‌افزار، دومین دوره رویداد Level Up معرفی و آغاز شد.

دومین دوره رویداد لول آپ، روز گذشته با حضور اعضای استودیو فن‌افزار و اصحاب رسانه به طور رسمی معرفی شد و ثبت‌نام در این دوره آغاز شد. دومین دوره رویداد Level Up، با هدف تولید و ساخت بازی‌های ویدیویی برای رایانه‌های شخصی و با تمرکز بر فرهنگ‌ بازی‌سازی مستقل برگزار می‌شود.

ثبت‌نام در این رویداد از دیروز، یازدهم تیر ماه آغاز شد و تا ۲۲ تیر نیز ادامه می‌کند. شعار دومین دوره این رویداد «تیم‌ بساز، بازی‌ بساز» است که خط مشی این دوره را که تمرکز بر تیم‌سازی و بهبود دادن نگرش گروهی توسعه‌دهندگان جوان است به خوبی نشان می‌دهد.

رویداد Level Up

امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت فن‌افزار، شرکتی که برگزار کننده این رویداد است، در توضیح تمرکز دوره دوم Level Up روی بازی‌های پی‌سی گفت:

باور داریم که علی‌رغم توجه مضاعف به بازی‌های موبایل، هنوز صنعت بازی‌سازی برای رایانه‌های شخصی جدی گرفته می‌شود و گسترش می‌یابد. از سوی دیگر، امسال، شرکت فن‌افزار در کنار خود هیولا، پلتفرم عرضه دیجیتال بازی‌های کامپیوتری را نیز به عنوان بازوی برگزار کننده رویداد می‌بیند و از همین رو تصمیم گرفته است که در این دوره روی بازی‌های کامپیوتری (PC Games) و فرهنگ بازی‌سازی مستقل تمرکز شود.

اولین دوره این رویداد دو سال پیش با شعار «در مسیر جهانی شدن» برگزار شد که در طی آن، ۱۷۴ تیم از اقصی نقاط ایران به رقابت پرداختند و ۶۴ محصول وارد مرحله داوری شدند. تفاوت عمده این دوره نسبت به دوره پیشین بها دادن به تم در بازی‌سازی است. امیرحسین فصیحی درباره چارچوب‌های بازی‌سازی در این دوره از رویداد افزود چنین می‌گوید:

امسال، تم ساختاری و تم محتوایی برای بازی‌های در نظر گرفته شده است. تم ساختاری، نوع بازی را مشخص می‌کند و تم محتوایی نیز با تکیه بر فرهنگ و هنر ایرانی، حال‌وهوای کلی بازی را روایت می‌کند.

او در این مراسم از جای خالی بازی‌های رقابتی چندنفره در بازار ایران سخن گفت و اضافه کرد:

بازی‌هایی که ساخته می‌شوند باید از نوع چندنفره رقابتی (Competitive Multiplayer) باشند. چنین سبک بازی‌های در بازار ایران کمتر یافت می‌شوند و در بازارهای جهانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و طرفداران بسیاری دارند. ساخت بازی‌های چندنفره رقابتی با الهام گرفتن از فرهنگ غنی و هنر ایرانی می‌تواند مخاطب‌های داخلی و خارجی را به سمت بازی‌های مستقل ایرانی بکشاند. بستر ایده‌آل برای این دست بازی‌ها، رایانه‌های شخصی است. به همین منظور تصمیم گرفتیم امسال تمرکز را روی این بخش از صنعت بازی بگذاریم و تیم‌های مستقل را تشویق کنیم تا در این راه قدم بگذارند.

رویداد Level Up

 

در ادامه مراسم، کسری تهرانی، مدیر توسعه تجاری هیولا، در توضیح روند برگزاری رویداد گفت:

تیم‌های علاقه‌مند به شرکت در رویداد Level Up فرصت دارند در بازه‌ی زمانی ۱۱ تا ۲۲ تیر در وب‌سایت این رویداد مشخصات خود را ثبت کنند و در آن شرکت کنند. البته تدابیری نیز اتخاذ شده است تا کسانی که تیم کامل ندارند بتوانند تیم‌سازی و در این رویداد شرکت کنند.

 به گفته تهرانی،  تیم‌ها پس از تائید و ورود به رویداد می‌توانند از بین مربیان یکی را به عنوان مربی خود انتخاب کنند تا در طول این دوره از تجربه‌های او استفاده کرده و هنگام ساخت بازی از راهنمایی‌های او کمک بگیرند. تهرانی همچنین به روند برگزاری رویداد و مراحل آن اشاره کرد و افزود:

تیم‌های ثبت‌نامی ۸ هفته فرصت دارند تا پروژه خود را بسازند. این رویداد در سه مرحله برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان باید برای عبور از هر مرحله، موارد خواسته شده از آن‌ها را ارسال کنند. آخرین مرحله یا همان مرحله سوم، ارسال خروجی بازی است که باید نسخه آزمایشی قابل بازی (Playable Demo) باشد به طوری که جذابیت و حس‌وحال بازی را کاملا به نمایش بگذارد. در واقع، به اصطلاح بازی‌سازان باید برشی عمودی (Vertical Slice) از بازی باشد. 

رویداد Level Up

یاسر ژیان، یکی از مربیان رویداد، با اعلام آنکه بخشی از جوایز مسابقه به‌ترتیب مبلغ ۳۰، ۱۵ و ۷ میلیون تومانی برای تیم‌های اول تا سوم است گفت:

 با حمایت هیولا از این رویداد، بازی‌سازان در این دوره می‌توانند محصول تولیدی‌شان را تحت عنوان «دسترسی پیش از موعد» (Early Access) که روشی مرسوم در بازی‌سازی مستقل برای تأمین سرمایه جمعی است در این پلتفرم عرضه کنند. به این ترتیب تیم‌ها می‌توانند از این فرصت و سرمایه‌ای که به دست می‌آورند برای تکمیل محصول خود استفاده کنند.

او تاکید کرد تیم‌ها باید بتوانند بر اساس شرایطی که در وب‌سایت توضیح داده شده است محصولی قابل بازی تا هیئت داوران این رویداد آن را در روز قضاوت ارزشگذاری کنند. همچنین در ادامه افزود:

Level Up در تلاش است تا فضایی پدید آورد که علاقه‌مندان و تیم‌های بازی‌‌سازی بیشتری به سمت توسعه بازی‌های مستقل قدم بردارند. با افزایش بازی‌های مستقل و کیفیت آن‌ها، صنعت بازی‌سازی ایران می‌تواند قدم‌های بهتر و بیشتری رو به جلو بردارد.

در مراسم افتتاحیه رویداد، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز حضور داشت و در سخنان خود به نقش حمایتی بنیاد اشاره کرد و گفت:

دوره اول رویداد لول آپ، چند بازی بسیار خوب را به گیمرهای ایرانی و دنیا معرفی کرد. این رویداد نشان که می‌توان در قالب یک رویداد بلند مدت، به تعدادی بازی قابل قبول رسید. صنعت بازی یکی از صنایع پرسود دنیاست. این بخش از صنعت پتانسیل بسیاری برای صادرات دارد و تاکنون چند تیم بازی‌سازی نشان داده‌اند که بازی ایرانی می‌تواند مخاطبان بین‌المللی جذب کند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از هر رویداد باکیفیتی که باعث رشد صنعت و تیم‌های بازی‌سازی ایرانی شود حمایت می‌کند. همچنین، بنیاد از برگزیدگان این رویداد نیز حمایت کافی برای ورود به بازار تجاری خواهد کرد.

در ادامه کریمی قدوسی تاکید کرد که برگزار کننده ای رویداد، شرکت فن‌افزار است و بنیاد ملی بازی‌ های رایانه‌ ای از آن حمایت می‌کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده