// جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

رونمایی از «هیولا»، اولین درگاه قانونی عرضه بازی های دیجیتال برای پی سی

فن‌افزار، تولیدکننده بازی‌های گرشاسپ و شمشیر تاریکی، در جریان مراسمی از هیولا، اولین فروشگاه آنلاین قانونی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و خارجی رونمایی کرد.

با رشد روز افزون توسعه‌ بازی‌های ویدیویی و موبایل در کشور عزیزمان ایران، دیگر شاهد ظهور استارت‌آپ‌های قدرتمندی برای عرضه دیجیتالی بازی‌ها هستیم که یکی از قدرتمند‌ترین آنها کافه بازار با تمرکز روی اپلیکیشن‌های موبایل است. با این حال، در حوزه بازی‌های رایانه‌های شخصی تا به امروز شاهد خلاء دیجیتالی برای عرضه بازی‌های با کیفیت و زیبای ایرانی بودیم. دیروز اما روز بزرگی به ویژه از جهت رونمایی از درگاهی برای عرضه دیجیتالی و قانونی بازی‌های رایانه‌های شخصی بود. در جریان نشست خبری‌ با حضور اصحاب رسانه، بازی‌سازان و فعالین شبکه‌های اجتماعی، فن افزار، تولیدکننده با سابقه بازی‌های مانند گرشاسپ و شمشیر تاریکی از اولین فروشگاه آنلاین بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و خارجی با نام «هیولا» رونمایی کرد.

مراسم رونمایی از هیولا

چشم‌انداز هیولا تقویت بازیسازی ایرانی روی پی‌سی است

اما هیولا چیست و قرار است که دقیقا چه خدماتی را ارائه دهد؟ هیولا بستر دیجیتال پی‌سی است تا توسعه‌دهندگان بازی‌های پی‌سی بتوانند به راحتی از طریق این بستر قانونی، محصولات خودشان را بی‌دردسر به مخاطبین ارائه دهند و از طرفی نیز بازیکنان بتوانند با بالاترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت‌ها و با بالاترین سرعت بازی‌های ایرانی و خارجی را خریداری، دانلود و تجربه کنند. در حقیقت هیولا دارد خلاء موجود برای ارائه مستقیم بازی‌های ایرانی و ارتباط میان بازیسازان و بازیکنان را با بالاترین کیفیت مهیا می‌کند تا توسعه‌دهندگان و ناشرین بازی‌های ویدویی بتوانند بدون مشکل، بازخوردهای لازم را از بازیکنان دریافت کرده و در همان جهت نیز با سرعت بروزرسانی محصولات خود را در اختیار بازیکنان بگذارند. طبق اعلام مسئولین هیولا، از جمله ویژگی‌های این بستر پشتیبانی سریع، دسترسی آسان به بازی‌ها، سادگی رابط کاربری، ارتباط مستقیم بازیسازان و بازیکنان، امکان هدیه دادن بازی‌ها به دوستان و در مجموع احترام به گیمر است.

در جریان نشست رونمایی از هیولا، برنامه‌های مختلفی توسط مسئولین این بستر دیجیتالی تدارک دیده شده بود که از جمله‌ی آنها می‌توان به برگزاری رقابت‌های دوستانه برحسب بازی‌های قانونی داخلی و خارجی اشاره کرد.

در اختتامیه‌ی این مراسم، امیر حسین فصیحی، مدیرعامل فن‌افزار و مربی تیم هیولا، با اشاره کوتاهی به دلایل راه‌اندازی بستر دیجیتالی هیولا، تولد این فروشگاه را نیاز خود تیم بازیسازی فن‌افزار به زیرساختی برای عرضه بازی‌‌ها به صورت دیجیتالی بیان کرد. فصیحی در ادامه از چالش‌های رساندن بازی گرشاسپ به دست مخاطبین در سال ۱۳۸۹ گفت و افزود که با وجود پخش بیش از ۱۵۰ هزار نسخه فیزیکی از بازی گرشاسپ، در آن سال‌ها، ناشرین تمایل چندانی به همکاری مستقل با توسعه‌دهندگان نداشتند و به همین دلیل بازی‌های گرشاسپ و گرشاسپ: راز اژدها، با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت لوح زرین نیکان عرضه شده‌اند. مدیرعامل فن‌افزار در ادامه با اشاره به بازی گرشاسپ ۲ و نیمه کاره ماندن این پروژه بزرگ، افزود که با تمام شدن ۶۰ درصدی مراحل توسعه‌ی بازی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه تامین بودجه با مشکلاتی روبرو شد که همین موضوع، در کنار عدم تمایل ناشرین برای همکاری در جهت تمام کردن بازی، باعث شد تا پروژه گرشاسپ 2 نیمه‌کاره بماند.

مراسم رونمایی از هیولا

فصیحی با بیان تغییر رویکرد شرکت فن‌افزار به سمت بازی‌های موبایل در سال ۱۳۹۴، از عرضه جهانی بازی Shadow Blade و اتفاقات مثبت به دنبال انتشار دیجیتالی این بازی در اپ‌استور سخن گفت. به گفته‌ی مدیرعامل فن‌افزار و مربی‌تیم هیولا، وجود بستر مناسب کافه بازار برای عرضه بازی‌های موبایل، به سرعت باعث شد تا بازی شمشیر تاریکی برای اولین بار در عرض دوهفته از زمان تصمیم‌گیری، توسط فن‌افزار به زبان فارسی برای اندروید نیز عرضه شود، اما در زمینه رایانه‌های شخصی، پیش از این پروسه عرضه بازی توسط ناشرین ۶ تا هفت ماه به طول می‌انجامید.

هیولا اولین قدم از یک مسیر طولانی است

به گفته‌ی امیر حسین فصیحی امروز می‌توان ادعا کرد که چرخه‌ی صنعت بازیسازی موبایل در ایران به راه افتاده است. در این چرخه، سازنده بازی را می‌سازد،‌ روی پورتال دیجیتال قرار می‌دهد، بازیکن بازی مورد نظر را خریداری و بازخورد می‌دهد و پول مستقیم به بازیساز برمی‌گردد که این موضوع چرخه را کامل می‌کند. مدیر عامل فن‌افزار با اشاره به کاهش سهم بازی‌های پی‌سی در بازار گفت که هرچند به دلیل گسترش بازی‌های موبایل و اضافه شدن قشر جدیدی به عنوان گیمر به این صنعت شاهد کاهش این سهم هستیم، اما از نظر آمار و اندازه، سهم بازار پی‌سی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش یافته است. نکته مهم در آمار نمایش داده شده در نشست رونمایی هیولا، کاهش فروش بازی‌های فیزیکی و در مقابل آن افزایش چشم‌گیر سهم بازی‌های دیجیتالی پی‌سی از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۵ بود.

امیر حسین فصیحی هیولا را دارای دو پایه‌ی اصلی دانست که اولین آن احترام به گیمر و دومین آن نیز احترام به توسعه‌دهندگان است. به گفته وی، همواره گیمرهای پی‌سی چالش‌های مختلفی را نظیر خریداری نسخه اصل یا کپی، پشتیبانی بازی توسط سازندگان خارجی یا اجرای بازی روی دستگاه را داشته‌اند که به دلیل نبود پشتیبانی سازندگان خارجی در ایران و نبود ایران در رادار صنعت بین‌المللی بازی، همواره گیمر ایرانی در بدترین شرایط بازی را دریافت می‌کند و حتی به دلیل کرک بودن بازی، قادر به تجربه‌ی آنلاین آن نیست. از سوی دیگر بازیسازان نیز با بدترین شرایط موفق به نشر بازی می‌شدند که هیولا قصد دارد تا زیست بوم بازی‌های پی‌سی را برای ارتباط بازیسازان با مخاطبین بهبود ببخشد. اهمیت ارتباط در تمام چرخه‌ی تولید دیگر موضوعی بود که امیر حسین فصیحی در جریان این نشست خبری به آن اشاره کرد. به گفته‌ی مدیر عامل فن‌افزار، امروزه بازیسازان از زمان ایده‌پردازی تا مراحل پیش‌تولید، تولید و بعد از آن تا زمان پس از نشر باید با رسانه‌ها، گیمرها و پلتفرم‌ها در ارتباط باشند. فصیحی در پایان هیولا را اولین قدم از یک مسیر طولانی دانست که در این مسیر عملکرد توسعه‌دهندگان، گیمر‌ها و رسانه‌ها نقش مهمی در پیشرفت صنعت بازی‌سازی پی‌سی خواهد داشت.

مراسم رونمایی از هیولا

در ادامه یاسر ژیان، کارگردان فنی هیولا، از بعد فنی به معرفی این بستر دیجیتالی پرداخت. یاسر ژیان با اشاره به اینکه هیولا بستری برای عرضه‌ی مستقیم بازی‌ها است، گفت که این پلتفرم ویژه رایانه‌های شخصی است و در حقیقت هیولا توسط گیمرها برای گیمرها ساخته شده است. کارگردان فنی هیولا با اشاره به بهره گرفتن از تجربه‌ی توسعه و عرضه‌ی بازی روی پلتفرم‌های متعدد، هیولا را یکی از نیاز‌های مهم بازیسازی در طول یک دهه‌ی گذشته در ایران دانست و گفت که برنامه‌ی پشت هیولا، برنامه‌ای طولانی مدت است.

هیولا برای بازیکنان امکان پس‌دادن بازی را فراهم کرده است

یاسر ژیان، هیولا را بستری دانست که قرار است کاری کند تا بازیکن‌ها به راحتی به بازی دسترسی داشته باشند و تنها روی انجام بازی تمرکز داشته باشند. وی ایده‌ی اصلی را قیمت مناسب، دریافت آسان، دریافت آسان‌ بروزرسانی‌ها و مالکیت همیشگی بیان کرد و در ادامه افزود که حتی در صورت پشتیبانی نشدن یا اجرا نشدن بازی نیز، هیولا برای رفع مشکلات بستری مناسب برای ارتباط با پشتیبانی و بازیسازان خواهد بود. یکی از ویژگی‌های مهم هیولا وجود ویژگی «امکان پس‌دادن بازی» است که مشابه با سرویس‌هایی مانند استیم، بازیکنان می‌توانند در صورت نیاز از این خدمات استفاده کنند.

کارگردان فنی هیولا در ادامه به تشریح امکانات این درگاه قانونی عرضه بازی های ایرانی و خارجی برای تولید کنندگان و ناشران پرداخت. دریافت مشاوره‌ی حرفه‌ای در طول انتشار بازی، ابزارهایی برای تست و عرضه‌ی بازی به صورت بتا، امکان بروزرسانی، دریافت آمار دقیق از روش بازی گیمرها و در نهایت استفاده از کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK) هیولا برای تولید بازی‌های متنوع، از جمله امکاناتی هستند که هیولا در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد. از سوی دیگر ناشرین نیز فرصتی عالی را با هیولا برای معرفی آسان بازی با تمام جزئیات، دریافت آمار دقیق از رفتار بازیکنان، میزان بازدید، خرید و دانلود بازی، بروزرسانی آسان قیمت و ارائه بازی با تخفیف، تعامل نزدیک با گیمرها و اقدامات تشویقی و فن‌آوری‌های پیش‌گیرانه برای محافظت از حق مالکیت، در اختیار خواهند داشت. یاسر ژیان در پایان سخنان خود هیولا را پلتفرنی مناسب برای همه از جمله گیمرها، بازیسازان و ناشرین معرفی کرد.

دانلود از آپارات

اما یکی از سوپرایز‌های نشست رونمایی از هیولا، پخش تریلری هیجان‌انگیز به زبان فارسی از بازی This War of Mine بود که به عنوان اولین بازی ترجمه و بومی‌شده به صورت قانونی، رسمی و با رعایت حق تألیف (کپی‌رایت) در ایران معرفی شد. این بازی که توسط استودیوی 11 بیت، توسعه داده شده تا کنون فروش تقریبا چهار میلیون نسخه‌ای را در جهان داشته است که اکنون نیز به صورت کاملا رسمی با نام «این جنگ من» از طریق هیولا و با یک چهارم قیمت نسخه اصلی منتشر شده است. در جریان مراسم همچنین ویدیویی از توضیحات رسمی ۱۱ بیت در رابطه با انتشار این بازی در ایران پخش شد که می‌توانید آن را از پایین تماشا کنید:

دانلود از آپارات

انتشار رسمی و قانونی نسخه فارسی بازی This War of Mine در هیولا با قیمتی کمتر از یک چهارم نسخه جهانی

کسری تهرانی، مدیر توسعه تجاری هیولا، با رونمایی از بازی «این جنگ من» افزود که این بازی در هیولا به صورت فارسی منتشر شده است و برای انجام این کار بیش از ۸۸ هزار کلمه به فارسی ترجمه شده است. مدیر توسعه تجاری هیولا با اشاره به تست بازی توسط افرادی که پیش از این نسخه‌ی انگلیسی This War of Mine را تجربه کرده بودند گفت که این گیمرها از تجربه جالب خود با نوشته‌های فارسی «این جنگ من» گفته‌اند. بازی «این جنگ من» به صورت رسمی در جریان مراسم در هیولا با زبان و صداگذاری فارسی منتشر شد.

مراسم رونمایی از هیولا

امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار، نیز در سخنانی از تجربه موفق کافه‌بازار با تیم‌های تولید‌کننده اپلیکیشن‌ و بازی‌های موبایل گفت و ابراز امیدواری کرد که هیولا نیز بتواند موفقیت مشابهی را روی رایانه‌های شخصی داشته باشد. در انتها امیر حسین فصیحی در پاسخ به سوال رسانه‌ها گفت که هیولا تاکنون کمکی را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دریافت نکرده است و تاکنون با کمک منابع شرکت توسعه داده شده است. با توجه به اینکه سرور هیولا در ایران است، ترافیک مصرفی در این سرویس به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود. یاسر ژیان نیز از وجود DRM انحصاری و کاملا اختصاصی در هیولا برای توسعه‌دهندگان خبر داد که با تمام انجین‌های مطرح نظیر یونیتی سازگاری دارد و در صورت درخواست توسعه‌دهنده ارائه می‌شود.

در جریان این مراسم همینطور مسابقات دوستانه‌ی کانتر استرایک و PES 2018 برگزار شد که در انتها جوایزی به برندگان اهدا شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده