خوب بد زشت شماره ۱۲
ما برگشتیم، و کاری کردیم که هیچوقت فکرش را نمیکردیم! در قسمت جدید خوب بد زشت به ستایش الکترونیک آرتز پرداختیم، پشتمان را به اکتیویژن کردیم و در را رویش بستیم. همینجوری الکی یک گیر کوچک هم به سونی دادیم. همراه زومجی باشید.
با کمی تاخیر، اولین خوب، بد، زشت سال ۹۷ را شروع میکنیم (۳ ماه گذشته میگه با کمی تاخیر). این تاخیر باعث شد یک سری اتفاقات از زیر دست من در برود و نتوانم حسابی از خجالت بعضیها در بیاییم و از یک سریها هم در بخش خوب تشکر کنم. اما خب، الان بهانه خوبی در دست دارم. سه بهانه خوب برای سه بخش اصلی این مطلب. ماه شلوغی را پشت سر میگذاریم، چرا که چیزی به شروع بزرگترین رویداد صنعت گیم یعنی E3 2018 باقی نمانده است و هزاران شایعه و خبر در این بین منتشر میشود که گاهی تلخ هستند و گاهی شیرین. اما این ماه به اخبار و شایعههای مربوط به این مراسم کار نداریم. این بار میخواهم کاری بکنم که قبلا هرگز فکرش را نمیکردم چنین روزی فرا برسد؛ میخواهم کسی را در بخش خوبها قرار دهم که همیشه به آن لعنت میفرستادم. این ماه دو کنفرانس معرفی بازی داشتیم که هر دوی آنها در لیست قرار دارند. یکی خوب و یکی زشت! بریم سراغ این شماره از خوب، بد، زشت زومجی.
وقتی سر بعضیها به سنگ میخورد و کارهای عجیب غریب میکنند!
الکترونیک آرتز و دایس رو میگم!
یادتان میآید همیشه نام این کمپانی را در قسمت بدها قرار میدادم؟ یا تصمیمات عجیبی میگرفتند که برای مدتی زشتترین اتفاقات صنعت گیم را رقم میزدند؟ خب در نهایت، اعتراض میلیونها نفر جواب داد و الکترونیک آرتز و دایس با معرفی Battlefield V نشان دادند که آنها هم اگر بخواهند، میتوانند با چند حرکت خوب، اشتباهات گذشته خود را به باد فراموشی بسپارند. الکترونیک آرتزی که خریدهای درون برنامهای عجیب و غریبی را در بطن بازیهای ۶۰ دلاری بزرگش قرار میداد (میچِپوند) یا الکترونیک آرتزی که گفته بود بخش داستانی بازیهای ویدیویی مردهاند (لعنتی چطور همچین حرفی زدی؟) حالا با اعتراض همگانی بازیکنان و عکسالعمل متقابل بسیاری از سازندگان ارزشمند مانند بتسدا، الکترونیک آرتز فهمید چه اشتباهی مرتکب شده است، فهمید که صنعت گیم، این طور نیست که بتوان هر کاری در آن کرد، پول به جیب زد و به سراغ کارهای جدید رفت. در این صنعت، یک اشتباه میتواند تلاش صدها سازنده را به باد دهد و به فروش بازی، به آن پولهای کلانی که برای ساخت بازی خرج شده است، لطمه بزرگی وارد کند. این گوشهای از قدرت جامعه بازیکنان است. البته دیگر قدرتی که باعث شد الکترونیک آرتز سر عقل بیاید، قرار گرفتن نام آنها، و کوبیدن چپ و راست کارهای نادرست این کمپانی در خوب بد زشت زومجی بود، به هر حال این سری مطالب الکی که نیست!
دایس زمان مناسبی را برای معرفی بازی خود انتخاب کرد؛ چند روز بعد از معرفی بازی رقیبش. البته این یک معرفی معمولی نبود، آنها دقیقا دست روی چیزهایی گذاشتند که نه تنها توانست هواداران بتلفیلد را ذوق زده کند و با آن تریلر فوقالعادش بازیکنان را برای چند لحظه از زمین بلند کند، بلکه توانست خیلی شیک، اشتباه گذشته خود را جبران کند؛ انگار نه انگار که در گذشته چقدر از آنها متنفر بودیم. آنها در این معرفی، روی بخش داستانی خود تاکید داشتند. حالا نمیدانم در حد بخش کمپین بازی Battlefield 1 خسته کننده خواهد بود یا این بار شرایط بهتر است، اما خب همین که هنوز به این بخش توجه میکنند جای شکرش باقی است. همچنین خارج کردن تمرکز صد در صد بازی از روی کاراکترهای مرد و دادن حق انتخاب بین جنسیت کاراکترهای بازی، برای من یکی هیجانانگیز بود. اما از همه مهمتر، حذف سیستم چند ساله پرمیوم پسهای بتلفیلد بود. آنها حالا تمامی نقشهها را به صورت رایگان در اختیار بازیکنان قرار میدهند تا همه تنها با ۶۰ دلار بتوانیم تجربهای یکسان داشته باشیم. دیگر اینطور نیست که دایس کلی نقشه طراحی کند و فقط یک سریها بتوانند مزه نبرد در آنها را بچشند. البته دایس هنوز زیر زیرکی خریدهای درون برنامهای را در بازی جای داده است، اما خب تاثیر زیادی در روند بازی نخواهند داشت. من یکی که شدیدا با معرفی بازی Battlefield 5 کیف کردم و از نظر من، بعد از مدتها این کمپانی و این استودیو، لیاقت احترام دارند.
این روزها همه تاخیر میخورند، شما چطور؟
رک بگویم، یکی از عادتهای بد برخی کمپانیها، مخصوصا سونی، تاکید میکنم، مخصوصا سونی، نمایش خیلی خیلی خیلی زودهنگام بازیهای بزرگ انحصاریش است. چرا باید The Last of Us Part II را که فدایی زیاد دارد انقدر زود نمایش بدید که از انتظار خسته شویم؟ چرا بازی کوجیما که چیزی جز ذوب کردن مغز برای ما ندارد باید انقدر زود معرفی شود؟ با معرفی زود هنگام Death Stranding، این فرصت به کوجیمای چشم بادامی داده شد تا سه تا تریلر مریض منتشر کند و باعث شود محمد حسین جعفریان با تئوریهایش مغز ما را تجزیه کند. اصلا چرا راه دور برویم، God of War سال ۲۰۱۴ اعلام شد که در حال ساخت است و ۴ سال بعد یعنی همین نزدیکیها، در سال ۲۰۱۸ منتشر شد؛ ۴ سال منتظر خدای جنگ کچل مانده بودیم! درست است که زود گذشت، اما پیر شدیم تا بیاید! انقدر برایش مطلب نوشتم که از سوی سران زومجی تهدید شدم.
حالا میگوییم این بازیها هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارند و قبول میکنیم که باید خیلی منتظرشان بمانیم، اما ضد حال بیشتر را برای بازیهایی میخوریم که هم خیلی خفن هستند و هم تاریخ انتشار نسبتا مشخصی داشتهاند اما آخرش هم تاخیر میخورند. سال ۲۰۱۸ با این که سال بازیهای بزرگ و عظیم است، اما سال تاخیرهای بزرگ هم است. بگذارید مروری به این تاخیرها داشته باشیم: بازی Anthem تا سال ۲۰۱۹ تاخیر خورد، بازی Days Gone تا سال ۲۰۱۹ تاخیر خورد، نسخه نینتندو سوییچ ریمستر بازی Dark Souls تاخیر خورد، بازی Hellbound تا سال ۲۰۱۹ تاخیر خورد، بازی Metro Exodus تا سال ۲۰۱۹ تاخیر خورد ، بازی Shenmue 3 تا سال ۲۰۱۹ تاخیر خورد ، بازی Skull and Bones تاخیر خورد ، بازی The Wolf Among Us Season 2 تا سال ۲۰۱۹ تاخیر خورد. این بد است، من دیگه حرفی ندارم.
اجازه بدید درودی بفرستیم به بتسدا؛ یا بازی معرفی نمیکند، یا وقتی معرفی میکند، همین پس فردا آن را هم منتشر میکند؛ اگر این E3 دو سه تا بازی خفن از طرف این کمپانی معرفی نشد و همین امسال هم منتشرش نکرد، من نام خودم را از نیلوفر ابراهیم پور به اکتیویژن ابراهیم پور تغییر میدهم (البته معرفی نسخه یخچالهای هوشمند Skyrim هم قبول است، یا نسخه ماشین لباسشویی Skyrim، حتی نسخهای از این بازی برای ساعتهای هوشمندی که نادر و آرش روی مچشان بستهاند و حداقل یکی هم برای من نمیخرند قبول است؛ شما به آنها بگویید، شاید راضی شوند یکی برایم بخرند.)
البته به یک مورد هم اشاره کنم. این وسط بازیهای نترسی هم وجود دارند. اگر کمی به جدول زمان بندی بازیها نگاه کنید، وقتی بازی Red Dead Redemption 2 تاریخ خورد، خیلیها به این طرف و آن طرف پرت شدند، بعضیها تاخیر خوردند، بعضیها کنسل شدند، بعضیها مصدوم شدند، چندتا کشته هم دادیم. اما برخی بازیها هم زمان انتشار خود را به تاریخی عجیبتر منتقل کردند. نمونهاش بازیهایی نظیر Shadow of the Tomb Raider و بازی Spider-Man. لارا کرافت را در تاریخ ۷ شهریور ماه ملاقات میکنیم، زمانی که خیلی از سازندگان پیش از این کمتر بازی خود را در این تاریخ عرضه میکردند. اسپایدرمن هم در تاریخ شانزدهم شهریور منتشر میشود. در کل همه اینها تقصیر Red Dead Redemption است. بازیهای بزرگ یوبیسافت و بتسدا را هم فراموش نکنیم که در E3 معرفی خواهند شد. چه سالی است امسال!
نسخه جدید Call of Duty بخش داستانی ندارد! مگه میشه؟
الهی گودزیلا روی Activision بنشیند و لِه شود
مقاله مرتبط
بگذارید یک حقیقتی را بگویم. من زمانی از بتلفیلد متنفر بودم، چون عاشق Call of Duty بودم و اصلا خوشم نمیآمد که انقدر Battlefield را آن زمان بزرگ نشان میدادند. آن زمانها فقط کمپین بازی میکردم، فقط بخش داستانی، زیاد سراغ بخش آنلاین نمیرفتم. بتلفیلد در بخش داستانی همیشه بد بود، شاید کمی سری Bad Company قابل تحمل بود، اما بخشهای داستانی بازیهای Call of Duty کجا، بخشهای داستانی Battlefield کجا! من در عمرم تا اینجا فقط عاشق دو سهگانه هستم؛ یکی سهگانه ارباب حلقهها و یکی هم سهگانه دارک سولز؛ اما خب دلیل نمیشود سهگانه Modern Warfare را دوست نداشته باشم؛ این سهگانه، یکی از خفنترین سهگانههای تاریخ بازیهای ویدیویی است. اما کجا رفت کالاف دیوتیای که چنین کمپینهای خفنی برای مخاطبانش ارایه میداد؟ همین Black Ops، نسخه اولش بسیار جذاب بود، نسخه دوم بد نبود، نسخه سوم زد جاده خاکی، حالا نسخه چهارم سقوط کرد به تَهِ دره! نسخه چهارم بازی Call of Duty: Black Ops که همین چند وقت پیش معرفی شد، بخش داستانی ندارد و این یکی از زشتترین و تلخترین اتفاقات تاریخ سری Call of Duty است، این نابود کردن میراث کاپیتان پرایس است. (بالای سی چهل بار افشین پیروزی با خودش میگفت چطور میشود یک کلاف دیوتی بخش داستانی نداشته باشد؟ چندبار هم سرش را به دیوار کوبید).
زمانی که به تاریخ سری کالاف دیوتی نگاه میکنیم، یک مشت بازی شوتر نظامی باشکوه را به یاد میآوریم؛ با شکوه در حد نبرد استالینگرد در Call of Duty 1، باشکوه در حد کاپیتان پرایس، در حد گوست، در حد سوپ مکتاویش، و حتی شوکه کننده در حد ولادمیر ماکاروو. اما حالا، اکتیویژن به بهانه یک بخش چند نفره غنی، به کلی بخش داستانی بازی Black Ops را دور ریخت و جای آن بخش بتل رویال قرار داد و ۴ تا بخش زامبی عجیب و غریب هم کنارش طراحی کرد. شاید بخش چند نفره بازی اصلا شاهکار در بیایید، اما خب من در این مطلب به بخش چند نفره کاری ندارم. نمیدانیم قرار است آینده سری Call of Duty چه شود و چه بر سر این مجموعه بیاید، اما برای منی که همیشه عاشق این سری بودم، دیگر کالاف دیوتی جذاب نیست، دیگر دوست داشتنی نیست، دیگر هیجانانگیز نیست. خیلی وقت است که Call of Duty در اوج قرار ندارد و اوضاعش با این تصمیم آخر بدتر هم شد، حالا برای من بهترین انتخاب، بازی Battlefield است. اثری که میداند چطور نبردهای فوقالعاده هیجانانگیزی را با ۶۴ بازیکن و یک سری نقشه بینظیر، خلق کند. شاید، شاید، اگر Modern Warfare 4 ساخته شود، اگر در حد و اندازه نسخههای گذشتهاش باشد، بتواند آشتی دوباره ما با Call of Duty را رقم بزند.