// پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی سرویس گیمینگ ابری Shadow و ویژگی‌های آن

اخیرا وبسایت گیم اسپات دستگاه Shadow Box را که یک سرویس گیمینگ ابری است، مورد بررسی قرار داده است تا عملکرد آن را ارزیابی کند. با زومجی همراه باشید تا بیش‌تر با Shadow آشنا شویم.

دستگاه Shadow یک سرویس استریمینگ است که به شما اجازه می‌دهد تا در فضای ابری به یک کامپیوتر رده بالا دسترسی داشته باشید. این بدین معنا است که شما قادر خواهید بود تا بازی‌های ویدیویی را از یک سرور مرکزی از راه دور به کامپیوتر قدیمی خود استریم کنید. ممکن است این محصول شما را یاد سرویس منسوخ شده OnLive بیاندازد، اما در نظر داشته باشید که سرویس OnLive دارای افت کیفیت تصویر بسیار، زمان تاخیر بالا و تعداد بازی‌های بسیار محدود بود. Shadow که توسط شرکت Blade Group ساخته شده است، موفق شده تا بر اکثر این مشکلات غلبه کند. این سرویس به‌جای یک مجموعه محدود از بازی‌ها، یک کامپیوتر شخصی کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد علاوه بر اجرای تمامی بازی‌های Steam، کارهای دیگر همانند ویرایش ویدیو را هم انجام دهید. به علاوه شما می‌توانید بازی خود را به دستگاه‌های بیشماری همانند لپتاپ‌ها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، مک‌بوک‌ها و غیره استریم کنید.

Shadow ادعا می‌کند که کامپیوترهای سرورش ارزشی معادل یک پی سی گیمینگ ۲۰۰۰ دلاری دارند. اشتراک ماهانه این سرویس از ۳۵ دلار شروع می‌شود و با توجه به قیمت وحشتناک کار‌ت‌های گرافیک (با تشکر از ارزهای رمز‌‌پایه)، گزینه‌ای منطقی به‌نظر می‌رسد. در ویدیوی زیر نحوه عملکرد این دستگاه و سرویس نشان داده می‌شود:

دانلود از آپارات

با توجه به اینکه این محصول در حال حاضر با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، در ادامه این مقاله متوجه خواهید شد که آیا Shadow ارزش وقت و پول شما را دارد یا نه.

مشخصات

کامپیوترهای Shadow به کارت‌ گرافیک‌های حرفه‌ای Quadro P5000 شرکت انویدیا مجهز شده‌اند. از لحاظ عملکرد، Shadow ادعا می‌کند که این کارت‌‌های گرافیک به اندازه کارت‌های GTX 1080 سریع هستند. همچنین سیستم‌ Shadow مجهز به ۱۲ گیگابایت رم خواهد بود که برای اجرای روان بازی‌ها مناسب خواهد بود، اما هارد ۲۵۶ گیگابایتی آن به‌نظر ظرفیت زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نمی‌دهد. این شرکت قصد دارد تا در آینده طرح‌های جدیدی ارائه کند که طبق آن شما برای در اختیار داشتن هر ترابایت ظرفیت بیشتر، به‌صورت ماهانه مبلغی را پرداخت کنید.

Shadow Servers

نمونه‌ای از سرورهای Shadow

در حال حاضر مرکز‌ داده‌های این شرکت در پاریس، انگلستان و شهر سانتا کلارای ایالت کالیفرنیا قرار دارد. در کشور امریکا، سرویس Shadow فقط در ایالت کالیفرنیا در دسترس است، اما این شرکت در نظر دارد تا در آینده مرکز‌ داده‌های بیشتری را در سطح این کشور راه‌اندازی کند.

سخت افزار مورد نیاز

از آنجایی که استریم بازی‌ها باید به صورت همزمان و با حداقل تاخیر زمانی انجام شود، شما مقدار بافری را که در سرویس‌های استریم ویدیو همانند Netflix در اختیار دارید، در دسترس نخواهید داشت. بر اساس گفته‌های سازندگان، Shadow حداقل به اینترنتی با پهنای باند ۱۵ مگابیت بر ثانیه نیاز دارد. این پهنای باند سه برابر بیشتر از مقداری است که برای مشاهده ویدیوهای کیفیت HD سرویس نتفلیکس مورد نیاز است. همچنین این مقدار کمتر از پهنای باند مورد نیاز برای مشاهده ویدیو‌های کیفیت 4K نتفلیکس است که نیازمند اینترنتی با سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه است. شرکت Blade Group همچنین به کاربران پیشنهاد داده است که برای عملکرد بهتر و پایدارتر از اینترنت کابلی استفاده کنند.

قیمت

هزینه استفاده از این سرویس با پرداخت ۳۵ دلار در ماه برای اشتراک یک ساله آغاز می‌شود. در صورتی که بخواهید از اشتراک سه ماهه آن استفاده کنید،‌ باید ماهانه ۴۰ دلار و اگر بخواهید هر ماه حساب خود را شارژ کنید، بایستی ماهانه ۵۰ دلار پرداخت کنید. این شرکت قصد دارد تا به کاربران اجازه دهد به‌زودی دستگاه فیزیکی «Shadow Box» را با قیمت ۱۴۰ دلار خریداری یا با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار آن را اجاره کنند. دستگاه Shadow Box در ابعاد ۱۰۹ × ۱۸۴ × ۱۹۰.۵ میلی‌متر عرضه می‌شود و دارای پورت‌های بسیاری همانند دو پورت نمایشگر، دو پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0، پورت Ethernet، جک میکروفون و جک هدفون خواهد بود. همچنین از دیگر قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به داشتن یک آداپتور HDMI و پشتیبانی از استریم 4K اشاره کرد.

Shadow Box

دستگاه Shadow Box

دستگاه Shadow مطمئنا از نتفلیکس گران‌تر است، اما شرکت Blade Group ادعا می‌کند که خریداران در ارزان‌ترین حالت، با ۲۰۰۰ دلاری که باید برای یک کامپیوتر پردازش ابری می‌پرداختند، می‌توانند ۴.۷ سال از این دستگاه استفاده کنند. به علاوه این شرکت ادعا می‌کند که سخت‌افزارهای این دستگاه به صورت مداوم ارتقا می‌یابند و خریدار هیچ هزینه اضافی دیگری را از این جهت متحمل نمی‌شود.

عملکرد

این شرکت ادعا می‌کند که سرعت پاسخ‌دهی Shadow به حدی سریع است که می‌تواند به راحتی یک گیمر حرفه‌ای بازی CS:GO را هم راضی نگه دارد. با توجه به لگ‌هایی که در زمان اجرای بازی‌های CG:GO و Street Fighter V مشاهده شد، نمی‌توان ادعا کرد که عملکرد این دستگاه تا این حد سریع است اما با این حال این دستگاه برای اکثر بازی‌ها خوب عمل می‌کند. برای مثال، یک بازی تک نفره غیر رقابتی همانند Rise of Tomb Raider عملکردی کاملا مشابه نسخه نصب شده روی کامپیوتر شخصی از خود نشان داد. در این بازی هرچند در برخی مواقع شاهد افت کیفیت تصویر هستیم، اما در مجموع عملکرد دستگاه راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد.

در بخش عملکرد گرافیکی، زمانی که بنچمارک Rise of the Tomb Raider گرفته شد، این دستگاه در حداکثر تنظیمات گرافیکی و در رزولوشن 1080p به صورت میانگین ۵۹.۱ فریم بر ثانیه داشت. با آنکه این نرخ فریم واقعا مناسب است، اما باز هم عملکرد آن مشابه یک کارت گرافیک واقعی GTX 1080 که بالای ۱۰۰ فریم بر ثانیه دارد، نیست.

یکی از قابلیت‌های ویژه‌ای که Shadow در اختیار شما قرار می‌دهد، دسترسی به اینترنتی است که احتمالا سرعت بیشتری نسبت به اینترنت شما دارد. این شرکت می‌گوید که سرورهای آن‌ها مجهز به اینترنت یک گیگابیت بر ثانیه است که با این اوصاف می‌توان گفت شما با خرید این دستگاه، کامپیوتری با سرعت اینترنت خارق‌العاده در اختیار خواهید داشت. هرچند در این دستگاه نمی‌تواند به سرعت گفته شده آن‌ها نزدیک شد، اما می‌توان بازی‌ها را با سرعت بالایی دانلود کرد.

در آزمایشی دیگر دستگاه Shadow به‌وسیله اینترنت بی‌سیم بر روی یک لپتاپ راه‌اندازی شد. در این حالت که کیفیت اینترنت وابستگی زیادی به شرایط محیطی و تنظیمات روتر دارد لگ‌های بیشتری در عملکرد دستگاه مشاهده می‌شود. 

مشکلات

در حالی که می‌توان از بسیاری از ویژگی‌های Shadow لذت برد، برخی مشکلات کوچک آن می‌تواند آزاردهنده باشد. برای مثال در حین کار کردن با آن، هر از گاهی پیام‌های خطای عجیب و غریبی مشاهده می‌شود که البته، شرکت پشتیبانی‌کننده راه‌حل‌هایی برای این موارد دارد. 

همچنین مشکل دیگر این دستگاه، عدم شناسایی کنترلر ایکس باکس 360 وصل شده توسط کابل USB است. شرکت Blade Group مدعی شده که آن‌ها از این مشکل آگاه هستند و آن را رفع خواهند کرد. آن‌ها پیشنهاد می‌دهند تا به‌جای کنترلر گفته شده، از کنترلر ایکس باکس وان با پشتیبانی از بلوتوث استفاده شود. اما به هنگام استفاده از این کنترلر، باز هم مشکلات مختلفی وجود دارند. علاوه بر آن، در برخی مواقع نشانگر ماوس از بین می‌ورد و در کل، مشکلات زیادی در استفاده از ماوس وجود دارد.

همچنین مشکل دیگری که وجود دارد در رابطه با صدای دسکتاپ و صدای محیط بازی است. برخی مواقع صدا در محیط دسکتاپ به درستی کار می‌کند، اما درون بازی قطع می‌شود و بالعکس. کاربران می‌توانند با راه‌‌اندازی مجدد نرم‌افزار Shadow یا سرور کامپیوتر مرکزی، بر این مسائل غلبه کنید، اما وقتی با تمام این مشکلات مواجه می‌شوید حس می‌کنید بیشتر با یک محصول آزمایشی امیدوارکننده طرف هستید تا یک محصول نهایی.

علاوه بر استفاده از Shadow در کامپیوتر و لپتاپ، این دستگاه توسط گیم‌اسپات در یک موبایل اندرویدی هم تست شد. با اتصال کنترلر ایکس باکس وان از طریق بلوتوث به یک موبایل Pixel 2 XL، می‌توان در موبایل به Steam دسترسی پیدا کرد و Rise of the Tomb Raider را درون آن بازی کرد. مشاهده این نوع گرافیک خیره‌کننده در موبایل، واقعا حس عجیبی است. البته با توجه به این‌که رابط کاربری ویندوز ۱۰ برای صفحه موبایل طراحی نشده است، در همان ابتدا، گشت و گذار در محیط ویندوز به‌وسیله انگشتان دست، حتما شما را به دردسر می‌اندازد. اگرچه این شرکت به منظور بهبود عملکرد، قصد دارد تا حرکت زوم کردن با انگشتان را به نرم‌افزار این دستگاه اضافه کند.

در انتها این دستگاه روی تلویزیون اندرویدی Shield شرکت انویدیا هم توسط گیم‌اسپات تست شد. با آن‌که می‌توانید از فروشگاه Google Play برنامه‌ را نصب کنید، اما با استفاده از کنترلر Shield قادر به حرکت در بین پنجره‌ها نخواهید بود. بدین منظور برای دستیابی به عملکرد مناسب، باید یک صفحه‌کلید و ماوس به دستگاه Shadow وصل کنید.

نتیجه

همانطور که گفته شد، دستگاه Shadow در حال حاضر تنها در ایالت کالیفرنیا قابل استفاده است و شرکت Blade Group قصد دارد تا به‌زودی آن را در سراسر امریکا در دسترس همگان قرار دهد. عرضه آزمایشی این دستگاه در این ایالت، حرکتی مناسب از سمت سازندگان این محصول بوده است. با اینکه Shadow به شکل شگفت‌انگیزی زمان تاخیر و افت کیفیت تصویر کمی دارد، در حال حاضر مشکلات فنی متعددی دارد که باعث می‌شود نتوان آن را دستگاهی ایده‌آل دانست. 

Shadow app

آگاه بودن شرکت سازنده به تمامی این مشکلات و سعی به رفع‌ آن‌ها می‌تواند خبر خوبی باشد. زمانی که مشکلات Shadow برطرف شود و در دسترس همگان قرار گیرد، بدون شک محصولی فوق‌العاده خواهد بود. این محصول، تکنولوژی امیدوارکننده‌ای است که ارزش توجه کردن دارد؛ مخصوصا زمانی که بخواهیم قیمت آن را با هزینه اسمبل کردن یک کامپیوتر هم رده مقایسه کنیم.

نظر شما راجع به این محصول چیست؟ به‌نظر شما سرویس‌های گیمینگ ابری می‌توانند در آینده جایگزین کامپیوترهای شخصی ما شوند؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده