// دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

نگاهی به بهترین جهان‌ها در بازی‌های نقش آفرینی

در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ مورد از بهترین دنیاهای بازی‌های سبک نقش‌آفرینی را معرفی کنیم. با زومجی همراه باشید.

از میان تمامی سبک‌ها، بازی‌های نقش‌آفرینی، شگفت‌انگیزترین، زیباترین و ترسناک‌ترین جهان‌ها را در مقابل ما قرار داده‌اند. به منظور قدردانی از تمام ساعت‌هایی که پای این بازی‌های صرف کردیم، ۱۰ مورد از بهترین‌ دنیاهای آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم. با زومجی همراه باشید.

New Eden (EVE Online)

۱۰- New Eden - EVE Online

بازی‌های بسیاری ساخته شده‌اند که وقایع آن‌ها در فضا رخ دهد، اما کمتر محصولی توانسته همانند EVE Online ماهیت سفر فضایی و زندگی بین کهکشانی را بدین شکل به نمایش بگذارد. شما برای کاوش کردن در کهکشان New Eden و ۵۰۰۰ سامانه ستاره‌ای و ۲۵۰۰ کرم‌چاله آن باید از سفینه فضایی خود استفاده کنید. با آن‌که EVE به هیچ وجه اصراری بر واقع‌گرایی نداشته است، اما بسیاری از المان‌های خود را بر مبنای سرعت پایین گیم پلی و سیستم اقتصادی پیچیده خود قرار داده است. این المان‌ها با ادغام شدن با پیش‌زمینه داستانی هر فرقه اصلی باعث شده‌اند تا دنیای وسیعی ایجاد شود که به خواستگاه بعضی از هیجان‌انگیزترین نبردهای آنلاین فضایی و داستان‌های حماسی در میان بازی‌های ویدیوی تبدیل شود.

.

Sosaria/Britannia (Ultima)

۹- Sosaria/Britannia - Ultima

سری بازی‌های Ultima، زندگی در چندین قرن از تاریخچه اقلیم Sosaria و Britannia را به نحوی به تصویر کشیده‌اند که هیچ بازی دیگری در انجام آن موفق نبوده است. برای گیمرهای تازه‌کار، ممکن است در نگاه اول، دنیای فانتزی قرون وسطایی آن کمی پیش پا افتاده به‌نظر برسد، اما کسانی که از همان نسخه اول با این سری همراه بوده‌‌اند، جهان پویا و تاریخ زنده آن را خواهند شناخت. اعتباری که در هویت و فلسفه آن وجود دارد، باعث شده تا دنیای Ultima جایگاهش را محکم کند؛ به نحوی که با پیشرفت و تغییر مردم و مناطق مختلف آن در طی نسل‌های مختلف، همیشه حس و حالی واقعی دارد.

.

Pokemon World

۸- Pokemon World - Pokemon

دنیای Pokemon بسیار وسیع و ماورای تصورات است. موجودات قدرتمندی که در آن وجود دارند، اکثرا به‌صورت یکپارچه و صلح‌آمیز در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. از زمان عرضه نسخه‌های اصلی قرمز، آبی و زرد سری Pokemon، دنیای آن به‌صورت مداوم در حال بزرگ شدن بوده است. با عرضه هر نسخه از این سری، علاوه بر معرفی موجودات جدید، مناظر زیبا، رسم و رسوم‌ها و فرهنگ‌های جدیدی در قلمروهای مختلف، برای کشف کردن در اختیار بازی‌کنندگان قرار گرفته است که تجربه هر لحظه آن فراموش نشدنی است. از همه فوق العاده‌تر اینکه در سراسر دنیا، والدین با خیال راحت می‌توانند به فرزندان ۱۰ ساله‌شان اجازه دهند تا به تنهایی وارد ماجراجویی گرفتن Pokemon‌ها شوند و از آن لذت ببرند. دنیای Pokemon‌ها، جایی است که هر کسی دوست دارد در آن وارد شود و در آن زندگی کند.

.

The Continent (The Witcher)

۷- The Continent  - The Witcher

دنیای بازی‌های ویچر (Witcher) در منطقه قلمروی بی‌نام رخ می‌دهد؛ یک دنیای فانتزی مملو از ملیت‌های گوناگون و صد البته پر از المان‌های جادو. چیزی که مشخصه اصلی دنیای ویچر است (از سواحل یخ زده Skellige گرفته تا Northern Kindgom خونین)، توانایی تبدیل کردن بسیاری از الهامات مختلف به جهانی همواره ترسناک، ولی زیبا بوده است. موجوداتی که در این جهان نشان داده می‌شوند، خود گویای این مطلب هستند. شما در یک مرحله باید به مبارزه با کابوس‌های برخواسته از فرهنگ اسلاوی (Slavic) بپردازید و در ماموریتی دیگر باید یک روح مربوط به داستان‌های آلمانی را از بین ببرید. در کنار موارد گفته شده، خود ویچرها قرار ‌می‌گیرند؛ مبارزانی جهش‌یافته که قدرت و انعطاف‌پذیری‌شان، آن‌ها را برای این دنیای خطرناک به قهرمانانی کامل تبدیل کرده است.

.

Bloodborne

۶- Yharnam  - Bloodborne

مقاله‌ مرتبط:

از  معماری‌‌های پیچیده وسیع گرفته تا اسرار عمیق بسیار ترسناکش، Bloodborne موفق شده تا جلوه‌ای تازه و هیجان‌انگیز به المان‌هایی بدهد که در اختیار اکثر بازی‌سازان قرار می‌گیرند. اما این دنیای تاریک و گاتیک Yharnam است که در واقع همه‌ آن المان‌ها را در کنار هم جمع کرده است. شهرهای آن، چشم‌نواز و دارای دخمه‌های پر پیچ و خم ساخته شده از سنگ و آهن است که شما را انگشت به دهان می‌گذارد و حومه شهر آن‌ می‌تواند بدون هشدار قبلی به محیطی ترسناک و ماورایی تبدیل شود. ترکیب وحشت گاتیک و داستان‌های علمی تخیلی، کابوس‌های ترسناکی را رغم زده‌اند که پیش از این نمونه آن مشاهده نشده بود و همه این‌ها مدیون تاریخ وحشتناک Yharnam هستند.

.

Final Fantasy XII

۵-  Ivalice - Final Fantasy Series

Ivalice یکی از عمیق‌ترین و غنی‌ترین جهان‌هایی است که اسکوئر انیکس (Square Enix) تا به‌حال ساخته است. در بازی‌های Final Fantasy Tactics ،Vagrant Story و Final Fantasy XII، این دنیا، زیبایی اروپا و دریای مدیترانه‌ی قرون وسطی‌ای را با جادو و موجودات چشمگیر سری فاینال فانتزی پیوند داده است. جهانی پر از شخصیت‌های پیچیده، توطئه‌های سیاسی و یک افسانه مملو از هیولاهایی که برای سال‌ها مورد علاقه همگان بوده است. Ivalice یکی از تاریک‌ترین و کامل‌ترین دنیاها در مجموعه فاینال فانتزی است و روایات آن در مقایسه با دنیای Midgar، شباهات بیشتری با وستروس دارد.

.

Planescape

۴- Sigil - Planescape: Torment

قبل از عرضه بازی Planescape: Torment، بازی‌های ویدیویی هیچگاه دنیایی را همانند Sigil به خود ندیده‌ بودند و حتی تا سال‌ها پس از عرضه‌اش در سال ۱۹۹۹، نمونه مشابه آن ساخته نشد. این بازی در اصل یکی از مجموعه بازی‌های Dungeons and Dragons است که در زمان عرضه نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد. دنیای Sigil درون دیواره‌های داخلی یک حلقه توخالی سه بعدی قرار دارد که به شکل غیر قابل وصفی بر روی یک ماپیچ بلند، معلق شده است. این مکان که The City of Doors نام دارد، شهری خیالی است که مملو از پرتال‌هایی است که به ابعاد دیگر واقیعت ختم می‌شوند. ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که با کنار هم قرار دادن بخش‌های مختلفش، باعث شده‌ تا تجربه Planescape به ماجراجویی وصف‌ناپذیری تبدیل شود.

.

The Elder Scrolls

۳- Tamriel - The Elder Scrolls

قلمرو Tamriel، خانه Cyrodiil ،Morrowind ،Skyrim و تمام سرزمین‌هایی است که ماجراجویی‌مان در مجموعه The Elder Scrolls را مملو از جادو و شگفتی کرده است. حتی اگر شما از آن دسته افرادی باشید که The Elder Scrolls را برای داستانش بازی نمی‌کنید، نمی‌توانید باز هم منکر اسطوره‌شناسی و تاریخ غنی دنیای آن شوید. روایات خدایان باستانی، سیاه‌چال‌های اسرارآمیز و فرقه‌های کهنی که با چشم‌انداز وسیع خود، تجربه ما را از صحراهای سنگی Hammerfell گرفته تا قلعه‌های یخ‌زده‌ی Skyrim، جلا می‌دهد. جهان Tamriel شاید ریشه در تخیلات داشته باشد، اما یکی از بهترین دنیاهای تخیلی است که بازی‌های ویدیویی به خود دیده است.

.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

۲- Azeroth - World of Warcraft

فضای آرام‌بخش یک شومینه با خنده و آوازی از دوردست همراه می‌شود. در بیرون هم، یک نسیم ملایم در میان شاخ و برگ درختان جنگل Ewynn، همانند دو نوازنده سطح بالای بی‌هدفی که مهارت‌های خود را در یک دوئل دوستانه به رخ هم می‌کشند، شروع به وزیدن می‌کند. اگر به سمت شمال بروید، سر و صدا و شلوغی شهر Stormwind را پیدا خواهید کرد و اگر به جنوب بروید، خطر شوم و تاریک Duskwood در انتظار شما خواهد بود. شما همه این موارد را در مهمان‌خانه Lion's Price، یک ساختمان دور افتاده در یکی از دو قلمرویی که جهان اصلی Azeroth بازی World of Warcraft را تشکیل داده‌اند، تجربه می‌کنید؛ یک دنیای فوق‌العاده یکپارچه که مملو از گیمر‌هایی است که در هر سرور به دنبال هدف خود می‌گردند. وقتی شما درگیر این جهان غنی و تجربیات نابی می‌شوید که در اختیارتان قرار می‌دهد، دل کندن از آن اصلا برایتان آسان نخواهد بود. به جرأت می‌توان گفت تاکنون هیچ دنیای چندنفره جذاب و فراگیری همانند دنیای وارکرفت، ساخته نشده است.

.

Lordran

۱- Lordran - Dark Souls

مقاله‌ مرتبط:

Lordran هم‌زمان دنیایی مملو از زیبایی‌ها و دنیایی پر از تباهی و وحشت است. استودیوی FromSoftware با کنار هم قرار دادن این دو توانسته تجربه‌ای وصف نشدنی و هیجان‌انگیز را برای مخطابین رقم بزند. از بالاترین قله‌های آفتابی Anor Londo گرفته تا تاریک‌ترین اعماق منطقه Catacombs و عالم جهنمی Lost Izalith، لوردران توانسته هر قسمت از قلمرو پادشاهی‌اش را به گونه‌ای جلوه دهد که همانند بخش معناداری از  یک مجموعه وسیع‌تر احساس شوند. چیزی که در آغاز سفر شبیه به یک دنیای وسیع و غیر قابل نفوذ احساس می‌شود در نهایت به خانه دوم ما تبدیل می‌شود؛ آشنا اما همچنان شگفت‌انگیز، منسجم اما همچنان مرموز. این بدین دلیل است که هیچ چیز در لوردران تصادفی نیست. همه چیز از مکان معجون‌های مخصوص گرفته تا دیوارهای خیالی که مخفی‌گاه اسرار هیجان انگیز هستند، در روایت تاریخ پیچیده لوردران هدف خاصی دارند که موجب می‌شوند سرگردانی در قلمرو تاریک و اتمسفریک آن، جلوه‌گر سفری بی‌مانند باشد.

بازی نقش‌آفرینی مورد علاقه شما کدام است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده