پیش بینی برندگان گلدن گلوب 2018

پیش بینی برندگان گلدن گلوب 2018

شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۸

گلدن گلوب 2018 را می‌توان نمایش بزرگی دانست که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشند. با زومجی و پیش‌بینی برندگان گلدن گلوب 2018 همراه باشید تا ببینیم امسال چه آثاری بالاترین شانس برای بردن جوایز را دارند.

از آن‌جایی که انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (Hollywood Foreign Press Association) که آن را به اختصار با نام HFPA مورد خطاب قرار می‌دهند، تا به امروز هفتاد و چهار بار مراسم گلدن گلوب را اجرا کرده است، دیگر پیش‌بینی برندگان مراسم‌های سالانه‌ی گلدن گلوب، آن‌قدرها هم کار غیرممکنی به نظر نمی‌رسد. چون هم این انجمن در طول این سال‌ها به قدر کافی سلیقه‌اش در انتخاب آثاری لایق جایزه دادن را نشان مخاطبان داده و هم در سال‌های قبلی، صحت حجم بالایی از برخی پیش‌بینی‌ها به تک‌تک مخاطبان ثابت شده است. این یعنی در عین آن که اصلا و ابدا نمی‌شود درباره‌ی جوایز این مراسم با اطمینان سخن گفت، حدس زدن لیست برندگان جوایز آن هم چیزی دور از ذهن نیست. این وسط، صحبت درباره‌ی این حدسیات قطعا به ما نسبت کلیت این مراسم نیز دید بهتری می‌بخشد و باعث می‌شود در کنار شناخت بیشتر نامزدها، بدانیم در مراسم امسال باید چه نبردهای هیجان‌انگیزی برای رسیدن به آن تندیس طلایی‌رنگ را دنبال کرد. البته در این مقاله، هم از آن می‌گوییم که بر پایه‌ی شناخت‌مان از انجمن چه فیلم‌هایی بیشترین شانس برای پیروزی را دارند و هم به این اشاره می‌کنیم که ما در زومجی، ترجیح می‌دهیم شاهد برنده شدن کدام اثر یا فرد در هر بخش باشیم.

Golden Globe 2018

پیش‌بینی برندگان در بین نامزدهای سینمایی

در بین نامزدهای سینمایی امسال، شاید بشود از ژانرهایی مختلف و گوناگون فیلم‌های ارزشمندی را پیدا کرد که در عین تفاوت‌های زیادی که با یکدیگر دارند، در مقابل هم ایستاده‌اند. فیلم‌هایی که بین‌شان داستان‌هایی کمتر شنیده شده را هم می‌توان شنید و بعضی‌های‌شان فراتر از انتظارات ظاهر شده‌اند. هر چه که باشد، امسال در قسمت جوایز سینمایی، شاهد رقابت‌های سنگینی خواهیم بود. خب، حالا بگذارید ببینیم در هر بخش، احتمالا کدام فیلم، بازیگر یا سازنده، موفق به بردن جایزه می‌شود.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین فیلم درام

برنده‌ی احتمالی: The Post | انتخاب زومجی: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

  • فیلم Call Me by Your Name
  • فیلم Dunkirk
  • فیلم The Post
  • فیلم The Shape of Water
  • فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

در قسمت بهترین فیلم درام، با این که The Shape of Water که با هفت نامزدی رکورددار نامزد شدن در بخش‌های مختلف گلدن گلوب امسال است هم شانس کمی برای پیروزی ندارد، باید پذیرفت که The Post به دلایل گوناگونی، محتمل‌ترین گزینه‌ی انجمن برای دریافت جایزه است. از یک طرف، فیلم نه فقط با بازیگرانی معروف و بزرگ که با دوتا از شناخته‌شده‌ترین نقش‌آفرین‌های هالیوود که یکی‌شان زنی است که از نظر تعداد جوایز گلدن گلوبی که به دست آورده، برترین بازیگر جهان به حساب می‌آید و دیگری مردی است که چه منتقدان و چه مخاطبان، به سختی می‌توانند اجراهایش را دوست نداشته باشند، سکانس‌هایش را تحویل مخاطبان می‌دهد. افزون بر آن، به سبب علاقه‌ی انکارناپذیر این‌گونه مراسم‌ها به فیلم‌هایی که به روایت پرده برداشته شدن از رازهایی بزرگ می‌پردازند، امسال The Post شانس بسیار زیادی برای پیروزی دارد. تازه این را هم فراموش نکنید که کارگردانی این فیلم، بر عهده‌ی کسی بوده که منتقدان، گلدن گلوب، اسکار و تقریبا همه‌ی مراسم‌های فیلم‌محور آمریکایی دیگری که می‌شناسید برایش سر و دست می‌شکنند: استیون اسپیلبرگ. اما امسال، Dunkirk یعنی بهترین فیلم بین نامزدهای این بخش از نظر نمره‌ی متاکریتیک نیز شانس خوبی برای بردن جایزه‌ی این بخش دارد. چون هم فیلمی بر اساس جنگ جهانی دوم است و به دلایل زیادی انجمن عشق زیادی به این فیلم‌ها دارد، هم از آن ساخته‌هایی محسوب می‌شود که سینمایی تجربه‌گرایانه و تصویرمحور را ارائه می‌کنند. از طرف دیگر، Call Me by Your Name را داریم که تحسین بسیار زیادی را از سوی منتقدان دریافت کرده و در آخر هم به فیلمی که زومجی دوست دارد برنده شدنش را ببیند یعنی Three Billboards Outside Ebbing, Missouri می‌رسیم که به سبب نگاه عمیقی که به طبیعت انسان می‌اندازد و داستان‌گویی قدرتمندی که دارد، اصلا برخلاف انتظارتان فیلمی نیست که بتوان شانسش برای بردن جایزه را رد کرد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین فیلم کمدی / موزیکال

برنده‌ی احتمالی: Lady Bird | انتخاب زومجی: Lady Bird

  • فیلم The Disaster Artist
  • فیلم Get Out
  • فیلم The Greatest Showman
  • فیلم I, Tonya
  • فیلم Lady Bird

امسال هر کسی که حتی در بعضی مواقع اخبار سینما را دنبال می‌کند، قطعا نام Lady Bird یا بهتر بگویم بهترین فیلم تاریخ سینما از نگاه نمرات وب‌سایت Rotten Tomatoes را شنیده است. فیلمی که حتی هوش مصنوعی الکسای آمازون (!) هم برنده شدن آن را در این بخش از مراسم پیش‌بینی کرده و چیزهای زیادی برای دوست داشتن دارد. هم منتقدان ستایش کافی را نصیبش کرده‌اند و هم یکی از کاربران زومجی در وصفش می‌گوید که موقع تماشایش آن‌قدر عالی و جذاب جلوه می‌کند که بعضی مواقع بیننده ناخواسته هنگام دیدن آن ایستاده به تماشای ثانیه‌هایش ادامه می‌دهد. اولین فیلم کارگردانی شده توسط گرتا گرویگ، در نقد کنث توران از لس‌آنجلس تایمز، «گرم و دل‌نشین» خطاب می‌شود و نیویورک تایمز در نوشته‌اش آن را به عنوان اثری معرفی می‌کند که «تازگی و سورپرایز را به یکی از دیکته شده‌ترین ژانرهای آمریکا تزریق می‌کند». تحریریه‌ی سینمایی زومجی هم به سبب همین شیرینی و جلوه‌ی خواستنی فیلم، با رای‌های زیاد Lady Bird را برای بردن در این بخش از جوایز انتخاب کرده است. در این بین، با این که هیچ چیزی غیرممکن نیست، The Disaster Artist و I, Tonya شاید تنها فیلم‌های دیگر نامزدشده در این بخش باشند که شانسی برای رسیدن به جایزه‌ی امسال دارند و خیلی بعید است که جایزه‌ی بهترین فیلم کمدی / موزیکال گلدن گلوب 2018 به Get Out یا The Greatest Showman تعلق پیدا کند.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم درام

برنده‌ی احتمالی: سالی هاوکینز | انتخاب زومجی: سالی هاوکینز

  • جسیکا چستین برای Molly’s Game
  • سالی هاوکینز برای The Shape of Water
  • فرانسیس مک‌دورمند برای Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • مریل استریپ برای The Post
  • میشل ویلیامز برای All the Money in the World

می‌دانم. وقتی اسم بزرگی مثل مریل استریپ به گوش آدم می‌رسد و منتقدان بازی او در فیلمی را که یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های حاضر در گلدن گلوب امسال است بی عیب و نقص می‌خوانند، به نظر می‌رسد که هیچ بازیگر دیگری شانسی برای بردن جایزه‌ی سال نداشته باشد. اما راستش را بخواهید، از آن‌جایی که او سال قبل جایزه‌ی افتخاری مراسم یعنی Cecil B. DeMille را برد و همین حالا هم گلدن گلوب‌دارترین بازیگر تاریخ است، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود واقعا باید دلیل عجیب و غریبی برای دادن این جایزه به او داشته باشد. از طرف دیگر، سالی هاوکینز امسال در اثر جدید گیرمو دل تورو یک بازی سرتاسر سکوت را در قالب یک زن لال ارائه کرده است. اجرایی که همه از آن راضی هستند، خیلی‌ها ستایشش می‌کنند و آن‌قدر از لحظات سختی پر شده که کسی نمی‌تواند دشوار بودن کار هاوکینز موقع به سرانجام رساندن آن را زیر سوال ببرد. درست است که فرانسیس مک‌دورمند هم در Three Billboards Outside Ebbing, Missouri پر جوش و خروش ظاهر شده و ترکیب جسیکا چستین با فیلم‌نامه‌های فوق‌العاده‌ی آرون سورکین اصلا نمی‌تواند نتیجه‌ای جز عالی داشته باشد، اما باید پذیرفت که هاوکینز برای رسیدن به جایزه، بیشترین شانس را در میان پنج نامزد این بخش یدک می‌کشد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم درام

برنده‌ی احتمالی: گری اولدمن | انتخاب زومجی: دنیل دی-لوئیس

  • تیموتی شلمی برای Call Me by Your Name
  • دانیل دی-لوئیس برای Phantom Thread
  • تام هنکس برای The Post
  • گری اولدمن برای Darkest Hour
  • دنزل واشینگتن برای Roman J. Israel, Esq

فرو رفتن گری اولدمن در وجود وینستون چرچیل، تنها به سبب گریم سنگین نشسته روی صورت او اتفاق نیفتاده است و چند نفر از منتقدان که یک صدا این مرد را بهترین ویژگی فیلم Darkest Hour می‌دانند، می‌گویند او در جزء به جزء اجرا، در وجودیت چرچیل فرو رفته است. آن هم به گونه‌ای که کریش ناشاواتی در نقدش می‌نویسد: «من فکر نمی‌کنم که ما دیگر بتوانیم در آینده فرد دیگری را پیدا کنیم که بتواند نقش وینستون چرچیل را همانند گری اولدمن و به این خوبی ایفا کند؛ مگر اینکه خود آن مرد دوباره زنده شود و نقشش را بازی کند». ستایش‌ها از این مرد از یک طرف و جذابیت فیلم و نامزد نشدن آن در هیچ قسمت دیگری از گلدن گلوب امسال از طرف دیگر، طبق عادت شانس اولدمن را برای بردن جایزه افزایش می‌دهند. البته امسال این قسمت از مراسم واقعا رقابت تنگاتنگی را تجربه خواهد کرد و شاید نامزدهایش، بیشتر از تمامی بخش‌های دیگر، شانس پیروزی نزدیک به یکدیگری داشته باشند. از یک طرف، با دنیل دی‌لوئیس مواجه هستیم. کسی که نویسندگان انجمن شاید بتوانند به خاطر عدم فیلم‌سازی پل توماس اندرسون در سبک و سیاق دل‌خواه‌شان، Phantom Thread او با این حجم از ستایش منتقدان را در قسمت‌های مهمی نادیده بگیرند اما نمی‌توانند بی‌خیال اجرای قدرتمندانه‌ی دی‌لوئیس در تازه‌ترین اثر این کارگردان و آخرین فیلم زندگی این بازیگر بزرگ بشوند. شخصی که ما در زومجی، دوست داریم او گلدن گلوب این بخش را به خانه ببرد و اگر تعارف را کنار بگذاریم، باید بپذیریم که هرجا حضور داشته باشد، شانس خوبی برای بردن جوایز دارد. در عین حال تام هنکس و دنزل واشینگتن هم امسال دست‌بسته نیستند و می‌توانند برنده‌ی ماجرا باشند. این را بگذارید کنار تیموتی شلمی که به قول برخی منتقدان با Call Me By Your Name مسیرش برای ستاره شدن را آغاز کرده تا بفهمید چه‌قدر رقابت در این بخش به خصوص از مراسم، می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم کمدی / موزیکال

برنده‌ی احتمالی: سیرشا رونان | انتخاب زومجی: سیرشا رونان

  • جودی دنچ برای Victoria & Abdul
  • هلن میرن برای The Leisure Seeker
  • مارگو رابی برای I, Tonya
  • سیرشا رونان برای Lady Bird
  • اما استون برای نبرد جنسیت‌ها

درباره‌ی این بخش از مراسم، احتمال آن که انجمن کسی به جز سیرشا رونان یا مارگو رابی را به عنوان برنده معرفی کند، به معنای واقعی کلمه پایین است. چون همه‌چیز به این برمی‌گردد که داوران مابین بازیگری که بیش‌ترین زحمت را برای اجرای نقشش کشیده و کارهای دیوانه‌واری برای انجام صحیح این نقش‌آفرینی کرده یعنی مارگو رابی در I, Tonya و بازیگری که حقیقتا بهترین نقش‌آفرینی سال را در این قسمت و حتی شاید در تمامی قسمت‌ها ارائه داده یعنی سیرشا رونان در Lady Bird، کدام را انتخاب می‌کنند. اما نظر تیم سینمایی زومجی، تمام‌قد بر این است که این جایزه، باید به دستان هنرمندی با نام سیرشا رونان برسد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم کمدی / موزیکال

برنده‌ی احتمالی: جیمز فرانکو | انتخاب زومجی: جیمز فرانکو

  • استیو کارل برای نبرد جنسیت‌ها
  • انسل الگورت برای Baby Driver
  • جیمز فرانکو برای The Disaster Artist
  • هیو جکمن برای The Greatest Showman
  • دنیل کالویا برای Get Out

در عین آن که شاید دنیل کالویا میان ثانیه‌های Get Out یکی از بهترین اجراهای سال را ارائه داده باشد، هیو جکمن در The Greatest Showman یکی از پرهیجان‌ترین نقش‌آفرینی‌هایش را کرده باشد و استیو کارل و انسل الگورت نیز آن‌قدرها هم دست و پا بسته به مراسم امسال دعوت نشده باشند، باید پذیرفت که جیمز فرانکو، بیشترین شانس را در این بخش برای بردن جایزه دارد. چون هم در فیلم گلدن گلوب‌پسندتری نقش‌آفرینی کرده و هم اجرایی که داشته بی‌اغراق، عالی به نظر می‌رسد. این وسط، از آن‌جایی که نگاه کردن به ساده‌ترین بازیگری‌های فرانکو در برابر دوربین هم همواره چیز بامزه و سرگرم‌کننده‌ای بوده و The Disaster Artist یکی از بهترین‌های‌شان را دربردارد، زومجی هم ترجیح می‌دهد که او برنده‌ی این بخش از مراسم باشد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

برنده‌ی احتمالی: لاری میت کالف | انتخاب زومجی: اکتاویا اسپنسر

  • مری جی. بلایژ برای Mudbound
  • هنگ چائو برای Downsizing
  • آلیسون جانی برای I, Tonya
  • لاری میت کالف برای Lady Bird
  • اکتاویا اسپنسر برای The Shape of Water

وقتی به این دست از قسمت‌های مراسم می‌رسیم، خواه یا ناخواه باید پذیرفت که انجمن مشخصا برای اهدای جوایز، به شدت به نام آثار توجه می‌کند. یعنی این که فیلم در بخش‌های دیگر مراسم چند نامزدی به دست آورده و در کل چه‌قدر امسال به عنوان فیلمی تحسین‌شده از آن یاد شده است، قطعا روی انتخاب داوران تاثیر انکارناپذیری می‌گذارد. به همین جهت، لاری میت کالف از Lady Bird که اجرای خوب و جذب‌کننده‌ای را ارائه کرده به سبب شناخته شدن این فیلم در مکان‌های زیادی به عنوان بهترین فیلم سال و اکتاویا اسپنسر که دقیقا به همین شکل اجرای خوبی داشته و در فیلم رکوردار نامزدی جوایز گلدن گلوب امسال حضور پیدا کرده، بیشترین شانس‌ها را دارند. البته که آلیسون جانی به خاطر اجرایش در I, Tonya و مری جی. بلایژ به سبب بازی زیبایی که در Mudbound تقدیم بینندگان کرده نیز هر دو شانس خوبی برای جوایز امسال دارند. اصلا کسی چه می‌داند! شاید یک‌دفعه انجمن با دادن جایزه به هنگ چائو از Downsizing، همه‌ی منتقدان و مخاطبان را متعجب کند.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

برنده‌ی احتمالی: ویلم دفو | انتخاب زومجی: ویلم دفو

  • ویلم دفو برای The Florida Project
  • آرمی همر برای Call Me by Your Name
  • کریستوفر پلامر برای All the Money in the World
  • ریچارد جنکینز برای The Shape of Water
  • سام راکول برای Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

بازی ویلِم دفو در The Florida Project را باید یکی از انسانی‌ترین و باورپذیرترین اجراهایی دانست که می‌توانیم در میان فیلم‌های امسال شاهدشان باشیم. چرا که بازی او در قالب مدیر هتلی کوچک که هزار مدل دغدغه‌ی گوناگون دارد، واقعا عالی است و کمتر جایی برای انتقاد باقی می‌گذارد. از طرف دیگر، بازی سام راکول در Three Billboards Outside Ebbing, Missouri هم ابدا شانس کمی برای رسیدن به جایزه ندارد. با همه‌ی این‌ها، شخصا امیدوارم کریستوفر پلامر به خاطر نقش‌آفرینی تند و سریعش که قبل از آن که کسی بفهمد چه شده آغاز شد و قبل از آن که کسی بفهمد چه شده به پایان رسید، برنده‌ی جایزه نشود. نه، من نه با All the Money in the World مشکل دارم و نه می‌خواهم صفر تا صد نقش‌آفرینی این بازیگر را زیر سوال ببرم. اما باید پذیرفت که اجرایی بدون آمادگی قبلی و چند ساعته که تنها به خاطر تصمیمی بچه‌گانه و محتاطانه از سوی سازندگان فیلم مبنی بر حذف کردن کوین اسپیسی از این اثر اتفاق افتاد، به هیچ عنوان چیزی نیست که برایم قابل پذیرش تلقی شود.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین کارگردان

برنده‌ی احتمالی: کریستوفر نولان | انتخاب زومجی: کریستوفر نولان

  • گیرمو دل تورو برای The Shape of Water
  • مارتین مک‌دونا برای Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • کریستوفر نولان برای Dunkirk
  • ریدلی اسکات برای All the Money in the World
  • استیون اسپیلبرگ برای The Post

غالب افرادی که به تماشای Dunkirk، تازه‌ترین ساخته‌ی کریستوفر نولان نشسته‌اند، فارغ از این که فیلم را دوست داشته‌اند یا لحظاتش را کم‌ارزش خطاب کرده‌اند، به این نکته اذعان دارند که کارگردانی اثر، فوق‌العاده است. نولان در فیلم جدیدش، روایت تصویری خاصی از جنگ را ارائه می‌کند که به جای جلوه‌های ویژه‌ی چند میلیون دلاری، این قاب‌بندی‌ها و دکوپاژهای عالی کارگردان است که به آن‌ها جان می‌بخشد. از سکانس‌های جریان داشته در آسمانی که نبردهایی هوایی و باورپذیر را به شکل معرکه‌ای نشان‌مان می‌دادند بگیرید و بروید تا لحظات خاص دیگر فیلم که برای جلوگیری از اسپویل به آن‌ها اشاره‌ای نمی‌کنم. البته که مابقی افراد حاضر در این لیست هم نام‌های بزرگی هستند و هم در فیلم‌های جدیدشان کارگردانی‌های معرکه‌ای دارند اما با توجه به نظر اکثر منتقدان سینما، باید بپذیریم که کریستوفر نولان بالاخره می‌تواند اولین جایزه‌ی گلدن گلوبش را در هفتاد و پنجمین دوره‌ی این مراسم‌ها دریافت کند. هرچند که مثل تمامی پیش‌بینی‌های دیگرمان، هیچ قطعیت و اطمینانی وجود ندارد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین فیلم‌نامه

برنده‌ی احتمالی: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri | انتخاب زومجی: The Shape of Water

  • گیرمو دل تورو و ونسا تیلور برای فیلم The Shape of Water
  • گرتا گرویگ برای فیلم Lady Bird
  • لیز هانا و جاش سینگر برای فیلم The Post
  • مارتین مک‌دونا برای فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • آرون سورکین برای فیلم Molly’s Game

در قسمت بهترین فیلم‌نامه‌ی جوایز امسال نیز مثل قسمت برترین بازیگر مرد، رقابت تنگاتنگی را مشاهده خواهیم کرد. یک طرف ماجرا، چیزی نیست جز Lady Bird. فیلمی آرامش‌بخش، شیرین، تحسین‌شده و دارای تمام ویژگی‌هایی که مخاطبان هنری سینما و منتقدان، عاشقانه آن‌ها را دوست دارند. فیلمی که اصلا نباید تعجب کنیم اگر جایزه‌ی برتر این بخش به گرتا گرویگ، نویسنده و کارگردان آن برسد. آن طرف ماجرا، فیلم‌نامه نویس معروف و شناخته‌شده‌ای را داریم که در هشت سال اخیر دو جایزه‌ی گلدن گلوب را به جیب زده و حالا با توجه به نمرات منتقدان می‌شود با اطمینان گفت در نخستین فیلمش که فارغ از نوشتن کارگردانی آن را هم بر عهده داشته، رسما ترکانده است. آرون سورکینی که شنیدن نامش و در نظر نگرفتن احتمال به دست آوردن جایزه‌ای جدید توسط او، ناممکن به نظر می‌رسد. از نظر زومجی اما گیرمو دل تورو، لیاقت دریافت این جایزه را دارد. شخصی که پیش‌تر با هزارتوی پن (Pan's Labyrinth) نشان‌مان داده بود چگونه می‌تواند به استادانه‌ترین شکل ممکن، درام و فانتزی را در هم بپیچد و حالا با The Shape of Water، این را به داوران گلدن گلوب هم نشان داده است. با همه‌ی این‌ها اگر بخواهیم بیشترین شانس را به فیلمی بدهیم، قطعا Three Billboards Outside Ebbing, Missouri به نویسندگی مارتین مک‌دونا اثری است که آن را دریافت می‌کند. فیلمی درباره‌ی سیاهی‌ها و مشکلات موجود در جامعه‌ی آمریکا که در قالبی قابل پذیرش برای تعداد زیادی از افراد جامعه ارائه می‌شود. (بخوانید همان چیزی که گلدن گلوب ثابت کرده خیلی خیلی دوستش دارد!)

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین انیمیشن

برنده‌ی احتمالی: Coco | انتخاب زومجی: Coco

  • انیمیشن The Boss Baby
  • انیمیشن The Breadwinner
  • انیمیشن Coco
  • انیمیشن Ferdinand
  • انیمیشن Loving Vincent

در میان انیمیشن‌هایی که یکی‌شان با حضورش در این‌جا باعث خنده‌ی خیلی‌ها شده و مابقی‌شان اصلا به اندازه‌ی Coco شناخته‌شده نیستند، باید پذیرفت که اگر اتفاق عجیب و غریبی نیوفتد، ساخته‌ی جدید پیکسار تبدیل به بهترین انیمیشن سال از نظر گلدن گلوب می‌شود. بالاخره داریم درباره‌ی اثری صحبت می‌کنیم که شایعه‌های حضورش در لیست نامزدهای بهترین فیلم اسکار هم شنیده شده و به شدت معنادار و دوست‌داشتنی جلوه می‌کند. از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، گلدن گلوب عاشق پیکسار است؛ یکی از آن نکاتی که اصلا و ابدا موقع انجام پیش‌بینی‌هایی این‌گونه، نباید فراموش‌شان کرد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین فیلم خارجی زبان

برنده‌ی احتمالی: The Square | انتخاب زومجی: The Square

  • فیلم A Fantastic Woman
  • فیلم First They Killed My
  • فیلم In the Fade
  • فیلم Loveless
  • فیلم The Square

امسال هم آثار خوب و متفاوتی به این قسمت بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب راه پیدا کرده‌اند اما از آن‌جایی که The Square هم در مجامع سینمایی دیگری همچون جشنواره‌ی کن به شدت مورد ستایش قرار گرفته و هم از آن آثاری است که به شکلی خاص، به خود هنر می‌پردازند، احتمالا جایزه‌ی امسال به سادگی تقدیم آن می‌شود. چون هنردوستان پرداختن به هنر در یک فیلم را شدیدا می‌پسندند، با این که شانس چهار نامزد دیگر هم کم نیست، باید قبول کرد که احتمالا جایزه‌ی این بخش به دست سازندگان این ساخته‌ی روسی می‌رسد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین موسیقی متن

برنده‌ی احتمالی: هانس زیمر | انتخاب زومجی: هانس زیمر

  • کارتر برول برای Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • الکساندر دسپلا برای The Shape of Water
  • جانی گرینوود برای Phantom Thread
  • جان ویلیامز برای The Post
  • هانس زیمر برای Dunkirk

در قسمت موسیقی متن، در نگاه غالب افراد همه‌ی گزینه‌های انجمن برای اهدای جایزه، به هانس زیمر برای خلق سمفونی دیوانه‌وار جنگ در «دانکرک» ساخته‌ی کریستوفر نولان و جانی گرینوود برای آفرینش موسیقی‌های خاص Phantom Thread، اثر تحسین‌شده‌ی پل توماس اندرسون محدود می‌شود. البته که شانس الکساندر دسپلا به خاطر ساختن موسیقی متن زیبای The Shape of Water هم برای بردن جایزه کم نیست اما غالب داده‌ها به این اشاره می‌کنند که در گلدن گلوب 2018، یا جانی گرینوود در نخستین نامزدی‌اش در گلدن گلوب، نخستین گلدن گلوبش را به دست می‌آورد یا هنس زیمر به کمک این موسیقی‌های معرکه‌ای که ساخته، برای سومین بار جایزه‌ی این مراسم سالانه را دریافت می‌کند. اگر از من بپرسید، می‌گویم هر دوی این اتفاق‌ها به یک اندازه شیرین است.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین آهنگ اوریجینال

برنده‌ی احتمالی: Remember Me | انتخاب زومجی: This is Me

  • Home از فیلم Ferdinand
  • Mighty River از فیلم Mudbound
  • Remember Me از فیلم Coco
  • The Star از فیلم The Star
  • This is Me از فیلم The Greatest Showman

در گلدن گلوب 2018، برخلاف سال قبل که وقتی اسم «برترین آهنگ اوریجینال» در هر مراسمی می‌آمد متوجه می‌شدیم که جایزه متعلق به City of Stars از «لا لا لند» است، نمی‌توان به راحتی برنده‌ی این قسمت را پیش‌بینی کرد. اما با توجه به محتوای آرامش‌بخش و شیرین موجود در موسیقی Remember Me از Coco و باز هم اشاره به این که انجمن عاشق پیکسار، انیمیشن‌هایش و موسیقی‌های استفاده شده در آثار این تیم شناخته‌شده و بزرگ است، بالاترین شانس به این آهنگ شنیدنی تعلق می‌گیرد. اما ما در زومجی This is Me را بیشتر دوست داشتیم. چون پر هیجان‌تر و شاید، خواستنی‌تر به نظر می‌رسد.

Golden Globe 2018

پیش‌بینی برندگان در بین نامزدهای تلویزیونی

با این که شاید در قسمت سریال‌ها و آثار تلویزیونی، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به خیلی از آثار مورد علاقه‌مان توجه خاصی نکرده باشد، باز هم در این بخش قطعا سریال‌هایی وجود دارند که موقع رقابت کردن‌شان در بخش‌های گوناگون با یکدیگر، دوست داریم بر مابقی پیروز شوند و جوایز را به دست بیاورند. البته از آن‌جایی که در دنیای جعبه‌ی جادویی، فرصت بسیار بیشتری برای دنبال کردن حجم بالایی از محتواها نیاز است، شاید برخی مخاطبان خیلی از آثار نامزدشده را تماشا هم نکرده باشند اما از آن‌جایی که چند تای‌شان را دیده‌اند و به شدت دوست داشته‌اند، به امید دیدن لحظه‌ی پیروزی آن‌ها گلدن گلوب 2018 را تماشا کنند. خلاصه‌ی همه‌ی این حرف‌ها چیزی نیست جز آن که باید بدانید در این قسمت از مراسم نیز، رقابت شاید نه به اندازه‌ی بخش سینمایی اما داغ داغ به نظر می‌رسد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین سریال درام

برنده‌ی احتمالی: The Handmaid's Tale | انتخاب زومجی: The Handmaid's Tale

  • سریال The Crown
  • سریال Game of Thrones
  • سریال The Handmaid’s Tale
  • سریال Stranger Things
  • سریال This Is Us

سریال فوق‌العاده‌ی شبکه‌ی اینترنتی Hulu یعنی The Handmaid's Tale، همین اواخر در امی 2017 و مقابل رقبای بزرگی مثل Westworld هم به پیروزی رسید. اثری که آن را یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های این شبکه و یکی از سیاه‌ترین محصولاتی می‌دانند که تقدیم دنیای تلویزیون شده است. از طرف دیگر، اهدای جایزه‌ی سال گذشته‌ی گلدن گلوب به The Crown، باعث می‌شود تا بپذیریم که به سبب عدم ایجاد شدن تغییری دیوانه‌وار در دنیای این سریال، اثر تازه‌ای مثل The Handmaid's Take، قطعا شانس بیشتری برای بردن جایزه‌ی نهایی دارد. تازه نباید فراموش کرد که انجمن ثابت کرده به سختی حاضر است کوچک‌ترین چیزی به معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سریال‌های قرارگرفته بین نامزدهایش یعنی Game of Thrones و Stranger Things بدهد. پس با این اوصاف، The Handmaid's Tale یک جورهایی فقط باید در برابر This is Us بایستد و تحسین بسیار بیشتر منتقدان از آن، باعث می‌شود بپذیریم که این اقتباس عالی از رمان مارگارت اتوود، شانس زیادی برای افزودن یک گلدن گلوب به جوایز به دست آمده توسط Hulu دارد. تحریریه‌ی زومجی هم به سبب قدرت عالی این سریال در داستان‌سرایی، آن را انتخاب کرده است. هر چند که شخصا به شدت دوست دارم در پنجمین سال نامزد شدن «بازی تاج و تخت» برای جایزه‌ی بهترین سریال درام گلدن گلوب، برنده شدن وستروسی‌ها را ببینم.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین سریال کمدی

برنده‌ی احتمالی: The Marvelous Mrs. Maisel | انتخاب زومجی: Master of None

  • سریال Blackish
  • سریال The Marvelous Mrs. Maisel
  • سریال Master of None
  • سریال SMILF
  • سریال Will & Grace

از آن‌جایی که انجمن تا به امروز بارها اثبات کرده که موقع جایزه دادن به سریال‌های کمدی، عاشق آن آثاری است که جذاب هستند، می‌خندانند، رضایت زیاد مخاطبان و منتقدان را جلب می‌کنند و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، به تازگی با فصل اول‌شان از راه رسیده‌اند. باید پذیرفت که The Marvelous Mrs. Maisel، امسال شانس بسیار زیادی برای بردن جایزه دارد. سریالی که همه‌ی این ویژگی‌ها را در خودش جای داده و اوریجینال بودنش را هم می‌توان از نگاهی به تریلرهایش احساس کرد. در عین حال، قطعا ارزشمندترین سریال حاضر در این لیست Master of None است که زومجی نیز آن را برمی‌گزیند. راستی، Blackish تنها سریال بین این پنج نامزد است که هم سال گذشته در بین نامزدها بوده و هم امسال به این لیست راه پیدا کرده و شاید، این به علاقه‌ی خاص داوران گلدن گلوب به آن اشاره کند.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین سریال محدود یا فیلم ساخته شده برای تلویزیون

برنده‌ی احتمالی: Big Little Lies | انتخاب زومجی: Big Little Lies

  • سریال Big Little Lies
  • سریال Fargo
  • Feud: Bette and Joan
  • سریال The Sinner
  • اپیزود China Girl از سریال Top of the Lake

این‌جا، یکی از سرراست‌ترین قسمت‌های گلدن گلوب امسال است. یعنی تقریبا بخواهید یا نخواهید، همه‌ی منتقدان و پیش‌بینی کنندگان و اصولا غالب افرادی که این آثار را دیده‌اند، می‌گویند هم جایزه به Big Little Lies، ساخته‌ی جذاب HBO تعلق خواهد گرفت و هم باید به این سریال تعلق بگیرد. چرا که نه! بازیگرانی تا این اندازه عالی و دوست‌داشتنی، فیلم‌نامه‌ای خواستنی و سکانس‌هایی که تماشا کردن‌شان قطعا ارزش وقت گذاشتن را دارد. دیگر چه چیزی می‌خواهید که در دنیای Big Little Lies نمی‌توان پیدا کرد؟

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال محدود یا فیلم تلویزیونی

برنده‌ی احتمالی: نیکول کیدمن | انتخاب زومجی: ریس ویترسپون

  • جسیکا بیل برای The Sinner
  • نیکول کیدمن برای Big Little Lies
  • جسیکا لنگ برای Feud: Bette and Joan
  • سوزان ساراندون برای Feud: Bette and Joan
  • ریس ویترسپون برای Big Little Lies

نیکول کیدمن و ریس ویترسپون، هر دو در Big Little Lies به خوبی درخشیدند و نقش‌آفرینی کردند. نقش‌آفرینی‌های جذابی که از مناظر زیادی، بالاتر از اجراهای رقبای‌شان طبقه‌بندی می‌شود و صادقانه، لیاقت جایزه را دارد. با این حال از آن‌جایی که کیدمن امسال در سریال Top of the Lake هم اجرای جذب‌کننده و پرکششی را ارائه کرده و انجمن هم امسال این سریال را در بین نامزدهایش داشته، قطعا او شانس بیشتری برای بردن جایزه دارد. چون داوران ثابت کرده‌اند که شاید بازیگران را به خاطر بازی در دو سریال مختلف در یک بخش نامزد نکنند اما قطعا موقع اهدای جوایز، حواس‌شان به دیگر نقش‌آفرینی‌های آن‌ها نیز هست.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول مرد در سریال محدود یا فیلم تلویزیونی

برنده‌ی احتمالی: کایل مک‌لاکلن | انتخاب زومجی: ایوان مک‌گرگور

  • رابرت دنیرو برای The Wizard of Lies
  • جود لاو برای The Young Pope
  • کایل مک‌لاکلن برای Twin Peaks
  • ایوان مک‌گرگور برای Fargo
  • جفری راش برای Genius

کایل مک‌لاکلن که نخستین بار بیست و هفت سال قبل و به سبب بازی در Twin Peaks، جایزه‌ی گلدن گلوب را به دست آورد، امسال نیز به خاطر حضور دوباره در همین اثر جنون‌آمیز دیوید لینچ، شانس دریافت این جایزه را دارد. فراموش نکنید که مک‌لاکلن نه فقط برای بازی در یک نقش که به خاطر اجرایش در قالب چند شخصیت مختلف درون لحظه‌های فصل سوم Twin Preaks نامزد دریافت گلدن گلوب شده و انقدر نمایش‌های تاثیرگذاری داشته که انجمن را مجاب به پذیرش خودش کرده است. آن هم به خاطر بازی در سریال عجیب و غریبی که شنیدن نامش در هر نقطه‌ای از این مراسم‌ها تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد. در این که او قطعا و یقینا بیشترین شانس برای بردن جایزه‌ی این بخش را دارد و لیاقت دریافتش را هم دارد شکی نیست اما مک‌لاکلن تنها بازیگری در این دسته نیست که به خاطر بازی در چند نقش مختلف، تبدیل به یکی از نامزدها می‌شود. چرا که آن طرف ماجرا نیز ایوان مک‌گرگوری را داریم که در فصل سوم Fargo، نقش‌آفرینی خاص و ریزبینانه‌ای را در قالب دو کاراکتر مختلف ارائه کرد و از نگاه زومجی، عملکردش آن‌قدر عالی بوده که بگوییم او نیز لیاقت دریافت جایزه‌ی این بخش را دارد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال درام

برنده‌ی احتمالی: الیزابت ماس | انتخاب زومجی: الیزابت ماس

  • کترینا بلف برای Outlander
  • کلیر فوی برای The Crown
  • کاترین لانگفورد برای 13Reasons Why
  • مگی جیلنهال برای The Deuce
  • الیزابت ماس برای The Handmaid’s Tale

الیزابت ماس، در لحظه‌هایی گوناگون از The Handmaid's Tale، آن‌قدر اجراهای عمیقی را تقدیم بینندگان اثر کرده که باید پذیرفت اگر مسئله‌ی زمان در ذهن داوران انجمن تاثیری نگذاشته باشد، گرفتن این گلدن گلوب توسط او قطعی به نظر می‌رسد. با این حال، همان‌گونه که گفتم ممکن است فاصله‌ی بسیار زیاد ایجادشده مابین پخش این سریال و رای‌گیری از داوران انجمن به نسبت آثاری همچون The Crown که همین تازگی‌ها از راه رسیده‌اند، باعث شود کلیر فوی و مگی جیلنهال هم به خاطر نقش‌آفرینی‌های عالی‌شان شانس خوبی برای رسیدن به جایزه‌ی امسال پیدا کنند. با همه‌ی این‌ها، به شخصه این بخش از مراسم را تنها نقطه‌ای از آن می‌دانم که تقریبا غیرممکن است شخص مورد نظر من به جایزه‌ی اصلی برسد. چون در عین باور داشتن به بزرگی تمامی نامزدها و عملکرد مثال‌زدنی الیزابت ماس، باور دارم گیراترین و درگیرکننده‌ترین اجرای این قسمت را کاترین لانگفورد میان ثانیه‌های 13Reasons Why به تصویر می‌کشد. اجرایی که هم‌ذات‌پنداری بیننده با کاراکتر را کیلومترها جلوتر می‌برد و نقش مهمی در تبدیل شدن آن سریال، به چنین اثر محترم و مهمی دارد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول مرد در سریال درام

برنده‌ی احتمالی: استرلینگ کی براون | انتخاب زومجی: باب ادنکیرک

  • جیسون بیتمن برای  Ozark
  • استرلینگ کی براون برای This Is Us
  • فردی هایمور برای The Good Doctor
  • باب ادنکیرک برای Better Call Saul
  • لیو شریبر برای Ray Donovan

گلدن گلوب وقتی بخواهد جایزه‌ای را به یک نفر به خاطر اجرایش در یک سریال اهدا کند، به سختی ممکن است خود آن سریال و همه‌چیزش را نیز در نظر نگیرد. همین جمله، برای اثبات این که استرلینگ کی براون به سبب بازی در اثر محبوب‌تری همچون This is Us شانس زیادی برای بردن جایزه دارد کافی است. اما یک لحظه این چیزها را بگذارید کنار و واقعیت را ببینید. باب ادنکیرک، با اجرای عالی‌اش در «بهتره با ساول تماس بگیری»، در یک کلام ترکانده. یعنی تقریبا کسی را نداریم که Better Call Saul را دیده باشد و این جمله را تایید نکند. پس بله، ما باب ادنکیرک را انتخاب می‌کنیم ولی به احتمال زیاد، انتخاب داوران گلدن گلوب 2018 شبیه به ما نباشد!

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال کمدی

برنده‌ی احتمالی: ریچل بروزناهان | انتخاب زومجی: آلیسون بری

  • پاملا ادلون برای Better Things
  • آلیسون بری برای Glow
  • ریچل بروزناهان برای The Marvelous Mrs. Maisel
  • ایسا رائه برای Insecure
  • فرانکی شاو برای SMILF

آلیسون بری امسال چه در سینما و چه در تلویزیون نمایش‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه داده و قطعا شانس زیادی برای تبدیل شدن به بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال کمدی، از نظر گلدن گلوب دارد. با این حال، درخشش انکارناپذیر ریچل بروزناهان در سریال جدید شبکه‌ی Amazon به قدری جدی است که حجم بالایی از منتقدان، یک صدا آن را شانس اول و آخر این جوایز می‌دانند. هرچند که اجرای پاملا ادلون در Better Things هم کم‌نقص بوده و نباید پیروز شدنش در این بخش را ناممکن خطاب کرد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش اول مرد در سریال کمدی

برنده‌ی احتمالی: اریک مک کورمک | انتخاب زومجی: ویلیام اچ میسی

  • آنتونی اندرسون برای Blackish
  • عزیز انصاری برای Master of None
  • کوین بیکن برای I Love D**k
  • ویلیام اچ میسی برای Shameless
  • اریک مک کورمک برای Will & Grace

برای آن‌هایی که Shameless را ندیده‌اند، باید بگویم که دیگر پس از ۶ بار نامزد شدن اریک مک کورمک در گلدن گلوب به واسطه‌ی بازی در سریال کمدی Will & Grace، امسال دیگر منتقدان باور دارند جدی جدی وقتش شده تا این بازیگر گلدن گلوبش به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد در سریال کمدی را ببرد. از طرف دیگر، همان‌طور که احتمالا خودتان هم می‌دانید، Master of None یکی از بهترین سریال‌های کمدی دنیای تلویزیون در چند سال اخیر است و در وصف اجرای عالی عزیز انصاری در این سریال هم همین بس که حجم بالایی از منتقدان می‌گویند اگر این بازیگر نبود، اصلا چیزی به اسم Master of None نمی‌توانست به وجود بیاید. پس با این اوصاف او هم در این‌جا شانس کمی ندارد و ممکن است جایزه را بگیرد. اما همان‌گونه که گفتم، همه‌ی این حرف‌ها برای آن‌هایی بود که Shameless را ندیده‌اند. چون اگر کسی این سریال را دیده باشد، می‌داند کاری که ویلیام اچ میسی در طول این هشت فصل دیوانه‌کننده با «فرانک» (بخوانید بدترین پدر تمام دوران‌ها) کرده، شبیه به استاندارد آفرینی برای بازیگران بعد از خودش به نظر می‌رسد. پس اصلا مهم نیست که همه چه‌قدر برای عزیز انصاری و مابقی بازیگران محترم این لیست ارزش قائل می‌شوند. حقیقت این است که وقتی درباره‌ی بازیگر مرد برتر در دنیای کمدی تلویزیون حرف می‌زنیم، بهترین بازیگر بین این نامزدها و شاید بین چندین و چند نامزد دیگر هم کسی جز ویلیام اچ میسی نیست. حالا گلدن گلوب مختار است جایزه‌اش را به هر کس می‌خواهد بدهد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش مکمل زن در دنیای تلویزیون

برنده‌ی احتمالی: لورا درن | انتخاب زومجی: آن داود

  • لورا درن برای Big Little Lies
  • آن داود برای The Handmaid’s Tale
  • کریسی متز برای This is Us
  • میشل فایفر برای The Wizard of Lies
  • شیلین وودلی برای Big Little Lies

برای بیان دلیل این که لورا درن در این قسمت از مراسم جایزه را به خانه خواهد برد، باید به این نکته اشاره کرد که گلدن گلوب، عاشق ستاره‌هایی از دنیای سینما است که می‌آیند و داخل یک سریال هم می‌درخشند. بله، واقعا تمام توضیحی که برای شانس بیشتر لورا درن نسبت به آن داود برای بردن این گلدن گلوب می‌توان داد، همین است و بس. چون اگر واقعیت را نگاه کنیم، نه تنها اجراهای هر کدام از آن‌ها در سریال‌های‌شان تقریبا سطحی برابر دارند، بلکه آن داود نقش‌آفرینی پیچیده‌تر و شاید خاص‌تری را نیز تقدیم بینندگان کرده است. حالا باید نشست و دید که انجمن چه چیزی را بر چه چیزی ارجحیت می‌دهد.

Wolfenstein II: The New Colossus

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در دنیای تلویزیون

برنده‌ی احتمالی: الکساندر اسکارشگرد | انتخاب زومجی: دیوید تیولیس

  • دیوید هاربر برای Stranger Things
  • آلفرد مولینا برای Feud: Bette and Joan
  • الکساندر اسکارشگرد برای Big Little Lies
  • کریستین اسلیتر برای Mr. Robot
  • دیوید تیولیس برای Fargo

باز هم Big Little Lies و باز هم قسمتی دیگر از جوایز گلدن گلوب امسال که رقابت تنگاتنگی در آن جریان پیدا کرده است. دیوید هاربر به خاطر بازی‌اش در فصل دوم Stranger Things که مورد ستایش خیلی‌ها قرار گرفت، به میزانی کمتر از الکساندر اسکارشگرد، شانس برای بردن این گلدن گلوب دارد. اما آن طرف این ماجرا، دیوید تیولیس را در قامت آنتاگونیست کثیف و پست‌فطرتی داریم که حتی به یاد آوردن بعضی از لحظات اجرایش منزجرکننده است و در شکل‌دهی به فصل سوم Fargo، نقش بسیار بسیار بزرگی را یدک می‌کشد. هرچند که تقریبا می‌شود با اطمینان نتیجه را حدس زد. چرا؟ چون باز هم به مانند همیشه، سریال‌های بزرگ‌تر و تحسین‌شده‌تر در یک سال، شانس بیشتری را تقدیم بازیگران‌شان برای به دست آوردن جوایز می‌کنند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده