// دوشنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

موارد کوچکی در مورد Xbox که شاید نمی‌دانستید

زمانی بود که رویای موفقیت یک کنسول آمریکایی مقابل ابرغول‌های ژاپنی یک توهم بیش نبود.

 اما به هنگام شروع قرن ۲۱ و گذر ۱۲ سال از آن، نام Xbox کرات به گوش می‌رسد هستیم، کنسولی که توسط کمپانی مایکروسافت پا به عرصه رقابت با ژاپنی‌ها گذاشت و حال رقیب سفت و سختی برای دیگر کنسول‌هایی که زمانی حرف اول را می‌زدند شده است. فراز و نشیب‌های زیادی بر سر راه کنسول‌های ایکس‌باکس قرار گرفت و بعد از گذشت چندین سال، زمان مناسبی است تا از برخی واقعیت‌های این کنسول مطلع شویم. با زومجی همراه باشید.

یک عمر عضویت دائم ایکس‌باکس لایو

خیلی از ما نسبت به دستاوردها (Achievement) علاقه خاصی داریم و خیلی‌هامون هم توجه‌ای به آنها نمی‌کنیم، اما هیچ‌کس بر روی زمین، به اندازه کاربر Stallion83 نسبت به دستاوردهای کنسول ایکس‌باکس تعهد نداشت و وابسته نبود. اسم اصلی او که رِی کاکس نام دارد در حال حاضر بیش از ۹۵۰.۰۰۰ گیم‌اسکور کسب کرده است. او سال‌های زیادی را برای به دست آوردن یک میلیون امتیاز صرف کرد و تمامی بازی‌های عرضه شده بر روی این کنسول‌ها را به اتمام رسانده است. مایکروسافت به جهت سپاس از این شخص یک کارت طلایی با محتوای عضویت رایگان و همیشگی ایکس‌باکس لایو به او اهدا کرد. شاید او در حال حاضر به دنبال کسب ۲ میلیون امتیاز باشد.

Stallion83 کارت طلایی عضویت همیشگی ایکس‌باکس لایو، روشی زیبا برای تشکر از یک گیمر

 

پرفروش‌ترین آواتار برروی کنسول ایکس‌باکس 360

خیلی‌ها با آدمک‌های بامزه ایکس‌باکس 360 آشنایی داریم. آواتارهایی که به هدف رقابت با آواتارهای کنسول نینتندو به نام ‘می’ عرضه شدند و بازخورد خوبی هم از سوی کاربران دریافت کرد. این آواتارها بازاری جدید برای ایکس‌باکس به وجود آوردند که شامل لباس‌ها و آیتم‌های مختلف می‌شد و گیمرهای زیادی برای شکیل‌تر کردن آواتار خود پول واقعی خرج کردند. پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آیتم این کنسول چیزی نیست جز آیتم گوست (Ghost) از بازی Halo 4. محبوبیت بازی هیلو کمک شایانی به این آیتم کرد و باعث شد توجه خیلی‌ها نسبت به این آیتم جلب شود. بعد از آیتم گوست، عینک دید در شب بازی Modern Warfare 2 در رتبه دوم پرطرفدارترین آیتم‌ها قرار دارد.

Ms. Pac-Man اولین بازی شبکه ایکس‌باکس لایو

دوران ایکس‌باکس لایو آرکید (Xbox Live Arcade) به پایان رسیده است و در حال حاضر مایکروسافت با شبکه‌ای پیشرفته تر آن را جایگزین کرده است، اما خیلی از گیمرها شاید فروشگاه بازی‌های دانلودی این شبکه را حتی قبل از ظهور ایکس‌باکس 360 به یاد نداشته باشند یا حتی آن را نشناسند. ایکس‌باکس لایو آرکید در سال ۲۰۰۴ توسط بیل گیتس معرفی شد و این شبکه که هدف فروش بازی‌های کوچک را داشت انقلاب بزرگی به پا کرد. در زمان اولین ایکس‌باکس، برای دسترسی به ایکس‌باکس لایو آرکید باید ابتدا آنرا از سایت مایکروسافت سفارش  میدادید و این کمپانی به صورت یک دیسک آن را به مشتری ارایه می‌داد و دسترسی شخص را به فروشگاه ساده دیجیتالی باز می‌کرد. اولین بازی‌ که در این فروشگاه قرار داده شد Ms. Pac-Man بود که به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گرفت. مایکروسافت برای توزیع راحت‌تر دیسک‌های ایکس‌باکس لایو آرکید، آن‌ها را به همراه مجله‌ رسمی ایکس‌باکس و باندل‌های Forza Motorsport عرضه کرد.

Halo یک انحصاری برای سیستم عامل مک

خیلی‌ها Halo را با ایکس‌باکس می‌شناسیم و خیلی‌های دیگر نیز ایکس‌باکس را با بازی Halo، اما قرار نبود در ابتدا چنین اتفاقی رخ دهد. در سال ۱۹۹۹ این بازی اول شخص افسانه‌ای در ابتدای کار خود به عنوان یک بازی سوم شخص برای سیستم عامل‌های مک در نظر گرفته شده بود. از نگاه استیو جابز، Halo یکی از جالب‌ترین بازی‌هایی نام داشت که تا به حال دیده بود. اما پس از مداخله مایکروسافت و تصاحب بانجی توسط آن‌ها باید شگفت زده شوید که تغییر این بازی از یک بازی سوم شخص به یک بازی اول شخص چه فروش میلیونی‌ای برای آن‌ها رقم زد. سری Halo توانسته تا به امروز بیش از ۶۰ میلیون نسخه را به همراه داشته باشد.

Halo شاید اگر Halo در انحصار مک بود تعداد کمی آن را می‌شناختند

 

دندان تیز کردن مایکروسافت برای تصاحب سگا و نینتندو

اگر نمی‌توانید به آن‌ها برسید، آن را بخرید. این یکی از روش‌های کاری مایکروسافت در آن زمان بود. آن‌ها با در نظر داشتن سگا و خرید کمپانی آن‌ها قصد داشتند تا در رقابت میان کنسول‌ها گام محکمی بردارند، اما بعد از بررسی‌های فراوان مشخص شد که قصر سونیک هیچ کمکی برای پایین کشیدن سونی نمی‌تواند انجام دهد. همچنین مایکروسافت زمانی به فکر خرید نینتندو افتاد، اما شاید دخالت‌های رییس نینتندو یعنی هیروشی یامائوچی مایکروسافت را از خرید این کمپانی منصرف کرد.  

Sega and Nintendo خرید سگا و نینتندو که هیچ کدام به سرانجام نرسیدند

 

زمانی The Rock در معرفی کنسول اول ایکس‌باکس نقش داشت

چه کسی برای معرفی یک کنسول بزرگ در آمریکا بهتر از یک شخص بزرگ در دنیای کشتی کج است؟ به هنگام معرفی ایکس‌باکس در سال ۲۰۰۱، The Rock بر روی استیج آمد و در کنار بیل گیتس اولین کنسول مایکروسافت را معرفی کردند.

Rock حضور راک و گیتس در کنار هم، روشی عجیب و جالب برای تبلیغ کنسول

 

ممکن بود در ابتدا اسم ایکس‌باکس Eleven-X یا ۱۱ X شناخته شود

شاید نام ایکس‌باکس به هنگام معرفی بسیار زشت و غیراستادانه به نظر می‌رسید، به هر حال ممکن بود این نام از این هم بدتر باشد. به دلایل نامشخصی قرار بود مایکروسافت در ابتدا ایکس‌باکس را با نام Eleven-X یا X۱۱ معرفی کند. اما پا فشاری‌ها و اصرار سیموس بلکلی (Seamus Blackley) باعث شد این سری کنسول را با نام ایکس‌باکس بشناسیم.

بازی Psychonauts در انحصار ایکس‌باکس

تا به امروز، Psychonauts یکی از بازی‌های Tim Schafer جزو دوست داشتنی‌ترین بازی‌ها است اما زمانی، این بازی ماجراهایی داشت. اولین بازی استودیو دابل فاین (Double Fine) در ابتدا به عنوان یک انحصاری کنسول ایکس‌باکس در حال ساخت بود و این امر زیر نظر اِد فریس (Ed Fries) که زمانی رییس انتشار بازی‌های ایکس‌باکس بود صورت می‌گرفت، او می‌خواست که کتابخانه بازی‌های ایکس‌باکس دارای قوه هنری باشد. اما هنگامی که او در سال ۲۰۰۴ مایکروسافت را ترک کرد، این کمپانی علاقه خود را نسبت به این بازی از دست داد و به همین دلیل اولین بازی دابل فاین به صورت مولتی پلتفرم منتشر شد.

Psychonauts یکی از دوست داشتنی‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیم

 

Epic ناجی ایکس‌باکس 360

به جرات می‌توان گفت که اولین شماره سری بازی‌های Gears of War اولین بازی‌‌ای بود که طعم واقعی نسل جدید را به همگان القا کرد. اما اگر کنسول ایکس‌باکس 360 با ۵۱۲ مگابایت رم منتشر نمی‌شد ما شاهد قدرت نمایی این بازی نبودیم. در ابتدا قرار بود مایکروسافت کنسول ایکس‌باکس 360 را با ۲۵۶ مگابایت رم عرضه کند و به این هنگام با دخالت کمپانی اپیک به آن‌ها نشان داد که بازی Gears of War با ۵۱۲ مگابایت رم چقدر می‌تواند بهتر باشد. این امر در ابتدا برای کسانی که نسخه آرکید کنسول ایکس‌باکس 360 را خریداری کرده بودند یک ضرر بود اما می‌توان متوجه شد که بسیاری از آن‌ها به خاطر این موضوع، هارد کنسول خود را افزایش دادند؛ نمی‌توان از محبوبیت فراوان سری Gears of War گذشت.

Gears-of-War-Black-Tusk Gears of War با 512 مگ رم شاهکار بود، با 8 گیگ رم چگونه خواهد شد؟

 

Peter Moore و خالکوبی‌های معروف

زمانی، یکی از بزرگان ایکس‌باکس کسی نبود جز پیتر مور (Peter Moore). او که در ابتدا در کمپانی سگا مشغول به کار بود سپس به مایکروسافت پیوست و حال در کمپانی الکترونیک آرتز مشغول به کار است. یکی از کارهای به یاد ماندنی او معرفی تاریخ عرضه Halo 2 بر روی بازوهای خود بود. او در E3 سال ۲۰۰۴ بازوی خود را با آرم Halo 2 و تاریخ عرضه آن خالکوبی کرد تا به شکل منحصر به فردی آن را اعلام کند. مدتی بعد او همین کار را با بازی GTA IV انجام داد و توسط بازوی دیگر خود به معرفی این بازی پرداخت.

tatto روشی جدید برای معرفی و تاریخ عرضه بازی

 

وفاداری بعد از یک ماه

۱۵ آپریل ۲۰۱۰ بود که مایکروسافت به اولین نسخه سرویس ایکس‌باکس لایو خاتمه داد، اما این امر هیچ‌گاه باعث نشد که یکی از گیمرهای این شبکه دست از سر آن بردارد. کاربر N4SIR بعد از تقربیا یک ماه به طور کامل در بازی Halo 2 به صورت آنلاین مشغول بازی بود، تا زمانی که متوجه شد که او را به طور کامل از سرویس آنلاین بیرون کرده‌اند.  

شینجی میکامی و فلسفه مایکروسافت

در نسل قبل، بازی Resident Evil با پا گذاشتن به دنیای بازی‌ها همه را شگفت‌زده کرد و به طور غیر منتظره‌ای بازی‌های ترسناک را چندین پله پیش برد. اگر به خاطر یک ملاقات مصیبت آمیز و فجیع بین مایکروسافت و شینجی میکامی نبود، شاید Resident Evil 4 به راحتی به سوی ایکس‌باکس می‌آمد و یکی از بازی‌های محبوب این کنسول می‌شد. مایکروسافت در آن زمان سعی داشت تا توجه شینجی میکامی کارگردان سری Resident Evil را به خود جذب کند، اما میکامی به سمت سونی و نینتندو کشیده شد و در آن زمان هیچ علاقه‌ای نسبت به کارها و روش‌های مایکروسافت نداشت.  

Gears of War و الهام گیری از یک منبع کور

در سال ۲۰۰۶، Gears of War به تمامی بازی‌های بعدی خود یاد داد که چگونه باید کاور گیری را به بازیکن ارایه کنند. اما خود بازی Gears of War اولین اثری نبود که کاورگیری را عرضه کرد، بلکه خود دارای یک منبع الهام بخش بود. هنگامی که نمای سوم شخص روی شانه توسط Resident Evil 4 در ابتدا ارایه شد، مکانیزم کاور گیری بازی Gears of War نیز از بازی Kill Switch که توسط Namco در سال ۲۰۰۳ برای ایکس‌باکس و پلی‌استیشن 2 عرضه شده بود الهام گرفت. که البته این بازی موفقیتی در پی نداشت اما کلیف بلزنسکی (خالق بازی Gears of War) را متقاعد کرد که از مکانیزم این بازی الهام بگیرد و سیستم کاور گیری را معنا بخشد. جالب است بدانید که کلیف بلزنسکی برای ساخت Gears of War، اپیک را مجاب به استخدام کریس ایساکی (Chris Esaki) طراح بازی Kill Switch کرد و با یکدیگر مشغول به ساخت سری پرطرفدار Gears of War شدند.امروزه سیستم کاورگیری Gears of War در خیلی از بازی‌ها دیده می‌شود به جرات می‌توان گفت که این بازی این سیستم را به یک استاندارد تبدیل کرده است.

kill-switch-1 شاید خیلی‌ها از حضور این بازی آگاه نبودند، اما به هر حال Gears of War با این بازی چشم به جهان گشود

 

منبع نام Xbox

وقتی که مقاله‌های مختلف و زیادی در مورد نام‌هایی که ایکس‌باکس می‌توانست داشته باشد می‌خوانیدد شاید بسیار خنده دار باشند، اما نام امروزی این سری کنسول که حال ایکس‌باکس هستند، داستان پیچیده و پرماجرایی ندارد. نام Xbox از DirectX که یکی از معماری‌های کامپیوتری ساخت مایکروسافت است نشات گرفته است.  

آخرین بازی‌ای که برای اولین ایکس‌باکس منتشر شد

Madden NFL 09 تنها بازی‌ای بود که حتی پس از مدت‌های طولانی از پایان عمر کنسول‌های نسل ششم برای کنسول ایکس‌باکس عرضه شد. هنگامی که خیلی‌ها به کنسول ایکس‌باکس 360 مهاجرت کرده بودند، Madden NFL 09 در سال ۲۰۰۸ جز بازی‌های عرضه شده برای اولین ایکس‌باکس بود؛ درست سه سال بعد از عرضه کنسول ایکس‌باکس 360.  

۲۳.۷% از کل صاحبان ایکس‌باکس 360 اسیر حلقه مرگ

حلقه قرمز مرگ در ابتدای سال‌های عرضه ایکس‌باکس 360 بسیار مشهور بود! از این جهت که هنگامی که صاحب کنسول این حلقه را می‌دید باید به طور کل آن کنسول رو کنار می‌گذاشت. طبق گزارشاتی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، تقریبا یک چهارم از دارندگان ایکس‌باکس 360 دچار مشکل و دردسرهای حلقه قرمز مرگ شدند. اما خوشبختانه گارانتی ۳ ساله مایکروسافت باعث شد که این مشتری‌ها از دست نروند و به راحتی کنسول خود را تعویض کنند.

redringofdeath صحنه‌ای ناخوش‌آیند..

 

استودیو Rare و نابودی پروژه‌هایی عظیم

مایکروسافت در سال ۲۰۰۲ استودیو ریر را از کمپانی نینتندو با قیمت ۳۷۵ میلیون دلار خریداری کرد. با اینکه استودیو ریر بازی‌های فوق‌العاده‌ای چون Kameo، Banjo Kazooie و Perfect Dark Zero را خلق کرد اما طرح‌های فوق‌العاده بیشتری در ذهن این استویدو وجود داشت. بیش از ۲۰ پروژه بزرگ هیچگاه موفق به عرضه و تکمیل ساخت نشدند و همیشه در پرونده‌های خاک خورده این استودیو باقی ماندند. ادامه بازی Kameo، یک بازی نقش‌آفرینی آنلاین و یک بازی ترسناک به نام Ordinary Joe جز این بازی‌ها بودند. هرچند که به تازگی و با مدیریت فیل اسپنسر در راس کار ایکس‌باکس، گفته‌ها حاکی از آن است که ریر به روزهای با شکوه خود بازخواهد گشت.  


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده