نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱

بررسی عملکرد و پیشرفت نسخه ریمستر بازی Dark Souls از دید دیجیتال فاندری

سایت معتبر دیجیتال فاندری اخیرا نسخه پلی استیشن 4 پرو ریمستر بازی Dark Souls را بررسی کرده که در این مطلب، نگاهی به آن خواهیم داشت.

بازی Dark Souls Remastered که در واقع ریمستر نسخه اول بازی دارک سولز است، در تاریخ ۴ خرداد برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و ویندوز منتشر خواهد شد و قرار است از کنسول‌های پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس هم پشتیبانی و روی آن‌ها، رزولوشن 4K ارائه کند. حال سایت معتبر دیجیتال فاندری که با بررسی فنی بازی‌های ویدیویی شناخته شده است، به نسخه‌ای از این ریمستر دسترسی داشته و عملکرد و پیشرفت‌های آن را روی کنسول PS4 Pro بررسی کرده است. ما هم تصمیم گرفتیم تا در این مطلب، نگاهی به بررسی این سایت داشته باشیم.

بر اساس بررسی دیجیتال فاندری، نسخه ریمستر Dark Souls روی پلی‌استیشن 4 پرو با رزولوشن 4K اجرا می‌شود. البته همان‌طور که شاید انتظار هم می‌رفت، شاهد رزولوشن 4K واقعی یا همان ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ نیستیم، ولی بازی در رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ اجرا می‌شود و از طریق آپ‌اسکیل، تبدیل به 4K می‌شود. این رزولوشن فاصله خیلی زیادی با 4K واقعی ندارد و طبق اعلام دیجیتال فاندری، همین هم باعث شده است تا شاهد تصاویر شفاف و زیبایی در بازی باشیم. نسخه ریمستر بازی همچنین روی PS4 Pro، از نظر تعداد پیکسل‌ها افزایشی ۷.۸ برابری در مقایسه با نسخه‌های اصلی روی پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 داشته است و در نتیجه این امر، شاهد گرافیک زیبایی در بازی هستیم.

دیجیتال فاندری همچنین عملکرد فنی بازی را هم بررسی و اعلام کرده است که کنسول میان‌نسلی سونی، در رزولوشن 1800p قادر است نرخ ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه را ارائه دهد و در نتیجه، بازی به شکل بسیار روانی روی این کنسول اجرا می‌شود. از طرف دیگر، افرادی که تلویزیون 4K ندارند و بازی را با کنسول PS4 Pro روی تلویزیون‌های 1080p اجرا می‌کنند، قادر خواهند بود از یک سری جزییات گرافیکی بهتر مثل Anti-Aliasing بهره ببرند که باعث می‌شود شاهد لبه‌های صاف‌تری در بازی باشیم.

(در تمامی تصاویر، عکس اول مربوط به نسخه ریمستر و عکس دوم مربوط به نسخه اصلی است. با کلیک روی عکس می‌توانید آن را در اندازه بزرگ مشاهده کنید)

ریمستر دارک سولز

ریمستر دارک سولز

با اینکه کیفیت یک سری بافت‌ها پیشرفتی در مقایسه با نسخه اصلی نداشته است، اما تغییرات جزئی در بخش‌های مختلف باعث شده‌اند شاهد تصاویر زیباتری در نسخه ریمستر باشیم

اما دیجیتال فاندری در کنار بررسی عملکرد بازی، نگاهی هم به پیشرفت‌های این نسخه ریمستر در مقایسه با نسخه اصلی داشته است. بر این اساس، کیفیت یک سری از بافت‌ها پیشرفتی در مقایسه با نسخه اصلی نداشته است و یک سری از موارد هم بهبود‌هایی داشته‌اند؛ برای مثال طبق اعلام سایت مذکور، بسیاری از موارد و بافت‌هایی که در همان منطقه اول بازی یعنی Asylum دیده می‌شوند، تقریبا یک کپی پیست ساده از بافت‌های نسخه ایکس‌باکس 360 هستند. با این حال مواردی مثل چمن یا پوشش‌های گیاهی دیگر پیشرفت‌هایی داشته‌اند و در مقایسه با بافت‌های تار نسخه‌های نسل قبلی، وضوح و شفافیت بالایی در نسخه پلی‌استیشن 4 پرو دارند که این امر، به لطف رزولوشن 4K بازی ممکن شده است. با این حال وقتی به شکل کلی در نظر بگیریم، شاهد پیشرفت در همه بافت‌ها و جنبه‌های بصری بازی نیستیم و یک سری موارد تغییری نسبت به نسخه اصلی نداشته‌اند. 

البته این بدین معنی نیست که فرام سافتور کلا پیشرفتی در نسخه ریمستر بازی حاصل نکرده است؛ برای مثال، با اینکه یک سری موارد تغییری نداشته‌اند، اما مثلا نورپردازی بازی دست‌خوش پیشرفت زیادی شده است. به همین دلیل هم با وجود اینکه کیفیت برخی بافت‌ها پیشرفتی نداشته، اما از حیث کلی بازی زیباتر دیده می‌شود؛ چرا که نورپردازی بهتر، باعث می‌شود تا اجزای محیط زیبا‌تر و متفاوت‌تر از نسخه اصلی بازی دیده شوند. این پیشرفت‌ها در موارد دیگری مثل مه مشاهده‌شده در درب ورودی منطقه نبرد با باس‌ها یا هاله‌ای که دور کاراکتر اصلی بازی وجود دارد هم دیده می‌شوند و شاهد بهبود‌هایی در این زمینه هم هستیم. همچنین یک سری بهبود‌ها در افکت‌های بازی هم دیده می‌شوند؛ برای مثال افکت‌های مربوط به گرد و غبار در همان باس فایت اول به وضوح بهبود پیدا کرده‌اند و بسیار طبیعی‌تر از قبل شده‌اند و این بهبود‌ها، در سایر افکت‌ها هم دیده می‌شود. 

ریمستر دارک سولز

ریمستر دارک سولز / Dark Souls

اجرا شدن بازی در نرخ ثابت ۶۰ فریم و نبود افت فریم محسوس، خود یک دلیل عالی برای تجربه ریمستر دارک سولز است

در مجموع به استناد بررسی دیجیتال فاندری، فرام‌سافت‌ور تغییرات ریز زیادی در بازی اعمال کرده است که همه این‌ها، در مجموع باعث می‌شوند تا شاهد ظاهر بهتری در بازی باشیم و حتی با وجود تغییر نکردن کیفیت برخی بافت‌ها، تصویر کلی‌ای که بازی ارائه می‌دهد، بهتر و زیباتر از نسخه اصلی است. اما این وسط، سایت مذکور به نکته‌ای هم اشاره کرده است که مخصوصا برای طرفداران این سری، خبر خوشی به شمار می‌رود. این نکته این است که با وجود بهبود‌های گرافیکی، اتمسفر بازی و آن رنگ‌بندی‌های خاص دارک سولز، تغییراتی نداشته‌اند و بازی کماکان آن حس و حال و اتمسفر خاص و سنگین خودش را حفظ کرده است. حتی مواردی مثل محل قرار گرفتن دشمنان یا HUD بازی هم کاملا بدون تغییر مانده‌اند تا حس و حال کلی بازی دچار مشکل نشود. در مجموع طبق اعلام Digital Foundry، بیش‌ترین پیشرفت نسخه ریمستر بازی، در زمینه نورپردازی است که البته این پیشرفت روی ظاهر کلی بازی تغییر زیادی می‌گذارد و نورپردازی طبیعی‌تر باعث می‌شود تا کیفیت بصری کلی بازی زیباتر به چشم بیاید. 

آخرین موردی که دیجیتال فاندری در بررسی خود به آن اشاره کرده است، به نرخ فریم بازی مربوط می‌شود. طبق بررسی‌های این سایت و در محیط‌هایی که در نسخه در دسترس آن‌ها قابل بازی بودند، نسخه پلی‌استیشن 4 پرو موفق می‌شود همواره ۶۰ فریم ثابت را ارائه کند و حتی در شلوغ‌ترین محیط‌ها هم شاهد افت فریم نیستیم. مثلا در همان مراحل اولیه و در مبارزه با باس‌ها، قسمت‌هایی وجود دارند که نرخ فریم بازی در نسخه اصلی در آن‌ها، به ۲۰ فریم در ثانیه افت می‌کرد، ولی در نسخه PS4 Pro، بدون افت فریم شاهد اجرای بازی در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه خواهیم بود. از طرف دیگر، طبق اعلام دیجیتال فاندری، بازی‌های فرام سافت‌ور یک مورد فنی داشتند و آن هم اینکه گاهی سرعت فریم‌ها، با یکدیگر برابر نبود و همین هم باعث می‌شد تا شاهد مشکلاتی در بازی باشیم، ولی این ایراد هم در نسخه ریمستر دارک سولز رفع شده است و شاهد تصاویر روان و نرمی هستیم. البته در نسخه پیش‌نمایش که در دسترس این سایت قرار گرفته بود، هر از گاهی مشکلات نمایشی جزئی هم دیده می‌شدند که شاید این مساله در نسخه نهایی بازی رفع شود. 

ریمستر دارک سولز / Dark Souls

ریمستر دارک سولز / Dark Souls

در مجموع، دیجیتال فاندری ریمستر دارک سولز را یک ریمستر مناسب می‌داند؛ البته به شرطی که از آن انتظار یک بازسازی کامل مثل آنچه که در Shadow of the Colossus دیدیم نداشته باشید. تغییراتی که روی این ریمستر اعمال شده‌اند، شاید خیلی بزرگ نباشند و بیش‌تر حالت جزئی داشته باشند، ولی به چشم می‌آیند. به‌علاوه اجرای بازی در رزولوشن بالا و نرخ ثابت ۶۰ فریم، خود مزیتی است که باعث می‌شود طرفداران این سری بتوانند از تجربه ریمستر بازی لذت زیادی ببرند. 

 


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده